About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Tuesday, December 18, 2012

KAKAK, AKAK & CIK KAK

Assalamualaikum
 
Baru-baru ni ada terperasan beberapa wanita yang mengeluh, mengamuk, naik angin, kecik hati bila dipanggil KAKAK oleh beberapa orang yang tak kenal deme la. Mungkin dalam urusan jual beli atau bertembung di mana-mana kan.
 
Rata-rata mengomel,
"Apa panggil aku kakak??? Aku tua sangat ke??"
"Suka hati je nak panggil orang kakak?? Aku tengok ko lagi tua dari aku kot!!"
"Sedap je panggil aku kakak ehhh..bila masa aku kawin dengan abang ko??"
 
Tu diaaaa....biasalah orang pompuan bila naik angin kan...abis semua bahasa, segala ayat dia lempar keluar kan...tapi tak semua macam tu...de yang jenis bersopan dalam berbahasa...gituuu..
 
Macam aku, situasi dipanggil KAKAK oleh sesiapa pun memang dah sebati dalam jiwa raga aku..chewahhhh..haha
 
Sebab apa?? Kehidupan aku banyak berurusan dengan orang dan berkata-kata dengan orang..
Ye la..aku kan orang berniaga dari kecik sampai la beso ni ha..jadi aku dah rasa biasa dan selesa pun dengan keadaan sebegitu.
 
Ada orang memang melenting abis la bila dipanggil kakak kan sebab rasa macam tua beno je ye dakk...lebih-lebih lagi yang panggil kita kakak tu memang tua dari kita...memang rasa nak haipppp je kan..huhu
 
Macam mak aku kan, pernah ada sorang makcik kat kawasan rumah kami bahasakan mak aku kak Ju. Mak aku jenis tak kesah punya orang, balun je la asal panggil bernama udoh le..Mak nyahut je..
 
Lepas tu, ada sorang makcik ni kabo kat mak aku, yang makcik tu lagi tua dari mak aku, ngape bahasakan mak aku akak kan..
 
Memang la anak mak aku ni beratur je semua...ramai la katakan..dan makcik tu pula anak 3 orang je, dia ingat mak aku dah tua la dari dia..Tapi mak aku cakap memang dia tahu tapi malas nak cakap...layan je la nyembang...hoho..gitu mak aku..:)
 
Aku pun masa berniaga zaman sekolah menengah dulu, meniaga kat pasar malam, tiap-tiap malam tak de cuti pun sebab punca rezeki udoh begitu kan...memang gelaran akak je la aku selalu dapat..
 
Kalau yang manggil aku tu bebudak memang patutlah panggil aku kakak kan. Tapi udoh nama duduk kawasan navy ni, yang ramainya bujang navy le..botak licin ada, botak sikit ada..yang tentunya bujang deme ni...
 
Yang tang bujang ni le yang gedik bebeno manggil aku kakak..aihhhh..beria sungguh gaya deme manggil tu..kekadang tu rasa getik pun ade..ringan je tangan nak nampo kan..
 
Bukan apa...manggil akakkkk bukan nak membeli sangat..lebihnya nak mengganggu ketenteraman awam ajeee..tapi layankan je la setakat yang mampu sebabnya deme membeli dengan awok kan, customer kene la layan elok-elok...
 
Tapi nak kata marah sebab panggil akak tu takde lah..sebab aku lebih suka orang panggil aku akak, rasa dihormati gitu..rasa matang pun ye
 
Sampailah skang buat biz online ni ha...kebanyakkan yang duk pm dan komen bahasakan aku akak aisyah. kak sya, kak syanas..tak pe..aku suka..
 
Dan aku bila membalas pertanyaan dan melayan deme juga aku membahasakan diri aku akak juga..spontan..automatik kuar word akak tu...
 
Melainkan ada yang siap-siap dah bahasakan diri deme akak nak beli set sekian sekian..baru aku panggil dia akak, aku bahasakan saya la kan...haaa..gitu..
 
Ala..lagipun deme panggil kita akak pun bukan de salahnya pun..ok la tu deme panggil akak ke kakak ke cik kak ke...dari panggil woi la, monyet la, itik la...kan ke naya dapat rupe itu..
 
Adik aku yang namanya Ila tu, selalu la ngadu kat aku. Dia pun dah bijak berniaga sejak dari tingkatan 2 lagi dah..pengganti aku la tu..kata abah :)
 
Dia selalu tarik muka bila ada abang-abang, pakcik-pakcik yang beli murtabak dengan dia, bahasakan dia akak...dah la muka adik aku ni jenis air muka garang, air muka sombong...kalau tarik muka ke, buat muka ke memang terus terpancar la sinar kemarahan dia tu dengan jelas lagi nyata tanpa selindung pun..tu diaaa
 
Dia memang berbadan besar dan tinggi so lebih nampak matang dari usia dia yang sebenar. Tapi pada aku ok lah tu nampak matang dari nampak kanak-kanak tak seiring usia la pulakkkk...
 
Selalu la mengomel merungut kat aku pasal mende ni. Panggilan si Ila ni kat umah Akak. Aku cuma cakap rileks la akak. Okla orang panggil kita akak dari panggil kita beruang ke, badak ke, tikus ke kan..dah deme tak tahu nama kamu, mana rope dia nak manggil kamu dengan nama...
 
Pastu aku kabo lagi umur kita makin ningkat bukan makin nurun, jadi tak de salahnya orang panggil akak pun..memang akan datang kamu jadi akak juga..gitu leee....
 
So, bila tengok orang naik angin sungguh sampai post entah apa-apa kat fb, aku rasa kesian je ngan deme. Sebab hal remeh bebeno tapi sampai berapi dia marah-marah orang kat fb tu yekkk...marah orang kat pasar, tapi post kat fb...orang kat pasar tu baca ke post mike??? Idok aku rasa....
 
Ate...simpanlah amarah kome ke arah yang lebih baik malah terpuji dari tabur kat merata-rata tempat kat semua orang tahu kome tengah marah..hohoho..
 
Tak elok marah-marah kome...bole kene penyakit hati...hati-hati la ye...:)
 
As-salam
 


No comments:

Post a Comment