About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Thursday, October 4, 2012

Ikan Siakap Masak Steam Masam Pedas

Assalamualaikum

Beberapa minggu kebelakangan ni, suke beno aku makan ikan siakap. Tak tahu lah kenapa. Asal bawak pegi beli barang dapur je, mesti aku jenguk ada tak ikan siakap kat bahagian basah Pasaraya Tesco nun. Kalau ada, memang confirm aku beli 2 3 ekor, dapat yang besar sedap la kan, makan sekor sehari cukup lah..:)

Menu yang memang feveret aku kalau masak ikan siakap ni masak steam masam pedas la. Aku pernah tengak rancangan Dapur Nyonya tu, keturunan Baba Nyonya ni memang terkenal dengan masakan berasakan cili kering. So, cara deme buat ikan siakap steam ni lain sikit dari yang biasa aku makan dan tengok la. So, aku rasa nak mencuba la tapi aku tambah bahan lain ikut selera aku...:)
 
Moh la aku share resipi cara aku ye...pada aku rasanya sedap la kalau letak cukup garam perasa bagainya..InsyaAllah..:)
 
Ikan Siakap Masak Steam Masam Pedas
 
Bahan-bahan Asas:
 
Ikan Siakap
Halia
Bawang Putih
Bawang Besar
Serbuk Lada Hitam
Cili Api
 
Bahan Tambahan:
 
Serbuk Kunyit
Serbuk cili
Serbuk Jintan Manis
Serbuk Ketumbar
Biji Sawi
Tomato
Belimbing Buloh 
Daun Limau Purut
Serai
(terpulang nak letak semua bahan tambahan di atas atau nak letakkan yang kome suke aje)
 
 
1. Bersihkan ikan siakap kome. Pastikan sisik semua memang udoh cabut ye. Dapat yang muat sekor dalam periuk kome lagi lawa tapi jangan lupa kelar-kelarkan badan ikan tu supaya rasa serbuk-serbuk tu semua meresap ke isi ikan, masak pun cepat..:)
Tapi kalau tak muat periuk kome, belah la 2 macam aku buat ni.
 
2. Lepas tu lumurkan ikan siakap dengan serbuk kunyit, serbuk cili, serbuk lada hitam, serbuk jintan manis dan serbuk ketumbar. Tabur sikit garam dan perasa ye. Ratakan kat celah-celah kelar tadi, bahagian dalam kat insang tu, supaya rasa dia lebih dramatik..hoho. Siap lumur letakkan ikan elok-elok dalam periuk.
 
3. Rencik halia dengan bawang besar, tabur aats ikan. Aku sangat suka makanan yang berasaskan halia. Kalau kome macam aku juga, lebihkanlah halia tu pun tak pe, rasa dia lagi sedap lepas tu memang kome akan buang angin je la kerojenye lepas makan tu...baguihh kan..:)
 
4. Bawang putih aku buang kulit je, masukkan seketul macam tu, tak perlu rencik. Bawang putih juga elok untuk badan orang pompuan kan, letakkan la dalam 3 ulas cenggitu. Cili api pula kalau yang suka letak sebiji sebiji pun boleh. Aku potong dua cili api, kuat makan pedas cam aku letakkan la dalam 15 bji cili api..baru terangakat ye dokkk!!
 
5. Lepas tu potong tomato, 2 biji cukup lah, belah 2 belimbing buloh, ketuk 2 batang serai, campak dalam periuk kome. Tabur sikit biji sawi. Curah sikit air ikut tepi periuk ye, jangan pulak curah atas ikan, turun le rencah-rencah yang dah salut kat badan ikan kome tu..
 
 

 
6. Boleh la tenggek atas api. Tapi gunalak api sederhana aje..tutup periuk kome..Lagi elok guna periuk yang tutupnya jernih tu..senang nak nengok dah masak ke belum kan..
 
7. Bila nampak dah gelegak perlahan cam tu, nampak tomato separa layu, baru masukkan daun limau purut, koyakkan sikit daunnya, tabur je la..rasa sikit, kalau kurang rasa sedap, tambah apa patut, kalau rasa dah sedap, tunggu je la ikan kome masak sepenuhnya..
 
8. Petua orang tua kalau nak tahu ikan dah masak ke belum, tengok biji matanya, kalau dah timbul putih tu, tandanya dah masak la. Seeloknya timbul je biji matanya, tutup terus apinya, biar ikan tu masak sepenuhnya dengan keadaan periuk masih tertutup.
 
9. Dalam 10 - 15 minit gitu, readylah untuk dimakan dah...kuah ikan tu bole buat hirup sambil makan nasi tu..confirm terangkat!!!!
 
 
Simple je kan..tak sampai setengah jam dah boleh bersila makan dah..:) Tapi jangan lupa pulok masak nasi..kang masak lauk beria lupe pulok tenggek nasi...haru!!!
 

No comments:

Post a Comment