About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Tuesday, May 8, 2012

Gelap vs Cerah..Janji Bahagia (^^,)

Selasa lepas masa cuti Hari Pekerja, kami pergi kenduri kahwin anak kawan abah kat Manjung. Anak kawan abah tu lelaki maknanya kenduri menyambut menantu la kan. Kenduri tu buat kat rumah, siap gotong royong taman lagi..teringat time kahwin aku dulu, angan-angan nak buat gotong royong taman, tapi sedih sebab taman aku tak da budaya cam ni..huhu..tak pe..dah selamat pun..Alhamdulillah..

Jadi, kami sekeluarga sampai dalam pukul 1 macam tu, salam-salam pe terus la menuju ke khemah makan. On the way tu kami lintas la banner pengantin..kemudian mak aku pun berkata sebegini.."eh..lawa bininya..putih melepak..macam kamu ha.." Automatik la suami aku merenung ke tempat yang sama..dan dia tersenyum..Aku pun tanya.."Apa yang disenyumkan?"..Suami aku cakap.."Anak pakcik ni hitam tapi bini dia putih"..Seraya itu abah aku pula menyampuk.."Ala..anak dia lagi gelap dari kamu"..tu dia..baik bapak aku back up menantu kan..ahaiii

Selalu tak perasan cam tu?? Kalau pegi mana-mana kenduri kahwin, fokus utama orang yang datang adalah melihat pengantin, rupa pengantin, padan ke idak, putih ke gelap, gemuk ke kurus..aishh..macam-macam lagi la..sama je sape-sape pun..orang pompuan terlebih la sikit dari orang laki termasuk la aku.

Teringat masa aku mula-mula kenalkan suami aku kat abah aku. Mak abah dah penah tengok masa aku belajar lagi, umur aku masa tu 20 tahun. Disebabkan aku selalu cakap abah aku ni garang dan sangat menjaga anak-anak daranya, suami aku masa tu memang sangat la cuak, berubah terus muka masa selisih dengan abah. Mende ni memang selalu aku bahan kat laki aku..tersengih-sengih la orang tua tu bila kene bahan kan..Malam tu mak terus call mak cakap.."ngapa la cari yang bulan gerhana??bulan mengambang tak jumpa ke??" Cantik tak perumpamaan mak aku? Klasik kan..Saje je mak aku ngusik aku..sebab mak aku pernah cakap, bakal suami aku nanti mesti lelaki berkulit gelap..sebabnya mak aku sentiasa menjadi tempat aku bercerita segalanya termasuk bab lelaki dan perasaan, jadinya dia dapat meneka sehingga ke tahap itu.

Kami sekeluarga meniaga di pasar malam. Aku dan adik lelaki aku selalu la tolong abah ngan mak meniaga. Bila dan berniaga ni berjumpa macam-macam orang. So, bila ada lelaki yang aku tengok cam hensem dan menarik perhatian mata aku ni, orang yang selalu jadi tempat bisikan hati aku mak aku la.."mak mak..tengok laki tu..ensem tak??".."mak mak..mamat tu senyum kat kita la..lawo jugok"..dan macam-macam lagi la dialog aku ngan mak aku..TETAPI kebanyakkan lelaki yang aku suka tengok dan berkenan kat mata aku adalah yang berkulit gelap atau hitam manis gitu..sampaikan mak aku cakap.."kamu ni..aku tengok banyak suka ke laki kulit gelap ye..mesti laki kamu nanti kulit gelap"..memang sungguh la mak wehhhh...mak lambat gosok gigi masa cakap tu, udah jadi masin pula mulutnya..!!

Tapi abah aku memang hebak la..tak komen apa-apa langsung..yang abah cakap, manis laki kamu..huk aloh!! manis celah mana abah?? ni orang jantan, bukan orang tino..hihi..dan abah menjadi orang penting yang menangkis segala komenan dari orang-orang lain tentang laki aku..hebak dok?? Ate, suke beno la laki aku bila abah aku baik punya back up kan..terasa la aura menantu kesayangan..tak gitu??

Tapi kan sebenarnya ramai pasangan yang begitu..aku ramai jumpa pasangan yang suaminya berkulit gelap isteri berkulit cerah atau sebaliknya. Tak kisah pun sebenarnya yang sorang gelap atau yang sorang cerah..yang penting bahagia..ye dak??..walaupun kadang-kadang kalau kami ke mana-mana, orang yang melihat kami akan melihat untuk kali ke 2 atau ke 3..dan yang paling ketara melihat dengan renungan yang agak lama..kemudian meneruskan perjalanan mereka yang terbantut tadi..tapi kami sudah BIASA..:)

*terserempak dengan ex-officemate yang putih gebu cam kapas dengan husband die yang menyapa dari belakang.."hello"..tu dia..MAMAT AFRIKA..terkedu setengah minit, melopong setengah minit..ok..sambung berjalan sambil kepala duk toleh-toleh lagi..udoh jodoh nak buat cam ne*


2 comments: