About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Wednesday, April 3, 2013

Berkelah

Assalamualaikum

Minggu lepas tetibe suami teringin bebeno nak mandi air terjun. Ntah ngape tak tahu la aku...duk ngulang je kata jom ler ajak abah mandi kat Ulu Kenas...

Ok la...aku pun turutkan lah hajatnye tu..
Aku kabo kat abah aku, menantunya ajak mandi air terojun
Abah aku on je...

Kebetulan masa cuti sekolah minggu lepas tu, abah kata nak ke rumah aku pada ari khamis, tapi sebabkan aku kabo kata nak balik ke sana, sebab nak mandi air terjun, kite berjumpe di rumah abah aku aje lerrr...

Jumaat suami cuti, saje nak gula2 kan aku la tu, sebab dia nak balik ke rumah kami ari Sabtu malam selepas ke rumah Mak Cu kat Lahat nun...

Aku memang akan usahakan untuk goda orang tua ni balik pagi ahad juga...huahuahua...

Jumaat balik pagi, sampai kul 1 lebih cam tu, anto je aku ke rumah, terus suami keluar gi solat jumaat.
Mak aku dah prepare siap2 dah ayam dan ikan yang nak perap kunyit....katanya nak berBBQ kat sana...

Abah nak buat satay....tapi aku kata tak payah la..leceh..sebab makanan lain pun banyak juga...udoh2 ler tu
So, terbantut hasrat abah aku..

Malam keluar gi beli sosej, crab ball, fish ball dan segala ballnye untuk dibakar juga..

Pagi Sabtu, bergerak la kami....sampai sedang cantik sebab orang tak ramai sangat..
Bab pemilihan tempat, abah dan suami ada citarasa.

Abah nak tempat landai dan senang nak pasang khemah bagai, dan ruang beso sebab kami ramai..
Oh ye, family in law juga turut terlibat tapi deme datang dari Lahat ke Ulu Kenas la.

Disebabkan pak mertua ku dah tua, abah cari tempat yang tak banyak liku2 hidup supaya mudah nak berjalan...kang banyak liku hidup mula la tersadung itu ininya....dah lain cerita pula..

Lepas tu nak air sedang elok untuk budak2, sebab budak2 lagi ramai dari orang tua kami ni punn..

Tapi suami pula suka tempat yang jauh dari orang, air tak laju tak pelan, pastu de banyak batu sebab dia suka bersandar kat batu sambil air lalu atas badan dia.....details gile aku cerita..hoho

Tapi suami turutkan pilihan abah sebab abah dah siap pacak khemah dengan jayanya dah...memang tempat cantik tapi memang tak lama lepas tu penuh orang...

Maklumlah...kat atas sekali kat tempat de tandas, bilik mandi, chalet,gerai bagainye...memang la ramai orang...tapi tak de le berebut2 tempat....

Abah terus mulakan sesi membakar...suami terus celup Alauddin dalam air...dia geli nak pijak pasir...so amik masa sikit dia nak bermesra dengan air....padahal pantang jumpa air!!

Yang pompuan mengemas, sedia apa yang patut...aku mencucuk segala mak nenek ball kat lidi satay, senang nak bakar nanti...

Mak masak lauk banyak juga...Kari ikan, ayam masak kicap, air asam nak cicah dengan ikan bakar...
Silapnye tak de keli bakar je sebab abah kata orang jual ikan keli tu kata keli dah habis licin masa abah datang nak beli...

Kami bakar ikan kembung, ikan cencaru dan ikan pari. 
Ayam bakar mesti kene ada tapi suami aku je la makan sebab dia tak makan ikan.

Yang sedap makan kan lepas mandi tau...jadinya abah siap bakar dulu, lepas tu terus terjun masuk air la
Badan tengah hangat, masuk air sejuk...sedapppp gile

Pak mertua tak mandi, so bole la tengok2 kan barang2 lain
Kami semua abis mandi..

Suami siap pasang khemah besar untuk salin baju.
Yang jenis orang camping dalam hutan tu kan, tapi saiz besar la...sambil berdiri boleh tukar baju

Naik dari mandi.....ngadap nasi memang bertambah2 la
Ratah lauk jangan cerita la

Tapi sayangnya sekeping gambar pun aku tak snap....hahahaha
Malas sebenarnye walaupun suami tanya tak snap pic ke??? poyo :)

Dah makan, masuk air balik....yang ni lama sikit la...
Naik kali kedua bantai sosej dan ball bakar pula..
Nasi seround lagi
Ate bilenye nak berenti makannyeee

Alauddin mandi serupa tak sedor je air tu sejuk gile
Elok je dia mandi tu
Tapi aku memang tak basahkan kepala dia la
Juz rendamkan dia takat perut cam tu je

Dalam pukul 4 lebih cam tu kami bersiap nak balik dah la
Rasa lama beno dah berendamnye

Aku dan suami nak je Lahat pula, nak jenguk tok
Mama dan abah nak ke Kuala Kangsar nak jenguk kampung, rumah peninggalan tok dulu.
Abah aku pula terus balik ke rumah

Kami ajak ke rumah Mak cu, abah kata penat sangat, tak larat dan nak nyinggah
Jadi kami berpisah ikut haluan masing2 la

Kat sini la aku jet suami aku ajak balik Ahad pagi esok
Asalnye memang la nak balik ke rumah lepas gi umah Cu

Dari petang sabtu lagi aku dah jet ajak balik ahad pagi...dapat semalam lagi tido umah abah.

Bila abah aku tanya, balik esok kan???
Suami terus angguk...hohoho...

Jadinya sampai Manjung selepas jenguk tok dalam pukul 10 malam juga

Esok pagi dalam pukul 9 pagi kami pun balik le ke mari...

Sebenarnye hajat aku balik ni pun de sebab lain juga
Bila suami kata minggu tu balik Manjung, aku dah excited gile nak order pavlova kat akak ni

Sekali aku call dia kata dia ke Kedah minggu ni, kalau sabtu bole la
Tapi disebabkan suami aku kata nak balik sabtu malam ke rumah kami, aku rasa tak perlu la order sebab tak sempat kot..

Pastu kami ke Ulu Kenas semuanya, sape pula nak gi nak amik pavlova tu kan...
Jadinye tak de order pun...

Kalau aku tahu nak balik ahad, memang aku dah order dah..
aku suruh la adik aku gi amik kat rumah akak tu malam sabtu tu....adoiiii

TAPI....

Minggu ni balik Puchong sebab suami de tournament badminton, jadinye aku dah order siap2 2 mende yang aku ngidam nak makan....hoho

Mengidam???? tak de kene mengena ngan nak tambah sorang lagi ye...masih berehat lagi :)

Aku bantai order mini pavlova ngan blueberry cheese cake.....

Before ni aku pernah order pavlova tapi bukan mini la..
Memang sedap tahap asbestos la

Buah banyak gile...memang bukan kedekut punya peniaga
Berlambak dia tabur buah atas tu

Lemak, lembut, gebu, sedap...tak manis sangat...cukup pakej la aku kata

Tapi cam biasa la
Aku je la yang makan dan hadap punnn
Suami aku mana nak layan mende2 cam ni

MANIS KATANYEEEEEE
NANTI KENE KENCING MANIS!!

Ni rupe pavlova akak tu


Gila banyak kan buah die
Siap de chocolate rice lagi
Mak esah suka!!!

Akak ni wat delivery tau tapi area Puchong dan sekitar Putrajaya je la rasanya
Akak ni duk kat Presint 14 tak silap aku

Ni blog akak tu
Leh la usha2 kan...kot2 nak ngoder


As-salam :)







No comments:

Post a Comment