About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Saturday, April 28, 2012

Jenis-jenis Kawan

Semua orang ada kawan kan. Ada yang memang kamceng sangat, ada yang suam-suam je, ada yang lama tak jumpa, ada yang lost contact terus sampai ke sudah, ada yang dah tak ada dalam dunia ni..macam-macam la yang ada kan..

Tapi kan, aku memang jenis yang ramai kawan tapi yang rapatnya sangat sedikit, yang suam-suam boleh tahan ramai dan yang lost contact sampai ke sudah tak jumpa pun boleh tahan juga bilangannya.

So, berdasarkan pengalaman perkawanan aku kan, banyak sebenarnya jenis kawan yang aku penah jumpa selain dari pengalaman kawan-kawan aku sendiri. Jom periksa satu persatu..

Jenis kawan yang ni memang banyak la aku ada. Ianya memang ada disekeliling aku, di mana sahaja aku berada. Time sekolah dulu memang haram sepatah kata tak penah berborak , bersapa atau bersenyum-senyuman, tapi bila terjumpa kat mana-mana bukan main riuh ko....macam kawan sehati sejiwa nokkss..borak hal tu, borak hal ni..seperti tiada hari untuk esok gayanya..tapi lepas dah jumpa memang tak kan tahu la bila nak jumpa balik, nak berborak balik..

Ada juga kawan yang suka kita balas balik apa yang dia dah buat tak kira la dari segi kebaikan dia, kemurahan hati dia, sifat keprihatinan dia dan sebagainya. Kawan cam ni aku ada juga tapi tak ramai la. Sebabnya aku jenis hati kering dan sangat tak suka dengan orang sebegini. Pelbagai peranagai jelik mereka yang pada pandangan aku sungguh menjengkelkan aku. Antaranya bila masuk bab jemputan perkahwinan. Ada kawan yang akan datang wedding kawan dia kalau kawan dia juga datang masa wedding dia dulu. Boleh cam tu ehh?? Macam tak ikhlas la..sampai ada yang merajuk hati kerana kawan yang konon baik tak datang wedding dia. Dapat kat aku orang macam ni memang tak kawan dah lepas tu..huhuhu..Ada juga yang masa kawan dia susah, dia lah orang pertama yang menghulurkan bantuan tanpa dipinta dan siap memaksa kita menerima bantuan dia, kemudian bila dia susah dia akan paksa kita untuk membantu dia walaupun ketika itu kita tak mampu untuk membantu..Not nice la kawan..persahabatan itu ikhlas tanpa paksaan..:)

Paling best dapat kawan yang memang kebal luar dan dalam. Kawan baik aku memang terdiri dalam golongan ini. Semua memang kebal walaupun ditegur, dikritik, dinasihati, dijentik dan pelbagai di lagi. Bukan bermaksud mereka laser atau jenis tak hati perut, tapi mereka adalah jenis yang sangat terbuka dan ikhlas dalam memberi dan menerima. Bila ada kawan minta pendapat penampilan dia untuk hari itu, kami akan bagi pandangan yang sangat jujur tanpa kawan tadi terasa dan perasan lawa. Kalau tak sesuai kata tak sesuai..tiada istilah menjaga hati. Kalau perlu tukar baju seluar time tu, kami bantu dia tukar. Bab cintan cintun pun begitu. Bagi pendapat yang jujur dan sentiasa bahagia apabila kawan bahagia tapi bukan bahagia kalau kawan buat dosa maksiat dengan kekasih mereka..ingat tu ye..

Ada juga kawan yang sentiasa inginkan perhatian yang khusus dari kawan-kawannya. Bila kita lama tak contact, misscall atau sms dia mula lah kata lupa kawan la, sibuk sangat la, itu la ini la..kawan cam ni perlu jauh dari aku. Aku sangat hargai kawan-kawan baik aku yang sangat memahami antara satu sama lain. Tanpa perlu beritahu yang kita sibuk, tapi kawan-kawan ini akan paham. Apabila ada masa dan dapat berborak, memang lama la boraknya..sangat seronok sebab kita tak perlu nak semakkan hati dan fikiran kita tentang perkara-perkara remeh sebegini..aku suka setkan dalam fikiran aku, kawan-kawan baik aku semua ingat pada aku cuma belum sampai masa untuk berborak dan berjumpa seperti dahulu..yezzzaaa

Dan yang terbaru, aku terjumpa pulak kawan yang bila kita tak dapat puaskan hati dia, dia akan bercerita sakan dengan orang lain perihal itu. Contohnya mereka merancang untuk pergi sesuatu tempat dan mengajak aku untuk join sekaki la. So, apabila aku beritahu komitmen aku yang membuatkan aku tak dapat join, terus dicanangnya aku dicontrol la, duk umah je manjang la..itu la ini la..aduyyaiiii..payah juga orang sebegini. Sebabnya tidak memahami komitmen isteri orang dan ibu orang..mereka bujang boleh ditala ke mana sahaja tanpa mengira tempat dan waktu, tidak sama dengan orang seperti aku. Kesudahannya aku cakap apa-apa saja program korang jangan ajak aku dah, pergi la mana korang nak pergi. Aku tak nak masuk campur..sekian..sebabnya bila dah berstatus isteri dan ibu ni, aku amat menitikberatkan kualiti seorang kawan..kawan-kawan yang berfikiran seperti kanak-kanak- ribena ni sila la pergi jauh-jauh..

Kalau ikutkan banyak lagi peel kawan-kawan yang ada kat sekeliling aku ni. Tapi yang ni je lah yang paling kerap aku jumpa dan terjadi kat aku..nasib badan..apa-apa pun, carilah kawan yang mampu membawa kita ke arah kebaikan tak kira la dalam keadaan atau situasi apa pun..:)

*salah sorang kawan baik nak naik pelamin bulan 6 ni..xsabar nak jumpa beliau*



No comments:

Post a Comment