About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Tuesday, June 12, 2012

Kalau Dah Namanya Kak Long........

Assalamualaikum

Aku ni anak sulung, jadinya aku adalah kakak kepada 9 orang adik-adik aku. Bila menjadi kakak kepada 7 orang adik perempuan dan 2 orang adik lelaki, macam-macam la cerita dan halnya kan..dah aku jugalah yang selalunya menjadi tempat rujukan adik-adik aku ni..bukan itu sahaja, pendapat, nasihat, komen dan pengalaman pun nak kongsi dengan kakak deme yang seorang ni..nasib badan lah kan..harharhar..

Yang dijadikan cerita kali ini adalah mengenai adik-adik gegurl aku yang masih di bangku sekolah ni..ada 2 orang adik gegurl, seorang di tingkatan 4 dan seorang lagi di darjah 5..bila aku balik ke manjung atau deme sekeluarga ke rumah aku di Kuala selangor, memang antara topik hangat lagi sensasi adalah perihal deme di sekolah sama ada pasai cikgu deme, kawan deme, keje sekolah deme, pesen deme-deme dan macam-macam deme lagi..

Adik aku yang di tingkatan 4 tu selalu la bertanyakan pada aku, "cam ne pesen kak long dengan kawan-kawan kak long masa sekolah dulu?"..kadang-kadang dia meroyan sekejap bila berlaku sesuatu hal yang menyakitkan dan menjengkelkan hatinya yang berpunca daripada kawan-kawan sekolahnya..seperti "Ish, ila menyampah la dengan sorang kawan ila ni..gedik gile bila lalu depan lelaki..menyampah ila!! pastu bila laki-laki tu sweet je kat die, mula la ngada-ngada konon marah kat dieorg..eiii..gedik la!!..kak long de kawan cam tu masa sekolah?" atau pun.."kak long, ila tak kawan dah dengan si polan tu sebab ila sound tepek je kat dia, ila xsuka perangai control cun die..benci ila..kak long dulu kalo benci ngan kawan kak long, kak long wat apa?"..dan macam-macam lagi..kadang-kadang aku pun ikut sama meroyan bila bercerita perihal zaman sekolah aku dulu..hoho..adik-adik yang lain bantai gelak la bila aksi lakonan semula dilakukan..jap lagi roboh la atap rumah tu sebab gelak masing-masing yang macam pontianak dapat darah kan!!

Adik aku yang sorang ni memang ketagih story mory aku ketika sekolah..dah dia akan kaitkan dengan kisah dia pula..lama kot aku dah tinggalkan bangku sekolah kan..udoh 10 tahun kome!! boleh le celebrate kan..tapi kenangan tu memang la segar bugar..kadang-kadang macam tape pulak duk tayang depan mata ni ha kan time bercerita tu..adik aku suka bila aku bercerita..katanya kak long bercerita penuh gaya dan intonasi yang membuatkan kami seperti berada di sebelah kak long ketika kejadian berlaku..ha..tu dia..ayat baaaiikkk punye kan..!!

Ok, topik yang selalu diketengahkan antara kami adik beradik adalah style dan pesen remaja ke sekolah..kadang-kadang topik ni menjadi medan kutuk mengutuk sesama kami..huahuahua..dapat gelakkan orang memang sedap kannnn..si ila mengadu, budak pompuan kat sekolah dia ramai yang suka pakai make up ke sekolah..pastu sembur minyak wangi sebatu dah bau...haa..zaman aku dulu pun bersepah dah pesen ni..zaman aku minyak wangi avon adalah yang paling popular dan terbaik..dan termahal la konon masa tu..MASA TU YE.. macam-macam jenis la kome weh..yg aku selalu dengor deme pakai women of earth..uiisshhh..kalo yang pakai minyak wangi cap ni..yang lakinya akan mendapati inilah gadis melayu terakhir yang paling cun lagi ayu..kadang-kadang ada jugak yang terlajak pakai blusher ngan lipstik..aah.terlajak..syok sapu bedak calit la sikit blusher ngan lipstik kan..hohoho..bila kene tegur dengan cikgu dibantainye cikgu tu jeles la..kecoh la..macam-macam la kan..biasalah budak pompuan baru nak up kan..aku pun penah kene bantai ngan cikgu..tapi aku memang tak pakai lipstik..dah Allah kurniakan bibir merah nak sorok mana pulak kan..tapi kes tak panjang pun sebab alasan aku diterima sepenuhnya oleh cikgu tersebut..:)

Tu bab make up, minyak wangi bagai...adik aku komplen pula pasal pompuan-pompuan gedik ni..alahaiiii...aku cakap kat adik aku, zaman sekolah mana-mana sama je..nak-nak pulak zaman sekarang yang bermuka buku bagai..adik aku selalu la cerita de kawan pompuan die yang kapel bagai nak rak, upload pic bagai dalam mukabuku, then bila break off mukabuku dah jadi buku lima..ko ngata aku, aku ngata ko, ko block aku, aku block ko dan kawan-kawan ko..sekali 1 sekolah aku block..haaa..begitu lah ceritanya..tu belum yang suka mencari cheap publisiti kan..bahasa adik-adik aku..tangkap gambar mulut muncung bagai (cam beruk????), mata bulat (mata lalat tu!!), mulut kembung ala-ala ikan buntal, pastu dah upload pesan kat kawan-kawan..ehhh...korang, kita dah upload pic kita, komen eh..like pun tak pe..KENE PAKSA DOWH!! kalo tak buat seperti disuruh, ko bukan GENG KITA!! hangguk kome la..adik aku paling la tensen pesen kawan die cam ni..sampaikan skang ni dia de sorang je kawan yang ke hulu hilir bersama sejati sehati sejiwa sebilik air..sebabnya yang ni jeis hati kering ngan laki..sebijik la macam adik aku tu..aku tanya adik aku, kawan kamu tu lawa ke? Boleh la kak long, comel-comel orangnya..Oh...pandai tak kawna kamu tu?? Huh!!! Pandai apa kak long, markah nak merah je..ila lagi pandai dari dia..suka tiru kerja sekolah orang..haa...tu dia..aku pesan kat adik aku..zaman aku pun begitu...Budak-budak sekolah yang gedik tak kene tempat ni KEBANYAKANNYA dari kelas-kelas yang corot dalam tingkatan..hahaha..kejam kan aku..tapi memang betul pun..budak pompuan yang bijak pandai ada jugak yang gedik tapi gedik dieorang lain sikit dari yang kurang pandai ni..so aku pesan kat adik aku, jauhkan orang sebegitu kerana bila kita berkawan atau bergeng dengan mereka, kita juga akan dilabel GEDIK seperti mereka sebab GENG weh..!! Zaman ku sekolah dulu cam tu la..yang gedik tak ingat dunia tu kan, pastu deme pulak yang sweet budak laki, gelak mengilai bagai macam nenek polong, naik tangga sekolah sambil menghentak kaki nak bagi tahu geng deme tengah naik tangga ni..hoho..tapi belajar ke laut..sebab apa..muka mereka ni la yang selalu wat cikgu nyampah, cikgu membebel, kadang-kadang sampai majuk cikgu tak nak masuk kelas kan, bila bagi denda muka berdendam dengan cikgu, selalu tak siap kerja sekolah, muka tak bawak dan terlupa bawak buku teks dan sebagainya...aku tanya adik aku semua ni...dan dia kata betul lah kak long...see..sama je.:)

Ok, aku memang seorang kakak yang snagat concern dengan sapa adik aku kawan sebabnya abah aku dulu pun macam tu jugak, sangat memerhati sapa kawan aku dan adik-adik aku time kami sekolah dulu, Ada kawan-kawan adik aku yang datang umah, nak study la, de keje grouping la, setakat ini memang aku puas hati sebab bersopan santun je budaknya dan sangat-sangat menghormati orang yang dalam rumah tu kan..ok la tu..aku pesan kat adik aku cari kawan yang baik sebab sapa kawan kita mencerminkan siapa diri kita..ye..luaran tak melambangkan dalaman, tapi sangat penting untuk pilih yang baik juga sebab remaja seperti adik aku mudah terpengaruh dan dipengaruhi oleh keadaan sekeliling sama ada secara sedar atau tak sedar..

Ok..setakat ni je la dulu pesanan seorang kak long ye..nanti la kita berpesan-pesan lagi ye..:)

No comments:

Post a Comment