About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Wednesday, May 16, 2012

Sayang Anak Katil Dibuang!

Assalamualaikum

Ngape sampai buang katil?? Apa yang dah jadi? Tak de apa pun sebenarnya..cuma ianya adalah salah satu tindakan untuk mengelakkan terjadinya sesuatu yang memang tak ingin pun berlaku..paria mana la mai ni!!

Sejak udin dah pandai melungkup, menyusur, ke depan, menggostan, dan menggolek dari kepala ke kaki katil, itu memberi petunjuk kepada kami laki bini untuk lebih berwaspada di masa akan datang. Sebabnya, si montok ni kalau dapat buat aktiviti bebas, yang dia tahu hanyalah sengih, senyum simpul, gelak mengekek-ngekek tanpa memikirkan bahaya yang bakal dan sedang menunggu. Kadang-kadang disebabkan aku mudah cemas dengan situasi ngeri itu, membuatkan vokal aku meningkat dengan  cukup tinggi. Reaksi udin? Senyap seketika, merenung aku tanpa menguit sedikit pun, dalam beberapa saat selamba je dia sengih dan terus menyambung aktivitinya yang tergendala sebentar tadi..macam iklan daaa..
 
Suami aku mengambil tindakan yang pantas lagi bijak dengan membuang katil kami dan meletakkan tilam di atas lantai saja..tidur la kami anak beranak atas tilam tanpa berkatil..idok le buang katil kat tempat sampah nun, cuma cabut katil susun kat belakang ghumah je..sayang anak punye pasaii..

Aku cakap kat laki aku, tak pa la, dia tido la atas katil, biar aku ngan udin tido bawah je, dia tak mau, kesian katanya, sedih beno dia tengok kami terjulur kat bawah tu, dia pun tak nak tido sorang pulak, ajenye ngade kome, sudohnya humban je le bangkai katil tu ke belakang..

Mak aku pun udoh lame pesan, tidur di bawah kalo udin dah lasak sikit, riso kalo jatuh, sakit budak kecik jatuh, kesian beno la. Mak mertua pun cakap ghupe itu, kami pun terpikir la nak ngikut. Sebelum jadi apa-apa, baik le kite beringat ye. Aku ni memang jenis cepat seriau, cepat kecut perut bila tengok adegan-adegan lagak ngeri ni..berdebo-debo jantung aku ni..kalau gi klinik tengok mak yang bawak anak kecik ni, yang jenis bior je anak tu manjat la, menonggeng la, jongket kerusi la, berdiri atas palang kerusi la memang la senak perut aku..sampai aku cakap kat mak deme, kak, anak tu nak jatuh, udoh jatuh nanti hapah pun tak dapat..baru la nak tarik anak duk dekat. Nak pulak wat aksi depan aku..aishh lagi la aku seriau!!

Tapi lagi seronok sebenarnya tidur di bawah ni..itu yang aku rasa la..sebabnya aku rasa bilik aku lagi lebar dan luas, pastu mata aku ni tak de la meliar je duk nengok udin sebab udoh tak tinggi lagi..tilam memang la tebal tapi andai kata terjatuh juga tak de la memberi kesan yang teruk macam jatuh katil..mende kalo nak jadi nak buat macam mana kan, tak boleh nak elak, cuma kita boleh kurangkan peratusan risiko perkara tu nak jadi je la..dah macam cikgu kemahiran hidup pulak

Tapi yang paling seronok sekali laki aku la..sebab apa? sebab tugas memasang cadar dah jadi tugas aku la pulak. Sebelum ni tugas dia sebab tak larat sungguh la aku nak ngangkat tilam tu nak saukkan getah cadar, terkentut-kentut aku nak nyiapkan pasang cadar tu, sudahnya laki aku la yang buat semua tu..skang tidak lagi..tapi dia de keje baru iaitu inspector cadar, bila nak tuka cadar? sarung bantal dah tuka? cadar ari tu mana? apa-apa pasal cadar akan disoal siasat ye..gitu la

ok la, udin pun udoh berapa kali menggeliat, macam-macam bunyi dah ni, ngigo la kot...banyak main siang hari..apa lagi..moh ler tido kome..as-salam..:-)

No comments:

Post a Comment