About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Monday, January 14, 2013

Kisah Berpantang

Assalamualaikum

Ada beberapa orang kawan aku yang baru dapat baby baru-baru ni. Kiranya deme tengah dalam tempoh berpantang lagi la kan.

Pehtu, ramai-ramai la pula tanya aku apa makanan yang aku makan masa aku dalam pantang dulu. Sebab deme ngadu mak deme tak bagi deme makan banyak dan macam-macam jenis.

Makanan deme hari-hari ikan bakar dengan nasi putih, air masak tu pun mak deme control sebab katanya nanti buncit perut lepas tu peranakan kembang, orang dalam pantang kecut kome kembang...
kata mak deme :)

Pehtu deme ada tanya bole ke minum air manis?? Ke kene minum air masak je?
Pehtu siap nak tahu apa menu aku sepanjang berpantang...adoiii...
banyak juga permintaan deme-deme ni ye

Ramai nye deme ni dah masuk minggu ke2 berpantang. Kira kalau ayat mak aku kan, udoh ada tenaga la uruskan diri sendiri kalo yang bersalin normal tu :)

Bersalin czer tu tengok pada sakit dan tempat jahitnye le ye...kalo rasa sakit tak yah buat kerja beria bebeno...eloklah berehat aje

Macam aku, sebab dari dalam wad lagi aku memang dah banyak bergerak ke tandas sebab asyik nak kencing je lepas tu asyik nak tuko pad je.
Peh tu, anak pula duk sekali ngan aku, jadi kerap bangun duduk nak bagi susu la..

Jadi bila dah dari awal-awal dah selalu bangun duduk, sakit yang aku rasa kat bahagian czer tu cam dah lali dah...tahan sakit kejap je masa nak bangun ke duduk, lepas tu ok la dah :)

Jadinya, masa minggu ke2 mak aku cakap rope aku macam orang bukan dalam pantang, ke sana ke mari, sampai jemur baju pun aku buat sendiri, tapi dalam kawasan rumah la..tak denye aku keluar jauh2

Jadi, macam menu tu, memang aku akui mak aku bukan jenis berpantang beria ketat cam orang tua dulu-dulu tapi tetap ada yang wajib ikut :)

Bab makan mak kata yang penting pantang ais batu, sayur sejuk ke, bisa ke, berair ke dan yang jenis menjalar tu, katanya nanti kalau jenis badan tak tahan bole kene bentan, tak pun demam urat.

Ada yang teruk tu sampai sakit perut memulas-mulas lepas tu muntah2 pening2 lalat cam orang mabuk.
Mak kata tu tanda badan tak serasi atau tak boleh terima makanan kita makan tu.

Tapi bab param pilis, stoking, urut, mandi daun, ikat rambut tinggi alam, bertungku, bertangas memang mak aku suruh dan pentingkan suruh buat...kadang-kadang mak tengok aku ralit je, mak ingatkan aku :)

Bab ikat rambut tu memang sampai 40 hari aku duk bertocang je, memang perit urat rambut aku tapi sedap die lebih lagi..huhu..rasa ringan je kepala tu kan :)

Aku pernah sekali tu kan, masa tu dah hari ke 34 kot, dah balik kuala selangor pun...aku lepas mandi time tu basah rambut, jadi aku tak ikat la rambut, sebab basah lagi kan..so aku lepaskan laaa

1st time pun mandi basah rambut siap syampoo bagainya. 

Dalam 15 minit lepas mandi tu, aku ngadap tv dengan suami, tetibe aku rasa badan aku sejuk semacam, makin lama makin sejuk, siap aku rasa nak menggigil lagi..

Aku suruh suami rasa badan aku, dia kata panas, tapi aku cakap sejuk gile..gigi mula nak ketar-ketar dah..
Suami aku memang panik alam la..dia kata nak buat apa ni???

Hahaha...aku pun pelik ngapa aku macam tu...lepas tu suami lari g amik termometer (sempat lagi tu). sukat suhu aku, tu diaaa...42 darjah celcius...memang panas tapi aku rasa sejuk gile!!

Sempat call mak cakap kenapa macam ni then nak buat apa...mak tanya ada salah makan ke, aku cakap tak de pula..

Time ni mama (MIL) baru balik dari rumah aku ni ke Puchong, sebelum tu dia masak ikan merah masak sup lada hitam...kira mama masuk untuk menantu dia la kan sebelum balik..

Aku makan elok je, tu pun makan masa sarapan, dah tengah hari baru nak rasa sejuk panas ni mula la aku pelik...mak pun heran sebab kalau ikutkan ikan merah tak de pe la..sebab jenis ikan isi putih, orang dalam pantang memang bole makan la.

Lagi 1, kalau nak jadi bentan sebab salah makan, lepas dah makan tu akan rasa, ni udoh berejam rejam baru aku rasa sejuk panas ni..memang la pelik aku rasa.

Lepas tu, mak kata pakai sweater pastu telan panadol 2 biji...mak pesan kalau badan mula gigil terus gi klinik cakap dalam pantang lagi nanti dieorang bagi ubat surut bentan kalau betul bentan la.

Aku pun ikut la macam mak aku cakap tu, selubung semua la..suami pun berapa kali duk tengok aku dalam selimut sebab aku tak bunyi apa...cuak terlebih pakcik sorang ni :)

Dalam duk baring tu, kepala aku duk rasa pening-pening juga...lepas tu aku raba rambut, macam dah nak kering...sebab aku rasa pening macam makin kuat je, aku amik ikat rambut terus aku ikat tinggi2, kemas2,,,

Lepas tu......On da spot segala sejuk panas aku, pening kepala aku hilang serta merta...aku rasa badan aku berpeluh sakan la...pelik pula aku..cepat beno berubahnye...

Suami aku tengok aku cegat je diam, dia tanya ok ke dah....aku cakap ok dah..rasa macam biasa je ni...Elok je aku berjalan ke dapur cedok nasi nak makan sebab tetibe rasa lapar pula..

Padahal masa sejuk panas tu datang, aku nak jalan punye la susah sebab jijak lantai pun sejuk nak mampos..merengkot kaki aku dalam selimut sebab sejuk sangat..

Sekali lagi suami aku berlari kat aku sukat suhu aku sekali lagi, lega la dia sebab normal balik suhu aku 36 darjah celcius...hoho..memang dia pelik sungguh la..

Terus la aku call mak cakap dah ok...puncanya adalah aku TAK IKAT RAMBUT AKU TINGGI2 DAN BUKAN SEBAB IKAN MERAH TU...haha

Mak pun pesan la ikat rambut tu sampai abis pantang 44 hari...hahaha..kan dah kene bebel :)

Cam ne la agaknya orang yang kene bentan tu kan?? Adoii...

Haa....sebenonya nak share apa menu aku masa berpantang tahun lepas kan, ini udoh ke laut pula merepeknye :)

Ok, dalam seminggu pertama berpantang, sejak duk wad selepas bersalin tu la, aku memang tak makan makanan kat hospital sebab mak aku suh pesan kat nurse awal-awal mak bawak nasi dan lauk untuk aku.

Jadi sarapan, lunch ngan dinner nurse yang bertugas memang tak hantar makanan kat aku melainkan deme agihkan makanan masa aku ke toilet, jadi tak sempat nak kabo pasal tu..

Jadinya, adik-adik aku le yang abiskan lauk dan nasi tu..

Abah memang hebat dan pakar bab jaga pompuan dalam pantang ni sebab 10 kelahiran semua abah yang jaga mak dalam semua segi dan mak tak pernah berpantang kat rumah tuk atau balik kampung berpantang sana.

Semua abah buat sampai mak mampu untuk buat sendiri. Bila tiba giliran anak sendiri, abah juga main peranan la.

 Cuci uri pun abah buat walaupun sambil pejam mata sebab abah kata darah banyak sangat, tak mampu dia nak tengok..dah pucat-pucat darahnya baru abah pandang uri tu..huhu..

Suami cuma tanam uri dengan tunjuk ajar abah juga :) Tak jauh pun bawah pokok depan rumah abah je..

Jadi seminggu sebelum aku bersalin abah dah order siap-siap ikan haruan fresh, hari-hari kawan abah hantar kat rumah. Nak-nak pula ak czer, memang rezeki aku la makan ikan haruan setiap hari...

Mak aku masak sup lada hitam, letak halia banyak-banyak, bawang banyak, sedap sungguh aku rasa...memang banyak aku makan pun...haha..

Dan aku memang tak de rasa jemu la dengan nasi putih dan sup ikan haruan sebab mak aku jenis masak ari ni letak halba, esok letak ketumbar pula, esok letak halia banyak2, maknanya setiap hari rasa dia lain-lain..

Ada masanya mak letak tauchu, paling sedap la aku rasa haruan masak tauchu...ada juga abah bakar ikan haruan tak pun goreng kering ikan haruan, memang rangup la, makan nasi panas-panas, 

Lepas tu mak buat ikan bilis goreng garing tumbuk dengan cili api sikit dan lada sulah...nikmat betul la..tak rasa dalam pantang pun sebab sedapppp...

Selalu duk dengar orang rungut bosan la, nak abis cepat la pantang sebab makan tak sedap...tapi aku tak rasa semua tu sebab hari-hari menu aku sedap-sedap belaka :)

Makan petang aku biskut cream cracker cicah kopi..perghhh...sedap sangat dah masa tu...1 tin biskut untuk seminggu....dan setiap minggu jugaklah suami aku datang bawak 1 tin biskut..

Sayur pula mak selalu masak kucai goreng kering ngan ikan bilis, kadang tu sawi masak kicap..letak sikit je..tu pun masa minggu ke2 pantang, tapi tak de la parut aku hitam pula...elok je la.:)

Lepas tu kalo sarapan pagi famili masa tu nasi lemak, mak bagi nasi lemak, sebab mak kata tak de pe, cuma jangan makan telur dan timun je la, sambal pun mak dah asing yang tak de minyak untuk aku...

Kadang-kadang abah beli hati ayam atau hati lembu kat pasar, mak masak kicap letak lada hitam, 2 3 hari juga aku makan lauk yang sama sebab sedapppp...bila mak tanya hari ni nak makan apa, aku cakap macam semalam la..haha

Hati ayam dan lembu, sawi dan kucai elok untuk tambah darah dan susu ye...Betul ke??? Betuuuuul...sebab aku dah rasa penangannye :)

Sampai skang la kucai dan sawi sayur wajib dalam peti ais aku..hoho..

Masa dah masuk 3 ke 4 minggu berpantang, mak mula masak ikan bercili untuk aku...pedas2 lawan nasi putih panas-panas...terangkat kome...

Mak masak ikan kerisi goreng atau pun ikan haruan goreng...tapi tumis minyak sikit je la..letak bawang besar potong bulat banyak2...memang ratah la :)

Pastu aku mula makan sup ayam letak kentang, daging masak kicap, ikan masak kicap...tapi LADA HITAM DAN HALIA meman wajib ada dalam semua menu berpantang aku..

Mak cakap elok untuk buang angin. Aku pula memang suka dengan 2 mende alah tu,,jadi memang kene la kan

Bab air minum pula, aku banyak minum air masak tapi bukan dalam kadar yang banyak sekali ambil. Mak ajar minum segelas sedang je, bukan segelas tinggi ke besar gabak je..pastu minum sikit-sikit, teguk perlahan-lahan....

Abis 1 gelas, rehat dalam setengah jam, minum lagi segelas..Orang dulu kan adat berpantang deme maknya akan sediakan gelas khas untuk minum air, dan airnye banyak tu je sekali minum...

Sebab apa.....nak elak perut buncit la...so aku kerap minum air bukan sekali teguk banyak bergelen-gelen...haaa...cam tu

Lagi 1 nak pesan petua elak perut buncit, minum MESTI duduk, bukan berdiri atau sambil berjalan....ni pun mak aku ajar dan opah mengurut yang cerita kat aku..huhu..

Aku tak de sekat sukatan makanan dan minuman aku dan mak pun tak de nak pantang larang beria. Mana yang memang boleh makan dan tak de masalah pun untuk makan, mak memang bagi makan.

Lagi 1 lupa nak kabo, ulam wajib aku stetiap hari berpantang adalah ulat temu. Mana ropenye ulam temu tu...meh aku tunjuk sikit gambonye ye

Ehsan google

Ini ulam temu ye kome, rope dia macam kunyit tapi rasa dia sedapppp la sangat...berangin je kadang-kadang tu..Kene kikis dulu kulit die, baru makan dengan nasi panas, gaul dengan sambal bilis lada hitam....tak mandang kataih dah kome...sedap bebeno!!!

Abah memang beli setiap minggu kat pasar malam teluk muroh tu ada sorang makcik ni, dia je pun yang jual ulam-ulam exotic ni :)

Ikan gatal2 cam kembung, sardin, tongkol, cencaru kene pantang dulu sebab takut gatal kat tempat jahit...
Mak aku pesan nak cuba makan pun masa anak 6 bulan ke atas la..

Ikan bisa pula cam keli, patin, sembilang, pari, semua pun masa anak dah 6 bulan ke atas.
Nak makan cuba sikit-sikit, orang kata cubit, tengok badan cam ne, elok je rasa bole la makan...tapi mulakan dengan sedikit-sedikit...:)

Aku dulu rupe itu la..makan sekerat je dulu, tengok tak de gatal2, tak de rasa merenyam ke,,,bole la maknanya tu. Telur pun sama...dah elok kering tempat luka boleh la makan telur dah...

Abis pantang 44 hari bole la cube2 sikit nak makan telur...
Tapi seafood cam kerang, udang sotong tu tunggu la lama sikit..rasa ok, tak gatal boleh dah la makan...

Makanan dalam pantang ni, kene try and error juga..Agak-agak tak leh makan, rasa takut-takut tak yah la makan.

Cam mak aku dan opah yang mengurut pesan, tanya mak kita masa pantangkan kita dulu apa yang mak tak boleh makan. Aku siap call mak aku tanya ada tak makanan yang ma tak leh makan masa pantangkan aku.

Ma kata tak de pe...ma makan semua mende, pantang yang perlu pantang je la..cam ikan gatal ke, ikan bisa, sayur bisa....tu je la..:)

Cam mak kedua aku yang jaga aku ni, tak boleh dengan kacang panjang dan kobis. Mak kata boleh jadi demam sebab pernah makan sekerat kecik je yang saiz kita wat goreng tu kan, sampai kene minum air penawar dengan opah mengurut mak untuk buang bentan tu.

Jiran belakang rumah pula anak dia bentan sebab makan taugeh, sampai bergegar katil die sebab menggigil  punya pasal..sudahnya opah mengurut yang sama dipanggil untuk buat air penawar rawat bentan tu..

Haaa...gitulahh...tengok pada penerimaan dan kesesuaian badan kita lah juga...biasanya sayuran yang sejuk dan bisa yang mudah buat bentan...kata opah urut dan mak aku la

Cam taugeh, kacang panjang, kobis, terung, labu semua tu sayur sejuk, boleh buat bisa urat. Rebung, nangka, paku pakis, pucuk ibu, jantung pisang semua tu angin dan ada yang buat bisa urat juga.

Cam rebung tu, mama cakap nak makan masa anak dah tumbuh gigi pertama nanti. Slagi tak tumbuh gigi usoh ler makan...pesan orang tua katanya.

Aku ni pula jenisnye taat dan patuh kan, so aku makan rebung masa anak aku 8 bulan, dah 4 batang gigi baru makan rebung..hoho

Bentan ni ada yang jenis demam, sejuk panas, mengigil, demam urat sampai tak boleh bangun, kalau deman urat kene panggil la orang mengurut suruh buang sakit tu pastu bagi penawar la nak kurangkan sakit bentan tu.

Dah rupe bidan kampung pencen dah aku ni ha....awok idok la pandai bebeno tapi awok just share aje le apa yang awok dapat dari orang-orang tua keliling awok ni..

Itu aje...mana yang boleh amalkan, kita amalkan ler...mana yang rasa tak relevan dah tinggalkan la..

Cuma aku memang pahat betui2 apa yang opah urut dan arwah tok aku pesan...

"Orang perempuan kene jaga elok badannya sebab nak pakai banyak kali, nak pakai sampai tua, dan nak mati pun kalau boleh biarlah dalam keadaan yang elok seperti sedia kala".

Memang duk ingat selalu la...asal rasa lupa diri je kejap..rasa ralit je tak amik kisah ngan badan sendiri, aku mula amik langkah, amal petua yang selalu duk amal dulu, buat balik..

Bukan apa, orang tua selalu cakap, bila badan dah jem nanti, dah rasa lain nanti, bukan orang lain yang rasa, kita sendiri yang rasa :)

Suami kita pun tak nak tanggung apa yang kita rasa...kannnnn...:)

Betuiiiii juga tu :)

As-salam






5 comments:

  1. Assalamualaikum w.b.t..subhanallah..seronok bc cerita & tips! Beruntungnya ada org jaga dgn baik sekali! Sy bc ur blog utk tips penjagaan dlm pantang..nk tau apa yg blh yg xblh..makasih byk2 atas perkongsian ilmu yg bermanfaat

    ReplyDelete
  2. Sy masih dalam pantang anak 1st. Masalah skrg, sy jarang berbengkung, ikat rambut tinggi2, pakai stokin pon kadang xsempat sbb anak dah nangis.sy bpantang kt rumah mak tp duduk sorang2 je sbb mak keje. Suami kt kl. Time cuti dia balik la jaga. Adik plk sakit. Kadang sy yg jaga hantar makan minum kt dia sambil jalan terkepit2. Sy selalu berdoa agar Allah permudahkn urusan berpantang sy. Risau jugak xberpantang betul2 ni.

    ReplyDelete
  3. Blog yang amat bermanfaat..terima kasih kpd penulis yg berkongsi pengalamn berpantang.info yg sangat membantu..☺

    ReplyDelete
  4. Blog yang amat bermanfaat..terima kasih kpd penulis yg berkongsi pengalamn berpantang.info yg sangat membantu..☺

    ReplyDelete
  5. Assalammualaikum, boleh suggest dkt sy bidan yg boleh jaga pantang dekat area teluk muroh tu.. hehe

    ReplyDelete