About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Sunday, May 26, 2013

Masanya Dah Tiba :)

Assalamualaikum

Selepas subuh tadi en suami dah memulakan perjalanannya ke Johor. Aku tak tahu apa perasaan beliau tapi yang pasti riak mukanya seperti tak keruan.

Makin dekat hari nak pergi, makin kerap beliau tak lena tidur, tak selera nak makan, duk ulang cakap sedih nak tinggal anak bini....sabar ye...

Banyak kali juga la aku cakap jangan la terlalu risaukan kami. In shaa Allah semua di bawah jagaan Nya.
Pergilah sahaja dengan tenang. Ke sana kerana tugas, itu pun tuntutan yang perlu ditunaikan sebagai seorang pekerja.

Alauddin masih tidur ketika abahnya pergi. Barang dah siap sedia dalam kereta. Sekali lagi terpacul keluar perkataan yang selalu diulang-ulang.....sedih abah nak tinggal Alauddin....ye..memang sedih...aku yang dengar pun nak menitik air mata.

Dicium anak berulang kali...tapi risau si anak bangun sebab dia jenis suke menggeliat bila diganggu..

Petang semalam dah tuka siap2 tong gas baru...sebab tahu aku tak boleh angkat berat..tong gas lama masih ada isi tapi diletak tepi..sekurang2nya yang baru tahan berbulan2.

Diajar pasal elektrik. Kalau tetibe elektrik kene tendang, apa fius nak usik apa jangan usik, apa nak buat.....semua ditunjuk 1 persatu...risau dia..padahal aku dah tahu

Dipesan bawak kereta elok2, seelok keluar pagi dalam pukul 9 ke atas, kereta kurang....nak gerak senang...aku pernah usik dia...sayangnye ngan kereta...takut calar....aku senyum..

Tapi muka die serius...sangat serius..bukan pasal kereta...tapi pasal aku...kalau kereta sendiri calar..dia tak kesah kalau kereta orang??? Siapa nak berhadapan kalau bukan aku?? Siapa nak menjawab kalau bukan aku??? Kalau dia dekat tak pe, berdesup datang....ni jauh siapa nak tolong???? Kalau orang layan kasar, siapa nak tolong???

Ok.....aku silap bergurau dalam situasi yang sedang serius...memang dia risau...

Bertuahnya aku sebab kawasan sekeliling aku penuh dengan segala kemudahan. Bank ada, pasar malam ada 2 hari seminggu, speedmart ada, segala jenis kedai ada...tak perlu nak keluar sampai jalan besar...semua lalu ikut kawasan taman perumahan je...Alhamdulillah...mudah kat situ.

Kalau orang lain akan kata, ala....kami pun berjauhan juga, bertahun-tahun dah...tapi ok je...Alhamdulillah..

Memang la...kerana mereka itu sudah biasa....sudah kebal...sudah tabah melaluinya....tapi ketika kamu mula2 melaluinya dulu...pasti akan melalui perasaan yang hampir sama kan...

Tinggal isteri seorang pun sudah gundah gulana inikan pula sudah ada anak....bapa juga hatinya mudah tersentuh seperti seorang ibu..

Hakikatnya...kami memang tak pernah jauh, tak pernah pisah...

Berkursus sehari di luar pun kami berdua dibawa bersama. Ada yang memang dibiayai sepenuhnya ada yang suami keluar duit sendiri....asalkan dia bawa kami berdua.

Pernah beberapa kali aku kata pergilah, kami tinggal pun tak pe, bukan lama...semalam je kan...
Tapi dia tak nak....nak bawa juga anak bininya walaupun kami duk di bilik aje.....ye le...ada hotel dalam hutan...mana nak berjalannye pun. Duk je la diam2 dalam bilik nun....

Kerja malam pun ada tak balik rumah tapi die kurang risau sebab dia tahu dia ada dekat2 je...ada apa2 juz call nanti die balik..

Risau dia bukan apa....kami tinggal berdua...mak ayah masing2 jauh...makan 2 jam setengah perjalanan juga...setengah orang duduk suami isteri jauh pun masih ada keluarga yang dekat2....kadang2 1 kawasan...ada juga yang 1 taman perumahan...

Lebih best yang memang duduk dengan keluarga sendiri dari mula kawen. Jadi ada orang yang boleh tengok2 kan mereka. Segala mende boleh diuruskan beramai-ramai.

Risaunya lebih di situ. Hanya sebab kami berdua dan anak yang masih kecik.

Bila lagi nak belajar berdikari kan...Teringat ma dulu...anak berderet-deret sebab umur kami hanya beza setahun sahaja...abah belayar masa kami kecik..6 bulan tak balik...bila balik anak dah cerdik..

Si wan masa kecik takut dengan orang. Bila jarang tengok abah, mula la nangis tak nak masa abah nak dukung. Apa la perasaan abah masa tu kan.

Balik belayar cuti 2 minggu je, lepas tu sambung belayar balik. Tinggal ma jaga kami 3 beradik masa tu....lagi la mencabar kan.

Kami hanya berpisah untuk 6 bulan sahaja...masih bole balik dalam tempoh berkursus, 2 3 minggu sekali balik la kejap. Ahad balik semula. Pejam celik pejam celik dah abis kursusnya.

Selesai kursus tu, kehidupan in shaa allah kembali seperti biasa.

Cuma sekarang keadaan makin mudah. Hidup lebih selesa. Ada beberapa urusan isteri kat rumah pun boleh selesaikan walaupun suami jauh.

Urusan segala mak nenek bil semua di hujung jari je, semua dah pakai smartphone, juz sediakan line tenet semua hal setel...tak yah panjat2 bangunan nak beratur bayar pun...memang mudah...

Cuma nak cucuk duit je kene gi bank...yang lain semua kat rumah boleh settle. Jadi, banyak urusan dah mudah dah...

In shaa allah ada keseronokan belajar berdikari ni. Yang dapat ilmu bukan orang lain...diri sendiri juga.

Mak ayah masing2 memang la risau...tapi mereka tu kan orang tua...perasaaan risau memang tak jauh dalam diri mereka....siapa tak sayang anak menantu cucu sendiri kome.....sayang bebeno...

Doa si suami diharapkan si anak tak de sakit2 yang merisaukan, urusan menjaga mudah, sihat walafiat hendaknya... isteri pula tak de perkara yang membebankan dan semua dipermudahkan.

Doa kami berdua diharapkan perjalanan jauh itu sentiasa dalam rahmat Allah, terpelihara segala-galanya...ketika pergi dan ketika balik...kursusnya juga dipermudahkan dalam segala hal....in shaa allah...amin..


As-salam

No comments:

Post a Comment