About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Friday, April 13, 2012

Perihal Kucing

Aku suka kucing tapi tidak suka membela kucing sebab tak tahan dengan bau najisnya..huhu..tapi kucing memang haiwan yang super comel walaupun berbulu hitam legam.

Suami saya selalu bersikap baik dengan kucing. Kalau jumpa kucing tepi jalan yang macam keseorangan atau kesesatan, mesti suami akan sanggup berhenti tepi jalan untuk tengok kucing tu then bagi makan.

Dalam kereta suami memang sentiasa ada stok friskies dalam tupperware kecik..senang kalau jumpa kucing kat mana-mana katanya. Kat rumah pun wajib ada sepeket besar friskies. Sebabnya setiap kali suami nak pegi keje, aku akan bungkus siap-siap sampah yang nak dibuang then suami akan sediakan makanan kucing ni..biasanya bungkus dalam surat khabar je..cam bungkus nasi lemak tu..aku selalu la usik suami aku.."friskies 50 sen siap!!"

Kat tempat buang sampah area rumah aku ada banyak kucing terbiar. So suami memang rajin la bagi makan kucing-kucing tu. Sampaikan setiap kali nak balik bermalam kat manjung atau puchong, suami akan singgah kejap kat tempat buang sampah tu untuk letak stok friskies.

Baru-baru ni suami cerita kat aku, ada 3 ekor anak kucing, comel sangat warna oren celoreng putih. Tapi suami pun macam aku, tak suka membela kucing. Suami punya la kesian kat anak-anak kucing, terus dia tanya kawan bujang dia kot nak menambah kucing sebagai peneman kucing dia kat rumah kan, tapi kawan dia tak nak sebab anak-anak kucing tu ada ibu kat situ so kawan dia tak sampai hati nak pisahkan ibu dan anak..terharu dowh!!

Sebut pasal kawan suami aku ni. ada cerita tau. Masa aku tengah mengandung dulu, waktu petang masa tu..tengah lepak tengok tv, dengar bunyi kucing mengiau..punya la nyaring dah kuat..kami beria la cari arah suara tu. Tapi tak jumpa pun, tapi suara kucing tu macam dekat je. Pastu aku tengok kat pagar tepi longkang tu ada anak kucing warna oren, tak nampak sangat sebab rumput kat situ panjang-panjang dah macam lalang dah. Aku pun terus la panggil suami tunjuk kucing tu. Suami pun apa lagi terus la amik kunci kereta nak pegi amik kucing tu. Anak kucing tu nampak macam sesat dan takut sebab suara ngiaunya punya kuat..Suami bawak naik umah kami then bagi minum susu..mula-mula memang rasa terganggu sebab takut jiran-jiran marah sebab suara kucing yang maha kuat tu, tapi lepas minum susu terus tidur..kesian pula tengok kucing tu..

Tapi disebabkan aku tengah mengandung dan suami tak nak ada effect apa-apa pada aku sebab suami ada baca pasal kesan bulu kucing pada wanita mengandung, dia terus tanya kawan bujang nak bela kucing atau tak. Kebetulan pula kawan dia memang minat kucing macam dia juga. Esoknya letak kucing tu kat umah kawan dia.

Tapi esoknya kucing tu tercedera sebab ada kucing lain yang lebih besar telah mencederakan anak kucing ni..kesian sangat sebab sampai patah sebelah kaki si anak kucing tu. Menggelabah la kawan suami ni, terus dia bawa ke klinik haiwan, rawat semua la. Yang kelakar tu doktor tu tanya apa nama kucing ni sebab nak tulis kat botol ubat..tapi mana la sempat letak nama lagi kan..terus doktor tu tulis MUEZZA..glamer mak temah nama!!

Tapi bila kawan suami bawa kucing tu balik kampung dia kat pahang sebab bercuti lama, terus mak ayah kawan suami tuka nama jadi ABU..lagi glamer ko!! Sampai skang la lekat namanya ABU..ye la..lahirnya pun di kampung Kuala Selangor kan, haruslah nama kampung kan..

Dah besar dah pun si Abu ni..tapi kecacatan kakinya kekal..terencot-encot la bila berjalan tu..tapi Abu ni jenisnya manja lain macam..suka tangkap kaki orang..menyampah aku!!Aku suka kucing yang sopan santun je, diam je bila orang usap-usap kan tapi Abu ni dia plak usik orang..suami memang layan la..dia lagi suka kalau kucing mencakar bagai..nikmat la konon!!

So, setiap kali suami jumpa kucing yang bersepah-sepah ni, dia akan tanya kawan dia ni untuk buat teman si Abu..huhu..dah macam rumah kebajikan kucing pulak gayanya..

Aku pernah dengar ceramah seorang Ustaz ni, dia cakap haiwan ni kalau kita buat baik pada dia, dia akan mendoakan kebaikan untuk kita pula. Aku pernah suruh suami cakap pada kucing tu setiap kali bagi kucing tu makan..masa tu suami tengah tunggu keputusan dari SPA. Aku suruh suami cakap pada kucing tu untuk doakan suami lulus dan dapat tawaran keje dari SPA tu. Alhamdulillah, suami lulus dan sekarang dah berkhidmat 2 tahun dengan kerajaan..Mungkin memang rezeki suami dan terselit juga doa ikhlas dari kucing-kucing tersebut...Wallah hu 'alam..

Jadi tak salahkan kalau kita berbuat baik pada haiwan sebab kita tak tahu ganjaran yang bakal kita perolehi dari Allah S.W.T.Walaupun kita tak suka pada haiwan tersebut tapi jangan lah sampai mendera atau mencaci ye..takut terpalit kat kita pula kan dah susah..huhu..Wallah hu 'alam..


2 comments: