About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Thursday, May 2, 2013

Rezeki Yang Hilang

Assalamualaikum

Pernah tak berhadapan dengan situasi begini:

Ada sorang manusia, beli barang secara order dahulu, kemudian bayar, then baru dapat barang,
Sama ada guna pos atau self collect

Lepas tu sekali kene tipu daaaa..
peniaga tu makan duit pembeli tadi tu
Lepas tu senyap tanpa khabar berita.

Marah?? Melenting??Nak mengamuk??
Dah tentu la, menggelegak je rasa dalam hati tu kan
Sebab apa??? Sebab duit sendiri kene curikkk

Pastu mesti ada dialog cam ni kan
Memang aku tak halalkan duit aku tu 1 sen pun!!
Haram lah dia makan duit aku
Tak halal dunia akhirat

Haaa...lebih kurang cam tu la pengakhiran situasi di atas.

Semalam dengar Astro Oasis pasal Usahawan Islam
Bersama Prof Dr. Muhaya

Aku suka prof ni bukan apa, ayat dia pedas dan lantang bila bercakap
Setiap bait patah yang keluar memang akan kene setepek kat batang hidung sesapa pun yang mendengarnya.
Sebab prof ni suka bagi contoh perkara yang betul dan sentiasa berlaku kat sekeliling kita.

Ada seorang pendengar ceramah prof ni tanya la pasal penipuan dalam memberi barang.
Sama ada peniaga tipu pembeli
Atau pembeli tipu penjual
Atau ahli perniagaan yang ditipu oleh ahli kongsi dalam perniagaan.

Respond prof pada soalan ni mudah je

Apabila tahu diri ditipu, pertama sekali istighfar dan bersyukur atas takdir yang Allah yang tentukan.
Istighfar kenapa?
Sebab nak elak syaitan tu lebih kuasai kita dari iman dan aqal kita.

Bila syaitan dah kuasai hati kita, tu yang jadi maki hamun dan carut mencarut untuk lampiaskan kemarahan atas penipuan tadi.

Bersyukur sebab apa?
Sebab sekurang-kurangnya Allah dah jalankan takdir kita dengan sebaiknya
Dan Allah juga dah jauhkan kite dengan hasil rezeki yang tidak halal dari kita

Aku suka dengan kata2 Prof Dr. Muhaya ni berkaitan rezeki yang halal

Katanya :
Kalau Allah dah tentukan rezeki itu halal dan suci untuk kita, memang akan jadi hak kita dan kita boleh gunakannya tanpa ada halangan.

Tapi kalau masa kita gunakan rezeki yang Allah bagi, ada halangan seperti hilang, tercicir, duit terkoyak, duit tak laku, kene tipu, orang amik duit kita dan sebagainya
Tu tanda Allah nak jauhkan kita dari menggunakan duit yang tidak halal sumber asalnya

Atau
 Mungkin duit itu memang bukan hak milik kita, tapi hak milik orang lain tapi kita tak tunaikan hak itu, atas sebab lupa, malas nak amik tahu, tak ingat nak amik tahu, atau memang tak pernah pikir pasal orang lain yang memerlukan.

Kadang-kadang kita lupa bayar zakat, atau tak pernah bayar zakat,
Kadang-kadang kita jarang buat amal jariah, bersedekah pun berkira nak bagi berapa.
Bawak duit ngam2 je kalau ke masjid sebab tahu ada tabung akan bergerak dari 1 orang ke 1 orang yang lain.

Dan banyak lagi sebab2 yang membuatkan rezeki kita belum sampai tahap halal dan suci dan memang betul rezeki kita.

Kita kene ingat juga, semua atas bumi ni hak milik Allah termasuklah diri kita sendiri.
Jadi rezeki yang diberi juga hak milik Allah sepenuhnya

Sebab hak milik Allah la, Dia berhak untuk bagi dan ambil dengan apa cara sekalipun mengikut tahap keimanan seseorang manusia itu.
Tak de sape pun tahu cara rezeki Dia nak bagi dan ambil semula.

Bila Prof ulas pasal orang yang bila kene musibah macam ni
Maki hamun, carut mencarut, kemudian cakap
Tak halal duit tu untuk orang yang ambil duit dia
Aku suka sebab memang sentap kalau kamu semua dengar

Prof cakap,
Kenapa nak halal haramkan rezeki yang memang datang dari Allah??
Kita tak de hak nak haramkan duit yang telah dicuri oleh orang lain
Atau kita ditipu kemudian nak haramkan duit tersebut

Sebab datang rezeki dan duit tu dari mana?
Prof ni mengajar kita semua redha bila kene musibah kehilangan duit
Kalau memang betul hak kita, dia akan tetap jadi hak kita.

Andai kata bukan hak kita, kalau Allah jauhkan atau hilangkan ia dari kita, kene redha la
Sebab memang bukan rezeki kita.

Bila kita suka2 nak halal haramkan rezeki yang datangnya dari Allah, tu tanda diri dan hati kita sombong dengan rezeki yang ada.
Sombong kita tak bertempat.
Baru Allah bagi sedikit, hilang pula, kemudian nak haramkan pula.

Memang Allah dah tetapkan hukuman orang yang mencuri dan si pencuri tu memang terang2 dah melakukan dosa.
Jadi siapa yang berkuasa dalam menjalankan hukuman?
Dah tentulah Allah jua

Jadi tak perlulah kia manusia nak hukum manusia lain hanya sebab dia ambil duit kita
Sebab kita dah de penghukum yang Maha Adil
Hanya perlu redha dan berusaha lagi untuk dapat rezeki yang benar2 halal dan suci.

Seronok dengar ceramah cam ni sebenarnya
Aku suka penceramah yang telus dan tidak teragak-agak bila bercakap
Tak de nak tapis2 kalau nak cakap
Bagi contoh pun yang memang realiti jadi dalam masyarakat kita

Ok, nak share 1 cerita yang jadi minggu lepas

Kami pergi ke Sungai Buloh, nak tukar radio kereta.
Buat kat kedai cina.

Dalam sejam juga menunggu semua mende tu siap
Sebelum keluar rumah, aku de letak duit RM50 dalam poket seluar jeans belah kiri.

Lepas tu, handset plak aku letak kat poket kiri juga.
Sementara nak tunggu siap tu, kami ke hulu ke hilir la sambil jenguk2 cina2 ni wat keje.

Dah siap pasang semua, masa duk test radio tu, aku pun ada sekali la nak tengok deme test radio tu.
Lepas tu kat tapak kasut aku terasa cam licin2 gitu

Aku pun jenguk ke bawah, sekali de duit RM50 berlipat elok je kat atas lantai.
Terus aku teringat

Eh, ni duit sape plak?
Duit aku ke?

Masa tu aku berdiri dekat je dengan cina yang tengah test radio tu.
Belakang dia je pun

Lepas tu aku cek dalam poket kiri aku
Ehh....kosong plak
Aku cek belah kanan plak
Pun kosong juga

Lama juga aku nak buat keputusan tu duit sape
Padahal cina yang test radio tu duk berapa kali lalu depan aku
Sebab nak cek apa tah kat belakang kereta.

Tapi aku duk pacak gak kat situ
Abis cek aku pun tunduk amik duit tu, bukak lipatan tengok memang RM50

Memang aku ingat kami tak de singgah mana2 pun lepas kuar dari rumah walaupun untuk mengisi minyak.
Kami terus ke kedai cina ni.

Tapi jantung aku debar punye lah kuat
Sebab aku terkejut duit tu jatuh ntah masa bila,
Memang tak de tertutup dengan kertas apa pun,
Lipatan memang nampak RM50
Lepas tu kat tempat lalu lalang orang
Dan kedai cina tu bukan besar mana pun

Tapi tak de sapa perasan!!
Dan aku plak yang perasan

Syukurnye aku masa tu tak tahu la nak cakap cam ne
Lebih kepada tak sangka sebenarnya
Mungkin duk kuar masuk handphone, duit tu keluar sekali tapi tak perasan.

Pada fikiran aku, gaya cam tu kalau kat tempat lain mungkin hilang teruslah kan
Tapi memang duit tu rezeki aku la kot
Walaupun nilainya hanya RM50 je (pada sesetengah orang la)

Elok je siap semua tu, dalam kereta baru aku cerita kat suami aku pasal ni
Suami aku pun terkejut sebab dia pun bajet mesti hilang kalau duit jatuh dan orang lain perasan duit tu.

Alhamdulillah....masih ada rezeki untuk kami sekeluarga la maksudnya :)

Ok la....nak wat triffle plak memalam ni
Semalam nak buat, tapi tepung kastard tak de

Tadi dah beli, haruslah buat malam ni juga kannnn
Mende senang ni aku suka la nak buat...hohoho

As-salam :)























2 comments:

  1. perkongsian yg terbaik.. terima kasih

    ReplyDelete
  2. huhu dugaan sungguh, anyway thanks for the uplifting words. Mohon share yee. Tq

    ReplyDelete