About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Tuesday, August 28, 2012

Cerita Raya Aku - Part II

Assalamualaikum

Ok, entry kali ni nak terus sambung kisah raya aku pada 1 Syawal baru-baru ni..:)
 
19 Ogos 2012
 
Bangun seawal 6.30 pagi, keletung keletang mak aku kat dapur, mama pula bersila cantik tepi pintu bilik aku duk mengiron baju melayu dan baju kurung, abah aku pula bersilat kat halaman rumah mencuci van, exora dan saga, jirus air je pun, bukan kotor mana kan. Yang lain masih melingkar dalam selimut.
 
Aku teringat setiap kali pagi 1 Syawal abah akan mengingatkan anak-anaknya supaya mandi sunat pagi raya. Kini tiba giliran aku mengingatkan suami pasal ini dan suami menurut perintah je, seperti tahun lepas juga. Makanan pagi dah tersedia terhidang atas meja makan.  Walaupun bukan di rumah sendiri, tapi hidangan hari raya tetap ada. Mak aku masak Kuah Lontong, nasi impit dah rebus malam tadi, ada rendang ayam dan rendang daging. Yang takdenye pulut memulut je. Yang ni kene pergi beraya rumah orang lah jawabnya kalau nak merasa kan.
 
Sediakan baju melayu suami dan Alauddin. Selesai pakaikan suami sampin, kaum lelaki semua bersantap la sebelum bersembahyang raya. Tinggallah kaum wanita di rumah. Then, mama tanya Alauddin ada sampin tak, sebab baju melayu mama yang belikan, sampinnya tak jumpa cari yang saiz kecik. Jalan-jalan kat kedai baju kat depan Tesco Kuala Selangor ari tu jumpa sampin warna biru laut cam abahnya, untuk budak umur setahun. Aku pula memang tak pernah try kat Alauddin. Pagi ni baru ukur kat si tecik, labuh sama dengan seluar pula, nasib mama bawa jarum dan benang, elok pula kaler biru laut tu. Mama pun lipat selapis bawah sampin then jahit, lepas tu ubah pin sangkut sebab longgar. Baru la encem anak mama pakai baju melayu kan :)
 
Pukul 10 pagi, kaum lelaki tiba di rumah. Semua orang sudah bersiap melawa bagai dengan baju raya masing-masing. Tibalah sesi bermaafan. Part ni memang famili aku touching lain macam sikit. Biasanya kalau kat rumah sendiri memang banjir la kejap abah dan kami semua time bersalaman ni. Rupenya kat rumah orang pun kami berbanjir juga..memang sedih wooo..nampak sangat masing-masing banyak dosa dengan mak abah kan..minta ampun , halalkan makan dan minum kami abah, mak..:)
 
Tapi sebelah suami memang tiada budaya sebegini, aku tak tahu kenapa. Teringat raya tahun lepas 1 Syawal di Manjung, selepas aku bersalam dengan abah, suami ambil giliran pula. Semasa bersalam dengan abah, ada sendu di pihak suami, mungkin baru merasa nikmat bersalaman di pagi raya dengan abah walaupun bukan abah sendiri..
 
Selepas tu sesi bergambar la pula. Dah lap air mata semua, betulkan bedak lipstik bagai..ni lah hasilnya..kita layan je la gambar-gambar kat bawah ni ye :)
 
 
3 happy family at home :)

 
Bersama famili aku

 
Bersama family suami

 
Bersama tok suami

 
Kami yang masih bertiga..itu budak kene paksa pakai songkok. Berpeluh mak nak pujuk!!

 
Kesudahannya!!

 
Bersama my hubby :)

 
Lepas dapat duit raya dari Atok, baru boleh letak songkok dan bergambar..kalau tak jangan harap lah
 
 Sebenarnya tak merancang pun semua nak berbaju biru di pagi raya. Masa awal puasa tak de pun yang kata nak beli baju raya warna biru. Bila tiba pagi ni, tengok semua berbaju biru. Dalam ramai-ramai tu abah aku je yang berbaju melayu tahun lepas, malas nak beli katanya sebab dia lebih banyak bershopping baju kemeja dengan seluar, itu lagi banyak nak pakai dari baju melayu katanya. Orang lelaki apa kesah kan. Pak mertua aku je senang, setiap tahun memang dia redha je apa warna baju melayunya, apa pesennya sebab semua mama yang sediakan. Orang tua tu sarung je kat badan.
 
Pukul 11 pagi bergerak ke Kampung Sabak, Rompin untuk beraya di kampung sebelah mak aku. Tahun ni kan giliran kampung mak pula. Sebelum sampai ke kampung, singgah dulu melawat kubur arwah Tok, selesaikan perkara yang patut, kami meneruskan perjalanan ke kampung mak.
 
Sampai kampung mak, kami terus ke rumah abang mak no. 4. Mak Cik Ana, isterinya memang setiap tahun akan masak laksa pahang. Sedapnya bukan main. Aku ni memang selepas bersalin sampai la ni tak sentuh lagi laksa, patuh kan aku pesanan mak dengan opah urut aku tu. Tapi laksa Mak Cik Ana aku lain sikt, deme guna ikan kembung je, lepas tu laksa buat sendiri dan yang penting kuahnya tak letak bunga kantan..so boleh la aku makan...hoho..pantangnya cuma bunga kantan je sebab orang tua kata asal kejadian bunga kantan tu kan dari kuncup mengembang ke atas, so tak elok untuk peranakan kita, seolah-olah peranakan kita akan kembang seperti kembangnya bunga kantan tu..kata orang tua la..tak de hal pun nak ikut..nak bantai pun terpulang..jangan pula nanti de yang sampai cari research paper merata alam kat google tu kan pasal bunga kantan ni..udoh ceredik beno semua mende nak berresearch bagaikan..terpulang ye..:)
 
Selain laksa pahang, ada juga kuah kacang, nasi impit, kuih muih raya. Bila dah bantai 2 pinggan laksa (pinggannya comel bebeno, 5 suap udoh abis, tu yang kene tambah 2 kali tu..alasan!!!!), aku ingat nak makan nasi impit dengan kuah kacang pula sebab aku rasa tak lengkap raya kalau tak makan kuah kacang. Tapi tak dan sebab mak aku ajak beraya rumah kakak tok, kami panggil Tok Andak, kiranya mak sedara mak la kan. Sudahnya makan nasi impit dengan kuah kacang kat situ la. Kejap je singgahnya. Lepas tu ke rumah Pak Andak, abang mak no. 3, ada lemang pula, lemak elok lemangnya, abah aku memang makan sunguh-sunguh la sebab baru ni la pun jumpa lemangnya. Tahun - tahun lepas abah buat lemang sendiri sebab abah jenis payah nak puas hati kalau beli lemang kat tepi jalan nun..tak elok masak la, pulut seroi la, tak lemak la, macam-macam, tapi nasib rumah Pak Andak ni sedap bangat!!
 
Lepas tu berjalan pula ke kampung lain melawat mak saudara mak yang katanya sedang sakit dan nampak agak uzur. Ceritanya beberapa hari sebelum raya, terjatuh di bilik air, terus kene angin ahmar, lumpuh sebelah kiri. Bercakap terus tak boleh dan hanya boleh menggerakkan biji mata dan tangan kanan masih boleh memegang tangan orang yang melawat. Makan pun guna tiub masuk ke mulut. Memang kesian sangat. Selalu duk pesan kat mak abah berhati-hati berjalan kat bilik air ke dapur sebab tempat biasa licin ni risau kalau terjatuh kan..nauzubillah..minta dijauhkan lah..
 
Lepas tu pergi pula rumah abang mak no.2 kat kampung depan sikit. Semua rumah kami singgah sekejap je dalam 20 minit cam tu sebab abah aku memang jenis suka berjalan kejap-kejap je ke rumah orang. Selesai semua kami bertolak semula ke Kuantan, tapi singgah rumah Ayah Lang, abang abah no. 2.
 
 Tiba di Kuantan pukul 6 petang lebih kurang. Berehat sekejap, mak aku siap memasak kat dapur untuk makanan malam. Pesen keluarga abah aku ni time raya ke bukan raya ke, memang akan mencari nasi putih juga. Tak maunya makan lemang, pulut, nasi impit je sampai ke malam, mesti nak masuk nasi juga dalam perut. Orang kampung lah katakan. Sementara menunggu tu, kami 3 beranak bersama adik aku Syikin ke rumah Tuk, melawat mak aku pula. Mak ada kat rumah Tok sebab adik beradik lelaki mak yang lain tahun ni beraya ke rumah bini masing-masing., jadi mak tolong tok masak lah. Rumah tok aku lorong belakang rumah Ayah Lang. Lepas la rindu dekat mak kan, walaupun sebelum puasa ada tengok mak juga. Selesai apa yang patut, pulang semula ke rumah Ayah Lang.
 
Sampai je hidangan dah sedia atas meja, tunggu nak bersantap je. Lepas makan masing-masing dah letih la..mulalah melepek je atas kerusi kan. Suami dah mula pening-pening lalat sebab dari pagi memandu tak sudah-sudah, kami bergerak pulang ke homestay pukul 9 malam cam tu. Mak dengan abah nak singgah rumah Mak Teh Melor, mak sedara mak juga kat area Kuantan, jadinya kami semua balik dulu la, mak ngan abah je pegi sebab mak kata tak sedap la Mak Teh Melor tahu mak balik Pahang tapi tak menyinggah ke rumahnya. Mak aku orangnya jenis menjaga hati orang lain..Ye lah, bukan selalu pun balik kan..:)
 
Planning asal pagi raya tadi malam ni nak buat BBQ la sebab tengok ada set BBQ kat homestay ni. Bila dah sesi berjalan rayanya selesai lewat malam, semua pula dah penat, abah ambil keputusan membeli makanan ringan untuk ngunyah-ngunyah je la. Si Wan, Farah dan Syuhada pun datang juga malam tu ke homestay kami. Sampai ke tengah malam jugak la sesi makan tak berentinya. Ada yang mengulang makan nasi, makan kuih raya, makan kacang la. Sepinggan nasi aku bedal, tengok abah pula makan meggi kari telur kuning cair, bantai semangkuk juga. Lepas tu abiskan meggi goreng mak aku, tersandar kejap. Alauddin pun bantai join sekali. Semua kuih raya aku suap, tak de nak pantang sangat la, bagi merasa bukan buat penyakit pun kan. Malam tu memang lewat la dia tidur, semua orang dah tidur, tapi dia nak main lagi, mata dah ngantuk..budak kan..Sudahnya pukul 1 pagi baru la lena tidurnya.
 
Esok pagi kami semua akan bergerak ke Kuala Terengganu, Terengganu. Kan tahun ni raya kami berjalan ke 3 negeri pantai timur..beraya sambil makan angin lah kononnya..
 
Next entry cerita pasal raya sambil berjalan ke Terengganu pula ye..:) As salam
 
 

 
 
 
 

No comments:

Post a Comment