About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Wednesday, August 8, 2012

Rambut Raya Abah dan Anak

Assalamualaikum

Sejak seminggu puasa lagi aku duk berkia-kira bilakah masa yang tepat untuk memotong rambut Alauddin. Sebabnya aku taknak Alauddin berambut panjang atau terlalu pendek ketika berhari raya nanti. Rambut dan bentuk kepala Alauddin banyak mengikut abah dia. Rambut suami kalau panjang akan tercacak tinggi dan bukan melurut panjang ke bawah, sama lah macam Alauddin ni.  Bila panjang rambutnya, makin tinggi cacaknya.

Lagi 1, suami aku memang sejak remaja tidak memotong rambut di kedai gunting mamak (biasanyalah) sebab dia lebih suka memotong sendiri rambut dia, di samping dia memang beli mesin potong rambut yang lengkap segalanya untuk urusan tersebut. Jadinya Alauddin kira generasi kedua la selepas abah kan. Semoga Alauddin mewarisi sikap abah ini..hihi..

Setelah berkira-kira dan berbincang dengan suami, akhirnya malam tadi segalanya bermula. Biasanya Alauddin akan memotong rambut time abahnya potong rambut juga. Memang serupa 2 beranak ni pesen rambut cepat panjang. Suami pun nak potong rambut juga, jadi kami sekali harung je la.

Selepas berbuka dan siap segalanya yang patut, sesi Alauddin dimulakan dahulu. Memang aku sengaja lewatkan mandi petang Alauddin sebab rancang nak potong rambut malam tu kan. Tinggal pampers je kat badannya, aku pangku Alauddin atas kerusi plastik, suami aku pun readykan mesin potong rambut semualah..

Alauddin memang baik budaknya..Alhamdulillah..masa usia dia 4 bulan aku dah kenalkan dia dengan mesin potong rambut ni dan Alauddin menerima seadanya kehadiran mende alah ni atas kepala dia dan sesi memotong rambut menjadi tersangatlah mudahnya. Mungkin sebab 4 bulan kot masa tu. Sekarang sudah makin cerdik, dah 8 bulan cam ne lah pulok!! Pada mulanya, aku risau luka kepala ke, alahan ke kan, takut rambut halus masuk mata ke, Alauddin tepis-tepis ke apa ke, semua mende lah aku pikir...

Tapi bila hidupkan je mesin tu, Alauddin boleh tunduk kepala dia ke arah abahnya, bulat mata abah kat mama tanda "bagusnye ini budak!!" apalagi laju je suami aku gelek mesin tu depan ke belakang berkali-kali sampai la nipis semuanya. Sepanajng tu Alauddin hanya diam tanpa berbunyi langsung dan tunduk je sampai siap

Tiba part mencabar bahagian sisi telinga, suami tolak sikit bagi senget kepalanya, abah lalu mesin, berjongkit bahu Alauddin...geli la tu kan..hihi..pastu belah kiri pun sama..hihi..bila abah tunduk tengok muka Alauddin, dia duk sengih sorang-sorang pulak..sengih geli la tuh!! Mama yang pangku Alauddin pun tenang je sebab Alauddin tak meronta-ronta..

Tiba pula nak trim belakang kasi pendek dan rata, mengedeng-ngedeng Alauddin sebab abah sentuh leher dia..mama dah tahu rahsia Alauddin..sensitif kat leher ye!!! Hohoho..Bila dah siap, abah suh mama tengok ok tak pendek cam ni..Telek depan, telek belakang, sambil tu Alauddin sengih je bajet orang duk main ngan dia ke apa..mama decide pendek sikit lagi la sebab cam nampak masih panjang je..

Ok, abah tuka saiz pencukur amik yang paling pendek..kali ni Alauddin mula menunjukkan minatnya terhadap mesin tersebut. Abah baru nak lalu mesin atas kepala, dia tarik tangan abah ke bawah nak tengok mende alah tu, baru je nak mesin, dia tarik lagi tangan abah..mungkin masa bosan Alauddin sudah sampai..sudahnya abah matikan dulu mesin tu.

Aku ajak berborak kejap, nampak dia ralit dan lupa, abah hidup mesin dan terus lalu atas kepala Alauddin. Ok, behave semula..bagus anak mama ni..sekejap je sebab rambut dah sedia pendek, cuma nak ratakan rambut atas kepala je amik amsa sikit sebab Alauddin dah mula pandang kiri dan kanan mengikut wayar mesin tu bergerak. Tapi semua itu dapat diatasi dengan mudahnya..hihi..selesai sudahnya..

Urusan mandi pula agak rumit sebab rambut halus budak kan, risau kalau termasuk mata dan perlu lalu air yang banyak atas kepala. Selesai semua pass Alauddin pada abah sebab abah tak kene rambut Alauddin sangat, ada pun kat tangan je, mama ni seluar, baju, tangan, leher semua abis kene rambut Alauddin, so mama kene mandi dulu, abah siapkan Alauddin..:)

Mama dah siap mengadap tv, giliran abah pula potong rambut. Memang dari kami sah sebagai suami isteri, aku yang akan memotong rambut suami. Tapi malam tadi sebab Alauddin nak ngempeng ngan mama lepas mandi tu, abah pun buat lah sendiri...huhu

Kita selalu dengar kan bagaimana isteri Rasulullah, Aisyah r.a. yang gemar menyikat rambut Rasulullah, antara rahsia kebahagian rumahtangga yang perlu kita contohi, amalkan dan praktikkan dalam rumahtangga kita juga. Aku pernah tanya (secara melawak je) pada seorang Ustaz pasal kalo isteri yang potongkan rambut suami cam ne pulak kan, suami saya tak sikat rambut Ustaz..

Ustaz tu cakap, lagi la bagus sebab isteri sendiri yang gelek-gelek, usap-usap, tepuk-tepuk kepala laki kita kan..Oh..macam tu ye Ustaz..hihi

InsyaAllah akan cuba amalkan sebaik mungkin..:)



No comments:

Post a Comment