About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Wednesday, July 10, 2013

1 Ramadhan :)

Assalamualaikum


Alhamdulillah....dipermudahkan amalan berpuasa untuk hari pertama.  Semoga diberi kekuatan dan kesihatan yang baik untuk hari2 yang seterusnya.


Bila suami ada di rumah dan tidak bekerja, memang kami jarang nak lekat kat rumah. Ada je hal nak diselesaikan. Huhu..


Paginya tunggu barang sampai by post dari supplier. Dalam pukul 10 lebih budak skynet datang anta barang. Tangkap gambar siap2...upload nanti dalam kete je..


Siap semua keluar plak gi CIMB nak bukak current account untuk bisnes aku. Nasib tak ramai orang, so aku datang terus gi kaunter, dalam 15 settle dah urusannya.


Lepas tu ke Tanjong Karang pulak nak anta phone aku yang rosak tu, tapi kedai tu kata better anta kat samsung centre kat PJ sebab masalah screen pecah...Kalau kedai buat memang cas mahal la tapi kalo gi centre direct harga lain la samsung cas. Ok, so tengah Ramadhan nanti la pegi PJ.


Lepas tu duk round belakang kedai2 tu ada banyak kedai jual baju melayu budak2...banyak gile...baju aku dan suami dah siap ada sebab beli awal jadi baju melayu Alauddin je belum beli lagi. Jadi suami ajak usha la kot2 ada warna yang dicari.


Suami memang bawak siap baju melayu dia, katanya senang nak match warna nanti. Masuk kedai ke 3 jumpa warna pink belacan sebijik sejibot sama cam baju melayu suami. Tapi dia jenis jubah ada seluar. Saiz plak besar sikit untuk Alauddin tapi tak nampak meleret la. Abis kecik dah saiz tu. Kene adjust kat kaki seluar je sikit. Tu tak pe, aku boleh jahit nanti.


Lepas tu, jalan kedai depan dulu, nanti kalau dah tak de amik je la jubah tu. Pegi kedai kat seberang jumpa warna pink belacan tapi pekat sikit. Yang ni material lawa dan kemas je jahitan dia. Siap ada lining kat poket die warna soft pink, berkenan terus aku. Saiz 2 tahun ada. Aku minat yang baju melayu ni tapi suami minat jubah tadi.


Tapi suami kata ikut aku la...so amik terus gi bayo la...huhu...Lepas tu lalu kedai jubah tadi, suami tengok harga, laaa...murah betul...kain cotton tapi lembut...suami kata amik gak la..wat pakai bile2...huhu...lain sikit..style jubah..aku balun je...tak kesah...


Selesai la misi mencari baju melayu Alauddin. Cuma nak cari sampin Alauddin je la sebab jalan tadi tak de warna yang berkenan dan naik seri bila dipadankan dengan baju melayu yang dibeli tadi. 


Yang bestnya baju melayu banyak gile warna..pastu stok memang banyak...Ye la..orang belum keluar membeli lagi kot...baru 1 Ramadhan kan...kira heaven la aku membeli hari ni..tak de orang langsung....


Balik dari beli baju, gi Perodua plak service kete. Tak lama pun sebab tak de orang. Tak sampai setengah jam dah selesai. Pukul 3 sampai rumah dah.


Layan biz plak....packing barang untuk pos ari ni. Nasib baik sempat. Lepas tu siapkan barang2 suami, tak banyak pun sebab Ahad ari tu dah bawak banyak baju then ada esok ngan Jumaat je lagi...petang Jumaat dah balik Kuala semula. Sekejap je dah siap semua.


Suami decide beli je makan untuk berbuka sebab tengok aku buat kerja dari balik tadi. Dia kata tak yah masak la. Pukul 4.30 dah kuar sebab nak pegi Poslaju anta barang nak pos dulu.


Pastu masa jalan depan keta perasan no plat angka 7 tak de, jatuh bila tak tahu..tanya suami dia pun tak tahu kalau aku tak kabo. Jadi deret poslaju ada kedai barang kete, beli no 7 rm2 je pun..sengih laki aku dengo sebab di bawak rm50 nak bayo kat cina tu...last aku ngulur rm2 kat aso tu. Settle.


Lepas tu baru ke bazar. Kami memang biasa round dari mula sampai hujung. Sambil tu usha la apa yang berkenan. Abis sekali jalan, Alauddin plak dah terlentok kat bahu abah dia...jadi suami kata dia balik kat kete je la dan aku pegi beli.


Suami nak makan burger bakar, roti john dan murtabak je. Apa aku beli untuk diri aku? Aku punye kuih takar 5 biji, akok 6 biji, laksa perlis sebungkus, nasi ayam madu dan mihun sup tulang. Alauddin suka sangat kuih takar tu...berbuka tadi dia makan sampai 3 biji. Makcik ni buat sedap..sebab tak manis sangat..sedang elok untuk aku yang tak suka manis.


Aku beli siap untuk bersahur...mungkin laksa atau mihun sup buat sahur nanti. Sebab aku makan macam2 masa sahur. Kurma 11 biji, fresh milk segelas, air tenaga elak dehidrat segelas dan air masak brgelas-gelas. Tu mende asas aku akan amik setiap kali puasa la.


Solat terawih hanya di rumah je la bersama anak bujang...dia buat hal dia la..ada masa je dia datang depan aku tanya soalan apa tak tahu...pas tu angguk sorang...then sambung main mainan dia. Tak pe..sekurang2nya ada kesempatan nak tunaikan solat terawih...tapi rindu nak berjemaah kat masjid...suasana dia lain la sikit...


Ok la....Alauddin ajak mama mengulit dia...sampai sini je la boleh borak ye...lain entry bole cerita lagi


As-salam :)

No comments:

Post a Comment