About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Friday, July 6, 2012

Rezeki Itu Milik Allah S.W.T.

Assalamualaikum

Masa mula-mula nak join business menjual pakaian dan keperluan bayi dan kanak-kanak, aku memang rasa sangatlah risau dan takut..ada ke orang nak beli barang aku jual weh..pastu nanti kalau tak laku nak buat macam mana..berbagai soalan pelik lagi duk menerewang dalam kepala aku ni. Tapi salute la kat suami yang langsung tak kesah dengan semua soalan aku malah menyokong seratus peratus usaha aku tu. 

Suami tanya ada tak teringin nak buat apa-apa sekarang, mana tahu duduk rumah rasa bosan ke..tak pun kot ada minat yang duk simpan lama tak tahu bila nak dapat..aku cakap impian memang lah ada tapi tak de rasa terdesak nak capai pun..aku terrrcakap la buat bisnes kecik-kecik pun ok gak..dan suami laju je cakap ok jugak tu..modal nak berapa..abang tak kesah nak bagi, janji memang suka dengan bisnes yang nak buat dan bersungguh la..jangan sekerat jalan pastu give up ke, bosan ke..ok..itu dah satu amanat pula kan..sebab orang dah sudi nak melabur so menjadi tanggungjawab aku la kan nak menjalankannya sebaik yang boleh..

Masa awal kahwin memang suka tengok page atau website yang jual baju baby..masa mengandung lagi la suka tengok kan..dan baju-baju udin semua aku beli online je sebab senang pula rasanya dari aku beli kat mall kan..bila belek-belek baju kat mall, sudahnya tak beli jugak sebab tak de yang berkenan kat hati..paling suka romper..memang memborong romper je la aku..so bila cakap pada suami hasrat murni aku tentang bisnes tersebut, suami tanya target market aku ada dan besar tak populasi dia..dah macam geografi daaaa..aku cakap target luas dan sape-sape pun boleh menjadi pembeli kan..

Lepas tu, setiap hujung minggu kami akan keluar mencari supplier yang dapat memberi harga terbaik pada bisnes kami. Kami ke merata tempat, pemborong online juga kami survey..sehinggalah kami menjumpai supplier yang terbaik antara yang terbaik..Bila dah berjumpa tu, kami setkan masa dan hari untuk mengambil stok sebagai permulaan bisnes ini...dan bermulalah segala-galanya...:)

Kini setelah hampir 2 bulan setengah berbisnes online, rezeki tu Alhamdulillah, bersyukur sangat sebab memang aku rasa luar dari jangkaan aku yang angan-angannya memang tak besar la kan..haha..permintaan sentiasa ada dan sangat bersyukur apabila ada loyal customer yang sentiasa membeli apabila stok baru sampai..

Rezeki Allah itu sangatlah luas. Baru-baru ni, ada permintaan secara borong dari customer yang menjalankan perniagaan di Brunei. Masa mula-mula menerima order dari dia, tercengang sekejap aku, terus call suami tanya pendapat sama ada boleh kah kita menyediakan perkhidmatan borong kepada customer sebegini..jauh pula dan melibatkan penggunaan mata wang yang berbeza.. suami seperti biasa, tenang je di samping aku yang agak gusar di situ..hihi..aku ni jenis takut tak bagi perkhidmatan yang terbaik sebab pesen aku begitu, cepat gelabah kalau ada yang tak kene dengan apa yang aku dah lakukan untuk orang lain, takut orang tu rasa tak seronok ke, apa ke kan. So, kalo rasa tak mampu nak tawarkan perkhidmatan seperti yang diminta, aku akan menolak la permintaan customer aku tu. Tapi suami bagi sokongan dan kami berusaha lagi mencari perkhidmatan pos yang dapat menjamin keselamatan barang yang kami hantar supaya selamat sampai pada customer. Dan kalau boleh aku nak yang sampai terus depan rumah. Ahamdulillah, Allah itu Maha Penyayang pada hamba-Nya yang berusaha. Dah la jumpa pos yang boleh tahan murah untuk penghantaran jauh, malah memudahkan urusan kami juga. Aku cerita terus terang pada customer mengenai penghantaran dan kos pos yang ditawarkan berbeza-beza dan Alhamdulillah, customer ni sangat-sangat mudah berurusan dengannya dan sangat tak kesah dengan kos penghantaran yang dikenakan kerana pengambilan borong yang agak banyak melibatkan berat yang agak besar dan kos juga besar dan sanggup untuk tanggung berapa juga kosnya..senang berurusan dangan orang sebegini..Dan minggu lepas selesai penghantaran pertama ke Brunei dan sedang menerima tempahan kedua untuk penghantaran selanjutnya..Alhamdulillah...

Biasalah manusia ni dicipta dengan pelbagai kerenah dan perangai kan. Ada sesetengah kawan yang bertanyakan perkembangan bisnes aku. Mereka berpendapat cara aku agak berlembut dan lebih mengikut kerenah customer sebabnya aku tak kesah jika customer ingin booking dalam tempoh yang agak lama seperti sebulan atau tunggu gaji bulan depan. Asalkan mereka ambil barang yang mereka beli itu dan bukan tetiba cancel atau senyap tanpa khabar berita..Ada juga 3 @ 4 orang yang sebegitu dan ada sedikit ralat di hati, aku kan manusia biasa..huhu..sebabnya bila dah book, bila customer lain tanya kita akan simpan dah tak jual la kan, so bila senyap tanpa khabar ni menjadikan aku sedikit geram la..haha..tapi Alhamdulillah kebanyakkan mereka adalah yang setia pada janji dan memang akan ambil apabila tiba masanya. Aku tidak juga berkenan untuk terlalu tegas sebab aku rasa aku paham kot kenapa sesetengah nak bayar kemudian, masing-masing ada keutamaan yang perlu didahulukan kan..so tak de masalah la pada aku..tapi macam kawan-kawan aku sendiri memang aku tak de hal la kalau dieorang nak booking sebab dah kenal hati budi kan, lagipun merekalah yang banyak support bisnes aku pun..terima kasih daun keladi, ada duit lebih shopping la lagi..haha..:)

No comments:

Post a Comment