About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Tuesday, October 23, 2012

Yeay!! Anak Mama Dah Pandai Jalan :)

Assalamualaikum

Anak mama dah pandai jalan!!! Seronoknya bukan main la..Bukan anak yang seronok, mama abah dia yang seronok sangat. Mengonet-ngonet je angkat kaki kan...:)
 
Sebelum ni memang Alauddin pandai berdiri, since 8 bulan lagi. Tapi nak mengangkat kaki tu masih takut2 lagi.  So, bila tengok tv kadang-kadang berdiri je.
 
Kebetulan juga semalam abah baru beli tikar buluh 2 bidang. Aku dah lama cakap suruh beli since Alauddin dah pandai panjat walker dia nak turun ke bawah. Kalau turun kaki ke bawah memang aku tak heran, ni nak turun kepala ke bawah memang kejang kejap otot aku nengoknya.
 
Selain tu, Alauddin cam dah boring main atas walker, ye la berjalan ke sana ke mari je pun, nak main kutip-kutip tak sampai kan, hulur je la tangan tu..tu yang sikit lagi nak ke bawah tu...sabo je la
 
Kadang-kadang bila nak masak, jadi lambat pula sebab nak nengokkan dia je manjang. Takut jatuh kan. Sudahnya aku suruh suami cari tikar yang boleh aku letak dia kat bawah main mainan dia. Alauddin dah de tikar evamate dia, tapi tak cukup nak cover luas lantai rumah tu.
 
In case la kalau dia jatuh terduduk ke, terlentang ke tak de la sakit sangat. Karpet berbulu ke tebal ke suami memang tak minat. Salah satu sebab karpet ni antara penyimpan habuk yang hebat dalam rumah dan boleh sebabkan peredaran udara tercemar dalam rumah. Bukan aku cakap, dengar banyak kali kat WHI, MHI, google lagi..:)
 
So, sebelum jadi kejadian yang bukan-bukan, suami pulak semalam ke Shah Alam atas urusan keje, balik petang tu bawak naik 2 bidang tikar buluh. Terus la bentang atas lantai, ajak Alauddin main bawah je.
 
Mula-mula Alauddin ralit main tikar tu, duk belek-belek. Aku ngan suami duk pikir pe la nak bagi dia tertarik nak amik kan. Aku letak bola pool tu berlambak depan dia. Pastu bila dia berdiri, tunjuk bola depan mata dia, umpan suruh dia datang amik.
 
Mula-mula wat jarak pendek je, nampak kaki cam nak angkat, sambil tangan hulur nak ambil bola tu. Aku agah suh datang ambil sambil suami duk ayat Alauddin juga. Riuh la kejap rumah. Bila dia angkat kaki, tengok tak jatuh, cuma terhuyung hayang jap nak imbang badan, datanglah berani dia kan.
 
Dapat bola, baling lepas tu aku kutip tunjuk balik depan dia, laju dah dia angkat kaki. Tak de teragak-agak. Punye la melompat-lompat mama abah dia kan. Macam bebudak pun ada. Paling seronok abah la, siap cakap lepas ni gi Tesco tak yah la abah dukung dah..yes!!! Abah ko memang cam tuh nak!! Tu belum abah ko bangga sebab tikar baru abah, Alauddin boeh berjalan..senget dah abah ko tu..hoho..
 
So, bangun pagi ni, terus lah letak die atas tikar tu, apalagi..terus la mengenek-ngenek kan. Rasa cam senang sikit nak uruskan kerja rumah sebab dia ralit main kat tikar je, bila keluar sikit, aku cakap suruh main atas tikar. Dia cam paham je aku marah kan dia main atas lantai, dia naik balik atas tikar.
 
So, bila duk dapur memasak, just jeling-jeling je la tengok dia pergi mana kan. Tapi setakat ni terkawal la. Kang kalau dah expert jalannya, tak tahu la aku ke mana pula talanye kan..ada main nyorok-nyorok plak dalam rumah yang tak seberapa beso ni..hihi
 
Meh layan video Alauddin bertatih ni....
 
 
 
OK....bye :)
 
 
 

4 comments:

  1. 10m da pandai jalan... congrat baby!

    ReplyDelete
  2. Cepatnyer...geram tgok. Agak2 bilela mybby leh jln lak?

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah..insyaAllah ank awk akn berjalan juga nnti, cuma cepat or lambat je...sabar ye :)

    ReplyDelete