About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Friday, February 22, 2013

Buat Stok

Assalamualaikum

Masa zaman belajar dulukan, aku suka buat stok barang2 keperluan aku. Contoh kan cam shower cream, shampoo, sabun kain, exam pad, stationery...banyak lagi la...termasuk la teman baik wanita setiap bulan..eheemmmm...

Bila kenal en suami aku ni, rupenye kami pun memiliki perangai yang sama dalam bab buat stok ni. Kira ngam la kan...

Tu yang sampai la sekarang, dah kawin ni pun perangai suka buat stok masih berterusan malah lebih extreme...hahaha

Masa study dulu, botol shower cream kami simpan, bawak dari 1 sem ke 1 sem...So juz beli refill je la...

Biasalah kannn...yang pompuan akan guna shower cream, tapi yang lelaki guna sabun buku..laki den feveret dia dettol dan protex...skang guna lifebouy..

Kalau ubat gigi style aku jenis suka beli paling besar la..lama la sikit gunanya..kadang2 bawak sampai sem depan pun ada..Aku suka Colgate jadi bapak Colgate la aku beli..:)

Tapi laki den suka beli yang paling kecik sebab suka pelbagai rasa dan jenis...tapi suka Darlie la..apa je keluaran Darlie yang baru abis dicubanya...

Kalau tak sedap pada mulut dia...aku la mangsa penyerahan ubat gigi tak sedap tu...tapi aku terima dengan hati yang redha...*_________*

Masuk bab exam pad, kami selalu berbalah..haha..

Jenis aku suka brand standard student guna...Tapi laki den suka yang janji boleh tulis sudehhhhh...
Cukup tak gemor la aku rupe itu..

Aku suka guna exam pad CP tu sebab aku jenis tulis sambil menekan, jadi kertas dari CP sesuai la dengan aku. Tapi laki den tak suka sebab katanya mahal la, pakai buang je pun, sebab selalu exam pad ni banyak guna nak wat latihan je, bukan nak guna pekse pun...

Hokkayyyy...

So, dia beli die punye aku beli aku punye..Yang ni memang kami tak de share punye..hahaha

Lagi 1, highlighter....kami selalu beli yang de 4 set tu...warna wajib kuning, hijau, pink dan biru la...Aku 2 warna laki den 2 warna..Beli sepeket tu tahan la 2 sem cam tu...

Tapi selalu aku punye cepat kering...Biasalah...aku kan pompuan berseni...nak berhighlight je manjang...laki den sikit2 je gunanya...dia kata NAMA PUN HIGHLIGHTER!! hahaha....aku suka kan., de masalah ke??

Kami memang banyak beli barang keperluan secara pukal dengan cara perkongsian duit sama rata untuk kegunaan sepanjang semester.

Sampai la belajar degree pun kami teruskan habit tu...Nasib masing2 dapat tempat yang serupe..hoho

Kata student kan, harus de konsep berjimat cermat...sebab kami berdua hanya bergantung dengan PTPTN sahaja...tak gamak nak minta kat mak ayah...hoho

Dah abis belajar pun kami masih teruskan juga habit ni. Walaupun sorang duk Putrajaya sorang duk Puchong, tapi bila barang2 aku habis, tapi suami punye de lagi, dia akan bagi masa kami berjumpa nanti.

So, aku memang tak de tebiat membeli dengan kerap barang2 keperluan ni. Berus gigi borong 10 batang terus, 5 batang aku, 5 batang dia.

Ubat gigi beli 4 kotak besar, aku 2 dia 2

Sabun basuh baju pun sama, beli yang dalam botol 2, yang refill 4 pek, so bahagi sama rata.

Kawan baik orang pompuan tu aku suka beli yang de 40 keping siappppp....5 bulan aku tak yah pikir nak beli..haha

Dannn...banyak lagi la punnn...tu belum kawin..:)

Jadi bila dah kawin ni, habit masih diteruskan tapi lain sikit. Sebab duk sebumbung, banyak yang dah boleh jimat.

Ye la, basuh baju sekali, makan sekali, semua lah sekali..
Kalau dulu kene beli untuk 2 orang kan..skang beli untuk gunasama...gitttewwww

Selalu beli time sale la...Suami den ni memang setiap hari tengok online catalog, mydin ke, carrefour ke, giant ke, tesco ke, tapi banyakknye TESCO la..haha..

Jadi bila ada sales sesuatu barang, kami akan membeli barang yang sales itu...

Lagi 1, suami den juga sangat hafal dan tahu harga kebanyakkan barang2 keperluan harian kami ni.

Dia selalu banding harga sebelum beli. Kalau nak beli shampoo Dove kan, dia memang tahu harga biasa kat Tesco, kalau dia tengak harga mahal sikit dari biasa, dia akan usha Speedmart pula.

Cam aku, harga ni aku tak reti nak letak mahal murah..haha..

Cam shampoo tadi kan, kalau rm10 sebotol aku tak rasa mahal pun sebab aku tengok nilai rm10 je, ok la tu...

Tapi suami den dia tengok berapa berat, kalau de beza sikit je ngan botol besar, dia amik besar, lagi jimat katanya, pastu kalau berat shampoo tu tak logik dengan harga pada hemat dia, dia akan cari kat tempat lain..

Hahaha...memang penuh berhemah suami den bershopping...

Tu sebab bab2 shopping bukan barang dapur, memang aku serah 100% kat suami den.
Aku akan berlari ke bahagian basah dan sayur sahaja..
Nanti kami jumpa la di mana2 simpang dalam pasaraya tu untuk sesi membayar pula
huahuahua....

Ada kelebihan tau beli banyak2 wat stok ni...

Cam kat umah ni kan, memang de 1 container khas menempatkan barang2 pukal ni dan 1 tempat untuk simpan sabun.

Disebabkan suami den pengkaji harga barang, jadi bila ada sales, memang dia akan beli banyak2 la.

Kat umah ni dah de 6 pek sabun basuh FAB yang 3kg tu. Jadi 3 bulan la tak yah beli sabun kain.

Sabun lifebouy suami den rajin beli kat Mydin sebab paling murah la setakat ni..

Sekali beli 12 ketul...tapi memang tak pernah kering sebab manjang belinye...

Berus gigi dan ubat gigi pun dah berlambak..pun beli kat Mydin..

Ubat nyamuk elekrtik tu pun pantang de sales kat tesco, beli 2 percuma 1 tu, mesti dibelinye...6 bulan punye stok siap dah..

Minyak rambut pun sama..selalu beli kat speedmart...

Pampers Alauddin pun dah siap buat stok. Beli kat Tesco 5 pek Petpet, kat Mydin 5 pek Drypers...mandian dia pun beli refill je sebab botol dah de...siap dah untuk si kecik ni


Barang makanan kering macam sardin, susu, kicap, gula, garam, ajinomoto, kekacang dalam tin, tepung, sos, dan segala yang kering dan boleh disimpan dalam gobok je kami beli dalam kuantiti yang banyak.

Sardin 4 tin, selalu tesco buat 2 tin rm8 kan untuk cap King Cup dan rm10 untuk Ayam Brand. 

Kicap beli kat Mydin atau Speedmart 3 botol..biasa beli cap Jalen...Tak de kicap Jalen tak sedap laaaa...gituuuu

Tepung gandum 2 paket..selalu guna nak mencucur dan wat goreng pisang dan cempedak je...

Gula 5 paket..garam guna garam bukit dah ready 4 paket, beli kat Mydin atau kedai runcit India kat tempat aku, Ajinomoto guna cap tesco sebab rasa tak kuat cam ajiomoto cam ajinomoto tu, beli paket bapak beso tu..

Sabun cuci pinggan cap labour, beli kat tesco, jarang sales labour ni, tapi sekali sales memang murah, bawah rm3 sebotol, bau pun wangi, aku rembat dalam 5 botol sekali harung.

Tisu dapur beli yang 6 gulung 1 paket tu, beli 2 paket, kat Mydin juga. Tahan berbulan2 la sebab selalu guna nak lapik makanan berminyak cam keropok ke, cucur ke kan..

Kekacang beli yang sekilo siap..cam dhal ke, kacang hijau ke, sagu ke, senang time nak guna dah de..

Biasanya stok aku buat ni memang tahan paling kurang 2 bulan setengah. Kat sini la kelebihan dia. Kami boleh jimat 2 bulan tak beli barang2 tersebut dan hanya beli barang basah sahaja. Biasa beli kat tesco je..semua lengkap..

 Lepas tu boleh fokus mende lain, dan kalau tak de pe nak beli dalam bulan tu cam baju seluar ke kan, siap de balance duit gaji laki den dan duit aku kadang2 tak berluak. Sebabnya tak de mende dah nak beli. Semua dah de dan lengkap.

 Aku pulak jenis bukan manjang shopping pakaian ke aksesori2 wanita ni...ikut mood dan minat aku juga... Tapi semua aku beli online je..huahuahua..lama gile dah aku tak membeli kat mall.

 Tapi lain orang lain cara kan. Terpulang ikut keselesaaan masing2... Kami ni sebab dah biasa begini sejak bujang lagi...so rasa mudah dan praktikal pada kami..huhu

 Yang penting kami tak perlu memanjang nak membeli je. Memang boleh jimat berbulan2 la bila barang dah penuh kat rumah.

Tekak aku ni rasa nak makan sardin letak sohun ngan pucuk tu, lama gile tak makan...memang lama betul....

Mak aku selalu masak sebba adik2 aku gila sardin sejak deme kecik lagi sampai la ke beso ni haa..

Ikan perkasam sepat ada, mak datang minggu lepas bawak untuk aku. Kira layan la makan sardin dengan ikan perkasam kan, buat sambal belacan perah limau kasturi...perghhhhh!!!

Ok...layan drama tv3, baru masak..hoho
Suami den tak balik lunch sebab de program..
Tak de rushing bebeno nak masak....:)

As-salam

















No comments:

Post a Comment