About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Wednesday, February 29, 2012

B.I.J.A.N

Salam semua....

Pe pulak kene mengena bijan dalam hidup aku ni??Haaa...sebenarnya ada kisah lucu yang telah berlaku masa aku muda remaja dulu..cam ne bole teringat ni?? Semalam suami tetibe teringin nak makan kuih bakar @ kuih kemboja..tapi aku buat bentuk bulat je..kan kat atas permukaan kuih bakar kene tabur bijan kan..masa ni la aku teringat..memang aku tergelak la..kisahnya cam ni...

Kisah ni jadi masa aku tingkatan 1. Mak aku suruh aku pegi kedai beli bijan..masa ni bulan puasa jadi mak aku nak guna bijan nak wat kuih rotan..ala..kuih yang dibuat dari tepung beras digentel bulat2 pastu goreng kan..pastu golek2 kat atas bijan..So, aku pun terus amik duit..pe lagi merempit la ke kedai..eehhhh...aku bukan merempit ngan motor, aku merempit ngan basikal je..huhu..aku ni kalau bawak basikal sangat la suka menyanyi..lalalala pun jadi..jadinye sepanjang perjalanan tu aku menyanyi la..

Sampai je kedai yang taukenye seorang perempuan cina tua..aku panggil aso je..laju je aku berjalan ke aso ni...aso ni tengah duduk atas kerusi plastik yang rendah tu..sampai je depan aso tu aku berdiri tegak..terdiam...yang aso tu pulak ralit dia renung aku..duk nunggu apa aku nak cakap..ntah macam mana aku boleh terkebil-kebil depan aso tu..aso tu pun terkebil-kebil tengok aku..dah tak larat aso tu nak terkebil-kebil dia tanya aku.."amoi..u mau apa balang"..aku pun terdiam..mula la tersengih-sengih...yang sebenonye AKU TERLUPA!!! Jenuh la aku nak ngingat pe mende la mak aku suh beli tadi..aso tu tanya lagi sekali.."amoii...u mau apa balang?"..aku cakap la..jap..jap..saya mau ingat kejap..terus aso tu cakap.."aiyaaaa...lu lupa ka amoii..." walaupun aso tu seorang perempuan cina yang sudah tua tapi muka aku tetap merah menyala menahan malu macam depan aku ni mamat hensem duk ngorat lak..jenuh la aku duk ngingat..perkataan BIJAN tu xterlintas langsung...

Tapi yang bagusnya aso ni sangat bersabar melayan kerenah lupa aku ni..kalau arang lain mau dia suruh aku balik je tanya mak nanti datang balik..haha..pastu aso tu tanya "balang tu apa macam lupa dia?"..aku pun cakap "dia biji-biji halus..yang orang tabur atas roti burger tu aso..aiyaa..saya lupa la apa nama dia.."..Aso ni terkebil-kebil lagi.."apa dia yang letak atas roti burger???"..pulak..aso ni pun bikin masalah juga..aku pikir lagi nak bagi lagi jelas menatang bijan yang aku nak beli tu.."haaa..mende ni kecik saja..halus saja biji dia..aso tahu ke kuih bom yang inti kelapa dalam tu..luar dia kan de biji-biji..tu biji la saya mau beli.."Aso tu pun jawab "aiyooo..u mau biji-biji yang buat kuih bom tu kaaa...kuih bom apa macam die punya bentuk???"..Alahaiii...aso ni tak kenal kuih bom pulak..pe lagi idea aku ye..

Sudahnya aso tu suruh aku round 1 kedai dia..cari la menatang yang aku nak beli tu...masalahnya mana la aku tahu menatang bijan tu disusun di mana?????tapi disebabkan aso tu kiranya membantu aku juga la..so aku pun meround la bahagian kekacang ngan bahan kering..langsung la aku tak jumpa...aso tu tanye "sudah jumpa ka amoii.."..aku cakap belum la..aso tu bantai gelak..sungguh2 dia gelak kat aku..sudahnya aku pun bantai gelak sekali la...

Aso tu pun kesian tengok aku dia suruh aku balik je la tanya mak aku apa nama biji-biji kecik yang disuruh beli tu...surrender dah aku..tapi disebabkan time tu nak maghrib aku cakap kat aso tu malam kang aku datang balik..huhu...sampai umah nasib baik mak aku tunda jap pembuatan kuih rayanya tu..aku cerita la kat mak aku..bantai gelak la mak aku..

Sampai skang kalo aku nampak bijan mesti aku tergelak sengsorang..sebab teringat kebengongan aku...tapi memang siyes la aku langsung tak bole ingat nama BIJAN tu..apatah lagi nak terlintas masa aku kat kedai aso tu..memang lama la aku bertapa kat kedai aso tu..gitu la..


No comments:

Post a Comment