About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Friday, July 6, 2012

Isteri Hebat dan Cergas di Malam Hari

Assalamualaikum

Tahu tak rancangan Tanyalah Ustaz kat tv9 tu? Rancangan tu bersiaran waktu pagi. Selasa ari tu tengah duk menggosok baju kerja suami, memang aku ni mende pertama aku petik bila bukak mata adalah tv walaupun aku sibuk buat keje kat dapur..ntah sapa yang tengok aku pun tak tahu la..udin pun duk hanyut lagi..pastu Ustaz yang dalam tv memang familiar kat tv9 dan tv Al-Hijrah tapi namanya aku tak familiar..huhu..

Tazkirah permulaan rancangan ni memang menarik perhatian aku..dan ilmu baru juga untuk aku sebagai seorang isteri dan ibu..hoho..nak tahu apa dia??? Macam mana isteri nak sentiasa cergas dan sihat untuk suami...biasalah kan..tajuk cenggini..bab-bab nak memberi yang terbaik untuk suami akan menarik mata dan punggung kita-kita si isteri untuk tercongok depan tv dengor mende la tip-tip nye tu kan..boleh la apply kan..bukan boleh..memang akan apply punye!!! hoho

Ustaz tu cakap, seeloknya si isteri perlu sentiasa mengamalkan membaca surah Al-Qadr (Surah Lailatul Qadar) setiap malam sebelum tidur dan ketika sebelum bersama suami. Kenapa surah Al-Qadr Ustaz? (kata Tanyalah Ustaz kan, mestilah bertanya)..Ustaz tu kata lagi kerana jika kita kaji dan fahami maksud Surah al-Qadr itu ianya menceritakan kehebatan Malam Lailatul Qadar yang terjadinya kejadian penurunan Al-Quran dan malamnya pasti lebih hebat dari seribu bulan. Ustaz itu kata lagi, si isteri mengamalkan surah itu sebagai surah amalan supaya mengambil kehebatan malam Lailatul Qadar itu dalam kehidupan suami isteri seharian..

Bagaimana menjadikan malam-malam suami isteri hebat dengan mengamalkan surah ini Ustaz? tanya aku lagi (konon la)..Sebelum Ustaz menjawab persoalan tersebut, Ustaz bagi pula terjemahan surah Al-Qadr ini..mari kita sama-sama hayatinye ye..

Maksudnya:
1.Sesungguhnya kami telah turunkannya (al Qur’an) pada malam al qadr.
2.Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu?
3.Malam al qadr itu lebih baik daripada seribu bulan
4.Turun malaikat2 dan malaikat Jibril padanya(malam al qadr) dengan izin Tuhan mereka membawa segala urusan.
5.Selamat sejahteralah ia(malam al qadr) sehinggalah terbit fajar (Subuh).

Ok, Ustaz pun menjawab, si isteri pada siangnya yang suri rumah sibuk dengan urursan rumah tangga, mengemas rumah, mengemop rumah, mencuci pakaian, melipat pakaian, menggosok pakaian, menyiapkan anak-anak, memasak, mencuci dapur selepas masak. mencuci pingaan, menyusun barang-barang dapur bila dah shopping bagai, buang sampah, sapu sampah, vakum 1 rumah, basuh kusyen sofa, kemas bilik tidur, basuh cadar sarung bantal semua...aihhhhh..banyak la kome kerojenye...yang bekerja pula, sibuk di pejabat, menaip bagai, ke hulu ke hilir yang jual barang, yang jual insurans, yang jual produk kesihatan kulit dan badan, yang jual korset (trend sekarang ramai beno orang promote corset kat aku..aihhhh), yang jadi cikgu, yang jadi doktor, macam-mcam lagi la kesibukan si isteri dan kaum ibu ni sehinggakan bila malam menjelma mulalah muka tu letih bebeno, muka sebek je, masuk rumah tengok ada kerja pagi tadi tak siap udah rasa nak nangis sebab nak kene sambung balik..suami pula balik keroje, ngangkang depan tv, sebelah tangan pegang tab samseng dia, anak letak dalam walker, main ngan anak ala kadar je..selebihnya mata ngadap atas negok tv bawah nengok tab..itu je la duk ngulang sampai la isteri panggil makan malam kan..lepas makan yang mana jenis suami rajin alam hantar ke dapur sengih bagi alasan badan panas nak mandi dulu..jap lagi la basuh pinggan kotor tu..sudahnya ke laut la bila dah mandi sambung tengok tv sebelah tangan pegang tab samseng balik..sapa yang buat semua tu??? isteri tadi la...(ehhhh..macam laki aku la sikit-sikit..hahahaha)..pastu bila is isteri dah selesai kerja-kerja tadi, baru lah boleh merasa nak mandi kan, sebab ready nak tidur la..tu pun selepas dah tidurkan anak..tapi bapaknya belum tidur lagi..isteri dah siap mandi, sapu la sikit losyen ke, bedak ke sebelum tidur kan...mula lah wangi semerbak kejap...baru la suami rasa nak campak tab ke tepi, tersengih lagi kat isteri...isteri wat muka keras sebab................................DAH PENAT...

Jadi di sinilah peranannya mengamalkan surah al-Qadr itu..kata Ustaz tu la..dia kata, apabila kita mengamalkan surah Al-Qadr, is isteri berharap dan berdoa kepada Allah, supaya dianugerahkan malam-malam yang hebat untuk isteri seperti malam Lailatul Qadar dan si isteri juga mempunyai kekuatan yang luar biasa apabila tiba malam hari seperi hebatnya malam Lailatul Qadar..walaupun tenaga banyak dihabiskan pada siang harinya...ohhhhh.....

Dan Ustaz juga menerangkan maksud ahkir ayat dalam surah al Qadr iaitu Selamat sejahteralah ia(malam al qadr) sehinggalah terbit fajar (Subuh), si isteri berharap supaya malam itu memberi malam yang sejahtera, malam terbaik, malam istimewa sehinggalah tibanya fajar Subuh nanti..Wahhhh..terkesima sekejap aku mendengar takzirah pendek Ustaz mengenai kehebatan mengamalkan surah al Qadr itu...Ok..sebenarnya suami pun mendengar sekali tazkirah tu..Sambil duk nengok sambil jeling..sengih-sengih kat aku..bagi hint suruh aku amalkan lah tu kan...InsyaAllah...ngade orang tua ni!!

Sebelum Ustaz tu menghabiskan tazkirah dia dan bukakan soalan kepada hadirin kat studio tu, dia membuat kesimpulan yang ringkas dan padat. Pesannya "Si isteri semua, amalkanlah surah Al Qadr ini untuk kebahagiaan rumah tangga..InsyaAllah dengan kehebatan surah Al Qadr dan kehebatan Malam Lailatul Qadar itu sendiri, Allah akan memberi kekuatan dan tenaga luar biasa pada para isteri untuk sentiasa memberi yang terbaik dan berkhidmat sebaik mungkin pada para suami sehingga akhir hayat berumahtangga bersama-sama..Dan lagi elok jika amalkan di waktu malam sebelum bersama dengan suami..insyaAllah malam itu memang tidak akan sama seperti malam Lailatul Qadar yang hebat dari seribu bulan, tapi cukuplah ianya menjadi malam yang hebat dari malam-malam sebelumnya.."

Elok habis je tazkirah Ustaz tu, suami aku pun bertanya " Ayang, amalkan surah tu masa nak bersama malam hari kan sebab kisahnya pasal malam Lailatul Qadar, abis tu kalau siang nak amalkan surah apa?????????

Nganga kejap...pastu terus sambung gosok baju..nanti la aku tepon tv9 suruh minta sambung tazkirah tu balik....

No comments:

Post a Comment