About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Friday, August 31, 2012

Cerita Raya Aku - Part IV

Assalamualaikum

Pengalaman berjalan raya di Kelantan pula macam mana ya?? Ayuh, aku kongsi bersama korang ye :)

21 Ogos 2012

Pagi ni perut aku semakin tak sedap. Nak makan pun rasa perut seperti sebu dan tengok makanan macam tak berminat je nak makan kan, sentuh apatah lagi. Tapi disebabkan anak menyusu badan, aku kene gagahkan diri untuk makan dan perlu untuk makan nasi juga.

Malam tadi juga Alauddin muntah 2 kali. Mungkin dia pun pening kepala kot berjalan tak benti-benti kan, ngikut mama abah dia la kan. Kesian Alauddin, nasib tak demam. Lepas muntah tu Alhamdulillah, tidur nyenyak hingga ke pagi. Pagi ni pun muntah lagi,perut tak kembung, poo poo pun ok. Mak dan mama kata pening tak hilang lagi la tu, orang  dewasa pun boleh lembik berjalan je, inikan budak kan. Check suhu badan ok je, so aku cuma pastikan aku kerap susukan Alauddin sebab susu ibu ni dalam keadaan apa sekalipun dia adalah ubat terbaik. Tapi aktifnya tetap sama, lepas muntah boleh menyengeh je kat abahnya. Sabo je la ko anak!!
 
Awal pagi abah aku dan suami dah keluar mencari restoran atau gerai yang jual nasi dagang ke, nasi minyak ke, nasi kerabu ke, nasi berlauk ke. Abah memang teringin beno nak makan semua tu kat Terengganu ni. Dan kami bernasib baik sebab pasar basah sudah mula berniaga seperi biasa. Abah beli campur-campur, nasib la sapa makan nasi apa kan. Aku makan nasi berlauk je sebab tu je yang menarik selera aku. Selesai semua kami bergerak terus ke Kelantan.
 
Perjalanan ke Kelantan pada permulaan tidak berdepan dengan masalah kesesakan jalan raya. Kami mahu menuju je Wakaf Bharu sebab aku sewa homestay di situ. Apabila masuk je ke Kelantan, jalan raya mula sesak. Biasalah, Kelantan antara negeri yang mempunyai ruang jalan yang kecik dan boleh dikatakan sempit malah jalannya juga seperti jalan di kampung-kampung walaupun berada di tengah bandar. Tahun lepas aku pergi Kota Bharu, pembinaan jambatan di bandar tu belum siap malah rangka pun tak naik lagi, tahun ni pergi separuh je siap, tu pun pendek la sangat, agak lembab pembangunan di sini. Sudahnya jalan jammed teruk dari nak masuk bandar Kota Bharu sampai la tengah bandar Kota Bharu tu.

Kebanyakkan jalan rayanya kejap lebar kang kat depan nun udoh berhimpit jadi 1 lane. Kat jambatan nak ke Wakaf Bharu cam tu la, dari 3 lane tetibe stuck berjam-jam rupanya kat jambatan 1 lane je. Sempit lak tu. Pembangunan jambatan baru pun masih terbenglakai seperti tahun lepas kami ke sini. Tak berluak pun..cenggitu la jugak.
 
Perangai pemandu teksi kat sini pun tersangatlah kurang ajarnya mengalahkan kat Kuala Lumpur. Tengah jammed pun nak hon-hon orang, lebih-lebih lagi kat traffic light yang memang kalau hijau tak bergerak pun sebabnya semua simpang nak masuk jalan yang sama, bangang kan pemandu teksi macam tu, dah memang tak bergerak ko nak hon buat apa..tu orang perak kata TENGIN!!!
 
Lagi satu kekurangan jalan raya di sini adalah ketiadaan jalan susur untuk ke kiri atau kanan dan susur u-turn..semua menggunakan lampu isyarat, tu salah satu yang menyebabkan kesesakan maha hebat kalah KL ko!! Ikut perkiraan sebelum bergerak dari Kuala Terengganu tadi, akan sampai dalam pukul 2 @ 3 petang cam tu, lepas tu check in kat homestay, terus kami ke Rantau Panjang, sebab tutupnya kedai kat situ dalam pukul 7 petang cam tu dan esok pagi baru ke Pengkalan Kubor dan terus balik Perak ikut Jeli. Tapi disebabkan jammed yang teruk, kami sampai pada jam 5 petang. Jadinya semua hanya berehat sahaja.
 
Homestay yang aku sewa ni senang je nak mencarinya. Betul-betul selepas bulatan kat Wakaf Bharu tu, depan sikit dari kedai tomyam yang berderet-deret tu, ada simpang then masuk, rumahnya yang pertama dari dari simpang. Aku sewa homestay ni kat www.iBilik.my juga. Nama homestay ni Homestay Seroja Inn Kota Bharu, Kelantan. Lokasinya kat Taman Sri Pekan, Kota Kubang Labu, Wakaf Bharu, Kelantan. Contact person 019-9323361 Puan Wan Shahriza. Aku sertakan sekali pic homestay tu ye..:)
 
 
 
Inilah rumahnya. Sebuah Banglo setingkat 4 bilik tidur yang super luas. Semalam hanya RM220 sahaja.

 
Halaman yang menarik dan decoration yang sangat cantik. Siap ada kolam ikan lagi :)

 
Ruang porch yang luas, selesa untuk parking 3 buah kereta. Yang budak-budaknya seronok sangatlah main kejar-kejar kan.

 
Ruang tamu yang selesa dan berkarpet lembut. Seronok Alauddin merangkak ke sana ke mari. Ligat!!



 
Ruang tamu di tingkat atas. Kat tingkat atas ni ada 3 bilik yang luas. Nampak tak ada bilik kat tepi tu. Tu bilik adik-adik aku dan adik-adik suami aku. Luas sangat dan memang muat untuk 4 orang anak dara tidur dalam tu. So selesa la budak-budak sebab deme tidur dalam bilik ramai-ramai. Maklumlah kalau dah jumpa kawan nak tidur berkepit je la kan. Yang bujangnya tidur kat ruang tamu ni, bujangnya 2 orang je pun..

 
Antara bilik di tingkat atas. Ni bilik mak dan abah aku. Tepi bilik ni ada bilik air. Rumah ni ada 3 bilik air, 1 kat bawah dan 2 kat atas.

 
Ni bilik aku dan suami. Mula-mula aku suruh mak abah aku tidur bilik ni, tapi abah suruh aku tidur sini sebab tak nak Alauddin kepanasan, sayang beno ke cucunya pun. Dalam bilik ni ada bilik air dan beraircond. Bilik ni sangat luas, sesuailah dengan namanya master bedroom.
 
 
Aktiviti malam hari adalah menjelajahi Wakaf Che Yeh. Abah-abah tak nak join aktiviti ni, penat tak hilang lagi, so deme nak berehat depan tv seperti selalunya, so suami la yang drive exora. Alhamdulillah, Alauddin tak muntah dah. Tapi aku yang rasa macam nak demam, dan dari semalam sampai malam selepas maghrib dah  kali aku muntah dan cerry berry. Suami siap suspect aku PREGNANT!! Hahahahahaha..pastu bila aku kata MUNGKIN LA KOT, dia pula yang gelabah..risau pulak aku pregnant..ntah apa-apa..siap nak beli pregnancy test lagi..haru betul la laki aku ni.
 
Tapi sebab gedik nak berjalan, ku gagahkan juga kaki melangkak ke dalam kereta. Angin yang bertiup rasa dingin je, suami cakap macam nak hujan je ni. Hope tak de la hujan kan. Wakaf Che Yeh dekat je dengan homestay kami tapi sebab perjalanannya menempuh jambatan sempit petang tadi. Setengah jam jugaklah nak sampai ke sana.
 
Sampai je tekak aku rasa tak sedap, sekali aku muntah lagi. Perut masih tak sihat la ni. Sebeum keluar tadi aku makan roti kosong dengan air milo je. Makan nasi pun tak abis.Lepas tu kami terus berpecah dua, aku dan suami berjalan ke lorong lain, mak, mama dan adik-adik ke lorong lain. Yang bestnya kat Wakaf Che Yeh ni banyak kedai menjual pakaian lelaki, suami aku sakan lah mengusha sebab salah satu tujuannya nak mencari seluar pendek dan t-shirt. Tengah duk berjalan hujan turun laju terus tapi sederhana halus. Nasib masa tu aku berjalan bawah deretan kedai, Alauddin tak kena hujan lah. Hujannya turun tanpa isyarat, tetiba je lebat.
 
Sementara aku berteduh bawah kedai tu, macam-macam la aku perhatikan. Kebanyakkan peniaga kat sini menggunakan kain canvas sebagai bumbung kedai macam kat pasar malam tu, berderet sambung dari 1 meja ke meja lain. Bila hujan, canvas ni akan menakung air kan, so bila sesekali angin bertiup, air yang bertakung tu akan melimpah ke bawah...dan yang sadisnya nasiblah sesiapa yang lalu kat bawah air bertakung tu kemudian air akan melimpah ke bawah dan....abis lenjun baju kome bila terkena..airnya banyak ok..lebih 10 orang aku tengok yang datang berjalan kering bajunya balik lenjun abis. Kesian pun ada, kelakar pun ada sebab macam-macam aksi deme bila terkena air tu. Ada yang melatah bersilat kat situ, yang aweks akan merengek sebab baju raya basah, tudung raya terkepek kat muka, dah tak comeyy arr nak balik rumah kan, yang bujangnya ada yang sengih kerang je, ada yang maki hamun, ada yang sempat melompat mengelak dan ada yang redha je la masa air turun mengena badan malah meneruskan perjalanan tanpa menolah ke belakang dah...aduiii
 
Hujan bertambah lebat, dekat sejam jugak aku duk kat kedai baju tu. Suami pula dah selesai beli t-shirtnya. Kalau tunggu hujan berenti tengah malam pun tak balik lagi so bila nampak hujan macam renyai-renyai je, aku guna t-shirt yang laki aku beli tadi, serkup kepala Alauddin, berjalan dengan sepantas mungkin. Beberapa kali berhenti berteduh sampai kat jalan besar nak melintas ke seberang sebab park kereta kat situ. Alauddin pula meraung marah aku serkup kepalanya. Aku punya menggelabah Allah je la yang tahu, takut sangat kepala Alauddin kene hujan. Sebelum seberang suami pegang Alauddin pastu tukar tshirt lain, suami tutup kepala Alauddin tapi bagi Alauddin nampak luar, mungkin dia mengamuk sebab aku serkup sekali mukanya, gelap la kot dia rasa kan, suami aku bawak dia senyap je sampai ke seberang.
 
Sekali lagi aku muntah kat tepi longkang tepi kedai tu, lembik kejap aku. Adoiii..tak tahu silap makan apa. Masuk kereta..lega dah. 10 minit selepas itu, group kedua sampai, terus la balik. Tak de menda pun dibelinya, mak aku beli kain batik je 3 pasang, tu pun sebelum hujan turun. Katanya nak beli cadar dengan sarung bantal tapi sebab hujan semua tak jadi. Mama tak beli apa pun. Balik je la terus..
 
Sampai je rumah perut aku sangatlah lapar. Tengok adik aku tengah ready nak goreng ayam segera ayamas tu, aku order 2 ketul. Deme pun tengah lapar, maklumlah kat luar hujan kan. Tapi larat makan seketul je, nasib ayamnya besar dan ada banyak isi. Kenyang la jugak. Boleh la Alauddin menyusu malam karang kan.
 
Esok pagi katanya nak gerak awal pagi, pukul 9 pagi cam tu. Keputusan terakhir yang suami aku buat kami pergi ke Pengkalan Kubor je la, sebab paling dekat dengan homestay, tak sampai setengah jam pun kalau tak jammed. Tapi Rantau Panjang sejam lebih sikit nak sampai sana. Semua setuju la, janji dapat shopping kan.
 
Next entry aku share apa sangat lah yang dishopping kat Pengkalan Kubor tu kan...juga pengalaman balik raya ke Perak yang melalui jalan Grik yang berbukit bukau, berselekoh tajam bagai..
 
as-salam :)
 
 
 



 


No comments:

Post a Comment