About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Wednesday, April 10, 2013

Perihal Pampers

Assalamualaikum

Ape dibuat tu kome??
Kali ni nak wat review la pasal pampers yang Alauddin guna sepanjang setahun 4 bulan ni haa..

Masa aku menjaga adik2 aku dulu, mak abah memang guna Pamper Comfort je..dari Ila sampai la yang paling kecik si Jannah ni ha...4 beradik ni guna pampers yang sama jenis je.

Jadi aku dah cam terbiasa dengan pampers comfort ni. Masa peknen pun aku sebut pampers ni. Skang dah jarang nak jumpa Pampers ni dah..

Kalau de pun kat kedai runcit je, kat mall aku tak jumpa lagi...kot aku yang tak pasan ke tak tahu la kan..


Ni rupe Pampers tu :)

Rata-rata mak ayah menitik beratkan harga sesuatu barang termasuk lah aku dan suami juga.

Bagi aku, kalau barang tu kualiti sama level dengan yang mahal tapi harga lebih murah dari yang mahal, memang aku pilih yang berkualiti tapi murah itu...sama la cam membeli pampers untuk my boy..

Masa peknen, aku tak gile membeli barang sangat tapi aku banyak borong rompers set dan beberapa helai baju plain putih je..sebab aku nak shopping beria selepas bersalin...

Jadi pampers juga tak de la beli beria, juz beli 1 beg je cap Drypes saiz S punye. 

 Ehsan : Google


Mula2 beli design ni la. Memang comel gilos..


Lepas tu beli lagi brand Drypers tapi design pampers warna biru pulak

Ehsan : Google


Alauddin pakai ok je, tak de masalah bocor, melecet, poo poo terkeluar ke tak de.
Then penyerapan cecair yang bagus.
Pampers tak meloyot even dari malam sampai pagi baru tukar.


Tapi yang kurang memuaskan aku adalah PELEKAT pampers ni aje yang serope tak yah buh pelekat.
Pantang tangan de minyak ke, bedak ke, kene pula jari kat tempat pelekat masa tengah pakai pampers tu kan, memang tak mau lekat dah la lepas tu.

Lepas tu, kalau ke klinik, lepas timbang berat tu memang aku angin je sebab memang tak maunye dah lekat pelekat tu.

Terus ilang gamnye...mana pegi aku pun tak tahu la..

PELEKAT je la yang tak bestnye....yang lain tip top kualiti die

Harga tak mahal mana, mampu milik la. Kalau time sale bole dapat bawah rm30 per bag. Paling murah aku pernah beli kat Mydin la, RM28 je.

Kalau time tak sale, harga dia pernah cecah sampai rm38. Lebih tu aku tak pernah jumpa lagi la setakat ni...huhu

Aku pun de selang seli guna Tesco Choice Baby Diapers

Ehsan : Google

Ha...ni la rupe pampers Tesco tu
Lama aku guna pampers ni

Yang Drypers aku guna masa keluar berjalan jauh atau ketika berada lama di luar cam shopping ke, jenjalan ke function mana2 kan..

Tapi pegi klinik aku pakai Tesco punye sebab masalah pelekat tu la...hahaha..

Kualiti dia????

Terbaik setanding Drypers
Alauddin pakai tak de melecet, tak de rashes, tak de bocor, tak de poo poo terkeluar even lasak duduk merangkak duduk merangkak...

Tapi dari segi tahan lama tu, Drypers lagi better la sebab Drypers tak de meloyot even berjam2 pakai, tapi Tesco ni dalam 4 jam aku dah tukar lain dah.
Sebab cepat nampak loyot dan kembung je gitu.

Tapi aku pakai untuk pakai harian waktu siang je
So, tak de masalah la...aku kan suri rumah sepenuh tenaga, xde masalah nak tukar pampers anak berapa jam sekali pun :)

Harga murah kalo time Tesco wat sale, tapi kalau tak sale, harga sama je dengan Drypers.
Kuantiti pampers pun sama juga.

Kendian kami laki bini terperasan de sale Pet Pet kat Tesco, beli 2 beg rm50. Jadi, rasa nak try la Pet Pet pula, tengok cam ne kan.

Ehsan : Google

Harga tak jauh dengan Drypers juga. Kadang Drypers murah 5 6 hengget, kadang Pet Pet murah 5 6 hengget...main harga je deme berdua ni

Tapi kalau time sale memang berbaloi la beli. Paling murah pernah dapat pun RM28/bag. 
Kalau time tak sale, harga mencanak naik sampai rm39.
Serupa la cam Drypers.
Kan aku kata...deme berdua ni berlawan harga :)

Kualiti Pet Pet pun bagus juga.
Bagus sikit dari Drypers pada aku la sebab pelekat jenis boleh laras dengan mudah, bukak banyak kali gam masih kuat. 
Lepas tu penyerapan pun bagus.
Pun tahan lama cam dyrpers juga.
Pakai malam tak yah risau nak bangun tuka pampers ke hape ke kan

Jadi aku stop kejap beli Drypers, focus Pet Pet je dah..

Tapi beberapa bulan kebelakangan ni aku perasan Dryper Wee Wee Dry cam de design baru dan pelekat yang baru. Aku tengok de sale kat Mydin, aku beli la sepeket sebab murah kan.

Balik rumah aku bukak tengok warna pampers pun lain dah, warna hijau biru, pastu kat pinggang pun lain dah, pelekat dia cam Pet Pet punye style.

Memang terbaik la pelekat baru ni, sebijik hebat cam Pet Pet punye.
Kiranya dari segi kualiti, Drypers dan Pet Pet dah sama level la

Jadinya, mulai saat itu, kami laki bini kalau membeli pampers, juz usha Pet Pet ngan Drypers, mana murah itu kami borong...hohoho..

Ehsan : Website drypers

Design baru dengan pelekat baru.
Kualiti lebih baik dengan harga mampu milik.

Lepas tu, bulan lepas kat Tesco ada wat sale pampers Huggies Dry
Murah je weh, 2 pek RM50
Suami kata jom kite try test
Hihihi...aku ok je

Ehsan : Google

Kualiti dia jatuh no.4 la antara Pet Pet dan Drypers dan Tesco Choice.
Sebab pada aku, pampers dia cepat meloyot bila penuh walaupun dalam 2 jam pakai je.

Aku perasan, bila Alauddin tengah duduk tengok tv ke, main ke kan, 
pastu pampers penuh, terbonjol je kat depan tu.
Alauddin siap tepuk2 lagi bonjolan pampers tu 

Jadi cam mengganggu Alauddin nak main je.
Kalau time aliran banyak memang kene kerap tukar pampers.
Sebab meloyot tu la.

Lepas tu, Alauddin pakai saiz M, Drypers, Pet Pet dan Tesco Choice memang sedang elok saiz M tu ngan dia.
Penuh tutup punggung dan getah kat celah kangkang tu pun elok terletak.

Tapi Huggies Dry ni, saiz M dia cam kecik sikit dan pendek. Tapi getah pinggang lebar.
Masa nak guna pelekat tu, pelekat kanan dan kiri bertemu 
menandakan getah pinggang belakang dia agak panjang la.

Dah la Alauddin ni jenis kecik je orangnye, tapi sedang elok la cuma getah pinggang depan pendek sikit dari getah pinggang belakang.

Masa pakai tu, kene tarik getah depan betul2 tutup sampai sisi perut dia baru gam sebab nanti kan kalau tak tarik betul2, lepas gam tu, getah pinggang depan boleh terkeluar ikut bawah pelekat tu.

Pastu getah kat celah kangkang tu pun pendek sikit, sebab aku boleh nampak kulit celah kangkang Alauddin. Kira tak penuh cam pampers sama saiz yang lain.

Mungkin Alauddin kene pakai saiz L kot Huggies Dry ni tapi lagi longgar la bahagian pinggang dia.

Bab penyerapan ok, elok je, tak de bocor, tak de poo poo terkeluar, yang lain2 tu semua ok la. 
cuma bab meloyot tu dan bila kita bukak pampers nak ganti pampers baru tu kan
kita boleh nampak pampers tu warna kuning jernih sebab warna air kencing kat kain pampers tu
Lepas tu berat pampers tu.
Memang terasa berat dia.

Jadi aku memang kerap tukar bila pakai pampers Huggies ni sebab cepat rasa berat
Kesian Alauddin angkut pampers berat..hihi..

Tapi lepas ni memang aku tak beli dah la pampers Huggies Dry ni sebab tak memenuhi kehendak dan selera aku.

Tapi sebab dah amik 4 pek saiz M, so kene gunakan dulu.
Kiranya skang guna pampers Huggies la.
Guna harian je pun
Kalau keluar baru pakai Drypers.


Stok pampers skang ada 8 pek yang belum guna
3 pek Huggies Dry, 3 pek Pet Pet dan 2 pek Drypers.

Tapi first choice aku tetap Pet Pet dan Drypers la, either 1 :)
Dan aku rasa 2 brand ni memang popular di kalangan mak2 dan pak2 skang kan.

Ok, tu je la kot pandangan aku terhadap pampers yang aku gunakan pada anak aku.
Pilihan pada mak bapak masing2 kan
Terpulang nak guna yang mana dan cap apa

Yang penting TAK PERLU pertikaikan kalau parents lain guna yang murah dan affordable tapi ko guna yang konon mahal dan lebih bagus dari orang lain.

Pampers je pun mak jemah....!!

Mana tahu dia guna barang murah dan mampu milik je, tapi de simpanan ribu riban kennnn???
Belum masuk lagi pelaburan EMAS uuoolssss!!

Tapi dia tak canang la kat orang kan
Diam2 sudehhhh...
Huhuhu..

Owwhhhhhh...ada 1 lagi kisah pampers mak esah nak share.
Mak esah baca kat group mak2 yang bersepah kat fb tu kan..
Mak esah tak kepochi kat situ, tapi juz baca komen2 orang je la kan...

Kebanyakkan  mak2 kat situ guna brand2 yang mak esah story kat atas nun

Ada la 4 5  orang mak2 kan bila sebut pakai pampers tersebut kan, katanya....ala...leceh la..nak tukar kerap2...pakai je yang mahal senang...

Kalau malam memang la tak de sape kot yang rajin bebeno nak bangun tuko pampers anak ye dokkk???
Bancuh susu pun de yang harap laki kan...huhu

Tapi kalau siang mak esah tak de masalah nak tuka berapa jam sekali pun sebab mak esah kan 
DUK UMAH AJERRRR...
De masa uollssss nak tuko pampers anak...huhu

Kalau ayat arwah opah aku "Asal wat keroje je maleh, tapi kalau menyongket laju je!!!"

Ok la...banyak bebel daaaaa..


As-salam :)

































8 comments:

  1. Amboi.... cite psl pmpers lak ye.. hehehe
    Ekceli drypers wee2dry bkn bru tp da lme.
    Tu aku plik mula2 ko ckp plekat die x leh laras.
    Yg x leh lras tu jnis laen kot sbb amsyar mmg
    Pki we2dry da lme..tp drypers mmg gud. Dlm byk2
    Pmpers drypers pling ok..

    Cite psl pmpers tesco aku prnh pkikn amsyar taw.
    Tp mlm tu die ngamok2 sbb ade bunyi plstik yg
    Ade kt pmpers tu.. hadooooiiiii tu pon jd mslah.
    Trus tkr drypers n trus lena.. hahahaha..,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Brand drypers tapi bukan wee wee dry..yg gambo pampers die abc de epal bagai tu la...1 lg design yg pampers die warna biru..yg tu mmg teruk pelekat die..kwn2 aku pun ramai komplem..yg tu aku pkai ms udin dlm pantang je. wee wee dry kan pampers warna hijai biru..yg tu baru elok semua mende..baru puas hati cm petpet..tesco punye de bunyik plastik eh..xpenah alami lak..amsyar...amsyar..hihi

      Delete
  2. haaa ade.. aku amik ank akak aku punye saiz ank die same dgn amsyar. mcm ade bunyi pmpers mase die tido.. haha ade aje x kne...

    ReplyDelete
  3. Sy pon mengahadapi masalah yg sama bila menggunakan huggies dry. Pelekat sangat pqnjang smpi boleh betemu bile dilekatkan.. Dan bhagian depan straigt je yg buat boleh senang tebukak.. Lepas ni gune hey baby atau petpet je lah...

    ReplyDelete
  4. salam..ngh meninjau review psl pampers...smlm baru beli huggies dry sbb drypers size M tk ade...ngah sale plak tu huggies trus beli 2pack..tamak kan...??hehhee..mase nk beli tu dh risau tkut kecik tp balik umah tgk mmg kecik pun daripada drypers n pet pet...tp tk pe lah dh beli gune je..nxtime tk beli huggies dh...huhuhu...

    follow blog saya jugak ye http://ibuayahequalhumairah.blogspot.com/

    ReplyDelete
  5. Jom pakat beli online kat 11street.my. Hari ni beli untuk PetPet M76 RM20.33 after less discount coupon RM 11 dan payment by Maybank card entitled less lagi 12%. Consider mula giler dapat harga serendah RM20.33.

    ReplyDelete
  6. Stress tau dengan huggies....
    Unrecomended to baby yg upper 1yo

    ReplyDelete
  7. Wife saya sebelum ni beli diaper Fitti online kat lazada. Sekarang ni beli kat 11street. Rajin sungguh dia shopping diaper walaupun kami belum ada anak lagi. Tolong belikan untuk anak buah dia. Baru2 ni beli 12 pek drypers kat 11stret, 9 pek drypers superhero M80 dan 3 pek drypers S88 pada harga RM20/pek masa offer 11.11 di 11street sebab guna kupon diskaun memang jimat. Wife lebih prefer beli online sebab lagi murah setelah compare harga dengan tesco online dan katalog econsave. Huggies Pants M60 dan Petpet M76 boleh dapat harga RM 20 - RM 25 setelah guna kupon diskaun. Kami lagi 6 bulan baru ada baby harap2 ada lagi offer di 11street untuk bakal baby kami.

    ReplyDelete