About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Tuesday, January 1, 2013

2012 Yang Manis :)

Assalamualaikum

Tahun 2012 yang banyak meninggalkan kenangan yang manis dan indah untuk dikenang. Setiap kali masuk tahun baru, setiap kali tu lah umur en. suami meningkat setahun sebab dia lahir 1.1....hoho...Bangga sangat sebab setiap tahun kompom cuti, 1 dunia lak tu kannnnnn..

Tahun ni tahun banyak berjalan ke sana ke mari. En. suami jenis yang suka berjalan-jalan, makan angin, berjalan ke negeri orang, dan suka tido hotel...huhu..

Nape suka tido hotel???? Maksud kat sini adalah bila sesekali makan angin, kita menginap di hotel, itulah masa kita berehat dan menenangkan kepala hotak dari fikirkan hal-hal lain yang duk selalu kita pikirkan...mu pahe ke dok????

Dan mende ini lah pun terapi kami laki bini. Bila kadang-kadang en suami merungut, letih la badan, nak rehat otak la...apalagi...on laptop bukak agoda la..sambil tu bincang nak g mana, nak duk hotel mana...tu diaaaa...

Aku pun kadang-kadang ngorat la suami kan akai nak berehat seketika dari seharian buat keroje rumah. Nak juga duk baring je nengok tv, golek2 bertiga, nak makan ada tukang masak buatkan, ate kata ngoder je kannnnn........

Masa bercinta nak berjalan jauh ke negeri lain pun takut kan, maklumlah setan tu kat mana-mana kan, lepas tu perjalanan makan masa berejam-rejam dalam kete, bila berjalan jauh sangat nak pikir tempat tidur pula....kang kata sewa hotel bilik asing memang buat lawak la tu....hahahahaha...

Masa mula kawin, en suami memang plan dalam sebulan kami akan berjalan-jalan tak kesah kat mana pun. En suami guna istilah dalam sebulan kita mesti tido hotel...ha..cam tu la ayat pakcik aku sorang ni..

Jadinya, kata orang keje gomen ni kelebihannya asal buat kursus ke, seminar ke, bengkel ke mesti nak kat hotel...kalo pergi hotel tu ada seminar lerrr..hoho..gitu ye...Begitulah rezeki en suami ni...yang untungnye sape???? Puan bininye ngan Alauddin lerr...huhu....

Kata keje gomen ye dakk...hotel cikai pun 3 star la, tapi kebanyakkannya 4 star la, 2 3 kali je la merasa 5 star...Alhamdulillah...rezeki Allah nak bagi kan...idoklah bila orang nanya awok perenoh mandi jakuzi ke, terkulat-kulat nak jawabnye yeeee..

Paling seronok ke Langkawi la pun tahun ni...maklumler pertama kali naik kapal terobang kome...tapi idok le jakun pun...pelik suami aku bila tengok aku wat selamba je tak de rasa kagum pun kat muka pun...ye le...takkan nak terkinja-kinja, mata pula jegil beso2 cam pelik bebeno...rileks sudehhhh..

Tapi yang bertuahnye Alauddin la...kecik-kecik dah merasa naik kapal terobang..untung ko nak ooiiii...Mak ko ni dah beso tagun baru merasanye punnnn..

Bila dalam bulan tu suami ada kursus ke negeri lain, kira kami makan angin sekali la tu. Suami memang dah letak date jenjalan siap2 dalam diari dia sebab lazimnya dia dah booking awal-awal...Selalu kursus banyak time awal tahun dan akhir tahun je. So, bulan-bulan lain suami memang amik cuti la 

Contoh kan, cam awal tahun ni, dia dah siap ngadap agoda nak penuhkan destinasi jenjalan setiap bulan sampai la bulan 12 tahun 2013. Bulan Jan ni udoh tempah hotel nak ke Kuala Perlis, kata nak jalan ke kawasan bebas cukai kan, nak tengok ler pe ada sana pulok...Asalnya nak guna point agoda sebab last booking 31.12.2012, kalau tak point kira burn ler...so baik manfaatkannya :)

Penghujung tahun 2012 juga menandakan Alauddin dah genap setahun, perkahwinan dah genap 2 tahun. Masih muda lagi usia perkahwinan kami, banyak cabaran dan dugaan yang entah macam mana Allah nak bagi kan. Harap dapat lalui dengan penuh kesabaran dan keimanan.

Dikurniakan keluarga mertua yang sangatlah baiknya. Memang bersyukur sangat. Bila ada beberapa kawan yang mengadu masalah hubungan mereka dengan mertua, ipar duai, terdetik kat hati aku, bersyukurnya aku tak hadapi masalah macam mereka. 

Hujung minggu tak kami ke Manjung atau ke Puchong, mak abah kami datang ke rumah kami kat Kuala Selangor. Asalnya nak nengok ke cucu nan sorang tu la...tapi sesekali berkumpul memang meriah la kan :)

Tahun 2012 juga aku dapat ramai kawan baru dan ada yang jadi best fren even kat alam maya je. Share apa yang kami rasa selesa nak share. Ada juga kawan yang dibuat masa kat Tesco, kat klinik, kat pasar malam...yang paling ramainye customer sendiri jadi kawan...gituuuu..

Tahun 2012 juga Alhamdulillah, tak de wishlist apa-apa pun, tapi apa yang dah ada dan dapat lebih dari cukup dan ada yang tak terpikir pun aku akan dapat. Tu la namanya rezeki terpijak ye dokk...terima lah seadanya...

Cuma aku tengah pasang niat nak beli barang kemas dengan duit sendiri, baru rasa puas kot. Suami bagi seronok juga tapi lain rasa bila kita sendiri pegi kedai emas, pilih-pilih lepas tu hulur kad bank sendiri, sekali swipe dah jadi hak milik...perghhhh....dapat pegang kat tangan tu, ada 1 rasa yang gila kentang seronok la dalam hati...huhu..In Shaa Allah..pasang niat dulu..

Tahun 2012 juga bersyukur dengan limpahan rezeki yang macam-macam sudut Allah nak bagi, tak terjangkau dek fikiran aku ni haa..Dengan biz kecik-kecik aku yang semakin hari semakin memberansangkan, seronok rasa. 

Yang paling seronok masa gi Langkawi tu la. Tiket free, so just bayar tax je la..Yang tu suami yang bayar la. Tapi belanja makan minum, berjalan-jalan, sewa kereta, shopping dan apa-apa aktiviti kat sana la..aku yang willing nak bagi hasil biz kecik aku..

Support kuat aku suami la, so nak share la sama2 hasilnya kan. Baru rasa seronoknye la hidup. Walaupun abis beribu, tapi untuk keluarga sendiri tak pe la..bukan selalu berjalan macm tu...

Cuma jenis aku bila tahu nak berjalan pada sekian-sekian date, aku dah buat simpanan walaupun aku tahu suami aku memang dah spend semua tu. Tapi back up mesti ada :)

Lepas dah pulun sakan, baru la kita enjoy kan, lepas tu pulun balik..Allah dah kata rezeki di mana-mana asalkan usaha dan doa sahaja :)

In Shaa Allah bulan 3 tahun depan kata nak gi Sarawak...pertama kali nak pegi pun, so excited la kan..dah survey tiket, 1 kepala lebih kurang rm500, so kali ni punye jalan kene pulun gigih lagi...hohoho

Tapi kata pegi ngan keluarga mertua, pak mertua baru dapat duit jual rumah, silap ari bulan semua dia support..Pak mertua dalam keluarga suami orang panggil orang tua banyak duit. Memang banyak duit. Duit simpanan Alauddin paling banyak dari atuk dia ni la. 

Alauddin lahir, abah baru dapat duit jual tanah. Datang Manjung tengok aku ngan Alauddin, sekepuk dia bagi kat tangan aku, untuk cucu die katanya. Nak pula nama abah Mahmuddin, nama cucu Alauddin, suka sangat abah, katanya geng dia..:)

Masa besday Alauddin pula, abah baru dapat duit jual rumah. Masa buat kenduri doa selamat, sekepuk juga bagi kat tangan aku. Barang mainan jangan cakaplah. Dari yang biasa ke yang pelik, macam-macam pakaian dibelinya. Tu belum masa tengok cucu hujung minggu. Untung bebeno la kamu Alauddin oiiii..

Mak aku skang adik aku wan jaga. Dia duk Kuantan dengan mak aku, jaga adik-adik sekali. Selalu melawat mak, seronok jumpa cucu dia. Masa datang rumah, tak duk belek lain, belek Alauddin je. Bulan 1 @ 2 tahun depan nak balik Kuantan lagi, mak dah mula rindu Alauddin..tapi lebih rindu kat anak die ni la..huhu..

Ok la..esok dah masuk 2013 ye dokk..dah pom pang pom pang bunyi mercun kat kawasan aku ni ha...memekak telinga je..esok bukak bil kene ingat tulis 1.1.2013...hoho..kang silap tulis 2012 lagi..aku ni memang selalu wat kesilapan remeh cam tu..

Semakin injak hari, umur semakin tua, kudrat makin menipis, yang pastinya mati semakin dekat...Astagfirullah...pesan kat diri sendiri 

As-salam :)










No comments:

Post a Comment