About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Friday, November 2, 2012

~Welcome 11 Month~ (^^,)

Assalamualaikum
 
Alhamdulillah...anak mama dah genap 11 bulan la. Mama rasa macam Alauddin masih baby lagi, cepatnya masa berlalu..nanti Alauddin dah besar mesti rindu nak gomol-gomol Alauddin macam sekarang..:)
 
Since Alauddin dah pandai berjalan pada usia 10 bulan 24 hari, aktiviti harian mama dan abah pun berubah la sikit. Yang pastinya mama dah de sukan baru bersama Alauddin..
 
Ye la..ngejor anak 1 rumah tu sukan la jugak kan. Sebab memang la berpeluh aku asyik nak tangkap je sebelum terlepas bawah meja, main tekan-tekan mesin air sejuk, petik suis plug dan main kutip bola bila mamanya sibuk bersilat buat kerja rumah..adoiiiii
 
Tapi Alauddin jenis mendengar kata la jugak tiap kali aku panggil nama dia, larang dia pegi tempat yang tak boleh pegi. Dia akan patah balik main kat tikar dia.
 
Tapi yang paling buat rambut aku terpacak (angin sudah mari) bila dia datang terkedek-kedek ke dapur nak sentuh rak pinggan la, main mangkuk la, semua tu kaca anakku oiiii...bagi sudip, senduk dia buat nohen je..mula la serupa tarzan je dah suara aku kan.
 
Sudahnya aku angkut dia sebelah tangan, sebelah lagi wat kerja masak memasak. Alauddin ni payah sikit nak duduk sorang main melainkan aku de depan mata dia.
 
Bila aku angkat bontot je nak ke dapur masak kan, dia main la kejap bola-bola dia, baling sana sini, bertahanlah dalam 15 minit, lepas tu mula mama..mama..mama..menuju ke dapur...
 
Orang lain masak kat dapur bunyi periuk kuali berlaga, tapi aku suara membebel lagi kuat dari bunyi semua tu..hahaha
 
Alauddin sangat suka main baling-baling bola dan sepak-sepak bola. Baru pandai berjalan dah nak angkat kaki sepak bola..Sabo je la!!
 
Abahnya pula bila tengok anak suka sangat menyepak bola, makin galak la dia main sepak-sepak ngan anak. Yang tukang kutip Alauddin kan...tapi kalau dah bawah meja, bawah sofa abah la kene kutip kan..
 
Mainan memang banyak tak terusik sebab Alauddin lebih suka main bola dari yang lain-lain. Walker dah pun simpan kat bilik belakang, buat tukun je la, next 2 years baru bukak balik..hohoho
 
Mulut Alauddin juga boleh tahan. Sebutan dah makin jelas. Bila bola jauh bergolek, dia akan sebut bol..bol..bol..mama..nak..nak..tu..tu..Maksud dia, mama, nak bola..tu..Ha...lebih kurang begitu la. Bila aku sebut mana bola? Mana ball? Laju je mata meliar cari, nampak je tunjuk-tunjuk sambil mulut cakap tu..tu..tu..
 
Yang paling seronok bila mama dan abah minum air ke pegang pinggan nak makan ke, dia akan terkedek-kedek jalan kat kami sambil mulut cakap yey..yey..yey..yey...pastu gelak-gelak..tu maknanya dia nak join sepinggan, semangkuk dan secawan bersama kami..hoho
 
Lagi 1 kalau kita tanya dia, Alauddin dah mandi? Alauddin dah makan? Alauddin nak tengok tv? Alauddin nak ke? Dia akan mengangguk-anggukkan kepala dia sambil cakap nak..nak..nak..

Mende lain yang keluar dari mulut dia selain yang diatas adalah bahasa planet zuhal..Alauddin sorang je la yang paham..hoho

Aku sedang dalam proses nak mengajar Alauddin masukkan makanan dalam mulut. Kadang-kadang aku cubit kecik-kecik roti, letak dalam pinggan dia, suruh dia kutip masuk mulut.

Tapi Alauddin guna hujung jari telunjuk je amik roti tu, kalau tersangkut kat hujung jari tu, bawak ke mulut tak jatuh, berjaya lah maknanya tu..Tapi banyak yang tak sangkut dan jatuh sebelum sampai ke mulut..huhu..tak pe..practice make perfect!!

Jom layan pic abang encem ni jap ehhh..

 
Udoh boring berjalan teringin pulak nak meniarap balik (bila mood malas nak ngutip bola)

 
Muka ralit nengok tv :)


Oh ya..bulan 10 ari tu aku de wat ujian pap smear. Petang semalam dapat call dari nurse KK Kuala Selangor. Dia nak kabo pasal result ujian tu. Alhamdulillah, resultnya adalah NORMAL. Syukur Alhamdulillah...

Aku tanya bila kene wat lagi ujian ni, nurse tu kabo, sebab aku anak pertama dan ini merupakan ujian pap smear aku yang pertama, bulan 10 tahun depan boleh la nak buat ujian ni sekali lagi. Maksudnya selepas setahun dari tarikh ujian pertama.

Kalau result ujian kedua juga adalah NORMAL, barulah buat ujian pap smear 3 tahun sekali tu selepas ujian yang kedua. Ok, baru la paham sepaham-pahamnya. Seronok sangat sebab dah selesai satu perkara penting untuk seorang wanita macam aku ni..

Elok je nurse tu letak telepon, suami balik, terus la aku kabo pasal result ujian tu...nak tahu pe jawapan laki aku..

"Alhamdulillah.....Nasib baik mama Alauddin normal, kalau tak normal, kesian abah kene cari mama baru..heh..heh..heh.."

Gelak pun takut-takut kan!!!!
Cuba try tengok test!!!!!!!!
Pulas sikit kulit perut tu kasi ingat...hahaha

Marah kejap je..tak amik hati aihhh..saja gurau la tu..(^^,)


Daaa.....

 
 
 

No comments:

Post a Comment