About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Wednesday, September 19, 2012

Bila Allah Menguji HambaNya

Assalamualaikum

Baru mendapat khabar berita dari seorang kawan yang sama belajar dan sekelas masa diploma dulu mengenai seorang kawan yang juga sama-sama belajar tapi tak sekelas dengan aku..kira kawan seuniversiti la kan..kawan aku ni cakap yang kawan seuniversiti ni sedang bertarung dengan penyakit kanser yang memang kita sedia maklum boleh meragut nyawa jika rawatan susulan lambat dilakukan.

Kawan seinuversiti ni mengidap kanser otak..tapi aku tak tahulah tahap berapa keseriusan penyakitnya itu. Penyakitnya tu pun rasanya dia baru tahu dalam sebulan ni juga..Aku memang dah perasan dari 2 minggu lepas..rasa ingin tahu tu mula memuncak apabila hari ni ramai kawan-kawan seangkatan kami yang wish gud luck for operation yang akan dilakukan pada hari ni..tu yang aku terus tanya kat kawan aku sorang ni cerita sebenar..

Dua minggu before ni ada tengok kat wall dia kawan-kawan wish supaya banyakkan bersabar dengan dugaan dari Allah ni dan wish dia sihat semula, tapi aku masih kabur-kabur pasal apa kan..rupanya dia sedang diuji dengan penyakit yang memang semua manusia takut bila sebut kanser atau ketumbuhan ni kan..

Walaupun aku memang bukan kawan baik atau kenal rapat dengan kawan seuniversiti ni tapi pembawakan dia dan sikap die yang sangat baik dengan semua orang disekeliling die, sentiasa senyum je setiap kali kami berselisih kat fakulti, seorang yang soft spoken, menerima orang yang baru dia kenal dengan sangat terbuka..membuatkan aku rasa die memang seorang yang baik dan ramai kawan-kawan dia memang sayang dengan dia..

Bila kawan aku cakap hal sebenar, memang terkejut bukan kepalang la..tengok orangnya yang hepi go lucky je kan..lepas tu sekarang ni sudah menjadi tunangan orang dan dalam proses nak melangkah ke satu fasa sebagai seorang isteri la kan..tup tup dapat khabar yang sedih begini kan..memang tersentap kejap jantung aku..
 
Siapa sangka dalam usia 27 tahun, Allah uji kita dengan dugaan penyakit macam ni kan..semoga pembedahan yang dilakukan pada hari ini menjadikan dia seorang yang lebih tabah, sabar dan cekal dalam menempuh kehidupan selepas ini dan kondisi tubuh badannya lebih sihat dari sebelumnya..InsyaAllah..
 
Berita ini peringatan untuk diri aku juga..penyakit ni tak kira usia dan jantina..bila nak jadi tu, tak tahu lah macam mana keadaan diri sendiri nak menghadapinya..semoga kita semua diberikan kesihatan yang baik hendaknya..InsyaAllah...Teringat pesan Ustaz Hassan Din Al-Hafiz setiap kali dengar ceramah beliau  "Allah bagi ujian, dugaan tanda sayang pada kita"....
 
As-salam...

No comments:

Post a Comment