About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Thursday, January 17, 2013

Doa Ibu Mertua Makbul Sama Seperti Ibu Kandung (Part 1)

Assalamualaikum

Beberapa hari lepas aku tercongok depan tv9 nengok Tanyalah Ustazah ni.
Deme buka topik Hubungan dengan Ibu Mertua

Rata-rata yang datang kat studio tu adalah makcik-makcik yang lebih berusia dari mak aku, dalam usia 60 dan ke atas rasa aku la..

Ada juga yang lebih kurang mak aku tapi yang ramainya yang dah tua la..Kiranya tajuk yang dikupas ni sesuai la kan dengan hadirin yang hadir :)

Bila orang cakap pasal hubungan menantu dengan mertua ni, lebih banyak terjurus kepada orang perempuan.

Ye la, jarang kita dengar atau lihat kan, menantu lelaki ada masalah dengan mak mertua, atau pun menantu perempuan ada masalah dengan pak mertua...adaaaaa...tapi jarang :)

Kebiasaannya, menantu perempuan tak berapa nak ngam dengan mak mertua atau sebaliknya, dan ada juga sikit-sikit kes menantu lelaki tak berapa sehati sejiwa dengan pak mertua...haaa...gitu :)

Tapi bila dah Tanyalah Ustazah punye cerita, tentulah menjurus kepada hubungan menantu perempuan dengan mak mertua la ye dokkk..

Kenapa menantu perempuan perlu hormat dan sayang mak mertua sama seperti kita hormat dan sayang mak kandung kita sendiri????

Sebabnya.....lihat pada hukum perhubungan antara mertua dengan menantu yang Allah S.W.T. dah buat elok cantik mesti ada sebab musababnya.

Hubungan mertua dan menantu itu tidak terputus walapun menantu atau mertua sudah meninggal dunia.
Maksudnya macam mana??

Mertua dengan menantu, bila sah je akad nikah, mereka sudah menjadi mahram sampai bile2, sampai Kiamat..

Maknanya menantu perepuan halal salam pak mertua, dan menantu lelaki halal salam mak mertua.

Kalau isteri kita meninggal dunia, hubungan suami dengan mak ayah isteri kite masih sama, dan tetap mahram sampai bila2..

Sama juga kalau suami kita meninggal dunia, isteri tadi tetap mahram dengan pak mertua dan HARAM bagi pak mertua nak kawin dengan menantu sendiri sebab hukum mahram sampai bile2...ianya bersifat kekal

Sama la cam menantu lelaki nak kawin ngan mak mertua, dalam kes isteri dah meninggal, juga haram sebab hukum mahram tadi..

Serupa la juga kalau anak menantu bercerai berai....Mak mertua tak leh kawin ngan menantu lelaki dan pak mertua pun tak leh kawin ngan menantu perempuan...SAMPAI KIAMAT la....sebab hukum mahram tu juga.

Bila dah jadi mahram kita, maknanya aurat yang patut dijaga sama macam kita dengan mak ayah kita juga. 
Tapi biarlah bersopan ye seperti kita bersopan dengan mak ayah kita :)

Macam tu la juga hubungan cucu dengan tok nenek dia...dah bercerai ke, dah meninggal salah seorang atau 2 2 mak ayah dah meninggal, cucu tetap cucu kepada kedua-dua belah keluarga.

Tak de terpisah kata sebab anak aku yang bersalinkan si polan, dia cucu kami.
Atau sebab cucu ni berbinkan anak laki kami, ni cucu kami...
TAK DE HUKUM RUPE ITU YE...

Walaupun dalam kes penceraian atau kematian, bila masuk bab penjagaan anak, mahkamah akan dahulukan keluarga sebelah isteri atau si ibu la, jika si ibu tidak berkemampuan nak jaga anak atas sebab kesihatan atau meninggal dunia, tok nenek sebelah isteri yang akan didahulukan hak penjagaan tu.

Kemudian jika ada masalah lain pada pihak keluarga isteri seperti ibu bapa dah tua, tak de sumber rezeki yang tetap atau kurang berkemampuan, barulah keluarga sebelah suami pula diberikan hak penjagaan anak tersebut berdasarkan syarat-syarat yang perlu diikuti lah ye..

Panjang beno la pula aku huraikan sebab apa kene hormat dan sayang mertua macam kita sayang mak kite sediri...huhu...siap masuk bab penjagaan anak...huhu...minta maap ye...:)
Sharing is caring :)

Aku tak nak cakap la pasal hal orang lain, aku nak cakap pasal mak mertua aku je a.k.a MAMA :)

Memang kami baru berkahwin 2 tahun je. Tapi aku kenal mama lebih 5 tahun dah. Suami rajin bawak aku pergi rumah dia kat Puchong masa duk bercintan cintun dulu. Tu yang kenal lama tu..

Masa study kat Perak dulu, tahun pertama kawan, suami bawak aku jumpa mak sedara dia kat Lahat, Ipoh tu, panggil Mak Cu je.

Beberapa kali la dia duk bawa aku ke rumah mak cu. Dari sembang2 ngan mak cu, mak cu kata tak pernah hayat la Iz nak bawak pompuan jumpa cu. Esyoh la orang pertama pun...sebutan orang perak memang rupe itu :)

Dari pertemuan tu la pun mak cu duk borak2 dengan mama pasal iz ni dah de awek...konon...mamanya duk jauh, kendian la dia bawak katanya. 

Aku pernah juga terbaca beberapa mesej cu dengan suami aku. Kata cu aku ni diam je bila jumpa, die pesan kat suami suh aku banyak borak sikit..seronok sikit nak nyembang katanya...ohhhh..

Aku ni memula je diam...kang aku ajak belabun kang tak terlayan pulok..hahaha...tapi biasalah..baru2 lagi memang malu alah, segan siput semua ada kan...redah je la..

Skang ni memang rupe apa le bile berjumpe punnn...tak nyempat2 nak nyembang aje rupenye!!

Alaaaaa...dah tengah hari la..sat gi laki balik nak makan pulokkk..
Stop dulu boleh...nak masak dulu
Errrmmmm...Ikan cencaru masak berlada dengan sayur sawi goreng seafood je pun...
Nanti sambung pasal aku dan mama ye :)

As-salam







2 comments: