About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Friday, February 8, 2013

Borak Dengan Orang Tua :)

Assalamualaikum

Betul ke orang tua kata anak sulung kahwin anak sulung rumahtangga panas???

Ada opah ni, dia memang menjaga mak aku masa dalam pantang dari adik aku no 6 sampai la no 9 yang bongsu. 

Jadi opah ni memang dah jadi sebahagian dari keluarga kami dah. Tapi skang dah makin tua opah ni.

Tapi rajin sangat beribadat...Mulut dia tak berhenti berzikir..Kalau jumpa opah tengah jalan kaki, mesti perasan mulut dia terkumat kamit berzikir..

Opah ni ke kedai jalan kaki je sendiri..Dia kata orang tua pun kene exercise tapi simple2 cukuplah..

Tu yang masa aku bersalin ingat nak panggil opah jaga aku dalam pantang, tapi masa tu opah dah tua mak kata, tak kuat dah kot nak mengurut dan nak jaga orang dalam pantang ni..

Ye la..last mak aku berpantang 6 tahun lepas..dah tentu la usia opah makin bertambah dan kudrat makin kurang la..

Tapi nasib jumpa opah lain yang kenal juga dengan opah ngurut mak aku ni,...service pun lebih kurang sama...aku suka orang tua...hihi..sebab banyak nasihat :)

Tu yang mengurut ke sengkak ke aku pergi umah opah ni je...mak pun dah guna khidmat opah ni kalau badan sakit2 urat ke kan...

Masa aku tengah dalam tempoh bertunang dulu, opah de mari rumah aku...saje la sebab abah terserempak opah kat kedai, abah ajak ke rumah.

Opah pula kata rindu kat cucu2nya..ye la..semua adik2 aku opah yang jaga dari lahir kan. Lama tak jumpa katanya..

Masa tu la opah borak2 ngan aku. Arwah opah dah xde, jadinya opah ni kira pengganti opah aku la..Aku rajin kongsi cerita dengan arwah opah dulu..tu sebab aku suka melayan orang tua..:)

Opah tanya tunang orang mana..mula2 yang basic la..Lepas tu opah tanya anak no berapa tunang kamu? 
Yang ni mak aku yang jawab...2 2 sulung makcik

Lama opah tu renung aku..hoho...pelik la aku...ngape opah..tanya aku..

Opah kabo...ngape cari yang anak sulung...orang tua kata panas rumah tangga nanti...

Ngape pula panas opah???

Katanya anak sulung ni panas, ego sikit...kalau 2 2 sulung duk dalam 1 rumah, bila ada hal bertikam lidah ke, tak puas hati ke, boleh jadi gaduh besar sebab masing2 tak nak beralah..

Masing-masing nak menang kata opah.

Aku tanya balik..eloknye cari bakal suami anak no berapa opah??

Opah kabo cari la bawah dari kita..cam kita sulung cari yang no 2 atau no 3 tapi bukan yang bongsu..

Udoh bongsu pula tak boleh?? Ngapenye??

Sebab opah kata sulung ngan bongsu pening yang sulong nak melayan kerenah nanti..manja pun terlebih..lepas tu susah kita orang perempuan nak bergantung hidup nanti...Jenis tak kuat semangat katanya...

Ohhhhh...rupe itu la aku nak mahamkan teori opah ni...

Kalau kawin ngan laki no 2 ke 3 ni apa dapatnya opah???
Dapat orang suka lawan labon cam aku ni memang menjadi2 la kan :)

Opah kata kalau yang bawah kita ni, senang nak tegur salah silap..Lepas tu deme senang nak dengor cakap kita..

Maknanya kita boleh control deme la..tak de la nak dengor cakap deme je...

Nanti kamu nak buat apa2, nak balik rumah mak kamu pun deme tak bagi...suruh balik rumah deme je...nak kamu je dengor cakap deme....

Gitulahhh pulak opahnye punnnn

Peh tu aku tanya lagi...Kalau kita pompuan ni anak bawah2 cam ne pulak opah?? 

Opah kata cari la yang bawah kamu lagi...

Udoh kalo kume ni anak no 7, jenuh ka kume nak cari laki anak no 8, 9, 10 opah wehhh...mana nak dapatkannn???

Bukan ramai beno pun keluarga yang de anak sampai 15 orang ni...kot ramai boleh la dipilih awal...dibuatnya anak ramai tapi semua perempuan, tak jenuh nak mencarinye????

Pas tu opah bagi contoh adik aku si Wan ni haa..

Kabonya Wan nanti nak cari bini cari yang tengah2...Maknanya wan kene cari yang no. 4 ke 5 ke..lagi tinggi lagi bagus la katanya..tapi bukanlah bongsu dengan sulung,,,pulokkk

Sebab kalo dapat bongsu nanti mengada-ngada..semua nak laki buat, laki sediakan...

Kalau yang sulung pula..kene Queen Control...nanti laki senang dengor  cakap bini...gitu pula kekdahnyeee..

Opah kabo kat aku, suruh cari laki yang bawah2 sebab kita boleh control laki kite...

Bila cakap kat wan suruh cari yang bawah2 juga sebab jangan kene control kene bini...

Macam2 la opah ku ini..huhu

Tapi kami semua sekadar dengar je la teori opah ni....Saje layan borak orang tua tak de la salahnya kan...seronok juga

Tapi nak percaya tu tak de lah...tu semua nasib kehidupan masing2 la kan

De orang memang kene lalui pahit rumah tangga, de orang bahagia je rumah tangganya..

Tapi ada juga orang yang macam ombak pantai...kejap kang damai je rasanya kejap kang tinggi sikit ombaknya...de juga terus ribut tsunami kan...lepas tu damai balik...tenang je macam tak de pe yang berlaku....gitulahhhh

Lama dah tak jumpa opah aku tu...apa la kabo dia kan...kesian kalo dengor cerita opah ni pasal anak2 nya

Ada anak perempuan kawin dengan orang senang, dah dapat dato pun menantu lakinya, tapi haram tak ngajak opah ni duk sekali..

Opah ni duk 1 taman dengan anak perempuannya, tapi rumah lain2 la..dibelinya opah ni rumah lain, duduk la sorang opah ni..

Kata anaknya...rimas la orang datang nak mengurut ke rumah, bau minyak urut...kecik hati maknye..udoh memang dari muda itu kerja sumber rezekinya...apa yang nak dimarahkan..

Kata anaknya suaminya tak suka..pastu suaminya orang dikenali..jadi tak sesuai la gamaknya opah ni duk sekali ngan anak perempuannya...

Opah tak kesah pun tak duk sekali..sebab opah kata tenang juga rasa duk sendiri..boleh tumpu pada ibadat..opah ni rajin tau bangun solat tahajjud...tua pun rajin..

Cuma yang buat terkilan tu rumah dekat pun anak-anak tak datang menjenguk...berbulan2 katanya anak menantu tak de jenguk..kesian kalo dengor cerita opah ni..

Yang rajin menjeguk cucu lelaki dari anak perempuan opah yang sulung tu..kadang2 duk ngan opah time cuti sebab cucunya navy.

Balik cuti berkursus, dia duk ngan opah abiskan cuti dia..tu yang sayang bebeno opah ke cucunya sorang tu..

Tapi kasih mak tu sampai syurga kan...cara opah cerita tak nampak dia ngata anak dia..tapi kita paham dia terasa dengan anak2 nya...

Sempat opah kata anak2nya sibuk kot urusan rumah tangga dan hal2 lain...rezeki tengah masuk la tu Allah nak bagi...tak pe la..rezeki anak2...

Nampak tak??? Sempat opah doakan untuk anak2nya walaupun ada rasa kecik hati..

Teringat Dr. Fadzilah Kamsah cakap...jangan bagi mak ayah rasa kecik hati walaupun hal yang kecik sebab takut2 kita jatuh anak derhaka sebab kecikkan hati mak ayah kita...

Bila terdetik sikit rasa terkilan mak ayah, bole jatuh derhaka dalam diam..contoh cam lama tak call mak ayah...boleh jadi mak ayah kecik hati sebab anak2 lama tak tanya khabar...

Aku yang de 3 mak dan 2 ayah ni pun selalu duk ingat sebab takut lama tak tanya kabar nanti apa kata deme kan..

Khilaf, salah silap, cuai, lalai ada kat mana2 kan..cume kene cepat sedar diri dan balik ke tempat sepatutnya..

In Shaa Allah...

As-salam





No comments:

Post a Comment