About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Monday, April 22, 2013

Natural Plain Yogurt - Sumber Probiotik

Assalamualaikum

Baru ni aku baca pasal makanan untuk tingkatkan sistem imunisasi anak2.
Aku terbaca pasal Probiotik dan Prebiotik
Aku jumpe dalam Group kat fb Laman Kesihatan Ibu, Bayi dan Anak-anak

Aku petik sikit ye info dalam group tu pasal ni



Probiotik (yogurt) dan Prebiotik (tempe) semulajadi. 

*Yogurt full fat paling baik untuk bayi dan kanak-kanak kerana mereka memerlukan lemak untuk pembesaran. 


*Yogurt yang berperisa atau ada pewarna sudah tidak ada khasiat, yang disarankan adalah plain yogurt (full fat)


*Sebarang minuman berasaskan yogurt seperti Vitagen, Yakult dan yang lainnya tidak bagus kerana selain tinggi kandungan gula, isu pewarna dan perasa yang memudaratkan, minuman sebegini juga sudah tidak berkhasiat (kandungan bakteria baik sangat sedikit)

Antara yang disarakan adalah plain yogurt yang kat bawah ni la.



Ok, tanpa berlengah lagi, kelmarin aku telah ke Tesco lalu membeli Natural Plain Yogurt brand Farm Fresh ini

Ehsan : Google


Minuman berasaskan yogurt aku dah stop dah saje try test plain yogurt ni kat Alauddin.

Rasa dia memang tak sedap cam minuman yogurt yang lain

Selain rasa masam yang memang terasa, pastu tak de rasa manis buah ke hape ke, memang payah bebeno la budak kecik nak makan

Memang dicebeknye lerrr....ye dok??

Cam tu la juga Alauddin..
Permulaan pertama dia rasa 2 suap je dah tak nak siap lari 1 rumah tak nak aku dekat dengan dia
HAHAHAHA

Ok, aku mengalah pada hari pertaman
Hari kedua, aku cuba bagi lagi

Tapi kali ni aku bawak dia ke dapur, dan tunjuk bekas yogurt yang aku keluarkan dari peti ais.
Pahaman Alauddin, bila mama keluarkan sesuatu dari peti ais, mende tu adalah makanan yang sedap

Sebab aku selalu suap dia buah, susu kotak dan vitagen jadi dia akan ingat mende yang sama la

Ceduk 5 sudu yogurt, bawak ke depan sambil Aauddin dah joget2 konon mama bawak makanan sedap untuk dia

Suap kali pertama, dia buat muka masam.....
Tak lama lepas tu dia nganga minta lagi
Kemudian nganga lagi
Dan lagi.....lagi...lagi...sampai licin mangkuk dia

Hahahahahaha...dia menerimanya dengan baik sekali
Hari ini juga begitu
So, lega la aku sebab Alauddin suka makan yogurt plain ni

Asalnya memang dia suka makan yogurt dan mende masam, tapi tak expect la plain yogurt ni pun dia suka
Sebab aku makan memang masam...hahaha

Lepas ni ingat nak capur dengan buah la pulak
Mesti lagi sedap kan

Letak kiwi, strawberry, anggur, pisang, betik...semua tu kegemaran Alauddin...
Memang main balun je anak bujang aku ni
Sebijik la cam mak dia kan...hoho

Scott Emulsion pun pada asalnya aku nak bagi, tapi lepas terbaca info pasal Scott Emulsion ni asasnya hati ikan plus Nabi kita kan tak sarankan kita makan organ dalaman haiwan, jadi aku bertukar kepada plain yogurt.

Kiranya tak jadi la aku nak beli Scott Emulsion tu. 

Plain yogurt ni paling lama simpan seeloknya seminggu je walaupun masih belum sampai tarikh luput dia lagi atau ada lagi yogurtnye. 

Cuma akan datang nak kenalkan Alauddin dengan tempe pula. 

Ok...daaaa
As-salam :)






No comments:

Post a Comment