About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Friday, April 27, 2012

Pesan Orang Tua

Assalamualaikum

Aku paling suka menyembang dengan orang-orang tua macam mak-mak orang yang sebaya mak aku, nenek-nenek sebab mereka ni mempunyai banyak petua-petua dan pesan yang memang sangat baik untuk diamalkan terutama wanita-wanita muda zaman sekarang. Jom tengok apa pesan deme ye

1. Jangan suka tidur di waktu petang
Waktu yang baik untuk melelapkan mata di siang hari adalah sebelum masuk waktu sembahyang Zohor lebih kurang pukul 12 tengah hari ke 1.30 petang macam tu. Orang tua cakap kalau anak dara selalu tidur waktu petang senang untuk dapat penyakit orang perempuan seperti keputihan, muka pucat dan tidak berseri, dan lemah tenaga dalaman.

2.  Jangan baring terlentang
Orang perempuan tidak manis bila berbaring dalam keadaan menelentang, kerana menghilangkan "kecantikkan" dan sifat malu seorang perempuan. Ye lah, dalam keadaan terlentang tu kan semua boleh nampak dan timbul. Tetapi kalau nak menelentang pun, lutut diangkat ke atas. Posisi itu baik untuk dalaman perut.

3. Sentiasa amalkan senaman
Yang ni arwah nenek aku ada ajar, tapi nenek aku panggil senaman untuk urat. Sebabnya masa buat senaman ni, memang akan rasa semua urat saraf meregang dan akan sakit sedikit untuk yang pertama kali buat. Part senaman yang paling aku suka ialah duduk bersila kemudian temukan tapak kaki kanan dengan tapak kaki kiri. Mula-mula memang senak beb..pas 2 3 kali buat sedap pulak rasa urat-urat kat peha dengan betis..cubalah kalau nak rasa nikmatnya..

4. Kentut jangan ditahan-tahan
Hohoho..ni bukan lawak ye..arwah nenek cakap bagus kalau orang yang suka kentut dan lawas kentutnya..lawas kentut ni maksud dia kentutnya tak payah diteran-teran, tetibe je terkentut..haaa..kalau teran kentut tu, maknanya tersangkut kentutnya..angin kalau buang melalui kentut sangat bagus dari keluar angin melalui mulut. Pas tu kalau nak kentut, kentut je, jangan di tahan-tahan, sebab tak elok simpan angin dalam perut, nanti dia akan meliar ke bahagian lain pulak, mula la sakit kepala la, sakit pinggang la..macam-macam sakit la.

5. Jangan minum AIS!!
Memang pantang arwah nenek aku ais-ais ni.Aiskrim pun nenek tak sentuh apatah lagi nak jilat kan..sebab katanya punca angin dalam badan adalah AIS. Selain tu, ais boleh buat perut buncit dan melemahkan anggota peranakan dan seksual wanita..huhu..sapa nak hebat di hati suami, silalah tinggalkan AIS ye..

6. Guna atas tangan untuk elakkan bau ketiak
Ini petua arwah tok wan aku. Abah aku turunkan pada kami adik beradik. Abah tak pernah guna deodorant @ perfume sepanjang hidup die..dan aku percaya sebab abah bukan seperti lelaki maskulin lain yang ada macam-macam stok barang-barang kecantikan dan kewangian tubuh badan. Sebab abah amalkan setiap kali mandi, semasa nak sabun tu, gosokkan kat ketiak dengan cara terbalik, selalu kita guna telapak tangan kan, tp yang ni secara terbalik. Nak guna sabun boleh, tak nak guna sabun pun boleh. Alhamdulillah, memang abah tak de bau badan walaupun sedang berpeluh atau baju. Baju yang kotor untuk dibasuh pun tak mau masam. Tak percaya boleh cuba..:)

7. Rajin makan jamu asli
Arwah opah dan nenek memang pakar buat jamu sendiri. Gentel sendiri orang kata. Kalau yang ni memang aku berani makan sebabnya memang betul-betul asli tanpa campuran dari bahan-bahan lain. Kaun wanita memang tak boleh nak elak dengan amalan makan jamu ni. Buktinya dari mak aku sendiri. Mak pernah wat check up kat hospital then doktor tu puji mak dia kata anggota dalaman mak seperti wanita berusia 30-an, padahal usia mak dah 47 tahun dah. Sejak berpantang sampai sekarang aku masih amalkan makan manjakani yang dah digentel bulat-bulat untuk kesihatan dalaman. Jamu lain yang duk jual kat pasaran masih belum berani untuk mencuba sebab keraguan aku masih di tahap yang tinggi..huhu

8. Amalkan petua-petua asli untuk kecantikkan kulit wajah dan badan
Arwah nenek dan opah banyak ajar cucu-cucu dia cara-cara nak jaga kulit wajah tanpa guna krim @ pencuci muka yang ada kat pasaran sekarang. Antaranya air basuhan beras sapu dimuka untuk licinkan muka, pakai bedak sejuk buatan kampung untuk haluskan kulit, sapu tomato kat muka untuk kecutkan jerawat, mandi dengan bunga mawar untuk segar dan wangikan tubuh badan, basuh anggota sulit dengan air rebusan sireh @ kunyit hidup...banyak lagi la..mana senang aku buat la..

9. Berjalan jangan menghentak kaki
Arwah nenek cakap kalau anak dara jalan menghentak kaki menunjukkan sifat dalamannya. Seorang yang ego dan sombong kerana keagresifannya berjalan. Itu belum yang berjalan lintang pukang lagi. Arwah opah pesan jalan jangan lintang pukang..buruk beno katanya..tapi kalau dah memang azali serupa itu tak pe la..tak de salahnya..:)

10. Jangan mengetuk kuali semasa memasak
Arwah Aki memang marah kalau orang perempuan memasak kat dapur sambil mengetuk-ngetuk sudip kat kuali. Aki kata"dengor mak mertua kamu abislah kamu!!". Pesannya orang perempuan memasak perlu sopan santun dan lemah lembut bukan lemah lembu ye..sebab perbuatan mengetuk-ngetuk tu tak manis dan yang penting bising!! kalau mak aku die kata "ngalahkan kedai tomyam lagaknya!!

Banyak lagi pun pesan, tips dan pantang larangnya..tapi yang selalu dibuat dan diamalkan inilah pun..tapi memang aku akui anak dara zaman sekarang kebanyakkannya agak malas dan malas sungguh nak amalkan atau lakukan petua orang lama-lama ni.

 Aku ada ramai adik perempuan. Bila kita menegur apa yang tak betul tu ada je jawabnya..yang sorang jalannya udoh macam king kong masuk bandar..berdesup ke sana berdesup ke sini, mak aku suh jalan slow-slow dia kata..ish mak ni, orang banyak keje la..kene la jalan laju-laju..kalau tak bila nak siap kejenye..yang sorang ada gaya jejaka bila berjalan..bila ditegur katanya mak ni..dah ni cara kita jalan nak buat cam ne..kang kepit-kepit kan tersembam tengah jalan ha cam ne?? Yang sorang suka bergalak..mengilai je kejenya..sekali la ngan aku..mak aku panggil aku langsuir balik kampung..mak aku tegur dengor dek orang laki, elok-elok nak masuk minang langsung tak jadi, sebab tegak bulu tengkuk dengar gelak ketawa kome..

Tak pe la mak..nak buat cam ne..hihi..:)



6 comments:

  1. Assalam.. kalau boleh, mohon share resepi jamu yang diamalkan. Boleh? Anyway,alhamdulillah dan bangga sgt bile ada anak melayu yabg mengamalkan amalan petua2 lama. Sebb mmg payah nk jumpe yg buat amalan2 camni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. as salam. maaf saya tak tahu resipi jamu tu sebab beli yang dah siap dari opah bidan tu :)

      Delete
  2. Tergelak baca entry awak. Petua orang dulu-dulu memang bagus jika diamalkan. Kalau boleh mohon share resepi jamu opah awak :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. resipi jamu tu saya tak tahu sebab beli siap gentel punye :)

      Delete
  3. Bagus entry awak ni..petua orang lame2 jgn dilupakan

    ReplyDelete
  4. Bagus entry awak ni..petua orang lame2 jgn dilupakan

    ReplyDelete