About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Tuesday, January 15, 2013

Alauddin Sekarang :)

Assalamualaikum

Lama dah tak update perkembangan anak bujang aku nan sorang ni kan. Hujung bulan 1 ni genap la Alauddin 1 tahun 2 bulan. 

Meh nak cerita sikit perangai terkini Alauddin ye :)

1. Paling suka menyakat mama dan abah dia. 
Nak tahu dia sakat cam ne? Dia akan lari ke pintu bilik yang separuh terbuka, pastu landing atas tilam..sesedap rasa dia la..
Aku ni ikut lari sekali sebab tilam tu tinggi dan dan aku riso dia jatuh ke bawah.
Masa mula-mula beli tilam time ngandungkan dia, rasa abis best dah sebab tilam tinggi, empuk bajet tilam hotel 5 star kome!!
Dah ade anak ni rasa nyesal lak sebab tilam tinggi bebeno, mula la takut anak jatuh..huhu
Alauddin pandai turun tilam tapi ada masanya dia suka bergolek-golek sampai la hujung, tu yang buat aku risau..
Kadang-kadang dia turun kepala dulu baru kaki...eiiiii
Bila kami laki bini tangkap dia, bawak keluar dari bilik, dia gelak je...then dia lari balik nak masuk bilik..
Bila dia tahu kami nak kejar dia, dia lari hala ke bilik juga tapi dia kona masuk bilik belakang, tempat aku simpan stok2 aku..
Memang gelak sakan la kami laki bini nengokkan perangai dia ni..adoiii

2. Pandai off laptop
Yang ni selalu kaco time mama abah dia duk ralit ngadap lappy...
Aku kadang-kadang sambil salin alamat ke order mata mandang ke bawah, sesekali tengok skrin..
Nanti datang si kenit ni dia picit button off tu, terus la gelap lappy aku..
Tak tensen rasa?????
Datang senyap2 pastu tekan off button terus blah kat kotak mainan dia wat tak reti je...
Time abahnya masa duk layan tenet tengok barang2 baru, layan agoda ke, youtube..
tetibe skrin gelap gelita...
Hangin je rasa kannn..
Yang lebih hangin Alauddin dikurniakan sifat muka kering takde perasaan..wat nohen je!!!

3. Paksa suh amik mainan bawah meja kerusi bagai
Alauddin suka baling mainan, lagi kecik dan ringan mainan tu, lagi kuat la dia baling
Bila dah baling kuat-kuat tu, memang masuk bawah sofa rak tv bagainye la
Lepas tu pandai pula paksa aku suh amik mainan dia bawah tu
Selagi aku tak amik, selagi tu la dia duk depan sofa @ rak tv nunggu mainan dia tu
Sambil tu panggil ma..ma..ma..jari tunjuk mainan dia bawah tu..
Kadang-kadang dia bantai jerit la, merengek la..
selagi tak dapat la

4. Dah kenal barang permainan
Kalau pergi ke mall cam Tesco ke, Jusco ke kan, Alauddin dah kenal barang permainan.
Paling kenal bola la..barang lain kureng sikit
Kalau terrrlalu kat tempat bola, memang dia akan tunjuk la bola tu...dia nak
Bila kami terus je tak layan permintaan dia, dia akan keluarkan suara protes
Macam membebel la...lama pula tu..hohoho
Ikut abah la tu kuat membebel kan :)

5. Dah kenal barang makan
Yang ni kami laki bini susah nak kawal sikit
Alauddin jenis pemakan budaknya.
Tapi kalo bab manis-manis, cam coklat, kek, aiskrim tu kami kene makan sorok-sorok 
Tak pun kami makan laju-laju kasi cepat abis.
Suap juga la sikit je, orang kata hujung sudu je
Tak sampai hati dia tengok kami makan aiskrim semua tu kan
Tapi bagusnya Alauddin perutnya kebal gila
Tak pernah sakit perut, kembung perut walaupun suap dia macam-macam
Dan aku juga makan macam-macam, even dia menyusu badan 
Tapi perut dia superb!! :)
Kalau nampak pek biskut, coco crunch, coklat atas meja ke, dia akan tunjuk tanda dia nak makan

6. Ikut sekali time azan kat tv
Paling suka dengar azan tv9 tu
Yang azan atas menara kl tu kan
Kalau time azan kan, Alauddin buat la aaaaaaaa...amik time hujung-hujung azan tu..
Sampai abis azan la duk aaaaaaaaaaaaa..
Bila dah abis, pandang aku sengih je...
Ngada2 x perangai die...hahaha

7. Mula paham apa yang disuruh
Time makan, dia dah paham dan tahu
Bila aku kata, "Alauddin nak makan tak? Jom gi dapur mama amik nasi"
Dia akan tekedek-kedek gi dapur, walaupun aku masa tu kat dalam bilik tengah sidai baju..haha
Bila aku tak juga ke dapur, dia pangil tunjuk dapur...ok..mama datang..gituuu
Pastu bawak pinggan semua aku bersila kat depan tv, aku cakap "Duduk"
Terus dia duduk, sopan gitu...
Tapi sopan tak lama la.....
Asyik ubah arah duduk je..orang kata tak duk diam..
Cam gatai je punggung tu kan
Pastu duk bertenggek kat rak tv pula...layan zon aulad dia
Bila mulut dah kosong, terkedek-kedek la dia datang kat aku sambil tunjuk nasi tu kan
Bil dah penuh mulut, bertenggek balik kat rak tv tu layan kartun die..
Sampai la selesai makan :)

Mandi pun macam tu
Tahu bila aku cakap Alauddin, jom mandi...
Mula la die tarik2 pampers die tu suruh bukak
Tangan tunjuk bilik air
Aku selak je kain tutup bilik air tu, galak je rupe dia..
Suke sangat mandi kan

8. Pandai pujuk mama bila kene marah
Kadang-kadang suara aku tinggi juga tapi bukanlah menengking
Aku suka panggil nama penuh bila rasa nak marah tu
Nanti ngonet-ngonet la dia jalan kat aku
Muka aku memang garang je time ni (konon la)
Pastu Alauddin cakap bahasa planet zuhal ngan aku, yang aku paham..ma..ma..ma je
Yang lain apa pun tak paham
Peh tu dia cium pipi aku, landing cantik je kat dada aku...
Konon peluk aku la tu..
Pehtu wat muke comel dia sambil cium badan aku...
Memang boleh turun suhu panas badan aku selepas tu..
Tak jadi dah mama nak marah kannnn :)

9. Pandai salam dan cium semua orang
Kalau dulu punye la payah nak suruh salam atau cium orang lain
Selain mama dan abah dia
Skang ni pantang sape2 suruh salam ke cium ke, laju dia buat
Bye bye pun pandai dah tapi kejap je actionnye
Malas nak lambai lama2 kot..haha
Pastu dah tak de pilih2 orang dah...
semua orang kawan dia
Tak de la takut2 ngan orang
Lega sikit aku rasa
Tapi aku jenis berjaga-jaga la kalau Alauddin main dengan budak yang agak aktif sikit
Sebab Alauddin jenis lemah lembut orangnya..
Tak suka cuit2 orang, dan tak suka juga orang tarik2 or cuit die..huhu
Dia akan tepis tangan budak yang tarik tangan dia masa main
Aku yang nengok pun riso juga
Jenis aku tak suka dan tak sampai hati nak marah anak orang atau tegur anak orang
Sebabnya deme pun budak..same je ngan anak aku taraf pemikiran deme
Jadinya kalau aku nampak situasi itu seolah-olah boleh bagi ancaman pada Alauddin,
aku yang akan bawa atau dukung Alauddin ke dalam atau ke tempat lain
dengan alasan nak bagi susu atau nak masuk dalam :)
Huhuhu...lebih elok dan nak jaga hati mak ayahnye lerr..

10. Pujuk guna lagu
Selalu kan kalo dia nangis ke, nak pujuk die ke kan, kami pasang lagu upin ipin
Tak pun lagu kartun boboiboy tu
Jadi skang ni pantang nampak tab ngan hp je, dia suh bukak lagu
Biasanya tab la..hp suami je de lagu semua tu sebab dia yang selalu guna taktik pujuk anak guna lagu
hp aku tak de sebab aku tak suke...haha
Gambar tak pe sebab aku suka tangkap gambar :)
so bila dia nangis, aku amik tab..dia dah tahu apa aku nak buat
Yang paling best dia tahu pe mende yang aku tekan-tekan kat tab tu
Kalau aku tekan icon kucing tu, dia tahu la game ala2 tom cat bercakap tu
Belum keluar lagi gamenye, dia dah ajak kucing tu belabun
Bila kucing tu ajuk cakap dia lagi galak la dia main kan
Bila aku tekan gambar upin ipin, dia tahu kejap lagi keluar la lagu
Feveretnye lagu gembala biri2 ngan musang tu
Tak pun lagu terima kasih cikgu lagu najwa latif ngan upin ipin tu kan
Pastu kalo boring lagu dora pula
Pehtu lagu raya upin ipin, tak pun lagu raya boboiboy..
bezanye upin ipin versi perlahan sikit tapi panjang, boboiboy versi laju tapi pendek je
Ha.....senyap la kejap sebelum datang boring dia la....:)

11. Suka main beras
Yang ni geram bebeno rasanya
Dia gi dapur senyap-senyap, lepas tu bukak tutup bekas beras
Tak pakai skop beras, tapi dia tabur cam bagi ayam makan tu je atas lantai dapur
Makin lama makin jauh balingnye
Bila aku masuk dapur, tengok kan lagak dia....
Apalagi...suara cam bini tarzan la kan...
Mula tersedut-sedut kat tepi peti ais tu
Orang bersalah lah katakan
Tapi kejap je rasa bersalah tu
Aku ke depan kejap..elok je dia buat balik perangai dia tu..
Aku datang dapur balik...terkelip-kelip mata mandang aku
Tapi jari tu duk kirai-kirai beras lagi
Memang kene sabo banyak la jawabnye :)
Sudahnya bekas beras aku letak atas para je, nasib tak tinggi sangat
Kalau tak jenuh aku setiap kali nak masak nasi, duk angkat letak je la tong beras tu

12. Dah tahu apa itu kentut...hahaha
Kalo Alauddin kentut, dia pandang muka aku ala-ala tanjat boboi gitu
Pastu bila aku tegur "Haaaa...Udin kentut ye..Cukk arr.."
Nanti dia gelak la sambil buat gaya busuk tu
Terkepit2 hidung die konon busuk kannn
Pastu bila dah tegur sekali, duk teran lagi la nak kentut sekali lagi..
Suke plak kentut2 ni kan
Kalau mama ke abah kentut, die pun nak join kentut juga
Mula la meneran nak kentut..tapi tak de keluar apa2 pun
hahahaha

Aku rasa setakat ni je la dulu cerita pasal Alauddin yang pada aku membawa perubahan besar la dalam kehidupan kami suami isteri...huhu

Alauddin lahir memang 3.25 kg tapi berat dia skang hanyalah 8.2kg sahaja..Setiap kali check up nurse tak kata apa-apa, sebab Alauddin sihat2 sahaja dan graf die sentiasa menaik walaupun tak banyak. :)

Mak pun cakap budak susu badan dia jenis badan tak nampak besar mana tapi kemas...betul la tu pada aku.

Sebab Alauddin dalam pantang memang jenis leher tegak, tak de lembik, badan padat, jenis bukan isi lembik, mama kata ikut abah dia masa baby dulu :)

Tapi Alauddin jenis tinggi..yang ni memang baka mama dan abah dia la

Dalam tempoh 5 bulan, dah 3 pasang berganti kasut sebab kakinya udoh tak muat..hoho

Nasib awok lelaki, tak de le seksa nak cari saiz kasut kan, kalo awok tu pompuan, jenuh la awok jadi cam mama...huhu

Tapi kalau ke mana-mana, orang tak tanya anak setahun ke??? Orang cakap anak umur 2 tahun eh???
Pulak dah....huhu..

Tak pe la...aku jenis tak kisah apa2, lain budak lain pesennya kan...:)

Ok...lain kali pula cerita :)

As-salam

















No comments:

Post a Comment