About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Friday, September 21, 2012

Lara Hati Si Ibu.........

Assalamualaikum

Biasa dengar tak pepatah lama ni "Masa kecil di timang ibu, sudah besar di timang gelombang". Bukan nak cerita pasal masalah yang berlaku dalam kehidupan seharian aku, cuma saje nak meluahkan sesuatu yang lama aku pendam di sudut hati aku ni..
 
Bila Allah dah bagi nikmat menjadi seorang isteri dan ibu ni, kadang-kadang aku selalu terpikir perkara ni bila ianya berlaku di depan mata aku. Ada kalanya ketika ia sedang berlaku aku terpaksa memalingkan muka ke tempat lain untuk mengelakkan hati kecil aku lebih sedih. Ada kalanya aku terpaksa beredar dari tempat berlakunya kejadian itu untuk meredakan perasaan hati aku yang sedang meruntun hiba. Hati aku cepat terusik dengan perkara-perkara sebegini dan memang aku tak boleh nak hadapi lama-lama..risau hati aku dari hiba bertukar amarah, dari pilu sedih menjadi benci..
 
Membesarkan Alauddin dari tapak kakinya sebesar 2 jari aku ini sehingga kini, membuatkan aku lebih memahami erti perasaan seorang ibu. Bagaimana hati seorang ibu terusik dek perangai anaknya yang meninggikan suara kepadanya, sikap si anak yang lebih pentingkan keinginan hati dan batinnya tanpa memikirkan keringat si ibu, kejengkelan layanan si anak pada ibu bila dah lanjut usia, kedegilan si anak untuk memahami isi hati si ibu dan macam-macam lagi kerenah si anak..........
 
 
 
*************************
 


Ketika bayi.......saat pertama kali melihat si anak selepas keluarnya dari rahim si ibu, bergenang air mata si ibu. Dikucup dahi si anak..dicium pipi si anak..dibelai rambutnya..dibelek telinganya, dicuit bibirnya, dikuis hidungnya..semua yang ada pada si anak di belek si ibu tanpa rasa jemu..apa yang ada pada si anak semua yang terindah belaka..si anak penyeri hidup si ibu dan si ayah..itu yang sentiasa diulang si ayah dan si ibu sehingga si anak mengenal dunia.....

Ketika membesarkan si anak.............ketika tidur didodoikan dengan nasyid-nasyid indah, bait-bait kata memuji Allah dan RasulNya, beralun suara si ibu dan si ayah sehingga sayup-sayup sahaja suara si ibu tanda mata sudah layu tapi si anak tetap mahu menongkat mata dan merengek yang membuatkan hati si ibu tidak tenang untuk melelapkan mata selagi si anak masih berjaga...bersengkanglah mata si ibu dari malam hingga ke subuh demi si anak....

Ketika menyusukan si anak, si ibu sakit badannya kerana pelbagai posisi dilakukan demi si anak, walau sakit bersalin masih bersisa, si ibu kuatkan kudrat untuk si anak..demi perut si anak, si ibu buang jauh perasaan perit dan ngilu kerana melahirkan si anak..si ibu berusaha bangun malam untuk pastikan si anak lena dengan susu si ibu..

Ketika menyediakan makanan si anak, si ibu bersabar dengan kerenah si anak, itu ditolak, ini tak mahu, si ibu memerah otak dan keringat untuk berikan si anak makanan yang penuh nutrisi dan berkhasiat supaya si anak membesar sebagai anak yang sihat dan cerdik. Si ibu sedaya upaya akan memastikan dia mampu berikan yang terbaik kepada si anak seperti ibu-ibu yang lain..begitulah mendalamnya kasih si ibu pada si anak....

Kencing berak si anak sudah menjadi mainan jari si ibu....dari seorang yang penggeli ketika anak dara, sudah lupa erti busuk, masam, hancing dan cirit bila berhadapan dengan si anak. Semua dilakukan si ibu tanpa keluh kesah, tanpa mencemuh itu dan ini..yang penting pada si ibu adalah si anak sentiasa dalam keadaan wangi dan bersih setiap masa dan ketika..sentiasa dipakai bedak dan berbaju cantik..berbuih mulut si ibu ketika menimang si anak..anak mama wangi..anak mama ensem..anak mama cantik..anak mama comel..si anak mengekek-ngekek gelak dengan agahan si ibu....

Bila si anak balik dari bermain bersama kawan-kawan atau balik dari taman permainan dalam keadaan menangis, hati si ibu gundah gulana..dalam cemas bertalu-talu soalan diajukan pada si anak siapa yang buat si anak..si ibu mula menjadi marah bila tahu perkara sebenar..si ibu bukan seorang kaki gaduh atau seorang yang suka cari pasal..tapi dek kerana naluri seorang ibu yang sangat sayangkan dan risaukan si anak si ibu boleh bertindak di luar kawalan jika emosi terlalu menguasai diri dan akal...hanya kerana demi si anak.......

Bila sudah mengenal dunia persekolahan, si ibu sentiasa berazam akan memberikan pendidikan yang terbaik kepada si anak..memastikan si anak setaraf dan sebijak anak-anak yang lain..berusaha menyediakan bahan bacaan dan rujukan yang terbaik untuk si anak..demi untuk melihat si anak berjaya hingga ke menara gading....dan sekurang-kurangnya berjaya menggenggam segulung ijazah untuk hadiah pada si ibu dan si ayah.....di samping memastikan si anak mampu untuk perolehi kerjaya yang bagus si masa hadapan....

Sedih si anak menjadi rawan di hati si ibu..menangis si anak, menangis la si ibu..apa saja masalah si anak sedaya upaya si ibu cuba selesaikan, usahakan, dapatkan, ikhtiarkan...hanya kerana si anak...bila seronok si anak, berbunga lah hati si ibu..lebar senyum si ibu...bila anak berjaya...bangga hati si ibu..sejuk perut si ibu mengandungkan si anak...berjurai air mata si ibu tanda meraikan kejayaan dan kegembiraan si anak...

Tapi bila si anak menjatuhkan air muka si ibu..memalukan si ibu..memalitkan lumpur pada maruah keluarga..meninggalkan tanda hitam di sudut kecil hati si ibu, si ibu masih mampu memeluk si anak..memujuk si anak..menasihati si anak..menerima si anak seadanya..tanpa cacat cela..tanpa hirau caci makian makhluk lain sekeliling si ibu...si ibu menjadi tempat si anak bergantung harap, bergantung kasih, bergantung belas kasihan..mencari semula sinar hidup yang telah hilang..mendapatkan semula kekuatan diri si anak yang telah lenyap..dek kerana kerakusan hidup si anak di dunia..semua si ibu sanggup lakukan demi si anak...walaupun si anak sudah tidak diterima keluarga sendiri...si ibu sahaja yang memahami si anak kerana si anak itu keluar dari rahim si ibu..bukan orang lain.....

Bila si anak sudah bertemu cinta hatinya..si anak sentiasa bercerita perihal si kekasih hati kepada si ibu..meminta harapan, doa, restu dari si ibu agar itu pilihan terbaik untuk si anak dan pilihannya itu bisa menggembirakan dan membahagiakan si ibu satu hari kelak..InsyaAllah..si anak sudah semakin tidak sabar untuk hidup bersama-sama dengan kekasih hatinya..si ibu juga semakin tidak sabar untuk melihat si anak menamatkan zaman berkepit dengan si ibu..yang pastinya suasana itu akan berlangsung dengan meriahnya, akan dikenang si anak sehingga akhir hayatnya..jauh di sudut hati si ibu, perasaan akan berjauhan dengan si anak mula menebal..semakin lama semakin kuat perasan itu...tapi di wajah si ibu hanya senyuman meleret dan kata-kata bahagia untuk si anak..di kucup dahi si anak, diberi pesan yang mungkin berguna ketika melayari bahtera bersama yang tercinta...bibir si ibu tak putus-putus berdoa kebahagiaan untuk si anak...semoga bahagia bersamamu wahai anak hingga ke syurga..InsyaAllah...

TAPI...........

Bila si ibu sudah lewat usianya, sudah putih rambutnya, sudah rapuh kudratnya, sudah rabun matanya, sudah labang telinganya, sudah tidak berbutir tutur katanya, sudah nyanyuk fikirannya....bagaimana si anak melihat keadaan si ibu?????

Bila si ibu sudah tidak mampu untuk menguruskan dirinya, si anak sudah mula bertelagah sesama mereka...siapa yang mahu bela si ibu?? Siapa yang mahu ambil si ibu?? Siapa yang sanggup jaga si ibu?? Itu soalan pertama si anak-anak ini....setelah berbincang si abang atau si kakak akan memaksa diri untuk menerima kehadiran si ibu dalam rumahnya....si anak-anak lain??? Menarik nafas dengan lega...si abang atau si kakak tadi akan memgingatkan giliran si anak-anak lain untuk menjaga si ibu....yang lebih sedih bila memberi tarikh siap-siap untuk masing-masing mengambil si ibu bila tiba masanya..tak lewat dan tak cepat...Astagfirullah...

Bila si ibu tinggal bersama si anak......si ibu bertanyakan mana cucu-cucunya..senyap sahaja rumah..si anak menjawab acuh tak acuh..ada kat depan tu mak..si ibu bertanya lagi..mananya..tak de pun deme...si anak makin letih nak melayan soalan si ibu..mak ni tak dengar ke suara deme kat depan tu..dah la..nak ke dapur ni! Bentak si anak sambil mencampak penyapu di tangan ke ceruk dinding...si ibu hanya mampu melihat perbuatan si anak...niat si ibu bukan untuk menaikkan darah si anak..niat si ibu bukan untuk merunsingkan lagi fikiran si anak..niat si ibu bukan untuk menggangu uusan seharian si anak di rumah...TETAPI hanya ingin berborak dengan si anak yang dirasakan sudah lama tidak bersembang seperti dahulu..kenangan lalu mula mengusik jiwa si ibu..sambil si ibu mengusap rambut si anak, si anak berceloteh itu dan ini tanpa henti..dan tanpa jemu juga si ibu melayan setiap butir kata si anak...AH..RINDUNYA SAAT ITU...bisik hati si ibu...tapi si anak tidak juga mengetahuinya.........

Pulangnya menantu lelaki si ibu dari penat bekerja....Alhamdulillah...si ibu bersyukur dikurniakan menantu yang baik, yang melayan si ibu seperti ibu sendiri...ditanya khabar si ibu petang itu, sudah makan ke si ibu...tersenyum si ibu melayan pertanyaan si menantu yang dianggap seperti anak sendiri...si ibu bukan mahu lebih...hanya sekadar secebis perhatian yang tidak luak mana pun dari si anak..bila ianya datang dari si menantu..hati si ibu lebih meruntun hiba...hati si ibu berbisik lagi...ALANGKAH SERONOKNYA JIKA YANG BERTANYA ITU SI ANAKKU......

Bila si menantu melihat layanan si anak kepada si ibu ini acuh tak acuh sahaja...bila dihidangkan makanan tidak menjemput si ibu seperti si ibu dahulu yang akan pastikan si anak makan bersama baru si ibu makan akibat merajuk dengan si ibu......tapi kini apabila si ibu mengguriskan hati si anak, membuatkan angin si anak bergelora hanya kerana sebaris pertanyaan...si anak terus membisu seribu kata..berdiam diri kaku tidak berbunyi...tidak berusaha untuk memandang wajah tua si ibu...tidak ada keinginan untuk mengajak si ibu bersama-sama merasakan nikmat berkeluarga dengan si anak...si menantu bertanya kepada si anak..kenapa tak ajak mak sekali..jawab si anak..ala..mak nampak la kita tengah hidang makanan, maknanya nak makan la ni..datang je la kat meja ni, duduk sekali..takkan itu pun nak dicakapkan..mak bukan budak lagi...........jatuh pandangan si menantu pada si ibu...si ibu senyum sayu...si menantu melangkah ke arah si ibu, mengajak si ibu bersama-sama....tapi si ibu mengatakan tak pe la..mak tak rasa lapar lagi..makan lah dulu kamu anak beranak..mak nak solat sekejap..nanti lapar mak makan ye.........tersentuh hati si menantu mendengar jawapan si ibu..dipujuk lagi...si anak lalu sebelah si ibu seraya berkata...biarlah mak tu abang..mak tak lapar kan katanya..nanti nak makan mak tahulah tu...jomlah makan..lapar ni..............

Bila pakaian si ibu sudah tiba masa untuk dicuci....si anak memesan pada si ibu supaya meletakkan pakaian tersebut dalam bakul baju yang sudah disediakan si anak...pesan lagi pada si ibu letak bakul sebelah mesin basuh selepas dah kumpul baju kotor...supaya senang si anak nak basuh..si ibu patuh saja turut kata si anak...berbuka mulut si ibu....bertalu-talu si anak mebalasnya..sudahnya si ibu diam sahaja menurut perintah...si anak mula untuk memasukkan pakaian si ibu ke dalam mesin basuh...tiba-tiba terpegang kain batik lembab si ibu...kenapa kain ni mak...mak terkencing malam tadi, tak sedar, sejuk sangat malam tadi..tapi mak dah basuh kain tu pagi tadi....lain kali kalau terkencing, mak cuci je sidai terus kat luar tu..ada sabun kan dalam bilik air tu..tak yah masuk mesin..hancing la nanti.........si ibu mengangguk paham sambil meminta maaf pada si anak.......................................

Bila si anak menerima tetamu dari kalangan kawan-kawan, rakan pejabat, rakan si suami, pelbagai makanan dan minuman disediakan untuk mereka....seronok si ibu melihat pelbagai juadah istimewa terbentang di atas meja makan...si anak memang pandai memasak pelbagai jenis lauk pauk, nasi, kek dan kuih muih...ye la..si ibu juga bukan calang-calang orang bila di dapur...mana tumpahnya kuah kalau bukan ke nasi...bangga si ibu melihat hasil air tangan si anak..TAPI..................bila sampai je tetamu si anak...si ibu diberi sepinggan mee goreng atau sepinggan nasi berlaukkan ikan dan sedikit sayur dan disuruh makan di meja yang disediakan..bukanlah tersorok dari tetamu si anak..tetapi bila diasingkan dari orang-orang lain...bagaimana perasaan si ibu???? Bagaimana dengan pasta? Kek buahan si anak? Kuih manis pelbagai warna itu?? Si ibu hanya mampu memandang....tapi perut si ibu tetap mahu rasa nikmat tersebut...

Dipanggilnya si cucu minta diambil sedikit makanan yang pelbagai itu...si anak terdengar...terus menarik tangan si cucu..dibawa ke tepi sudut dapur...si anak melarang anaknya sendiri dari memberi makanan kepada si ibu.......tertunduk muka si ibu melihat situasi itu...si anak pergi kepada si ibu lalu berkata....mak tak boleh makan makanan manis, mak tu ada kencing manis, ada darah tinggi..ni makanan orang sihat..mak sakit makan makanan orang sakit yang saya dah buat tu...dah la..orang tengah ramai ni mak nak buat perangai pula..nah air masak ni..jangan nak minum air sejuk tu pula..kang batuk malam-malam sapa nak tanggung...orang malam-malam nak tido..mak pula kong keng kong keng bising batuk..ishh...Senyap je si ibu mendengar bebelan si anak.......

Ada juga si anak memberi makan kepada si ibu terlebih dahulu...sebelum ketibaan tetamu si anak....paham la si ibu niat si anak..selepas makan, si ibu akan duduk di bilik mengenang nasibnya yang sudah tiada apa..yang sudah tidak mampu...hanya mengharap belas kasihan si anak...jika ia masih ada..............................

Tapi si anak beranggapan si ibu sudah memahami situasi si anak yang sentiasa sibuk dengan pelbagai urusan dan hal dalam rumahnya...si anak merasakan lebih elok si ibu begitu..duduk dalam bilik dan hanya keluar bila perlu..si anak merasakan si ibu telah menyenangkan hidup si anak dengan sikap si ibu yang sebegitu..............TAPI jauh di sudut hati si ibu, itu adalah pilihan yang terbaik si ibu terpaksa lakukan untuk menyenangkan hati si anak..untuk mengelakkan si anak menjadi benci pada si ibu...untuk mengelakkan si anak sentiasa nak marah-marah bila terpandang muka si ibu..si ibu sanggup menghadap dunianya yang hanya sebesar sebuah bilik tidur asalkan hidup si anak bahagia dan tenang.........................................

Di hadapan tetamu, di hadapan orang lain, si anak kembang hati dipuji mereka kerana menjaga si ibu yang uzur..tersenyum si anak bila menjawab pujian mereka...seronok si anak bila dikatakan seorang anak yang baik dan sayang pada si ibu...tu belum lagi yang puji melambong...kalau orang lain belum tentu nak bela mak sendiri ko!!! Tapi ko memang baik lah wehhh....Bukankah itu memang tanggungjawab si anak apabila si ibu dan si ayah sudah tua lebih-lebih lagi sudah hilang kudrat untuk menguruskan dirinya sendiri??? Jauhilah kami semua dari kawan atau orang sebegini Ya Allah....

Bila ada kawan-kawan si anak yang melayan si ibu dengan penuh hormat dan baik sekali...tersenyum si ibu..lebih-lebih lagi bila dilayan berborak, bersembang yang sememangnya digemari si ibu...berpatah-patah ayat keluar dari mulut si ibu kerana seronok dengan situasi itu....tapi tidak pada si anak...mulalah si anak tidak senang duduk melihat meramahan si ibu tadi.........

Pulangnya kawan-kawan si anak..masih ada sisa seronok di hati si ibu...terpacul la keluar dari mulut si ibu...baik si kawan kamu tu ye..seronok mak bersembang dengan dia..pandai melayan orang tua..baik budaknya...begitulah si ibu...si anak mula la menjawab ala....anak mak ni tak baik ke? Tak layan mak elok-elok ke? Tak seronok ke berborak dengan anak mak ni? Asyik kerja nak berborak je, satu mende pun tak jadi mak..................Terkedu si ibu...bukan niat si ibu membandingkan si anak dengan kawan-kawannya..bukan niat si ibu nak mengecilkan hati si anak..tapi sekadar memuji sesama manusia sahaja...sumpah..bukan itu niat si ibu wahai si anak............Tak lama lagi mesti mak nak cerita kat semua orang kan apa yang saya buat kat mak..cam ne layanan saya kat mak..abis la tu semua orang yang dijumpanya nanti diceritakan..abis semua nak canang kat orang...si anak masih melepaskan amarahnya pada si ibu...sambil berjalan ke sana ke mari dalam rumah, mulut si anak tak berhenti mengomel pada si ibu....perlahan-lahan si ibu membawa diri ke dunianya semula...merajuk kembali hati si ibu....bertambah menjeruklah perasaan si ibu...........

Bagaimana dengan si menantu?? Tidakkah dia terasa dengan layanan si anak pada si ibu?? Bukankah tanggungjawab si suami menegur dan mendidik si isteri apabila si isteri melakukan dosa lebih-lebih lagi dosa kepada ibu dan ayahnya??? Bukan tidak pernah menegur, tapi sudah berbuih mulut si menantu menasihati si anak supaya sayangilah si ibu seadanya....jangan sentiasa mencari salah si ibu....dipesankan dengan dosa dan balasan untuk anak yang tidak melayan ibu ayah dengan baik kepada si anak....berbagai cara dilakukan si menantu tetapi si anak tetap begitu....sehinggalah ke satu tahap si isteri berkata..........itu mak saya, abang menantu je..yang jaga mak saya bukan abang...semua saya yang buat..jadi saya tahu apa yang saya buat....mulai saat itu, si menantu berusaha menceriakan hati si ibu sedaya yang die mampu tanpa campur tangan si anak....kerana tidak mahu berlaku perbalahan dan pertengkaran........................

Cucu-cucu si ibu??? Anak kecil apabila sentiasa melihat pelakuan ibunya sehari-harian, mereka akan belajar sedikit demi sedikit dari perlakuan si ibu pada si nenek. Hanya melalui pemantauan dari si menantu, sikap si cucu cuba dibentuk perlahan-lahan..bila si menantu mendengar anaknya meninggikan suara kepada si ibu..si menantu segera menegah si cucu...si anak menjeling si menantu, suaminya sendiri......si ibu hanya mampu meihat tanpa apa-apa reaksi...

Ada si cucu yang sangat tak mesra dengan si nenek...kerana si anak yang tidak sentiasa manjakan si cucu dengan si nenek..apabila si ibu memberi nasihat pada cucunya di hadapan si anak, si anak akan segera menyelar percakapan si ibu bahawa kanak-kanak sekarang bukan seperti kanak-kanak dahulu...si ibu hanya menasihati si cucu seperti si ibu menasihati si anak sewaktu kecil dahulu..diusap dengan penuh kasih sayang...dikucup dahi tanda sayang pada si cucu....tapi perbuatan si ibu mendatangkan kemarahan dalam hati si anak.....bersabarlah hati si ibu.......

Bila si ibu mengajar si cucu bangun awal setiap pagi, si anak segera membantah tindakan si ibu, katanya anaknya penat bermain semalaman dan biarlah anaknya tidur lebih lama..sudahnya si cucu sudah terbiasa bangun lewat hatta sudah usia belasan tahun..dah anak dara dan anak teruna..tak kira ada saudara mara atau tetamu di rumah....si ibu hanya mampu menggeleng........si ibu hanya sayangkan anak-anak dan cucu-cucunya sahaja....tiada sebab lain......

Akibatnya si cucu juga melayan si nenek acuh tak acuh seperti acuan ibunya....yang sering menjadi santapan mata si cucu..hormat sekadar itu cuma...tiada kemesraan, tiada kasih sayang...tiada sentuhan, belaian, dan kucupan...sekadar mata kecil yang memandang kosong kepada si tua yang sudah tiada daya apanya.....kemudian berlalu meninggalkan si tua itu kesepian kembali..........

Bila si ibu sakit, pening, demam, batuk atau semput....si anak menyalahkan si ibu yang tidak berpantang makan...semua nak makan...semua nak rasa...dah tahu sejuk tak nak tutup kipas..tak nak pakai selimut...si ibu diam memandang lantai...bersiap-siap ke klinik...dalam kereta masih mengomel..katanya menggangu masa si anak...menggangu kerja harian si anak...si ibu memandang kosong ke luar kereta..........sedih hati si ibu tiada sapa yang tahu....walaupun anak sendiri..................

Bila berkumpul anak beranak, adik beradik semua...yang kakak mengadu si ibu begini begitu kepada si adik-adik....si abang pula mengomel itu dan ini pada adik-adiknya....si adik-adik juga membebel perihal si ibu pada si kakak dan si abang....

Ada yang memberi gelaran yang tidak sepatutnya kepada si ibu...bila si anak bersembang sesama mereka digelar si ibu "Baby Tua"...tak kurang juga "VVIP" sebab terpaksa beri lebih perhatian dan layanan khas kata mereka....bila ada baby yang baru belajar melangkah...disamakan dengan langkah kaki si ibu yang sudah tinggal sisa kudratnya...setapak setapak langkahan kaki si ibu..dijadikan bahan tawa si anak sesama mereka..."Apa anak ibu ni..jalan terkengkang-kengkang macam tok kamu"........

SI IBU???? Hanya terdiam membisu di sebalik celah pintu biliknya....mengintai di celah engsel pintu perihal anak-anaknya yang sedang berborak mengenai dirinya...mengenai kesusahan menjaga si ibu tua...mengeluh melayan kerenah dan pertanyaan yang sama dari si ibu....yang ini mencebik...yang sana mencemuh....si ibu mandi sendiri....si ibu makan sendiri...si ibu pakai baju, sikat rambut sendiri....semua si ibu lakukan sendiri tanpa bantuan si anak....apa yang membebankan si anak si ibu pun tidak tahu....terhembus nafas halus dari bibir tua si ibu.........termenung lagi si ibu melayan hatinya yang lara kerana sikap si anak................dalam hati si ibu terdetik sesuatu.....SAMPAI HATI ANAK-ANAK AKU PANGGIL AKU MACAM TU........................

Si ibu sering menyelak layaran lalu, ketika membesarkan si anak..si ibu merasakan sudah memberikan didikan duniawi dan akhirat dengan sebaik mungkin..si anak bukan jahat pun..si anak masih anak yang baik...menutup auratnya apabila tiba masaya dan sehingga kini masih begitu...solat dan Al-Quran masih menjadi amalan harian si anak...tutur kata dengan orang tua tetap lembut dan sopan santun..tiada yang teruk dan jahatnya pada si anak..melayan suami dan anak-anak juga dengan baik dan penuh kasih sayang....malah dengan si ibu juga tidak pernah meninggikan suara.........................cuma apabila si anak mengeluarkan kata-kata, hati si ibu terasa seperti disebat sembilu....perasaan si ibu seperti dipijak-pijak oleh sesuatu yang maha berat....walaupun nada si anak bersahaja dan wajahnya seperti biasa..tapi dari pandangan mata si anak si ibu paham si anak sedang memberontak..hatinya sedang menggelegak dengan si ibu...tapi si ibu tetap menganggap si anak bukan begitu...mungkin si anak merasa terbeban menjaga si ibu yang uzur dan tua ini....si ibu cuba menahan sakit itu...cuba tersenyum di sebalik duka...segala-galanya demi si anak..mungkin si anak tidak bermaksud untuk melukakan hati si ibu.......pujuk hati si ibu.....

Kini hati si ibu sudah biasa dengan layanan si anak...tidak bercakap seharian pun tiada apa pada si ibu..tidak melihat wajah si anak seharian juga tiada kesan pada si ibu....tidak mendengar suara si anak seharian juga tidak mengapa pada si ibu...hati si ibu sudah makin merajuk..sudah makin dalam memakan perasaan si ibu...si ibu hanya redha dengan ketentuan Allah padanya...si ibu hanya menumpukan perhatiannya pada sejadah dan Al-Quran yang sentiasa menemani si ibu tak kira waktu...si ibu serahkan kehidupan si anak pada keadilan Allah S.W.T.  Tapi kerana dia seorang ibu....doa untuk si anak tidak pernah putus...sentiasa diampunkan dosa si anak yang lalu dan yang akan datang...apa yang dilakukan si anak pada si ibu diampun tanpa syarat oleh si ibu.......begitulah mendalamnya hati dan perasaan seorang ibu.......................asalkan si ibu bersama dengan anak-anaknya hingga hujung nyawanya....itu sudah memadai pada si ibu......................



********************
 


Itu sekadar himpunan kisah yang kerap berlaku di hadapan mata aku sejak beberapa tahun kebelakangan ini....Bila aku memandang wajah-wajah si ibu tersebut..hati aku digamit pilu yang amat...sebak yang tak tertahan lagi....hati aku menangis tatkala mata hitam si ibu-ibu itu bertentang  dengan bola mata aku....Ya Allah...betapa sedihnya hati si ibu....betapa remuknya hati si ibu....bila yang memperlakukannya sebegitu bukan orang lain, bukan siapa-siapa pun...anak-anaknya sendiri...yang ditiupkan roh oleh Allah di dalam rahim si ibu..yang dikendong ke sana ke mari selama 9 bulan 10 hari oleh si ibu.....yang diusap sedari dalam perut oleh si ibu...yang menanggung kesakitan melahirkan si anak..sakit yang teramat selepas sakit kematian...juga ditanggung oleh si ibu.......sehingga celiknya mata si anak melihat dunia....

Jika si ibu tahu si anak pabila dewasa menjadi manusia begitu, pasti si ibu tak mahu menjaga si anak seperti menatang minyak yang penuh....tapi si ibu tetap seorang ibu.....hati nurani dan perasaan yang Allah kurniakan kepada si ibu-ibu ini sangat unik sehingga tak sanggup untuk menyakiti si anak walau sebesar hama....jika si ibu tahu pun si anak akan jadi begitu...si ibu tetap sanggup menjaga si anak kerana kehebatan kuasa kasih sayang yang Allah kurniakan kepada setiap para ibu......syurga itu di bawah telapak kaki ibu.....syurga itu penuh kasih sayang...seperti hebatnya kasih sayang seorang ibu kepada si anak....

Ya Allah Ya Tuhanku, Kau bantulah aku dalam mendidik anak-anakku supaya menjadi manusia yang bersyukur kepadaMu, yang taat pada suruhanMu, yang taat pada ibu bapanya, yang menghormati sesama manusia....Ya Allah Ya Tuhanku, Kau tiupkanlah perasaan kasih sayang, belas kasihan dariMu ke dalam hati kami dan anak-anakku...sesungguhnya kasih sayang yang Kau kurniakan kepada kami semua adalah kasih sayang dariMu juga..Jadikankah kami hamba-hambaMu yang sentiasa berbelas kasihan sesama manusia..Amin Ya Rabbal 'Alamin...
 
 
 

No comments:

Post a Comment