About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Tuesday, November 6, 2012

Planningnya Gitu la...

 
Assalamualaikum

Dah seminggu kita dalam bulan November ni kan. Pada aku bulan 11 ni membawa banyak maksud dalam kehidupan aku.

Hujung bulan 11 tahun lepas, aku bertarung kesakitan nak melahirkan Muhammad Alauddin.  Kene tahan wad 29.11.2011, pagi 1.12.2011 jam 1.45 pagi lahirnya my macho man ni :)

Hujung bulan ni juga perkahwinan kami memasuki tahun ke2..26.11.10. Alhamdulillah..

Besday suami pula 1.1..juga tak lama lagi, sebulan selepas Alauddin punye date. So, kebanyakkan date penting kami jatuh pada hujung tahun.

Jadinya, disebabkan Muhammad Alauddin merupakan cucu pertama bagi keluarga sebelah aku dan suami, sebab kami dua-dua anak sulung, dah ada ura-ura nak wat sedikit sambutan kecil-kecilan bersama keluarga besar kami ni.

Pada aku dan suami, kami tak berfikir pun nak buat majlis beria, nak jemput ramai-ramai, just nak beli kek untuk sambut kami anak beranak je kat rumah.

Sambutan pula tak kesah la di rumah mak abah aku atau rumah mama kat Puchong, atau kat rumah kami kat Kuala Selangor ni je.

Balik raya haji baru ni, abah aku tanya ada planning apa untuk besday Alauddin, aku cakap tak de pe pun. Aku tanya juga abah nak datang Kuala Selangor ke sambut besday Alauddin ni.

Abah aku kata rasa macam nak ke sana, seronok sikit sambut besday cucu kat rumah anak. Baru rasa sambut besday cucu. Ok, suami kata lagi seronok cam tu.

Minggu lepas pula balik rumah mama kat Puchong. Juga bertanyakan soalan yang sama. Aku cakap planning abah, mama kata ok jugak macam tu. Tapi mama tak dapat nak ke mana-mana sebab tok dah tak larat nak berjalan jauh.

So, aku khabarkan pada abah pasal mama. Abah cakap kalau macam tu, kami ke sana la maksudnya ke Puchong, sambut besday Alauddin kat Puchong. Abah kata tak seronok la tak de mama, cam tak cukup korum ja..

Tidur semalam kat sana. Abah kata mama pun beberapa kali ajak abah sekeluarga tidur sana, asyik datang balik hari aje. Kejap sangat..

Keluarga aku dan keluarga suami Alhamdulillah sangat rapat dan sangat memahami antara satu sama lain. Tu yang aku sangat bersyukur dalam alam perkahwinan aku.

Mereka akan cuba untuk memuaskan hati kedua-dua belah pihak tanpa ada yang tersinggung. Malah mereka sering berusaha menjaga hati kedua-dua belah pihak. Sangat-sangat bertolak ansur..Alhamdulillah :)

Mama cakap mama nak buat sedikit majlis doa selamat dan tahlil untuk arwah yang dah tak da. Lepas tu jemput sedara mara terdekat je..InsyaAllah...

Pada kami suami isteri, itu sudah lebih dari sepatutnya sebab aku tak nak pun buat majlis beria tapi cukuplah kami ingat tarikh penting dalam hidup kami. Suami pun dah pesan tak nak terapkan nilai-nilai macam tu pun, asalkan dia tahu dia lahir bila.

Aku pun ingat nak sambut sekali ulang tahun kedua perkahwinan kami. Sebab dekat-dekat je pun tarikhnya. Hadiah tak kisah, ada ke tak ada ke sebab memang dah kenal 8 tahun bukan setiap kali tiba tarikh perlu ada hadiah.

Cam tahun lepas, sebab tengah sarat mengandung, suami memang sibuk dengan urusan kerja dia, dia hanya bagi kata-kata pesanan dan kata-kata dalam bentuk doa untuk aku masa malam ulang tahun pertama kami.

Masa tu suami ada kursus fizikal kat Kedah seminggu, elok ja balik esok tu aku kena tahan wad. Cantik ja perjalanan Allah S.W.T. aturkan. :)

Dia doakan aku mudah bersalin dan mudah segalanya. Itu lebih mahal dan bermakna dari segala hadiah yang ada dalam dunia ni pada aku la..orang lain aku tak tahu.

So, setakat ni InsyaAllah planningnya begitu lah. Sebenarnya lebih kepada perjumpaan keluarga, berkumpul ramai-ramai..kan seronok macam tu..:)

Kita merancang Allah yang tentukan ye tak??



 
 
 
 


No comments:

Post a Comment