About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Saturday, May 4, 2013

U.S.A.H.A

Assalamualaikum

Dalam nak mencapai apa sekalipun, USAHA tu WAJIB ada pada setiap insan yang nak berjaya.
Tanpa USAHA, apa yang dirancang sukar untuk dilaksanakan malah ada yang langsung tak menjadi.

Hebak dok ayat pembukaan ambo???
Ini kalilah!!!
Hahahaha...ini bukan politik ye :)

Ada beberapa insan yang rajin inbox dan email aku tanya pasal perniagaan.
Padahal aku bukan businesswoman hebat tara mana punnn

Bisnes dah la kecik je, tak de orang tahu sangat pun kalau nak dibandingkan dengan businesswoman hebat di luar sana.
Sangat jauh beza, aku ni cam cacing halus kurus kering yang selalu kita jumpa dalam bilik air tu je

Ada yang tanya cam mana nak bagi orang tahu kita berniaga barang
Ada yang tanya cam na nak buat page yang orang like beribu riban
Ada juga yang tanya cam mana nak start berniaga ni
Boleh ajar step by step x?

Bila orang aju soalan macam ni, aku memang langsung tak reti nak jawab
Sebab apa??

Sebab aku tak tahu nak cerita mula kot mana
Plus perniagaan ni berbeza mengikut produk yang kita niagakan.

Yang penting basic perniagaan kene tahu dan perlu amik tahu
Apa basic perniagaan?

Produk
 mesti kaji, cari info, amik tahu berkaitan produk yang dijual.
Lagi hebat kalau mahir dengan produk tersebut
Jadi bila orang tanya, jawab pun dengan penuh keyakinan

Walaupun ada peniaga yang menjalankan perniagaan secara dropship,tapi anda pun perlu amik tahu berkaitan barang tersebut.
Jangan main jual je, lepas tu bila customer tanya, baru terhegeh2 nak tanya supplier

Diri anda sendiri kene ada usaha untuk cari info
Sekarang ni semua info ada kat mana2
Sama ada rajin mencari atau tak je

Yang penting jangan terlalu bergantung dengan maklumat dari supplier semata-mata.
Ini yang aku memang tekankan pada orang yang nak dropship dengan aku.

Semua mende boleh google
Semua mende ada kat dalam internet
Taip dan search sahaja
Mudah kan :)

Aku pun semua search sendiri kat internet je
Aku cuma amik nama barang kat supplier, search kat google
Then copy paste dalam 1 file khas pasal info produk yang aku niaga

Aku baca kasi paham fungsi, pattern, warna, kelemahan, kebaikan, kelebihan. cam ne nak guna, guna bateri ke tak, ada include bateri siap ke tak..
Semua mende aku cari sendiri dan baca sendiri

Aku cari info dulu baru start nak niaga
Dah tahu separuh, masuk barang baru, cari info baru plak
Lama2 akan mahir la pasal sesuatu tu.

Kemudian bab perkhidmatan yang ditawarkan pada customer.
Jawab sehabis baik pada pertanyaan customer

Jenis aku adalah berterus terang, tak de istilah nak jaga hati customer semata-mata sebab barang tak de, tapi takut customer lari cari penjual lain.
Itu bukan aku lah

Contoh cam ni
Kalau barang yang customer nak tapi kat aku tak de ready stock, aku akan cakap terus terang barang tak de dan kene tunggu aku order then sampai kat aku baru aku leh pos.

Kalau supplier kata barang tu tak sure sampai bila, kadang2 delay shipping dari China nun, kadang2 supplier baru order dari China, so amik masa untuk cukup order then pihak supplier China akan pos once dah cukup order.

Semua tu menyumbang pada bila stok akan sampai ke Malaysia
Jadi bila supplier sendiri tak sure bila akan sampai, memang tak de nye lah aku nak kabo barang akan sampai dalam waktu terdekat.

Aku akan cakap, bila dah ready stock kat supplier, baru aku inform semula
Itu lebih mudah, dari aku berjanji kononnya lagi seminggu sampai, sekali dah seminggu barang tak sampai pun, tapi orang duk tanya aku saban hari.

Kadang-kadang ada sesetengah buyer ni, bila kita dan bagi sekian2 hari akan sampai, deme memang akan sentiasa bertanya tanpa jemu la.
Yang jemunya aku la nak kabo mende yang sama :)

Bila customer cakap, kalau saya search lain seller, then dia ada barang tu, saya beli kat dia bole?
Aku kabo boleh, tak de masalah
Sebab aku tak ikat customer
Jadi, janganlah risau

Mungkin deme nak guna cepat barang tu kan
Jadi tak de salahnya kalau deme nak beli pada orang lain

Kalau deme kata nak tunggu juga sampai barang ada kat aku, aku tak larang pun
Cuma aku akan contact semula bila barang dah sampai
Maknanya aku akan inform kemudian.
Tapi tak de janji spesifik bila akan sampai.

Sama juga bila orang tanya kualiti barang yang dibeli kat aku
Kene paham ye barang semua mari dari China
Tapi tak semua mempunyai kualiti yang sama.

Jenis aku kalau bab pakaian memang aku akan rasa kain dia
Kalau keras aku kata keras, kalau lembut, aku kata lembut

Cotton, panas atau menyerap peluh, meregang tak, turun warna tak, tebal ke nipis ke, semua aku kabo bile deme tanya
Tak de nya aku nak sorok kabo kualiti dia standard A kalau realiti die standard C.

Lagi 1 yang paling kene rajin belajar cari ilmu.
Tak kira la ilmu pasal barang atau cara nak tingkatkan perniagaan.

Marketing strategy kene ada
Semua tu kene ada ilmu

Ilmu tak de nye datang bergolek
Dan tolong la jangan makan suap je

Nak bertanya tu bole, tapi soalan yang cerdik
Kalau setakat bertanya cam ne nak majukan bisnes dan nak minta 1 per 1 idea
memang tak dapat la

Orang lain berusaha babe nak dapatkan sesuatu ilmu.
Banyak masa digunakan untuk cari info

Takkan orang lain tanya juz bagi cam tu je?
Kalau tak de usaha memang tak lama la ilmu tu ada kat kita

Aku boleh bagi guideline je la
Kalau nak sebijik sejibot aku pun tak bagi

Semua ni melalui proses pembelajaran
Jangan mudah label orang sombong tanpa usul periksa jika ianya bukan asal dari kamu sendiri.

Pernah tau jadi 3 kes, lebih kurang sama je la pun, beza sikit2 je la

Ketiga-tiga ni baru nak mula berniaga
Asalnya customer aku la
Lepas tu rasa nak berbisnes plak

Sebab pernah berhubungan, deme tanya lah aku pasal mana nak cari stok
Aku pun bagi la tempat aku dapatkan stok

Yang sorang ni, lepas aku bagitahu mana aku amik stok, tanya plak nama supplier atau kedai aku amik stok tu.
Aku bagi tahu lagi

Lepas tu tanya plak berapa harga aku dapat?
Boleh tak dia dapat harga tu?

Masuk soalan ni, aku dah rasa tak seronok
Aku cakap terus terang je

Bertuah awak dapat info pasal mana nak cari supplier, saya dulu semua usaha sendiri tau tak de tanya2 orang.
Usaha tawaf 1 kawasan tu cari supplier yang boleh bagi harga terbaik
Nak tahu dapat harga apa, usaha lah pegi sana, jumpa supplier, bincang harga semua.
Baru la tahu dapat berapa, duk tanya orang je sampai bila nak tahu.

Lagi sorang plak, dah tahu kat mana dan supplier apa
Boleh plak dia ayat aku suh aku yang ayat supplier untuk dia
Nak bagi dia dapat harga sama cam aku

Ni 1 lagi stok pemalas!!
Dah makan suap, nak dapat duit pun nak bersuap

Selamba dia je suh aku yang deal untuk dia
Aku pun tak suruh orang deal untuk aku,
SEMUA usaha sendiri hanya dibantu oleh suami sahaja.

Tak de gegeh nak suruh orang lain deal atas sebab nak dapat harga orang lain
Malu la sikit bila minta tolong orang
Tolong yang relevan logik la
Bukan yang buang masa orang je

Apa yang penting???
USAHA

Yang lagi sorang plak, minta no phone supplier
Aku ni memang tak de nak pikir apa la..
Tak de la rasa takut ke, kang de pesaing ke
Tak de pikir apa2 pun

Lantak la sapa2 nak berniaga, bukan orang lain
Bangsa sendiri gak
Janji jujur dan amanah sudahlah kan

Pastu dia pi call supplier
Dong dag dong dang
Dia text aku balik

Dia kata apsal dia tak dapat harga murah pun
Dia kata harga mahal juga

Sebab dia banding dengan harga barang yang aku jual
Dia kata barang aku jual murah, untung berapa je kalau kira dari harga supplier bagi

Aku bagi pencerahan kat dia balik
Untung sapa control?
Harga sapa control?

Kita la kan
Ko nak untung berapa?
Banyak?
Naik la harga ikut untung ko nak

Nak sikit?
Buat la takat mana ko nak untung
Apa susah sangat

Peliknya orang kita, suka banding harga dengan orang lain
Bila orang tu jual murah, pun nak ikut jual murah

Padahal kita bukan tahu berapa harga kos dia dapat
Kita bukan tahu kos pos dia berapa
Lepas tu gaduh untung tak banyak mana
Merungut plak tu

Padahal kawan tu memang niaga untung ala kadar je tapi die puas hati dan bersyukur je
Kita yang nak ikut orang ni yang duk kalut tak puas hati dengan apa yang kita dapat.

Cam aku, memang aku dah kaji abis dah harga yang aku bagi
Amik untung ikut yang sepatutnya je

Aku tak kejar untung sangat, kadang2 tu aku bagi free je la mana yang rasa aku boleh bagi free
Antaranya kalau beli banyak

Kadang2 suami tanya, tak rugi bagi free barang tu
Aku cakap tak rugi, sebab kalau kira untung keseluruhan barang si minah ni beli, masih ada lagi.

Aku suka pandang macam tu
Mungkin sebab terbiasa dalam perniagaan abah aku

Abah jenis mudah dalam berniaga
Sebab asyik duk berkepit dengan abah je, cara tu banyak belajar dari abah melalui pengalaman dan pemerhatian aku.

Jenis aku kalau memang aku boleh bagi murah, aku memang bagi murah.
Tapi bila harga tu dah murah, minta murah lagi, aku akan say sorry awal2.

Sebab bila murah sangat, kos aku nak pusing balik boleh terganggu
Jadi pembeli pun kene ada tolak ansur

Lagi 1 bab pengeposan barang
Aku dah cuba banyak courier

Tapi paling puas hati poslaju dan gdex xpress
Yang lain bukan tak elok, cuma service terbaik aku dapat dari 2 ni aje

Lebih mudah jadi ahli, sebab kebaikan dia kita yang rasa
Plus lebih mudah nak buat komplen sebab kita berdaftar dengan deme

Nak cari courier service pun kene ada USAHA juga
Bukan bertanya nonong je kat orang

Aku tak kesah nak kabo service cam ne, berapa cas, nak jadi ahli cam ne
Memang aku kongsi semua tu

Tapi kome kene juga la pergi bertanya terus pada mereka, supaya info yang kome dapat lebih jelas dan lebih paham
Lain kawasan lain service ye

Ada yang rungut kat aku
Kak, saya jadi ahli poslaju, tak dapat pun form ngan platik berlambak2? Sikit je dia bagi....
Kak, saya jadi ahli, tak dapat pun harga istimewa?

Tu pentingnya bertanya
Kalau tak bertanya, mana la orang courier tu nak tahu

Deme pun nak kene tahu, kita ni hari2 ke buat pengeposan?
Hari2 ke barang banyak?
Kalau sehari 10 barang, 10 plastik nak guna, baru la dieorang boleh bajet nak bagi plastik banyak mana

Dari bil bulanan dah tahu kekerapan kita pos dan dari situ dieorang akan tahu berapa nak pack kan plastik dan form untuk kita.

Memang ada courier office yang strict bab2 plastik dan form ni
Ada yang kata kedekut
Tapi tempat aku Alhamdulillah, baik semua staffnye

Tu sebab aku kata lain cawangan lain service
Tak rugi pun pergi ke sana dan bertanya sehabisnya untuk kepuasan diri sendiri :)

Ok la...cukup lah nak share sampai sini je
Lain kali la sharing meringnye ye

Minta maaf kalau ada yang terasa hati dengan penggunaan ayat aku sebab aku memang tak reti nak guna ayat manis dalam menyampaikan sesuatu
Aku suka terus terang je

Sebab utama aku risau orang tak dapat point aku bila aku guna bahasa menusuk kalbu ni
Jadi minta maaf ye semua

Daaa...

As-salam :)

























No comments:

Post a Comment