About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Wednesday, January 30, 2013

Masa Senggang Dan Buku

Assalamualaikum

Sebelum ni aku rasa semput je kehidupan seharian aku sebab sesetengah kerja harian aku kene buat dengan amat pantas dan ada masanya  2 3 kerja dalam 1 masa. Huhuhu...salah 1 sebab berat aku turun juga..ngeh..ngeh..ngeh..

Tapi skang dah boleh rileks sikit, de masa nak masak special2, de masa nak main dan bacakan Alauddin buku, de masa untuk diri sendiri...banyak lagi la boleh buat :)

Perancangan masa ni aku dan suami selalu duk bincang sebab dia tahu aku penat kot sejak de bisnes yang Alhamdulillah semakin berkembang dan In Shaa Allah bertahan lama la hendaknya..

Mana taknya, kadang-kadang kalau dapat order banyak betul, lagi-lagi time gaji, tak kira la gaji orang gomen ke orang swasta ke memang rupe tu la..

Pastu kalo aku cuti kejap dari mengepos barang, tak kira la sebab ngikut suami atas urusan kerja atau kami berholiday, order tetap masuk dan balik je dari bercuti tu, esok dah nak pos barang..

Jadinya esok lepas balik tu, bersilat la aku mempacking barang, kalau yang beli sikit-sikit tu tak de la masalah sangat sebab packing dalam plastik poslaju atau gdex je pun. Dah packing terus seal kan...siapppp

Tapi yang mengambil masa lebih sikit yang membeli rocker tak kira la beli 1 atau beli borong barang2 lain sebab cam rocker aku kene cek vibrate dan muzik untuk 1 1 rocker dan bungkus pula, barang borong lain aku kene bungkus dalam packaging yang besar.

Bila membungkus dengan askar yang sorang ni, kerja 10 minit boleh jadi setengah jam jugak kome....Ngape rupe itu??

Sebab duk berebut dengan askar kecik ni..dia capai salotape la, lenyek kertas bungkus aku dengan basikal dia, nak pegang gunting, bawak lari test pen ngan bateri...letih la aku nak kawal semua barang2 aku tuhhh...

Selagi tak siap la kata orang...:)

Lepas tu suami pun kesian juga kene balik kerja dalam keadaan tergesa-gesa sebab nak kejar masa mengepos tu.

Poslaju tempat aku tutup pukul 6.30 petang, jadi suami kene balik paling lewat 6.15 la sebab tak sempat, lepas tu nak angkut beg2 barang nak pos lagi...uiiihhhh...banyak kerja rasanya

Pulak tu, waktu tido petang Alauddin pukul 5.45 atau 6 petang cam tu, kadang-kadang tu dia baru je tido, dah kene angkat bawak masuk kete nak pegi poslaju.

Kalau tak sedar tu, dia sambung je la tido dalam kereta sampai la kami balik ke rumah semula, tapi ada juga dia terus jaga, tapi monyok je muka sebab masih ngantuk lagi..huhu..kesian anak mama kan :)

So, suami rasa kene buat sesuatu untuk memudahkan urusan seharian aku dan aku ada lebih masa untuk buat mende lain juga.

Kami pun decide nak guna khidmat poslaju datang collect barang kat rumah. Sebelum ni gdex xpress memang kami dah daftar jadi ahli, so selesai 1 perkara, diaorang datang rumah collect je, tak de la suami aku nak pikul barang2 berat je selalu..

Bila dah berdaftar dengan poslaju, memang banyak masa senggang yang aku ada sebab poslaju dah bagi masa dieorang datang collect setiap hari, so aku boleh selesaikan soal bungkus2 tu lebih awal la.

Poslaju datang collect dalam pukul 4.30 petang cam tu, gdex xpress dalam pukul 5 petang cam tu. Aku memang dah siap packing, timbang siap, asing dalam plastik besar untuk asingkan mana poslaju mana gdex xpress punye, dah boleh rehat dah...tunggu je la deme ni petik loceng rumah nak collect barang....legaaaaa..

Apa yang buat aku rasa masa tu ada lebih??

Ok, bile poslaju dah bagi masa last collect pukul 4.30 petang, siapa-siapa yang buat bayaran sebelum jam 3.30 petang ari tu, aku pos ari tu la juga.

Yang bayar selepas jam tu, aku proceed esok je la. Bila poslaju dan gdex dah datang collect, masa selepas tu aku dah tak ngadap biz aku dah...focus aku dah ke hal rumah tangga pula..

Aku dah set dalam pikiran aku, order dan bayaran petang tu aku layan malam nanti pula sebab semua tu nak pos pun esok so masih ada masa nak melayan kemudian.

Kalau dulu, selagi tak gi pos selagi tu la aku duk siapkan order dan layan pm orang. Lepas tu mula nak packing order yang baru masuk sebab deme dah buat bayaran.

Tapi skang sebab dah ada masa collect, aku just bagi tahu je masa last bayar kalau nak pos ari tu juga...

Memang rasa lah masa tu lengang je...seronok :)

Suami pun balik tak de nak rushing2 pikir nak pos barang, kalau tak balik kerja dah letih, kalau kerja luar lagi letih pakcik aku sorang ni, pastu nak g pos barang pula...kesiannnn :)

Kadang-kadang de masa suami kene ke Shah Alam la, ke KL la de meeting last minute ke pe kan, tengok site la, jadi dia nampak penat bile kene balik awal.

Ada masanya dia balik rumah pos barang dulu then baru gi ofis balik selesaikan apa yang patut walaupun dah nak maghrib dah masa tu....kesiannn cik abang ku ni... :(

Skang tidak lagi :) :) :)

Balik dah boleh bersantap masakan bini kan..hoho...mandi rehat2 badan..sambil tengok tv, yang penting suami de masa nak solat kat surau depan rumah ni...

Petang2 pun aku dah boleh masak makanan petang masa zaman tak de anak dulu...huhu..tu yang suami suka snagat tu..

Masa aku peknen dulu, petang2 suami balik kerja dah hidang teh o ais atau suam ke, pastu de la kudapan cam cucur bilis ke, keropok ikan ke, roti canai buat sendiri ke, rajin sikit buat kuih buah melaka apa nya kan...

Tapi sejak de anak, jarang sangat dah pakcik ni merasa kudap2an petang....time hujung minggu je la boleh buat sebab suami jaga anak...

Suami tak de komplen apa2 tapi aku yang rasa tak seronok sebab tahu dia memang suka makan jadi semangat je nak buat tapi sebab masa melayan anak yang kadang2 time2 tu la nak menempek ngan maknye kan :)

Skang boleh la nak masak banyak sikit, bole buat makanan petang, tak pun buat 2 jenis makanan cam nasi dan lauk untuk suami tapi aku teringin nak makan mihun sup ke mee rebus ke, cam tu...boleh buat sebab de masa..

Bila de masa, boleh la jaga perut suami semula..aku memang suka masak dan suami jenis pemakan..jadi rasa seronok la bila memasak...yang makan tu orang yang kita sayang, perasaan dihargai tu rasa lain sikit la :)

Lepas tu kerja rumah pun cam tersusun gitu...malam sebelum tido aku packing dulu mana yang dah buat bayaran, esok bangun pagi aku kemas rumah, basuh baju, jemur siap, ready barang nak masak tengah hari, ready makanan anak, siapkan anak.

Dalam pukul 10 lebih cam tu baru ngadap biz sampai la pukul 12 tengah hari cam tu. De masanya Alauddin tido time tengah hari, so lagi la mudah urusan memasak aku.

Lepas tu ready nak masak la pula kan..Suami balik dalam pukul 1 lebih cam tu, dah boleh makan dah...:)

Pukul 2 lebih call poslaju bagi tahu nak minta pick up barang, packing barang, dah siap bole ngulit anak, kul 3 lebih cam tu call gdex plak minta pick up barang.

Selepas waktu tu aku memang dah relaks banyak dah...Masa ni boleh pikir nak masak pe untuk petang, lipat kain ke, kemas bilik stok, kemas mainan Alauddin, bacakan buku untuk Alauddin, kemas dapur ke...banyak la aku bole buat punnnn :)

Ok, habis cerita masa senggang aku..huhu...saje la nak share bahan bacaan untuk anak-anak kita yang pada aku sesuai la untuk anak-anak yang sedang nak membesar ni.






Dua jenis atas ni kira 4 in 1 la pada aku. Pertama de flash card ABC dan 123. Both de picture dan word kat bawah die. Gambar pun besar, jelas dan guna yang mudah lagi simple untuk anak-anak kita.

Kedua, ada buku sekali. Yang ABC tu buku dia bagus sangat sebab selain word dalam flash card tu, de word tambahan untuk setiap huruf dalam buku tu. 

Ketiga, ada pen cam marker bole tulis2 atas buku, tapi de tempat khas dia la, boleh padam balik, kira kita boleh ajar anak menulis ikut garis putus2 huruf tu la...lepas tu padam balik..kira bole guna banyak kali la sampai hancur buku...hoho

Keempat, ada game dalam buku ni then de sticker sekali. Means bila anak dah kenal huruf atau kenal bende kan, de la 1 bahagian dalam buku tu bahagian tampal menampal. Kat sini la sticker tu kita tampal sebab dia tunjuk bentuk dan huruf, pastu anak boleh cari pe word yang refer huruf tu...gitu la :)





Yang ni kira bahan bacaan seharian Alauddin la..Kalau ikut bacaan aku kat internet la pasal pengenalan bahan bacaan pada anak-anak ni, masa anak setahun dah sesuai la nak introduce dia dengan buku yang de short story.

Lebih elok short story yang banyak mainkan ekspresi wajah dan suara. Tu lebih mudah nak attract anak-anak untuk minat bahan bacaan.

Sambil kita baca tu, sambil buat memek muka, gaya dan suara, kalau ketawa, kita ketawa la, kalau menangis, wat menangis, kalau bercakap ikut cam dalam buku tu...haaa...gitu la kekdahnye :)

Mr. Men Collection ni pun aku tahu dari kawan kenai kat fb je, Hanisah Azhari tapi banyak la aku rujuk dan tanya dia sebab dia pandai..haha...lagi 1 memang tak kedekut punye orang. Senang bersahabat dengan Hanisah ni sebab cepat mesra dan rasa macam kenal lama dah. Terima kasih banyak ye Hanisah :)

 Dia de upload set Mr.Men yang dia beli kat twins dia, then aku nak beli la untuk Alauddin lepas usha kat google kan...

Memang menarik dan puas hati la...Sebab material die tebal, elok, cantik, cerita simple, word simple (mama boleh paham cerita nak disampaikan...hahahaha)...

1 set de 7 buku means de 7 cerita dan watak la...setiap buku bukan watak yang sama la..

So, pagi2 masa tengah prepared makanan Alauddin, aku bacakan la 1 buku kat dia...die duk diam je atas riba aku...kejap kang sengih je bila aku buat bunyi lion la, wat memek muka la. wat ala2 terkejut la...

Alauddin sebelum ni tak tahulah nak kata minat buku ke tak, tapi aku suka la nak bagi dia toys yang de tulisan then nanti aku sebut lah ikut tulisan tu kan.

Lepas tu aku bagi dia word yang dari kain tu, baca la ikut word tu kan...dia jenis suka duk atas riba bila kita bacakan pe2 kat dia.

Sama lah macam bacakan dia set Iqra tu..duk a ba a ba je la..Bila aku sebut Ba, dia katanya Abah...terus la pegi kat pintu bajet abah balik..jenuh la aku panggil mari duduk balik nak sambung baca...haruuuu...:)

Aku tak de set dalam otak aku kata nak anak aku pandai baca buku, suka baca buku, cume aku suka dengan buku dan aku suka nak beli untuk dia.

Sambil tu ajak la dia sama2 baca ke, belek2 buku, tu pun dah cukup la...sampai masa dia dah tahu semua mende, time tu baru nak datang minat dia dengan buku, pun aku tak kesah...

Sebab aku bukan suka planning untuk anak aku....cuma aku rasa tugas aku takat nak kenalkan dia pada sesuatu yang aku rasa ada kebaikan pada diri dia, cukuplah tu..

Yang lain biarlah secara semulajadi...sebab orang ni berubah-ubah..kita pun bukan tahu pe minat anak kita, dah besar nanti pandai la dia nak pilih mana dia suka

Kita tunjuk jalan dan sediakan landasan je :)

Ok...panjang mak esah ko ni berborak...kendian sambung pula

As-salam :)


No comments:

Post a Comment