About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Wednesday, October 3, 2012

Saya Dah....Anda Bila Lagi? :)


Assalamualaikum

Ok, previous entry aku share info pasal Ujian Pap Smear kan. So enrty kali ni aku nak share pengalaman aku menjalani ujian ni. Ujian ni biasa je sebenarnya tapi disebabkan ada cerita di sebalik cerita dan halangan-halangan tertentu, Alauddin dah 10 bulan baru lah terlaksana ujian ni.
 
Dah tahu serba sikit pasal Pap Smear barulah boleh share pengalaman sendiri ye dakk..huhu..Sebenarnya kebetulan aje aku tetiba terasa nak buat ujian ni. Asalnya semalam adalah monthly check up Alauddin untuk 10 bulan dan check up aku sebab aku ambil pil perancang. Suami kata pegi petang la sebab kurang orang sikit. Memang rezeki akulah kan, lagipun servis kat KK kuala selangor ni memang tip top!! Tak perlu menunggu berejam-jam pun.

Dalam 20 minit, siap la semuanya...tengah duk borak dengan nurse yang layan aku tu, aku cakap la kt dia aku nak buat Ujian Pap Smear hari ni boleh ke...Laju je nurse tu cakap BOLEH AJE....sambil tersenyum...Aku sempat tanya, awat lebaq sangat senyum tu...dia cakap sebabnya aku dengan sendirinya nak buat ujian ni tanpa ditanya, dipaksa atau diingat berulang kali. Huhuhuhu...Nurse tu cakap kebanyakan wanita memang payah la bila kita suh wat ujian ni, duk pikir takut la, sakit la...macam-macam la...padahal hapa pun tak dak!!! Semangat nurse ni bersyarah..teruja aku..heh!

So, selepas bersoal jawab segala, ternyata aku memenuhi syarat-syarat untuk membolehkan aku menjalankan ujian itu pada semalamnya. Aku memang dah plan awal-awal nak buat masa bawa Alauddin check up tu sebabnya dah lama dah tertundanya niat aku ni.

Ingat lagi masa kat wad bersalin tu, hari ke-5 selepas bersalin, aku dah boleh balik rumah, ada nurse ni pesan selepas 6 bulan nanti jangan lupa jalani ujian Pap Smear ye...Aku pun semangat la jawab..baik nurse....sengih2 lagi..
 
Genap 6 bulan usia Alauddin, aku tanya nurse pasal ujian pap smear ni. So nurse ni soal jawab la dengan aku. Cek tarikh last period, rupanya aku dah lebih 20 hari dari hari akhir last period aku, so dah tak boleh buat. Kene tunggu next period, then kira 10 hari selepas period. Kiraan dimulakan pada hari terakhir period kita, means lepas mandi wajib tu la. Make sure hari yang betul-betul kering darah dan tiada darah setitik pun turun selepas itu.
 
So, postponed la pulak...Tiba next check up Alauddin, aku tanya lagi nurse nak buat ujian Pap Smear ni. Dah bersoal jawab bagai, lulus semua means bolehlah menjalani ujian tersebut. Tapi tengah duk tunggu nurse tu menyiapkan barang segala, aku terasa sesuatu yang tak selesa pada seluar kecik aku. Tapi dengan penuh yakin aku cakap bukan period kot..takkan period kan..Tapi kalau ikutkan tarikh memang tarikh period aku dan memang bulan tu belum period lagi plus bulan lepas period lewat sedikit tapi sekejap aje, dalam 3 hari je. So, aku rileks je la nunggu nurse panggil nama.
 
Bila nurse panggil nama, aku masuk bilik rawatan. Masa bangun ni dah terasa hangat dan semacam basah je kat seluar kecik tu..Hahhh sudah..Tengok nurse dah ready bagainya, nunggu aku baring je ni...Nurse pun bagi kain untuk aku salin seluar. Apalagi, terus cek la kan..memang sah la...aku terkelip-kelip la mandang muka nurse tu..nurse tu tanya..ngape kak..Aku cakap udoh basah la pulok...bantai gelak la aku dengan nurse ni, siap nurse sebelah bilik pun join gelak!! Laki aku lagi jahat gelaknya sebab nengok ke bini yang semangat sekali ke lautt..Haru betuii la..Tapi yang kesiannya barang-barang untuk ujian ni kene buang dalam tong la sebabnya dah dibuka dari plastik dan tak boleh terdedah dengan udara secara langsung. Punoh dah harapan dan semangat aku...huhu
 
Ha..balik pada main story...semalam, bawak Alauddin check up 10 bulan, semangat aku datang balik. Kali ni memang aku dah pastikan segala syarat aku dah penuhi. Suami pulak memang tak de mesyuarat lepas tu tak keluar mana-mana, lagi la semangat aku. Masuk je bilik rawatan tu, ready apa yang patut..Alat muncung itik yang orang pompuan duk takut beno tu tak de la aku risokan sebabnya masa cek bukaan rahim dulu alat tu juga yang digunakan doktor yang rawat aku.

Tak sampai 5 minit, selesailah urusan mengambil sel-sel kat pangkal rahim aku...nurse tu kata dah siapppp!!..Hihi..macam order burger bako pulok..Apa yang aku rasa???? Seronok sangat-sangat sebab dah buat ujian tapi dalam masa yang sama berdebar nak tahu result ujian tu. Lama juga nak dapatkan resultnya, dalam 2 bulan macam tu. Tak pe la..doa-doa lah keputusannya nanti ok dan sel-sel abnormal tak de la dalam rahim aku ni..

Tetiba terasa lapo perut...ikan siakap masak steam semalam ada sikit lagi..jom makan petang..Orang lain makan petang kudap-kudapan..tapi ko esah makan nasi!!

Jap lagi nak buat pisang goreng....tapi ada rasa macam nak makan cucur jagung juga...melayan perut yang tak sudah-sudah!! Bye :)
 

4 comments:

  1. camne pakaian mase buat ujian pap smear?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakaian biasa je..xde pakaian khas semasa buat pap smear..

      Delete
  2. Akak dah kahwin berapa lama baru akak buat ujian ni? Saya baru je kahwin 3 bulan ingatkan nak g buat check up dulu before merancang dpt anak :)

    ReplyDelete
  3. salam sis...sy nak tumpang tanya lah...kalo lps bersalin kt masih xperiod lg sb sy fully bf boleh ke wat pap smear

    ReplyDelete