About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Thursday, August 9, 2012

Kuih Raya Tradisional Tetap Di Hati Teman!!

Assalamualaikum

Minggu depan dah nak raya??? Cepat betul lah masa berlalu kan. Yang pastinya sekarang ni semua orang lagi bertambah sibuk dengan persiapan raya..kalau aku memang tak pernah siapnya sebab ada je yang tersangkut la, terlupa nak beli la, tak jumpa nak beli la, dah abis di pasaran la, malas nak pegi beli dah la., itu la, ini la..macam-macam ke halnye!!

Tapi sekarang aku tak mau cerita pasal persiapan raya bagai tu, tapi nak mengimbau nostalgia kuih raya zaman aku kanak-kanak dan zaman sekarang dah mak budak ni haaa...Bukan apa, baru ni saje la berjalan usha kuih bajet kot ada yang boleh naikkan selera dan nafsu aku ni kan..lalu sana, lalu sini, pusing sana, pusing sini, jeling sana, jeling sini, sudahnya tak ada yang aku berkenan..tak tahu la ngape.

Tengok kuih sekarang lain beno ghupe dengan kuih orang dulu. Payah beno rasanye nak jumpe kuih tradisional ni, kalo jumpe pun ghupenye udoh seribu macam di tambah pulak yang jenis suke menguboh-uboh rasa dan bentuk asal sampai udoh tak de bentuk..tapi nama kuihnya serupe jugok!! Ate!!

Bila dan menginjak usia dewasa ni, opah, tuk wan, makcik-makcik sedara semua dah berusia, ada juga yang sudah mengadap Ilahi, ada yang udoh lanjut, udoh tak larat beno nak baut keroje berat-berat ni, nak-nak mengadap nak buat kuih raya.

 Kalo dulu, zaman aku kecik, memang la seronok sebab belah abah aku ni dari opah sampai la mak sedara semua pakar buat kuih raya tradisional ni. Belum raya udoh amik order dari anank cucu mana yang kompom balik raya di kampung. Arwah opah memang akan mengoder berbalang-balang kuih raya bila dapat tahu semua anak cucunya nak balik beraya. Seronoknye la...

Tapi sekarang dah lama beno tekak ni tak merasa kuih-kuih lemak berkrim tu semua. Rindu sangat rasanya..Moh ler aku senaraikan antara kuih-kuih yang menjadi idaman dan pujaan hati sanubari aku ni haaa...dapat tengok gambo pun jadi le kome :)

1. KUIH BATANG BUROK


Walaupun namanye begitu, tapi inilah kuih pertama yang aku cari time raya tak kira la kat rumah orang sekalipun. Dapat yang lemak manis, berhabuk abis jari, jilat beria ni lagi la terangkat punggung memakannye. Batang je burok tapi luornye putih berseri kome!!!

2. REMPEYEK


Kuih ni dapat yang pesen tak kedekut punya orang memang terbaik la. Jenis yang letak kacang dengan ikan bilis beso tercacak atas tu kan, ikan bilis pulok garing..perghh..1 balang boleh abis kat aku sorang je, sambil nengok melodi raya tu..ngup ngap ngup ngap!!

3. KUIH MAMA CAREY


Tak tahu la aku ngapa nama kuih ni mama carey..takkan ada bau-bau bacang kot dengan mariah carey kan. Ke mak ke nenek Mariah Carey orang pertama yang jumpa kuih ni jadinya diabadikan nama keturunan dia kat kuih ni. Pe pun yang pastinya kuih ni aku sangat suka, tang putih yang kat atas tu sebenonye, masa kecik menjilat sampai cair atas tu, lepas tu baru mkn biskutnye.

4. KUIH BANGKIT


Kuih ni kat kampung aku je sedap kot..hahaha..sebab selalu makan tak jumpa yang cukup lemak macam style orang kampung buat. Nak pula orang tua yang buat..dengan bakor atas dapur arangnye, guna tin kopak, sabut kelapa buat bara..hasilnya tidak mengecewakan..terbaiikkk..Suka bab cair dalam mulut tu, tak payah isap, kemam je udoh cair, itu la yang paling sedap. Zaman sekarang udoh le kesat, kesin pulok lepas tu kene teguk 2 3 gelas air nak ngilangkan lekat kuih tu kt lelengit..kuih ape ghupe itu kome!!!

5. KUIH LOYANG


Memang peberet ni, dapat yang manisnye sayup-sayup je..maknenye tak manis sangat la..sedang-sedang je manisnye..wat kudap-kudapan masa nonton tv. Senang beno buat kuih ni, sebab opah aku pernah buat, acuannya pun ada lagi tapi tak generasi nak nyambung..:)

6. KUIH SEPIT / KAPIT


Tak kira lah panggil kepit ke kapit, jangan kome kepitkan kuih ni kat celah ketiak kome udoh ler!! Kang sape pulok nak makan kuih tu kan..Kuih rangup ni memang sedap makan dalam kete time berjalan ke rumah sedara mara. Memang mak aku ready stok kan kuih ni berkampit-kampit sebab selain senang di makan, kuih ni juga takkan membuatkan suasana dalam kete kucar hayar sekali dengan habuk-habuk kuih yang berterbangan lalu hinggap di kusyen kete. Kan dah jenuh nak ngemas kete pulok selepas beraya..nasib la kome sape yang kene kemas kete tu kan!! Abah aku kata pandai nyepah pandai le kemas..Rasakan!!

7. KUIH SEMPERIT


Aku tak tahu la semprit ke, samprit ke, samperit ke, apa-apa la janji kuihnye ghupe ini. Sedap lemak manis enak berkrim tapi rapuh di jari. Kuih ni kalo nak makan kene ngap semua dalam mulut. Kalau pesen anak dara yang sopan ayu kepit beno tu, tak payah la main gigit sikit-sikit lama-lama penuh habuk atas kain baju kurung kome, bila bangun dari bersila mula berderai jatuh habuk depan orang tua kan..malu kome weh!!!

8. KUIH PUTU KACANG KOYE


Ini kuih laki aku suke beno. Setiap kali raya mesti dia akan beli sebekas khas untuk kudapan dia sorang. Aku bole la makan kuih ni tapi lalu dalam 2 biji je kot, lepas tu tak boleh masuk dah, rasa muok sikit..ye la, kuih ni aku kurang sikit tapi sejak berlakikan suami aku ni kene la belajo menelan kuih feveret suami kan..:)

9. KUIH BIJAN / KUIH ROTAN


Kuih ni memang mak aku tiap-tiap tahun akan buat masa kami sekolah dulu la. Lagipun kuihnya senang beno pun. Rasa dia langsung tak mengenyangkan sebab bila dah goreng, dia jadi kosong je dalam tu, yang buat sedap kerangupannya tu..

10. KUIH BAHULU BUNGA


Kuih ni arwah opah aku panggil baulu bumba. Bumba tu maksud apa tak tahu la teman. Tak de kene mengena dengan pasukan bomba ye kome-kome..tapi bahulu kampung aku ghupe die lagi menarik dan menawan kalbu. Warna pink dan atas dia ditabur bijan, pastu setiap kelopak bunga tu hujung nya diatur kismis atau gula kering putih tu. Sedap kome kuih ni. Memang tiap-tiap tahun kuih ni paling tinggi jumlah ordernya dari jiran tetangga seluruh kampung. Cik aku pakar buat kuih ni..

11. KUIH SIPUT


Kuih paling senang dalam alam maya tapi aku malas nak membuatnya...hohoho..bukan apa, kene concentrate sampai siap, nak gentel atas acuan lagi, cegat kat kuali panas tu kan..bau pulok sedap bebeno, bau daun kari lagi..aisshhh..sudahnya aku bawak tuppeerware kosong je sua kat mak sebab mak aku rajin buat kuih siput pedas. Dapat tapau sebekas penuh cukuplah ye dok!!

12. KUIH ARAB SUJI


Kuih comel lote. La ni, macam -macam pesen dah bentuk dah orang buat kuih suji ni. Kat kampung ni je la bentuk dan ghupe die sampai la ni. Kuih lemak gebu memang sedap bila masuk mulut. Asyik je......eh!! apa kemam-kemam bibir ni..pose la!!



Itu je lah kuih-kuih yang aku rasa ada nostalgia dalam hidup aku. Yang pastinya sambut raya tahun ni sebagai seorang ibu la. Tapi makan tetap boleh balun juga kan..maklumka kita makan Lecithin..ala produk Shaklee tu...jeles tau laki kita sebab berat kita turun tapi dia makin naik...hahahahahahaha!!
















No comments:

Post a Comment