About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Wednesday, August 29, 2012

Cerita Raya Aku - Part III

Assalamualaikum

Kita teruskan pengembaraan raya kami di Terengganu pula ye..:)

20 Ogos 2012

Perjalanan ke Terengganu pada permulaannya berjalan lancar walaupun aliran trafik hanya lebih kurang 60km/j je. Sepanjang perjalanan permandangan hanyalah hijau aje sebab kiri hutan kanan pun hutan.
 
Masuk je Chukai, pemandangan berubah. Nampak laut je sepanjang perjalanan, dengan pokok kelapa kiri kanan, pastu rumah kampung sebuah sana sebuah sini. Suka sangat pemandangan macam ni. Sepanjang Chukai ke Kemaman, ada banyak gerai orang menjual keropok keping, sata dan keropok lekor yang paling sedap dalam dunia..hahaha..kalau nak cari sata paling sedap, datang la Kemaman ye. Tapi sepanjang jalan dari Chukai ke Kemaman jammed teruk, panjang giler kereta sampai la ke traffic light nak ke Dungun.
 
Aku pula dari pagi tadi perut macam tak sedap. Itu lah makan macam-macam sumbat dalam perut mulalah rasa nak mencerry berry kan. Tapi bukan pun sebenarnya, lebih kepada membuang angin je. Mak aku memang dah kabo awal-awal nak singgah beli sata. Paling banyak gerai sata adalah di seberang kanan, tapi kami di seberang kiri, dengan jammed teruknya sudahnya abah ke depan terus sampai la jumpa satu-satunya gerai sata di seberang kiri. Sebiji RM0.40 je, mak beli RM10 dapatlah 25 biji. Sejam lebih jugaklah kami duk tersangkut dalam jammed tu.
 
Sampai je kat simpang empat baru la tahu kenapa teruk beno jammed nya, traffic light kat simpang empat tu mampos!!! Polis pula sorang pun tak turun, beraya sakan la kot. Elok lepas simpang empat tu, ada Petronas, berenti la kejap nak redakan jammed sebab depan tu ada lagi simpang empat, dan jalan masih jammed lagi tapi bergerak dengan perlahan.
 
Sekali kat Petronas tu ramai sungguh la yang berenti berehat sebab letih mengharung jammed tadi. Elok pula sebelah Petronas orang jual air jambu batu campur asam boi, terbaik la untuk anak tekak ni kan. Waktu sepatutnya sampai agak lari dari yang asal, masa ni dah pukul 3 petang dah..
 
Homestay di Kuala Terengganu aku sewa di Mercu Homestay, Taman Desa Perwira, Tok Jembal, Kuala Terengganu, kat www.iBilik.my juga.Tuan tanah ni sampai kami meninggalkan rumah tak berjumpa langsung. Hanya berurusan melalui phone sahaja, kunci rumah sudah diberitahu dia simpan di mana, kami sampai teruslah masuk aje.
 
 
 
Ini je la pic yang ada kat websitenya. Aku pula langsung tak teringat nak snap pic dalam rumah. Nanti aku cerita dalam rumah ni ye
 
 
Rumah Teres Semi D yang terletak dalam kawasan taman perumahan yang ramai orang sekelilingnya, sangat besar tapi agak kurang dijaga di dalamnya. Rupanya tuan tanah ni upah orang juga duduk dekat area Tok Jembal ni untuk mengemas dan menjaga hommestay dia. Dalam rumah banyak pengubahsuaian dibuat, perabot dan susun atur barang dalam rumah ada ciri mewah, ruang tamu super luas, ada 1 bilik master bedroom, beraircond, ada bilik air, 2 bilik tidur lain yang luas juga, semua katil queen size, 1 bilik air kat luar, cuma dapurnya agak terpencil kat belakang dan nampak kecik sikit sebab dapurnya bersegi empat sama. Air paip bilik mandi agak berbau, bau tanah rasanya sebab suami aku nampak ada paip lain kat halaman rumah tempat air dalam tanah naik, cam tu cakapnya, aku pun tak paham, tapi airnya sedikit berbau la..yang lain memang puas hati. Sesiapa nak mencari homestay di Kuala Terengganu, boleh contact tuan tanah ni 010-5022342 (Hasiah) atau 011-19976833 (Kak Dah).
 
Sampai pun dah petang, pukul 6 macam tu, so planning nak ke Pasar Payang memang terbantut terus sebab Pasar Payang tutup pukul 6 lebih cam tu. Masing-masing pun ah penat kan, Alauddin pula mulalah start enjin nak tidur..merengek la tu..lepas Alauddin tidur, aku pun bangun, tetiba kat pergelangan kaki aku terasa de mende mencucuk, aku raba, tak de pe pun atas tilam tu, sekali lagi gerak kaki, rasa lagi mende tajam mencucuk, aku raba sungguh, rupenya ada PIN NAPKIN BUDAK SAIZ BESAR tu tercacak ke atas!!!!! Menjerit aku tanda marah sebab orang yang mengemas bilik ni nampak beno cuainya!! Nasib kene kat aku, kalau kene kat Alauddin cam ne la kan. Tapi kejap je marahnya, aku keluarkan dan terus buang supaya lain orang yang masuk selepas aku tidak mengalami nasib yang sama macam aku..lega...
 
Tetiba teringat sata mak beli tadi. Laju je aku amik plastik tu, makan sebiji...sedap gile!!! Tak pernah jumpa sedap cam ni, dengan warna kelabu gelapnya, ikan memang terasa, pastu ramuan dia lain dari sata-sata negeri lain, ada bawang, ada cili api, bila gigit, pedas tak ingat tapi laju je makan. Orang kata lagi pedas lagi asyik kan..Dapatlah makan 3 biji sebab orang lain pun nak makan juga kan. Siap mengomel kat mak aku, ngape beli sikit beno, manalah mak aku tahu sedap ghupe itu kan...lain kali pegi Kuala Terengganu confirm memang singgah la gerai sata ni.
 
Malam tu kami keluar berjalan ke Mydin Hypermarket Kuala Terengganu. Dua-dua abah dah penat siang hari, so malam deme nak berehat sambil melayan cerita tv. Laki aku yang drive. Seronok beno la laki aku masa petang tadi lalu depan Mydin sebelum nak ke homestay kami tu. Dapat juga jumpa pak sedara kat Kuala Terengganu ni kan...:) Budak-budak biasalah, apalagi yang dibelinya kalau bukan vitagen la, yogurt drink macam-macam perisa la, coklat itu, coklat ini, semua barang makan je, nasib kome ada duit raya memasing kan. Mak dan mama beli ikan 2 jenis untuk masak esok tengah hari, ayam goreng segera ayamas sepaket, nugget 2 paket dan fries sepaket. Orang memang la ramai, berlanggar-langgar punggung dan yang pastinya hampir semua datang bershopping dengan berbaju kurung bermanik bagai, bertudung silau silang sepit semua la, tandanya deme pun baru balik dari berjalan raya mencari bahan-bahan memasak dan makanan seperti kami.
 
So, sampai rumah jam 11 malam, semua terus masuk tidur la. Abah aku plan sarapan esok nak cari nasi berlauk, nasi dagang, nasi kerabu dan nasi minyak, katanya datang ke Kuala Terengganu takkan cari nasi lemak kot kan. Raya ketiga mesti orang dah mula berniaga kan.
 
Disebabkan esok pagi nak bertolak ke Kelantan untuk sesi berjalan yang seterusnya, jadi suami mencadangkan bertolak seawal mungkin untuk mengelakkan jammed sebabnya mama dan mak nak bershopping pinggan mangkuk, periuk belanga bagai kat Pengkalan Kubor dan Rantau Panjang. Kedua-dua tempat tu memang dah pernah pergi tahun lepas bersama famili mertua, so dah tahu selok belok dan apa barang yang dijual di kedua-dua tempat tu. Sama je pun barang-barang dan harga pun kebanyakkan adalah sama dan kalau berbeza pun hanyalah sedikit sahaja. Tapi Pengkalan Kubor lebih besar kawasan shopping dari Rantau Panjang dan lebih dekat dari homestay yang bakal kami inap di Kota Bharu, hanya 38km sahaja. So, keputusan sebulat suara memilih Pengkalan Kubor.
 
Ok, dah panjang sangat ni, next entry sambung cerita kat Kelantan pula ya..As-salam :)
 
 
 



No comments:

Post a Comment