About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Monday, September 24, 2012

Putih vs Hitam II

Assalamualaikum

Situasi Pertama
Lokasi : Kat rumah orang buat jamuan hari raya
 
Kakak (30-an): Ehh...ni la anak En. Nasrul ye..comelnye dia..hello boy..(sambil agah Alauddin)
Kakak ni pergi amik makanan kat meja buffet, lepas tu datang balik kat aku. Suami pula bangun nak tambah air sarsi.
Kakak (30-an) : Nasib anak puan putih ikut puan...hihi...nak cakap tadi takut bos dengar kecik hati pula die...
 
Aku??? Senyum aje............
 
Situasi Kedua
Lokasi: Tesco Kuala Selangor
 
Suami pegang Alauddin, berdiri kat deretan kedai dalam  Tesco sambil membelakangkan aku. Sambil tu aku lambai Alauddin..
Cashier: Anak akak ye...comelnye die...(ikut lambai sekali)...boy ye kak...encem besa nanti ni...blablabla...(ramah budak ni, sesuai buat calon menantu)
Suami muncul tetiba nak bayar...
Cashier: Eh....putih gebu die...ikut kulit mama die la ni kan..kalau ikut kulit abah dia.....hihihi (tak sampai hati kot budak ni nak sambung ayat seterusnya)

Aku???? Sengih aje la...:)
 
Situasi Ketiga
Lokasi: Pejabat suami
 
Ramai orang masa ni. Ada 2 3 orang wanita berkerumun kat aku menyembang sambil mengagah Alauddin..
Kakak 1: Ni la Alauddin ye...baru jumpa auntie ye..dah besar die haa..dah encem dah..
Kakak 2: Weh...(panggil kawan2 dia yang lain)...meh la tengok anak bos..putih haaa...ikut mak dia ni..telinga ngan idong je ikut ayah....nasib maknye putih..
Kakak 3: Oh...ni anak bos ye..aah..putih ye..tu la..maknya putih tumpah kat anak..ikut abah samar la sikit..macam kopi campur susu...hehehehe
Dan beberapa kakak lagi yang duk mengomel kePUTIHan Alauddin....
 
Aku??? Layankan je la....
 
Situasi Keempat
Lokasi: Rumah Mertua

Jiran 1: Hai Udin...meh sini meh..dah besar cucu kak nor ni...kejap je haa..putih pulak tu..ngikut maknya...kalo ngikut iz gerhana bulan la...haha..(mama pun bantai gelak sekali)
Jiran 2: Aah ye kak...Udin ngikut kulit maknya..nasib iz cari bini putih..kalo 2 2 malap..malap la yang ni pun...(sekali lagi bantai gelak)
Jiran 3 : Nanti adik Udin ngikut sapa...ngikut mak la putih semua...
 
Suami?? Senyum je
Aku??? Join gelak sekali...hahaha

Cukuplah kot 4 situasi yang aku bagi tuh...Yang pastinya dialognya lebih kurang sama macam tu la..Mana-mana je aku pergi mesti akan ada perangai manusia sebegitu. Tak kira la orang tua ke, orang baya mak-mak aku ke, baya-baya aku ke, remaja ke...mesti ada yang akan mengomel serupa itu..
 
Tapi yang bagusnya kami laki bini memang dilahirkan mempunyai hati yang sangatlah kering...Suami aku memang langsung tak amik hati pun bila ada cakap-cakap macam ni...dia senyum tenang je dan siap tak ingat lagi apa orang-orang tu cakap selepas beberapa ketika kejadian itu berlaku..hebak dok laki ambo??? Hebak la..:)
 
Agaknya suami aku dah lali kot time zaman bercinta pun orang duk mengomel macam kopi susu la, macam taik cicak la, macam bendera pahang la....nasib la jadi kahwin..hohoho...
 
Tapi aku memang tak da lah sampai kecik hati, menjeruk rasa pun dengan cakap-cakap orang ni...aku terima tanpa ada prejudis atau dendam kesumat dalam hati aku ni..Itu tandanya rayat Malaysia ni memang jenis mengambil berat dan prihatin dengan orang sekeliling dia....kan..kan..kan...
 
Baguskan Rakyat Malaysia....:)
 
 

No comments:

Post a Comment