About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Saturday, July 27, 2013

Amalan Makanan Sunnah

Assalamualaikum

Ramadhan tahun ni aku masih lagi meneruskan tanggungjawab sebagai seorang ibu yang menyusukan anak.

Aku rasa nak share la sesuatu yang aku amalkan sepanjang aku berpuasa ni dalam memastikan bekalan susu cukup sepanjang siangnya untuk Alauddin.

Aku memang tak de amik apa2 supplement untuk memperbanyakkan susu badan.

Last aku amik supplement SHAKLEE masa bulan 7 tahun lepas, ada la dalam 3 bulan je amik, sebab aku nak turunkan berat badan aku.
Jadi aku amik slimming set yang basic je iaitu LECITHIN, dan ALFALFA.

Dalam 3 bulan tu aku dah dapat berat badan yang pada aku sedang elok la walaupun aku rasa nak turun lagi...hahaha..

Lepas tu aku terus stop amik SHAKLEE.

Tapi susu badan masih seperti biasa la, tak de la rasa terlalu banyak atau terlalu sedikit, keadaan seperti hari2 yang lain.

Lepas tu aku banyak join group2 dalam fb yang menyokong susu ibu, ada amalan pemakanan harian untuk perbanyakkan susu ibu, jadi aku banyak belajar dari situ.

Ada orang jenis tak reti sabar bila dah amalkan sesuatu, nak kesannya cepat je, nak dan2 tu jugak.
Penghasilan susu ibu ni bergantung pada emosi dan pemikiran si ibu tu sendiri di samping konsep demand dan supply.

Aku memang tak de buat power pumping, semua direct bf je sebab aku surirumah, rasa macam tak de sebab nak buat stok.

Jadi, aku hanya amalkan pemakanan yang aku perolehi dari group2 tersebut.

Aku mula amalkan kurma pada bulan 6 ari tu, sebab aku mula puasa ganti masa tu, puasanya sikit je, tapi makan kurma hari2 la.

Sunnah makan kurma ni makan dalam angka ganjil, contoh 3 biji, 5 biji, 7 biji, 9 biji, 11 biji dan seterusnya.

Jadi, masa bersahur aku makan paling sikit 11 biji. Aku makan kurma bertangkai tu, nama Safia, sebab dia kurang manis dan tidak basah macam kurma2 lain.

Aku kan kurang suka mende manis, jadi aku suka sangat makan kurma Safia ni.
Masa berbuka pun makan kurma tapi 7 biji je.
Sebelum nak tido makan lagi 7 biji cam tu.

Setakat ni memang tak de masalah untuk berpuasa penuh. 
Lapar dan dahaga tu normal berpuasa, tapi tidak letih atau penat walaupun aktiviti seharian aku kebanyakkannya penuh.

Walaupun surirumah, tapi aku kan ada wat online biz, jadi aktiviti packing barang ada masanya menggunakan tenaga yang banyak juga sebab aku ada jual barang yang beratnya sampai 10kg, dan memerlukan aku untuk membungkus dengan lebih elok sebelum dipos kepada customer.

Selain tu, rumah aku walaupun anak sorang je, kecik pula tu, hari2 aku buat mende yang sama macam vacuum rumah dari bilik, ruang tamu, dapur.
2 hari sekali aku akan mop rumah termasuk dapur.

Mengemop dengan anak kecik ni, yang aktif berlari ke sana ke mari, risau licin jatuh je.
Jadi aku banyak bergerak dan memantau takut2 dia lari kat tempat aku dah mop.

Jadinya aktiviti mengemop aku jadi lebih panjang selain penggunaan tenaga yang agak banyak juga.
Tapi dalam bulan Ramadhan ni aku masih ada tenaga untuk buat semua itu la
Alhamdulillah atas tenaga tersebut.

Lepas tu, yang paling aku seronok nak share, pasal pengambilan susu badam setiap hari.
Susu badam ni pada yang baru pertama kali mencuba memang rasa die pelik sikit.

Sama la macam aku pun, tapi tak de sampai tak leh telan, ada rasa sedap dia yang tersendiri.

Badam ni walaupun dalam kuantiti yang sikit bila blend tu menghasilkan air susu yang banyak tau.
Segenggam badam boleh dapat air susu dalam 1 jug kecik.

Kalau aku, boleh minum 2 hari la.
Sebab aku minum sorang.

Alauddin aku bagi minum, die macam pelik sikit, tapi minum la juga walau sikit.
Tak pe, kene biasakan dia.

Susu badam ni la yang buat susu aku sangat2 marveles...huhu

Yang aku perasan, sampai nak dekat waktu berbuka, air susu masih meleleh kat baju even Alauddin dah menyusu.

Alauddin sangat kuat menyusu walaupun dah makan nasi. Nak tido mesti menyusu sampai tertido.
Lepas bangun tido mesti menyusu.
Bergerak dalam tido pun menyusu dulu baru lena balik.

Pastu bau susu yang sangat wangi dan manis, tu yang paling aku suka sangat.
Aku memang suka sangat2 cium mulut Alauddin, sebab bau sangat wangi.

Tapi sejak2 ni bau mulut die wangi dan manis sangat...asyik nak makan je mulut die tu.
Lepas tu bau susu yang meleleh kat baju pun wangi dan manis.
Subhanallah...

Jadi, bila dah rasa pengalaman macam ni. aku rasa nak teruskan amalan ni sebagai cara untuk memperbanyakkan susu.

Aku dah mula buat stok almond kat rumah, setiap kali gi tesco mesti beli 2 3 bungkus almond, then buat susu, lepas tu simpan dalam peti ais. 

Kalau simpan dalam peti ais, boleh tahan 3-4 hari.
Sedap minum sejuk2 :)

Boleh juga nak tambah habbatusauda, kismis, kurma, susu full cream, gula, atau apa2 yang rasa sesuai untuk menyedapkan lagi rasa susu badam tu.

Aku minum susu badam kosong je tak de tambah apa2, memang rasa asli badam la....:)
Aku biasa amik susu badam masa bersahur dan malam sebelum tido.
Cukuplah 2 gelas sehari.

Cara nak buat susu badam mudah je



Credit to Laman Kesihatan Ibu, Bayi dan Anak-anak


Rendam semalaman dulu kacang badam tu dalam air lebih kurang atas sikit dari kacang badam.
Lagi elok rendam dengan air masak, tapi cuci dulu kacang tu ye, baru rendam.
Jadi esok pagi dan boleh terus blend je sebab guna air masak kan.

Kalau nak rendam air paip pun boleh, tapi sebelum blend esok pagi, kene salin air dan ganti air masak la.
Air untuk blend kene letak banyak sikit, sebab air susu badam ni pekat, jadi kene pandai adjust ye.

Agak2 pekat, tambah sikit air, sampai sedang elok macam air susu biasa la.
Lepas tu tapis dengan tapis kain cam kat kedai mamak guna tu, untuk tapis teh ke kopi tu.
Kalau guna tapis halus macam tapis kelapa tu takut hampas2 halus dia turun sekali.

Jadi agak kurang sedap la bila rasa hampas2 kacang tu sebab boleh buat tercekik...huhu
Rasa cam kesat je bila lalu kat tekak tu, jadi guna tapis kain tu ye untuk dapatkan hasil susu yang begitu berkrim dan bersih dari hamaps2 kacang.

Lepas tu ikut la nak tambah apa2 ikut selera korang,
Kalau nak blend ngan susu full cream, tak yah letak air masak, masuk terus susu dalam blender, so lebih berkrim la sebab susu segar ada, susu badam pun ada.

Lepas tu terus boleh minum...
yummmeeehhhh 

Setakat ni aku yakin dengan susu yang aku ada, sebab setiap kali selepas menyusu Alauddin akan sendawa menandakan dia kenyang la tu.

Aku cerita diri aku sahaja ye, tak de kene mengena dengan mereka yang amik supplement ke tak amik supplement ke.
Terpulang cara masing2 untuk lakukan yang terbaik terhadap tubuh badan korang dan untuk anak tersayang. 

Yang penting niat dan kita mesti berusaha ke arah itu, selebihnya berserah dan bertawakal selepas berusaha.


As-salam :) :) :)




1 comment:

  1. susu ibu...memamg susu terbaek...
    hht://vitaminumiebeautyandhealthy.blogspot.com/

    ReplyDelete