About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Friday, November 16, 2012

CURANG

Assalamualaikum
 
Bila cerita pasal suami curang mesti ada kaum perempuan akan rasa seram sejuk, takut, geram, marah, bengkek, tension, risau dan macam-macam perasaan kat dalam ni kan..orang perak kata libang libu rasa hati teman ni..
 
Sama la macam aku juge..Aku ada join group popular giler kat fb tu, group ibu mengandung ni ha. Sekarang ni kan zaman teknologi, jadinya ramai ler yang menjadikan deme-deme ni sebagai medan untuk mengadu dan sesi meluahkan perasaan dan perasan..eh??
 
Tapi topik paling hangat ari ni kan pasal SUAMI CURANG. Aku ni boleh dikatakan pantang bukak fb, group ni la aku duk hadap dulu. Aku suka bukak kat hp dari bukak kat lappy, sebabnya aku menyampah yang amat dengan timeline, seksa mata aku nak baca post kiri kanan kiri kanan, mana dulu mana kendian aku pun penin!!
 
Apa kehei nye group ibu mengandung kesahkan pasal suami curang ni?? Memanglah group ibu mengandung, tapi deme mengadu pasal suami deme curang time deme mengandung. Orang kata nak minta nasihat, pandangan, motivasi dan semangat la untuk meneruskan hidup...Udohler mengandung kome, suami pula buat hal nye punnn..
 
Pernah dengor suami curang time isteri mengandung? Asal isteri mengandung je, curang..asal mengandung je curang...sampai bilenye pun kan..
 
Aku masa kerja dulu pernah la berhadapan dengan lelaki sebegini. Sama tempat kerja. Time tu aku belum la kahwin lagi pun. Tapi mamat ni bercakap memang sedap je dengor, soft spoken orang kata, pandai melawak sikit. Muka memang jenis lembut gitu, tak bengis la. Rupa tu memang ada. Sedang elok la...
 
Dia memang suka bergurau, tapi yang tak syoknya suka mencuit orang..tapi dia taklah mencuit aku sebab dia kata aku garang..haha..takut kene jerkah katanya..bagus juga orang garang ni yekk..tapi memang la aku tak tahu langsung mamat ni udoh ada tunang sebabnya cara dia melayan perempuan macam orang yang single mingle available in market gitu la..
 
Sampai la de orang tampal kad kawin dia kat board, minggu depan nak kawin..aku ingatkan dia kapel ngan budak sama kerja ngan aku sebab kuar makan sesama, bergurau senda macam dunia ni deme yang punye..memang macam belangkas la...
 
Dua minggu pas kawin dia bawak isteri dia tunjuk kat kami semua la, orang kecik comel lote. Memang bahagia la tengoknya pun..Tiga bulan lepas tu dengor kabo isterinya mengandung..gitu..
 
Lepas tu aku berenti keje, sebab dapat kerja gomen. Tapi masih contact kawan-kawan kat fb la. Housemate aku pula ganti tempat aku kebetulan dia cari kerja. Dia selalu la cerita pasal mamat ni sebab ada budak baru masuk kerja berkepit dengan mamat ni tapi setahu dia mamat ni udah kawin. Aku cakap memey arrr (eh...time tu xde lagi memey memey ni).
 
So, asal balik kerja je kami bergosip pasal mamat ni...haha..time ni isteri dia memang dah peknen 5 6 bulan dah tapi tak tahu pasal kelakuan suami kat belakang dia. Pulak dahhh...nak mai dah ni suspen kan...
 
Pernah juga kawan aku cakap isteri dia selalu juga datang beli barang kat Mydin, lupa nak cakap, aku kerja kat Mydin Putrajaya bahagian inventory, mamat ni bahagian HR. Asal nampak je wife dia duk belek-belek barang, rasa sedih dan kesian kat wifenye sebab kene main ngan suami sendiri.
 
Pernah juga depa cakap elok, perli, sound kat mamat pasal kelakuan dia tapi mamat ni boleh sound balik baik punye pedas..kalau yang tegur dia tu belum kahwin, dia akan cakap "Hang tak kawin, jangan cakap banyak la..kawin dulu..tak yah lama la 6 bulan cukup aku bagi hang..pastu mai kat aku cerita apa hang dah rasa 6 bulan"..perghhhh!!!
 
Kalau orang yang dah kawin tegur tu perempuan dia akan sound pula "Hang jaga ja laki hang jangan bagi dia makan luaq cam aku..hahaha.." Kalau lelaki dah kahwin pula nasihat kat dia, dia balas balik, "Ala bang...tak yah baik sangat la, bukan kita cari pompuan, pompuan datang cari, takkan nak tolakkk..rasa lain sikit.." Tu diaaaaa...
 
Deme nak cakap kat wife dia sendiri rasa risau pun ada, satgi cerita kang takut wife tak percaya pula sebab mamat ni dari segi layanan pada isteri memang baik, elok la jaga semua menda, tapi bab nak setia tu payah pula dia nak buat..sudahnya deme diamkan je la...
 
Sampai la wife dia selamat bersalin, dapat baby girl, sebijik muka abahnya, orang tua kata kalau anak sulung perempuan ikut muka bapak sebijik InsyaAllah panjang jodohnya..idok la teman tahu pun..
 
Tapi mamat ni tetap juga dengan kekasih gelapnya walaupun dah jadi bapa. Tapi ye la kan, sepandai-pandai tupai melompat memang ke tanah la..sebab tarikan graviti ke bawah kan, kalau ke atas, idokla dia jatuh..Akhirnya wifenye tahu jugak kisah cinta terlarang si suaminya..
 
Sebabnya jumpa dalam fb (kan boleh trace), lepas tu kantoi kat mesej (kedekut semacam je henpon tu kannnn), dah seterusnya dari informer yang merupakan kawan wifenye. Kawannya minta kerja as cashier kat Mydin tu, kebetulan baru habis belajar, di samping nak menolong si wife ni, intip punya intip, sampai berkali-kali tengok suaminya lunch setiap hari bersama, berambik beranto aweknya, berpeluk mesra bagainya...ehhh..mende kantoi ni banyak la kan...
 
Boleh tahu tak apa perasaan wife dia??? Dia rasa macam nak pecah jantung dia tengok suami dia macam tu, air mata ni mengalir macam air sungai, tak henti-henti, memang sedih yang amat la, marah lagi kan..Macam mana aku tahu??? Sebabnya dia cari aku kat fb..dia sedang mencari maklumat pasal suami dia, dia kata de ofismate suami dia cakap, antara kawan yang kamceng ngan laki dia aku la..dan ada juga suami dia sebut nama aku...hah???? Sebut nama aku?
 
Aku tanya sebut nama aku sebab apa? Dia kata, masa dah kantoi tu, balik rumah, dia tanya habis-habis la kat suami dia pasal tu, suami dia mula-mula dolak dalih, lepas tu dia sebut pasal kawan dia yang saje minta keje cashier tu yang cerita semua kat dia, sekali ngan bukti dia datang tengok depan mata, sampai tengok suami sendiri pergi amik pompuan tu pegi kerja, balik anta sampai rumah, semua la dia cerita dengan sedu sedan...memang menitik la air mata aku masa wife dia cerita walaupun disebalik alam maya..aku memang tak boleh la bab-bab hati perasaan bagai ni..sedih!!
 
Lepas cerita tu baru la suami dia mengaku memang dia ada hubungan sulit dengan pompuan tu, dah lama pun, sejak wifenye peknen 5 bulan..Haloh!!!!! Wife dia cakap masa tu dia rasa macam tak dengar apa keliling dia, rasa senyap sunyi, terkejut sungguh la tu..Pastu suami dia siap cakap, kalau nak tahu banyak lagi, ko tanya aisyah tu sebab dia tahu juga pasal aku ada skandal ni..terus dia blah keluar rumah pegi mana tak tau..
 
Tu yang wife dia cari aku, merayu kat aku suruh cerita pasal scandal suami dia..Kalau kome kat tempat aku, kome nak buat cam mana??? Aku memang jenis tak boleh nak cerita buruk beria sebab aku tak da kat tempat kejadian, maksudnya tak de ngan deme pun time deme berasmara ke, berdating ke, semua aku dengar cerita housemate aku, yang aku tengok masa kat tempat kerja dulu, yang aku tengok kt fb gambar percutian suami dia dengan pompuan tu..tu je la...
 
Tapi aku tak cerita pun...sebab aku ambil pendekatan dia tanya la suami dia sendiri. Sebab pada aku itu lebih elok dan sesuai la dari dia tanya kat orang lain. Ada orang dia cerita beria, ada orang dia tambah bagi sedap, ada orang dia tak confirm pun tapi nak cerita juga..macam-macam orang dalam dunia ni.,
 
Memang suami payah nak ngaku, tapi kalau bawak bincang baik-baik, dia akan mengaku juga, samada secara kasar atau secara lembut. Aku taknak dia dengar dari aku lepas tu bukan lagi elok tapi lagi haru..lagi tak menyelesaikan masalah..aku tak suka la mcam tu, kesian rumahtangga orang kan..
 
Tapi memang sedih la kat wife dia sebab kusut duk pikirkan perangai suami dia. Dahla baru tahu, lepas tu dah kantoi pun masih berkawan lagi. Siap kata "Skang awak dah tahu kan saya ada awek lain, tapi saya tak nak tinggalkan dia, saya sayang kat dia".
 
Kasih sayang dan penyayang Allah tu banyak dan luas kan, jadinya Allah bagi kat wife dia kesabaran, kasih sayang dan sifat penyayang yang kuat kat wife dia. Menerima seadanya kelakuan suami dia sebab pada dia, walaupun suami dia curang, tapi suami dia tak pernah lupa tanggungjawab pada dia dan anak. Memang jaga semua la, anak manja ngan bapak, keluarga mertua dia layan baik, makan pakai semua cukup la kadang-kadang bawak bercuti, orang kata tak de cacat cela la layanan suami pada isteri dia.
 
Subhanallah...memang baik la isterinya ni..Kalau aku tak tahulah lagi rupe mana kan. Aku pernah la pesan kat mamat ni, aku cakap untung hang dapat bini baik gile..jaga la dia elok-elok, jangan sia-siakan...
 
 Dia jawab "Memang aku akui bini aku memang baik sangat, bukan sekali aku buat, memang dari bercinta dah pernah kantoi, tapi dia boleh maafkan aku, terima aku, aku memang sayang kat dia, sayang sangat, tapi aku tak boleh tengok pompuan lawa, aku mesti nak kawan. Aku tak nak kawin pun dengan depa tu, saja nak kawan-kawan. Bini ku sorang tu ja la...memang sampai bila-bila la.."
 
Macam tu la pula..so aku rasa memang mamat ni de perangai gatai lebih sikit dari lelaki-lelaki lain, die suka test power...Wife dia pun kata dia boleh terima, siapalah aku sebagai orang luar nak kata lebih kan, Yang rasa bahagia dalam rumahtangga deme hanyalah deme sahaja.
 
Bukan apa, ada setengah perempuan, dia pikir yang negatif saja, yang buruk-buruk ja termasuk lah aku kadang-kadang, tapi bila difikirkan dengan rasional dan waras serta menggunakan aqal bukan emosi, pasti de sedikit kebaikan dan nilai positif dalam permasalahan deme.
 
Tapi aku dah lama la tak dengo kabo deme ni sebabnya aku dah unfren mamat ni. Banyak post video mengarut pun,,meluat aku aihhh...tapi dari yang aku dengo, rumahtangga masih bahagia.
 
Pompuan yang duk berkepit dnegan mamat tu pun dah sambung belajar kat utara nun tapi yang duk nganto pompuan ni ke u nya mamat ni la..kiranya masa berkenalan budak ni baru abis pekse spm le, sementara nak tunggu tawaran, keje la cashier kejap.
 
Tapi yang klakonye, pompuan ni ada sepupu, deme sebaya, memang lawa orangnye dan deme tinggal sama-sama kat Putrajaya dulu, jadi pernah la jumpa mamat ni. Sudahnya sepupu pompuan ni pun dia adjust juga, sampailah pernah bermasam muka antara 2 sepupu sebab dahagakan perhatian mamat ni..
 
Aku yang nengoknye pun...alahaiiiii...ye le..kalau udoh namanya budak ye rupe itu le..orang kata budak baru nak up..ye dok!!
 
Ada la seorang Ustaz ni bagi ceramah pasal hal rumahtangga ni kan, katanya kalau dapat tahu suami kahwin lain, isteri dimadukan, tapi kalau suami tetap menjalankan tanggungjawab seperti ketika beristeri 1, kenapa isteri pertama perlu bergaduh sampai meminta cerai? Yang penting suami tetap menjalankan tanggungjawab dia.
 
Memey arr kan Ustaz, tapi bila masuk bab hati dan kasih sayang, automatiklah tak sama kan. Kalau dapat suami yang memang sayang sama rata je, Alhamdulillah la..tapi 1 dalam sejuta la tu...ada...tapi bak kata P. Ramlee la..jarang..jarang..(sambil tangan terkepak-kepak).
 
Tapi kebanyakkannya sayang hat baru lebih sikit dari hat lama, balik pun asyik nak ke rumah hat baru, beli barang ke cenderahati ke duk ingat hat baru, hat lama minta kata "Ala...awak dulu dah jenuh abang beli aihhhh..." Gitu la pulokkk
 
Tu belum masuk bab bilik tidur lagi, dapat suami baik dan penyayang, memang dia tak kata apa pun pasal hat lama..Dia sorang je tahu..Tapi dapat yang jenih tak reti hargai nikmat, abislah dia banding hat lama ngan hat baru..ate memang le..enjin saga lama mana nak sama dengan enjin saga baru punnnn...memey arr tak sama!!
 
Kadang-kadang ada perempuan memang Allah kurniakan dia hati dan perasaan yang mampu untuk menerima dugaan yang paling kaum wanita takutkan ni dengan penuh bijaksana dan hikmah. Aku memang sangat kagum dengan wanita sebegini.
 
Jangan pula tak tahu, memang ada yang bahagia rumahtangga mereka selepas badai melanda, malah bertambah bahagia dari dulu, suami curang lepas tu berubah, bertaubat. Hidayah itu milik Allah.
 
Ada juga orang yang poligami ni bahagia sampai la akhir hayat kan. Walaupun suami kawin senyap-senyap, kahwin kat sempadan, kawin sorok-sorok, dah kawin 5 tahun baru tahu, dah ada anak 2 baru tahu, terserempak kat mall sembang-sembang rupenye madu sendiri (macam dalam drama pulok)..tapi tetap rasa bahagia,
 
Kita tak tahu kan sebab semua tu kerja Allah, dan yang penting hidayah itu milik Allah, dia boleh bagi pada siapa yang dia nak. Mana tahu lepas dapat hidayah, rumahtangga lebih aman, lebih rapat, suami isteri lebih sedar tanggungjawab...semua tu membawa kepada kebahagian...Bukan beli rumah banglo, kereta bmw menjalar depan rumah, bagi duit selambak depan mata baru kata bahagia!! huiihhhh
 
 Dan doa paling mustajab adalah doa ibu, kita ni ibu la kan...so berdoalah selagi masih bernyawa supaya rumahtangga aman sejahtera, sentosa sampai akhir hayat.
 
 Aku tambah sikit doa aku, bukan suami aku yang kene kaco ngan orang atau suami aku yang kaco orang, nak kaco cari suami orang lain..boleh cam tu???? Boleh la!!
 
Aku ni sebenonye nak kupaskan isu dalam group fb tu tapi udoh ke lain ceritanya..peh tu panjang beno taipnye..tapi tak ngape le..lain entry la aku cerita rumusan yang aku dapat hasil dari aduan dan permasalahan deme-deme yang ada masalah suami curang ni ye..
 
As-salam
 
 
 
 
 


No comments:

Post a Comment