About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Wednesday, January 9, 2013

Berat Turun dan Peplum :)

Assalamualaikum

Peplum in da house!!!

Wahhhh...semangat gitu...ada cerita lain sebenarnya di sebalik kisah peplum ni.

Actually, aku dah lama tak timbang berat badan sendiri. Last timbang sebulan lebih yang lepas la masa check up Alauddin setahun.

Kat umah de penimbang digital tu, selalu pagi-pagi bangun tido aku dah berjongket atas alat timbang.

Tapi maintain je la pun kat 67kg. 

Sampai la last timbang bulan 12 tahun lepas (nampak tak bunyi cam lama bebeno tak nimbang kan)..huhu

Jadinya, ahad kelmarin rasa nak berjongket pula atas alat timbang tu, teringin pula nak tahu kan.

Masa naik kali pertama tu, terjegil biji mata aku...aku turun naik lagi sekali. 

Aikkk..sama je pun angkanya...aku naik sekali lagi pun masih sama..

Rasa nak melompat tinggi-tinggi la selepas tu...

Berat turun lagi 3 kg kome!!! Apa tak seronoknye :)

Aku siap panggil suami aku suh tengok nombor kat alat timbang tu, tapi macam biasa la..suami aku memang menyampah nak tengok sebab berat aku manjang je turun tapi berat dia manjang je naik...tak pernahnya turun :)

Hohohohoho...

Memang muka suami aku kelat siap kata aku tipu la..well...like i said..Heh!!

Mana taknya, lepas bersalin memang berat aku agak susah nak liat nak turun tak macam ibu bersalin yang lain.

Tapi lama-lama dia makin turun sampai la skang berat aku 63.8kg..aku kata 64 kg je la senang kan :)

Malam tadi pun timbang masih di angka tak lebih 64 kg...suke gile hokeh!!!

Memang aku perasan seluar jeans aku dah londeh, padahal seluar jeans tu zaman anak dara, time belajar lagi, aku pakai ngam-ngam je la, tak ketat tak longgar..

Tapi seminggu lebih ni aku pakai sampai londeh bawah pusat, asyik duk angkat kataih je keje aku..

Memang kene pakai tali pinggang la jawabnye..lama bebeno dah aku tak pakai tali pinggangnye pun..

Last pakai masa belajar kat Shah Alam 4 5 tahun yang lepas...time pinggang saiz 28 je :)
tu yang tak tahu mana tala nye belt aku.

Pas bersalin ukuran pinggang aku memang ke laut. 3 bulan pertama aku ukur pinggang aku...mak aiiii...34 inch...tak seronok rasa..

Tu yang bila rasa melondeh je seluar aku apa lagi, amik pita ukur, lilit kat pinggang...tu diaaaa....29 inch!!!!

Wallaweiiiii...jauh tu beza saiz pinggang aku...Minggu ni duk ulang cerita ni je kat suami aku...pasal aku dah kurus..hahaha

Tapi yang buat aku perasan bebeno tu bila suami kata pinggang aku nampak cutting..tu diaa aihhhh...memang rasa confident la aku memang dah kurus...haha..

Bukan apa, aku ada masalah lebihan isi kat pinggang, jadi bila pakai seluar atau kain yang bergetah kan, isi tu naik kat atas tau, pastu bila duduk akan nampak la benjol-benjol isi kan..tak best arr..:)

Tapi skang ni bila aku pakai seluar ke skrit labuh ke tak de dah lebihan lemak dan isi tu, pastu yang best perut dah flat even aku sedang berdiri..

Selalu nak rasa flat masa baring terlentang, skang tak de dah...boleh la berjalan-jalan dengan penuh keyakinan sebab perut sudah tak de buncit2 dah...weeehuuuu

Seronok berat turun bukan apa, selera aku selera naga, sekali makan boleh masuk banyak tapi buka jenis makan berkali-kali la...

Oh ye...pasal peplum tu, bila dah sedar badan konon kecik la kan, aku saje la usha-usha design peplum kat 1 online shopping ni, nama dia Kedai Kesihatan dan Kecantikan SK. 

Banyak gile design peplum yang lawa2 dan warna yang cun melecun...mostly free size, muat sampai L la. So, aku dengan yakinnya mengorder 3 helai dengan harapan akan muat peplum tu bila disarungkan kat badan aku..hoho

Memang badan aku dah kurus, tapi aku jenis rangka besar dan tinggi pula cuma kelebihan aku bahu dan lengan aku tak besar mana..

Ada 3 kali aku order peplum kat online shop ni. 1st order dah sampai pagi tadi...aku beli 3 helai nak test tengok cam ne kain dia..

Memang la sedap aihhhh kainnya..seperti mana yang dikabo kat gambo dia, kata kain berat, jatuh, tak melekat kat badan, serupa itulah yang aku dapat.

Sedap, sejuk, lawa, kain cantik dan lembut, kain bukan jenis melekat kat badan...memang la puas hati sangat2...

Tu yang aku bantai order lagi 3 helai sebab rasa best yang melampau :)

Meh aku tunjuk peplum yang aku beli tu ye

Yang ni yang dah sampai pagi tadi :)




Yang kat bawah ni yang akan sampai dalam 2 3 hari ni :)

Tak sabo!!







Lawa kennnnnn!!!

Hahaha...mak esah suke sangat...

Bila dah rasa kecik ni tak de la malu sangat nak berbaju macam ni sebab tak nampak dah lelemak degil macam dulu..

Kalau tak, segannye la haiii nak pakai baju de cutting ni...:)

Haaaa...lagi 1 nak kabo, aku ada juga pakai slimming suit ala-ala korset tapi jenis kain lembut je..ala yang slimming suit bamboo set tu, kain korset warna kelabu tu, kat fb banyak orang berjual...haha

Tak sakit pun pakai sebab material dia 100% kain dan tak de mende keras kat belakang tu yang kata nak support tulang belakang la pe la tu...

Aku memang cari rupe itu sebab aku nak pakai time aku buat kerja rumah, bangun duduk apanya senang..tak de sakit pinggang la sakit belakang la kalo pakai korset ke gridle tu kan..

Then masa aku beli tu ada promosi beli slimming suit sekali ngan fellina inchloss rm120 termasuk kos pos...

Haaa...pasal felina inchloss tu kendian le aku cerita ye...walaupun aku pakai 3 kali je krim felinna tu, tapi ada kesannya :)

Nanti share pasal felinna inchloss pula ehhh

Daaaa :)





2 comments:

  1. salam..akk,nak tanye..akk beli kat mane sume peplum yg cun2 tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam..akak beli kat fb page ni kedai kesihatan & kecantikan SK..gojes2 semua :)

      Delete