About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Tuesday, July 24, 2012

Coretan Ikhlas Anak Peniaga

Assalamualaikum

Ramadhan ke-4, maknanya sudah 4 hari kita berpuasa..diharapkan amalan puasa, ibadat dan amalan seharian kita diterima dan diberkati oleh Allah S.W.T..amiin..

Bila tiba bulan Ramadhan ni kan, apa yang orang kita duk perkatakan selain dari amal ibadat yang kita sedia maklum??? Shopping baju raya rekaan yang lain dari yang lain? Kuih raya terbaru design terkini? Sapa yang kene tangkap pasai jual mercun secara terbuka kat bazar ramadhan?? Haaa?? Bazar Ramadhan!!! Yang ni la yang aku duk nak cerita ni..pasai Bazar Ramadhan. Apa kene mengena bazar Ramadhan dengan aku kan...haruslah ada kene mengena kan..mende ko esah!!

Kepada yang sedia maklum, teman ni sedari usia 12 tahun sudah didedahkan dengan dunia perniagaan yang berasaskan makanan iaitu mini murtabak atau nama glamernye samosa ye. Adik beradik abah teman, maknanya pakcik-pakcik teman la ye, semua berniaga mini murtabak ni kecuali yang sulung memilih guru sebagai kerjaya beliau selepas menamatkan pengajiannya di univeristi dulu. Sekarang udoh pencen Guru Beso. Yang lain-lain, dari Ayah Uda, terjebak pula ke Ayah Lang seterusnya diwarisi secara temurun kepada abah teman la. Resipi mini murtabak ni diperolehi oleh pelopori pertama iaitu Ayah Uda dari kawannya yang tinggal di Kuala Lumpur, selepas kawannya itu tidak mahu meneruskan perniagaan tersebut, sebabnya idok pule dikabokan kepada teman. Untuk mendapatkan resipi dan keseluruham cara membuatnya dari kulit hingga ke inti, memerlukan bayaran yang agak tinggi pada zaman Ayah Uda teman itu. Nilainya beribu juga tapi teman tak tahu berapa la ye. Bermula la episod perniagaan mini murtabak dalam keluarga Pandak Abdul Rahman.

Abah teman ketika masih berkhidmat sebagai anggota navy yang berpangkalan di Lumut, Perak sudah berjinak-jinak dengan dunia perniagaan ini.  Semasa teman masih berhingus lagi, abah teman pernah berniaga rojak sotong dengan mak teman di pasar malam. Dikeleknya teman dan adik teman, masa tu kami berdua je pun, dengan bear busuk di tangan, teman nengok je abah dan mak teman berniaga. Tak lama pun bisnes abah teman tu sebabnya navy ni kan kojenye belayar je manjang kan. Lagipun masa tu abah teman baru dapat resipi dari kawannya pastu teringin nak berniaga.

Beberapa tahun selepas tu abah dah tak de sesi belayar, dah dapat duk darat pula, abah berjinak-jinak balik dengan bisnes. Kali ni abah dapat resipi pulut udang dari kakaknya, Mak Yah yang memang pakar buat kuih tradisional orang melayu kita ni. Abah berniaga lepas mahgrib. Masa tu abah cuma ada motor saja. Abah kelek adik aku yang laki tu. Untungnya abah adik laki aku ni bukan jenis penakut dan mesra alam dengan semua orang. Abah kan kakitangan kerajaan, jadinya mana boleh buat bisnes kan. Jadinya adik teman ni la sebagai peniaganya. Umur adik teman masa tu 10 tahun.

 Abah akan hantar adik teman sampai ke pintu pagar dan adik teman akan duduk kat bawah 1 blok bujang ni dengan bakul besar di tangan. Pulut udang yang siap dibakar tu adik teman bukak surat khabar yang lapik kat atasnya..semerbak la baunya kan..Abang-abang bujang yang lalu lalang serbu la..apa lagi kan..orang bujang ni mende paling best pun makan la kan..tak lama pun..dalam setengah jam sure licin..siap tanya esok datang lagi tak..sengih je adik teman ni..Bila dah ngikut kali pertama, adik teman jadi seronok teruslah dia nak berniaga hari-hari kat blok bujang tu. Tapi mak tak larat nak buat pulut udang hari-hari sebab bahan-bahannya remeh dan penyediaannya juga agak leceh. Bisnes bertukar lagi..:)

 Jadinya abah berjinak-jinak pula dengan mini murtabak. Ayah Uda mula berniaga sejak abah masih bujang lagi. Abah pula masa bujang dulu akan tidur rumah Ayah Uda bila hujung minggu atau cuti sebab kem abah masa tu kat Tanjung Gelang, Kuantan. Dekat je dengan rumah Ayah Uda. Abah dah biasa dengan mini murtabak ni dan selalu tolong Ayah Uda berniaga kat pasar malam. Jadi abah pun rasa nak berniaga mini muratabak pula. Caranya masih sama, adik teman sebagai peniaga sebab kalau abah teman yang berniaga ada lah yang mereport kan sebab kenal abah teman ni. Lama juga abah berniaga begitu sampai la abah tamatkan perkhidmatan sebagai navy. Abah teman ni suka berniaga dan memang cita-citanya selepas abis navy nak berniaga..Tu yang bila ada si bujang-bujang yang pernah beli mini murtabak kat adik teman dulu bila tengok, beli dan rasa mini murtabak yang abah teman jual ni, deme cakap ehh..sama macam yang jual kat blok dulu, de budak laki jual..Bila abah teman tunjuk adik laki teman tu, deme kata..aah, dia la yang meniaga dulu tu..udah beso..beso giler ye kome-kome..dan si bujang-bujang ni tak sangka abah aku ni taukenye sebabnya abah aku kojenye mengajo orang kawad rupanya ada buat bisnes yang deme ni duk makan hari-hari dulu..mula lah sebelum membeli duk tabik hormat kat abah aku, bantai panggil tuan sebab dah biasa kat kem rupe itu..sekarang abah dah jadi seorang peniaga..Alhamdulillah..Allah makbulkan cita-cita abah teman..amiin..

Jadinya..selepas abah teman menamatkan perkhidmatannya sebagai anggota navy pada tahun 1997, tahun ekonomi merundum dengan teruknya..teman ingat lagi..tapi hidup perlu diteruskan!! Bila abah teman dapat duit hasil kerja kerasnya bersama kerajaan, abah teman terus gunakan separuh sebagai modal perniagaan. Abah mula dapat tapak pasar malam masa teman umur 13 tahun di hadapan taman kat Manjung Lama, sekarang udah jadi deretan kedai macam-macam jenis, baru ni udoh ganti pulak pasaraya Ceria dengan Rapid..apa beza idok la teman ketahukan!!

Usia teman 13 tahun, teman dah diajar berniaga. Abah teman akan bawa kami bergilir-gilir untuk dedahkan cara berniaga dan persekitaran. Adik teman yang selalu mengikut dari kecik tu memang dah expert la dan dikenali ramai sebab keramahannya dalam menyusun ayat dan memanggil pelanggan. Tapi yang selalu mengikut abah teman pun teman dengan adik laki teman ni je..adik teman yang pompuan tu memang tak minat dengan aktiviti sebegini..abah teman suruh dia brjinak-jinak dengan perkara-perkara di rumah aja sudahnya...Bermulalah episod kami sebagai peniaga cilik di pasar malam...

Bila tiba bulan Ramadhan, masa mula-mula abah nak ambil borang untuk tapak bazar, abah cam nebes je..tapi kami bagi semangat sebab kami kata rezeki bulan Ramadhan lain sikit abah..jom la kita cuba..abah pun pergilah dengan semangat yang berkobar-kobar. Alhamdulillah..memang rezeki bulan Ramadhan ni melimpah ruah..sehingga kini bila tiba bulan Ramadhan kami memang semangat sebab rezeki yang memang lain dari hari dan bulan-bulan lain yang Allah kurniakan kepada hambaNya yang memang di luar jangkaan manusia. Syukur...

Kalau nak cerita pengalaman pahit manis teman sepanjang menjadi anak peniaga pasar malam dan bazar ni memang la panjang berjela..ada yang memuji, ada yang kagum, kecik-kecik dah pandai cari duit, tak kurang juga yang mencemuh..eiii, apa la budak-budak sekolah disuruhnya berniaga, tak sekolah ke hape deme ni esoknye..ada yang pandang rendah..cam ne budak ni belajo, nombor berapa la gamaknya die ni dapat dalam kelas ye..tapi ada juga yang salute terutama cikgu-cikgu teman yang selalu terserempak di pasar malam atau bazar Ramadhan yang mengenali diri teman seadanya..

Tapi teman rasa udoh panjang beno entry teman ni ye..kita sambung esok lusa la pula dengan siri II ye..selamat bangun sahur esok kome..:)


No comments:

Post a Comment