About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Saturday, February 18, 2012

Pengalaman Bersalin (Part 1)

Teringin nak mencoretkan pengalaman bersalinkan udin. Pengalaman yang maha indah, unik dan penuh nikmat..sakit??ye..memang sakit.betul mak cakap, sakit bersalin ni sakit yang tak pernah kita rasa dalam dunia ni..Ya Allah, sumpah memang sakit!!Tapi sakit yang penuh nikmat kerana sakit bersalin penghapus dosa..:-) Ok..kisahnya begini

29 Nov 2011(Selasa)
Petang tu aku macam biasa layan fb..berchit chat ngan kak zira (ex-housemate masa study kat shah alam dulu..aku anggap macam kakak aku sebab sangat lah baik dan lemah lembut orangnya).

Antara bualan kami pasal saat2 aku duk menunggu hari untuk bersalin ni la...memang aku ada rasa sakit tapi light2 je la macam sakit main2 je pastu baby mengeras..memang kerap mengeras tapi contraction tu tak kuat sangat la..dah 2 minggu macam tu..dalam kul 7 ptg tu aku pegi tandas sebab rasa cam basah dan tak selesa..bila tengok de tompokan cecair warna kuning cair sebesar syiling 50 sen, pastu aku teringat nurse kat KK pesan kalo de cecair keluar mesti cek bau dan warna dia, kalo de bau hanyir skit tu tandanya air ketuban la..aku pun amik nasihat tu dan baunya macam putih telur bukan bau hancing, kot2 bau air kencing sebab aku kerap sangat kencing sepanjang mengandung..terus cakap kat mak..mak suh siap2 sebab nak g hospital la cek air ape yang kuar tu sebab aku pn dah 38++ minggu masa tu..

Jam 7.30 mlm aku pun terus g hospital. Beg memang dah packing awal sebulan dah..in case bersalin awal senang la..aku cerita kat doktor pe yang berlaku tapi kan....doktor yang check aku ni adalah doktor yang sama wat weekly check up kat aku semalam (Isnin)..sejak aku masuk 36 minggu, aku de 2 check up iaitu setiap isnin check up kat hospital manjung dan setiap selasa check up kat KK.

So doc ni terkejut la sebab dia kata "aiyaa..kita jumpa lagi..sudah mau bersalin ye..semalam ok kan.."die senyum je..hihi..tapi memang doc tu cakap aku akan bersalin bila2 masa saje..so doc check bukaan rahim..muka doc tu terjebek-jebek..aku dah risau..pastu doc masuk 1 alat yang muncungnya panjang gitu..pastu die jebek lagi..XDE BUKAAN LA..berkerut muka aku..risau sangat..pastu nurse amik sample air kencing untuk tengok air ketuban..then suh aku masuk bilik scan untuk tengok kandungan air ketuban aku....

Panjang lagi ni cerita aku..sambung nanti ye...:-)

No comments:

Post a Comment