About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Saturday, June 2, 2012

Keterujaan Seorang Bapa

Assalamualaikum

Babababbaaaah...Babahhhbababahh..riuh sangat mulut udin berbunyi babah dia. Dan setiap kali berbunyi mata akan memandang abah kat sebelah. Abah memang teruja gila la bila udin sebut abah kan..konon udin panggil abah kan..anggap je la begitu ye..abah rajin sangat melayan udin..digomol-gomol, dicium-cium, digigit-gigit..bila tengok abah buat macam tu kat udin, mesti terdetik satu perasaan halus yang sangat menenangkan hati mama..seronok sangat rasa..terserlah ciri-ciri kebapaan di situ..:)

Kami bercinta memang lama..orang kata tempoh kami bercinta tu kalau orang dah kawin, mau tengah nunggu anak no. 3 kot!! Tapi sepanjang bercinta tu, memang aku tak pernah langsung nampak suami bermesra, bergurau, mengagah budak apatah lagi..nak dukung jauh la sekali. Pernah sekali, masa tu tahun kedua percintaan kami, Mak Cu, mak sedara suami yang bongsu baru lepas beranak kecik..Adam namanya. Masa kami datang ziarah tu, usia Adam 6, 7 bulan cam tu, mak cu suruh suami pegang, suami pegang dalam keadaan Adam berdiri, tapi keras tercegat la budak tu atas pehanya sampai ke sudah..dah la budak tu membelakangkan suami, suami wat nohin je kat Adam, ngagah tidak, sengih pun tidak..aunn cakk lagi la kan..macam tak de perasaan je orang tua tu memegang, serupe megang anak patung je gayanye..bantai gelak aku nengoknye..cam ne nak jadi bapak budak ni..

Kalau pergi pasar raya, selisih ke troli dengan akak-akak yang bawak baby mesti aku beria tersengih-sengih, cuit pipi, cuit tangan montok comel tu, siap mengagah bagai..tapi suami keras kejung je nengok gelagat aku..kalo dah boring tengok aku lama beno layan ke budak tu, dia panggil cepat-cepat sebab nak ke tempat lain..bila aku cakap "tengok la baby ni, comel giler!!"..tak de reaksi pun dari suami aku, abis koman pun die renung je budak tu...dan BIASANYA budak yang direnung oleh suami aku akan MENANGIS...ye..menangis ye..macam tengok apa je bebudak ni menangis..ate..muka serius bebeno..cam ne la tak seriau bebudak tu kan..

Tu belum kalau ada kanak-kanak yang aktif bagai kat pasar raya..berlari ke sana ke mari, main nyorok-nyorok celah baju la, menjerit bagai nak mainan, main lari-lari pastu nyaris nak langgar suami..kalau pakcik ni jumpa, memang kene jegil biji mata la jawabnya..kadang-kadang si pakcik ni akan berkata "Haaiipp!!"..sebab mengganggu dia katanya..alahaiii..memang aku selalu terbayang macam mana la rupanya suami aku jadi bapa orang..tak de langsung ciri-ciri kebapaan dan kelembutan seorang bapa..

Aku ingat lagi, aku pernah berborak dengan mak mertua aku pasal ni..aku pernah tanya mama suami memang kurang ke dengan kanak-kanak..tapi mama kata tak jugak, sebab masa adik-adik dia kecik, semua dia yang jaga sampaikan tak bagi mama cari maid untuk jagakan adik-adik sebab dia boleh jaga..mama kata suami rajin dukung adik-adik masa dieorang kecik kalau pegi mana-mana..tolak stoller dalam pasar raya..main dengan adik-adik..mama kata mungkin anak orang dia kurang nak tunjuk kot tapi kalau adik atau anak sendiri akan nampak sikap itu..ok..aku mulai paham..tapi yang pastinya, mama kata suami memang agak kurang pandai melayan kanak-kanak seperti kebanyakkan lelaki lain..

Sekarang ni, bila dah ada anak sendiri, memang nampak sangat lain perwatakan suami. Mama pun cakap macam tu. Kalau balik ke puchong rumah mertua, suami yang akan memantau udin masa tengah main sebab takut udin mengutip yang bukan-bukan, takut atok udin terlepas pandang udin, takut udin jatuh masa tengah dukung..macam-macam la..kalau atok udin pegang macam tak berapa kemas, suami akan cepat ingatkan atok udin..hihi..risau memanjang abah udin..

Kalau berjalan mana-mana. suami selalu dukung udin sebab mama dah tak larat..haha..makin hantap!! Bila selisih dengan orang yang lalu lalang, kalau ada yang mencuit, mengagah, menegur udin, abah akan buat tak layan, pegang udin kemas-kemas dan cepat-cepat bawak udin ke tempat lain..bila aku tanya kenapa? Suami cakap, takut la orang yang bukan-bukan cuit-cuit udin, mana tahu orang jahat ke..cuit-cuit ditariknye udin..ishh..tak nak la!!..Kerisauan seorang abah..:)

Suami tak kesah orang lain nak agah udin, tapi suami agak kurang senang kalau orang nak pegang, cuit apatah dukung udin..suami selalu tak bagi dan cepat-cepat pergi dari situ..suami cakap, orang lain pegang tak sama macam kita, famili atau sedara mara kita pegang..betul juga cakap suami..dan aku selalu diingatkan suami supaya jangan cepat sangat nak berlembut kalau orang tak kenal nak dukung-dukung udin..huhu..ok bos!!

Udin sekarang tengah nak pandai merangkak..bentuk merangkak tu dah ada, cuma belum bergerak ke depan lagi..mak cakap, budak ni kalau masih belum dapat sesuatu, tidur dia akan terganggu dan tak lena tidur sebab dia akan cuba sampai dia dapat..macam nak meniarap dulu, boleh pula berjaga 2 pagi, bantai meniarap sorang-sorang..yang melayan udin.adalah abah..mama dah tak larat nak bukak mata..bila betul-betul udin dah ngantuk, baru abah kejut mama untuk susukan udin terus tidur..nak merangkak ni pun sama..malam tadi dia bantai berjaga pukul 1 sampai la 2 pagi..kejenye merangkak, jatuh, merangkak balik, jatuh, bergolek ke mama, bergolek ke abah, merangkak balik..sampai la mengantuk..yang melayan udin...juga abah..sebab udin sebut babababababaahhh..hahaha..haruslah abah yang bangun sebab udin panggil abah..

Dulu, masa udin selalu sebut mamamamamma, abah akan cakap "ala...napa udin sebut mama je..tak nak sebut abah pun..:(" Skang bukan main suka bila udin sebut bababah die..duk ulang la mende tu selagi tak letih..Teringat 1 ceramah, Ustaz tu cakap, baby akan mula sebut sesuatu mengikut abjad jawi, mula dengan alif bunyinye aaaa..kemudian ba..ta..dan seterusnya..dan perkataan pertama baby adalah ibunya kerana perasaan kasih dan sayang yang rapat dengan ibu dari dalam alam rahim lagi, kemudian ayahnya...dan barulah baby akan belajar perkataan-perkataan baru yang lain..mungkin udin sedang melalui fasa itu..waallah hu 'alam bis sawwab..:)

Udin makin cerdik..pandang abah untuk main..dan mama adalah susu..lepas nenen je, terus tersengih-sengih pandang abah, mengekek-ngekek suka..sondol-sondol abah, ajak main..suka parking celah ketiak abah..abah memang melayan la udin kan..seronok sangat 2 beranak ni..time ni memang mama larikan diri sebab nak setelkan keje rumah yang tertangguh kan..:) kalau dan setel pun dapatlah mama melepek kejap sebab udin memang tak layan mama pun..bila dan lapar..abah panggil, tarik-tarik kaki pun dia bantai jerit konon marah la..sampai merah-merah muka, telinga semua kan..sebab abah ganggu perjalanan udin nak pergi kat mama..haha

Sape-sape yang tengok keletah 2 beranak ni, mesti akan cakap, sayangnya abah dia kat anak..manjanya abah ngan anak..sukanya anak main ngan abah..dan macam-macam lagi..aku lagi la suka sebab dah nampak diri suami yang sebenar..mama pun cakap cam tu..mama kata tak berenti is ni mengulit udin..betul la mak cakap, orang lelaki ni bila dah ada anak, dia akan berubah ke arah yang isterinya sendiri pun tak sangka suaminya begitu..dan ianya seiring dengan rasa kasih sayang dan tanggungjawab pada anak dan isteri..perasaan yang tak sama masa bercinta..:)

Suami pernah cakap "Nanti bila udin dah besar, mesti abah rindu masa udin kecik.." Tersentuh pula hati aku ni...alahaiiii..

No comments:

Post a Comment