About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Tuesday, August 14, 2012

Online Seller Yang Tipu Duit Online Buyer!!

Assalamualaikum

Malam tadi masa tengah layan fb, ada sorang customer aku mengadu dia kene tipu dengan seorang online seller yang menjual pakaian baby dan cincin emas. Customer aku ni cerita dia ada beli pakaian baby untuk baby girl dia, konon nak pakai sempena hari raya yang bakal menjelang ni la kan.

Total dia beli dengan seller ni RM110. Selesai berurusan, customer aku ni pun buat la payment kan. Lepas tu dia inform la pada seller ni. After dapat confirmation dari seller yang duit dah terima, customer aku ni tak dapat nak view seller ni seperti selalu. Dia cek rupenye seller ni BLOCK  customer aku ni. Customer aku try call no phone yang seller tu bagi, dia bole OFF HANDPONE!!  Korang rasa cam ne? Of course la bengang hokey!!

Customer aku ni sepanjang berurusan dengan die, memang seorang yang senang dan mudah dari segi komunikasi dan pembayaran. Dia juga seorang yang akan terus membuat pembayaran segera selepas membuat confirmation atas sesuatu barang yang dia order.

Biasanya apabila dia confirm nak sesuatu barang , dia akan inform aku then tanya total, kemudian terus buat payment. Dan penghantaran terus pada hari yang sama.

Jadi bila kene tipu macam ni mestilah dia akan rasa sangat geram, marah, sedih dan kecewa kan. Bersungguh-sungguh dia cerita kat aku perasaan dia. RM110 tu banyak ok sebab macam-macam boleh dibuat dengan duit sebanyak itu.

Sekarang customer aku hanya akan beli pada yang dia percaya dan pernah berurusan. Dia jadi takut dan trauma nak membeli dengan online seller yang dia tak pernah beli. Kalau kene kat aku pun of course akan lebih berhati-hati.

Dan sehingga sekarang masih belum dapat hubungi lagi seller tu. Jadi customer aku redha je la dan yakin memang dia kene tipu la tu, Sebab kejadian ni dah berlaku beberapa minggu yang lepas, sampai sekarang tiada khabar berita, entah hidup entah mati seller tu kan.. 

So, customer aku minta aku hebahkan perkara ni kepada kawan-kawan yang lain supaya tak terkena dengan online seller ni. Nama online seller ni ARIES DAMIA. Aku tak sure page or memang akaun fb dia. Sebab aku memang tak familiar langsung nama ni.

Aku suggestkan pada customer aku ada 1 group yang sangat aktif dalam memperjuangkan hak-hak online buyer dari kene tipu dengan online seller ni. Nama groupnye panjang beno, tak silap aku KAMI BENCI ONLINE SELLER YANG MAKAN DUIT HARAM..lebih kurang macam tu la. Aku suruh customer aku luahkan dan cerita kat gorup tu sebab admin dia ada buat list online seller yang bermasalah dan sering menipu online buyer..mungkin nama online seller tu ada tersenarai dalam list tu sebelum ni cuma kita yang tak tahu kan..dan customer aku tu akan usahakan. Admin group ni juga akan sentiasa war-warkan kes terbaru penipuan online ni secara umum dan meminta feedback dari ahli group tu sendiri.

InsyaALLAH aku akan cuba hebahkan mana yang termampu la sebab customer aku ni pun sedang hebahkan supaya tiada yang kene tipu macam dia kan. Yang tak sangka tu online seller ni seorang WANITA, berbangsa MELAYU dan BERAGAMA ISLAM.

Astagfirullah Al 'Azim..Bulan Ramadhan, bulan penuh Barakah ni pun masih ada yang nak buat aniaya kat sesama Melayu sesama Islam. Dosa Pahala tolak ke tepi dah, berdosanya makan duit orang tanpa izin dan redha dari yang hak. Tapi mende dah jadi kan, kene lah terima dan redha sebab mungkin bukan rezeki customer aku tu.

Malam tadi customer aku beli barang lagi kat aku, dah kali ke-3 dah dia beli dengan aku, Syukur Alhamdulillah, dan dia cakap dia percaya dengan aku. InsyaAllah aku akan cuba jaga amanah yang customer-customer aku bagi kat aku. Bukan senang kome pegang duit orang selagi barang tak sampai pada customer kan.

So, pada online buyer di luar sana termasuklah diri aku ni yang kadang-kadang naik syehhhh bila nyopping online kan, tak nyedor diri je ghupenye, supaya beringat-ingatlah dan sentiasa berwaspada dengan online shop yang kita nak berurusan tu. Elakkan kita menjadi mangsa penipuan, walaupun nilainya mungkin sepuluh dua puluh je pun, tapi tu duit kita kome, kita yang mencari duit tak kan nak buang begitu je pada orang yang tak sepatutnya.

Biasanya aku kan (aku cakap pasal aku ye), sebelum aku nak beli online ni, aku akan view info dan wall seller tu. Tengok dia duk mana, apa dia buat, pastu lain-lain info yang rasa-rasa boleh membantu kome rasa yakinlah dengan seller ni kan.

Lepas tu aku akan view pulak wall seller ni. Kalau page, kita senang la nak view wall dia kan, Tapi kalo guna akaun fb as main communication dia dengan buyer, aku akan add dan tunggu dia approve. Tengok de tak feedback dari previous customer, komen dari previous customer dan penerimaan customer-customer yang lain.

Aku tak yakin pada jumlah orang likes page walaupun beribu atau puluh ribu sebab itu tak menunjukkan apa-apa pada aku lah..pada orang lain aku tak tahu. Sebab tak semua yang like tu pernah berurusan dengan seller sebab ada seller yang menggunakan ads di fb untuk meningkatkan likes pada pages mereka, tapi yang likes tu tak pernah pun view page seller sebab just klik like kat ads fb tepi belah kanan tu je. Mana aku tahu??? Mestilah tahu sebab aku juga ada page..huhuhuhuhu..

Lepas tu aku akan view picture album seller tu, tengok komen-komen orang, usha apa-apa yang patut sampai la timbul keyakinan dalam hati aku ni terhadap seller ni. Tapi yang pastinya aku selalu berurusan dengan seller yang aku dah biasa dan pernah berurusan dan aku jenis payah dan malas nak mencari seller lain..tak tahu la sebab apa..hohoho

 Tapi kalau memang Allah nak menguji kesabaran kita nak buat macam mana kan, dah bukan rezeki kita nak buat macam mane. Rezeki, duit, kesenangan, kemampuan semua datang dari Allah dan Dia berhak untuk mengambilnya semula bila tiba masanya cuma caranya sahaja yang berbeza-beza.

Bila ditimpa kesusahan, musibah, kesulitan, kekecewaan ucaplah Innalillah Wa Innalillah hi raji'un....Dari Allah kita datang dan kepada Allah juga  kita kembali..Waallah hu 'Alam

Udoh ghupe rancangan Sepahit Petai dah aku ni ha...Aduh!!! Dari kelmarin air liur ni meleleh je nak makan sambal udang petai..udangnye bersepah kat Tesco nun, tapi petainye aku tak jumpa pun kat Kuala Selangor ni..Angin betul aku..Ari tu kat Manjung jeling je lalu depan pakcik jual petai gomok-gomok ko matanya, tapi pikir konon ala..beli kat Kuala Selangor je la..sekarang padan muka ko esah!!!!!

Tapi tak pe, hari ni ada pasar malam depan umah aku ni, aku nak cari petai ari ni jugak!! Aku akan pastikan hari ini aku berbuka dengan sambal udang petai. Kome semua, doa-doakanlah ye!!!

As-salam

No comments:

Post a Comment