About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Wednesday, May 29, 2013

Mee Rebus Kuala Selangor

Assalamualaikum

Hari ni nak share la resipi Kuah Mee Rebus Kuala Selangor.
Sebab apa nama Kuala Selangor?

Sebab kat sini je aku jumpa kuah macam tu
Tempat lain tak de lak aku jumpa

Duk makan setiap minggu aku dapat catch up la pe bahan-bahan deme guna untuk buat kuah tu kan.

Bahan utama dia keledek oren tu.
Nak sedap guna yang saiz comel2 je
Manis gitu :)

Bahan - bahan utama : 
Keledek - direbus hingga lembut 
Ubi kentang - untuk pemekat - buang kulit dan rebus hingga lembut
Kemudian blend kan.

Bahan - bahan untuk kisar
Bawang besar
Bawang putih
Halia - aku bubuh banyak sikit sebab aku suka halia 
Lengkuas sikit
Udang kering
Cili kering

Semua bahan di atas di blend ye hingga hancur.

Kacang tanah - digoreng dahulu - buang kulit - blend separa halus

Bab buang kulit kacang tu mesti ramai yang malas kan
Tapi bab letak kacang tanah tu la yang buat kuah mee rebus ni spesel dari tempat lain.
Tapi kacang jangan banyak sangat.
Janji rasa kacang separu halus tu masa hirup kuah..
Nikmat betul :)

Cara masak : 
1. Panas minyak, tumis bahan - bahan untuk kisar tu sampai naik bau yang sangat wangi.

2. Kemudian masuk kacang separa halus yang dah diblend

3. Masak sampai naik minyak ye.

4. Kemudian masukkan keledek dan kentang yang diblend tadi

5. Reneh sampai menggelegak ye

6. Masuk gula melaka - aku guna 2 ketul


Ni la rupe gula melaka ye...2 ketul aku guna.

7. Masak sampai menggelegak pastu boleh la masuk perasa garam segala ya.
Kemudian boleh la tutup api dan siap untuk dihidangkan.

Biasa orang masak kuah mee rebus guna air rebusan daging kan.
Kadang-kadang ada yang guna isi daging masuk dalam kuah tu.

Tapi kat Kuala Selangor ni tak de, bahan penyedap deme kacang tumbuk tu la.
Memang sedap.
Rasa pedas2 manis gitu sebab guna gula melaka kan.
Pastu bila dalam mulut, sambil hirup kunyah kacang tumbuk
Perghhhh....nikmatnyeeeee :)

Kira kuah mee rebus ni orang yang tak makan udang ke, daging ke, ayam ke. boleh layan la sebab tak de guna bahan2 dari sumber2 yang disebutkan tu.

Suami aku mee berkuah ni memang dia tak layan.....melainkan mee rebus kat kuala selangor je.
Selain tu tak de nya dia nak makan - tak pernah pun!!

Kuah mee rebus deme pun sedikit coklat gelap dari mee rebus biasa kita tengok warna coklat cerah cam mee kari tu.

Bahan-bahan untuk mee semua orang tahu kan
Bantai la nak letak apa pun janji kome makan

Taugeh mentah, fishball, sotong ball, daun sup, bawang goreng, cili potong, air perahan limau kasturi
Jangan lupa telur rebus sebiji.
Cukup dah......:)

Jadi, boleh la nak try buat kalau buntu tak tahu nak makan apa petang2 kan.
Memang sedap tau :)

Last, pic mee rebus aku yang siap untuk disantap


Wallah!!!







As-salam 






No comments:

Post a Comment