About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Tuesday, July 16, 2013

Cara Rawat Selesema Tanpa Ubat

Assalamualaikum

Sabtu baru ni Alauddin kene selesema. Alauddin belum pernah kene selesema. Kira pertama kali la kene selesema yang betul2 selesema la.

Sebelum ni dia biasa berair hidung je, kuar air jernih biasa, tapi tak lama pun, kuar pagi, tengah hari ke petang ke dah kering dah. Biasa pas mandi pool atau mandi air terjun, sejuk gamaknya.

Jadi, masa hari pertama selesema, hidung die just keluar hingus tak pekat, cair je dan berwarna putih.
Pernafasan waktu siang ok, tak de berbunyi dan cuma tido je ada sedikit berbunyi.

Tapi bab menyusu dan makan masih berselera seperti biasa, tak de pulak dia tak selesa untuk menyusu sebab aku risau kot hidung tersumbat.

Biasa dengar pernafasan dia cam ada hingus dalam hidung, tapi pernafasan cam hidung tersumbat tu tak de.

Senangnya Alauddin ni dia tak kan marah atau tak kisah bila aku nak lap hingus dia. Panggil je dia, kata nak lap hingus tu, nanti dia datang terus tadah hidung dia kat kain lap.
Senang keje mama tak yah nak bersilat bagai semata-mata nak lap hingus je.

Aku memang akan elak seelaknya untuk bagi ubat walaupun stok ubat memang banyak dalam peti ais.
Suami jenis pantang sakit mesti telan ubat. 

Tu segala jenis ubat dibelinya, wat stok kat rumah, selain dari ubat demam dan selesema yang dapat dari KK masa monthly check up Alauddin.

Jenis aku kalau sakit, memang tak nak makan ubat, bukan takut makan ubat, tapi tak suka nak harap kat ubat. Dah teruk baru la aku amik ubat tu pun pikir banyak kali.

1 Ramadhan aku kene batuk, naik kering tekak duk batuk. Suami plak duk suruh minum ubat batuk. 
Memang tak nak la aku kan. 
Kang efek susu kang tak pepasal je...huhu

Jadi aku hanya biarkan batuk aku baik dengan sendirinya. 
Lagipun memang dah lama sangat tak kene batuknya pun, last kene masa belum kahwin lagi, dah lebih 3 tahun dah.

Tak pe la rasa kejap batuk tu kan, 3 4 tahun Allah bagi aku sihat tak de penyakit apa, baru seminggu kene batuk, tahan la sikit.

Ok, balik pada Alauddin yang selesema itu.

Jadi, bila aku elak bagi ubat pada Alauddin, aku perlu guna alternatif lain untuk boost up kan imun dia supaya dapat melawan penyakit selesema itu secara semulajadi.

First sekali mestilah makan plain yogurt, as usual la.
Aku campur sikit kurma dan kismis, tapi sebab kismis yang suami dapat masa pergi program apa ntah dari jenis kismis kering kecut, Alauddin menolaknya tanpa kompromi.

Jadilah yogurt mix with kurma je, sedap je pun....laju je makan.
Plain yogurt adalah sumber probiotik untuk mengekalkan bakteria baik bagi melawan bakteria jahat dalam badan.

Lepas tu, badan dia ada rasa panas2 gak, tapi tak la panas sangat, dedor2 je rasa die.
Aku cek suhu pun 37.2 - 37.5 je.

Aku cuma jerlum kepala dia dengan air asam jawa sepanjang malam.
Nasib baik suami ada, jadi dia la tukang kejut bangun bersahur sebab aku kerap bangun nak jerlum kepala Alauddin.

Bangun pagi rasa badan dah tak panas. Cek suhu normal 36.5. Kira dah sihat la kot kan.
Sebabnya Alauddin ni tak de plak lembik ke, merengek ke, tak selesa ke hape kan, dia aktif bermain seperti biasa, macam selalu gaya dia la.

Malam Ahad plak, badan dia start panas balik tapi masih dalam suhu 37.5 sahaja.
Aku pun guna alternatif lain iaitu WET SOCKS.

Kaedah ni aku belajar kat fb group Laman Kesihatan Ibu, Bayi dan Kanak-kanak.
Cara dia basahkan stoking dari material cotton dengan air biasa / air perahan lemon / cuka epal (apple cider vinegar) / air asam jawa.

Aku guna air asam jawa memnadangkan lemon dan cuka epal tak de kat rumah.
Aku rendam stokin dalam air asam jawa tu, bagi betul2 menyerap kat stokin.

Lepas tukar pampers, tukar baju berlubang2 sebab nak surutkan panas dia, aku sarungkan stoking basah tu kat kaki dia.

Memang pada permulaan Alauddin cam tak suka mungkin dia rasa tak selesa la.
Tapi aku buat tak layan je, aku ajak dia sembang then bagi susu.

Sambil dia menyusu tu, duk angkat kaki dia tunjuk kat aku, suruh cabut stoking la tu.
Tapi aku pujuk cakap mende lain, tarik perhatian dia kat mende lain.

Lama2 dia pun tido la. 
Dalam pukul 3 pagi aku bangun cek stoking tu dah kering.
Aku celup lagi stoking tu dalam air asam jawa, pakaikan balik.

Masa ni selesema Alauddin dalam keadaan yang biasa, tak teruk mana la, hingus masih cair dan berwarna putih.

Bangun sahur pukul 5, cek stoking rasa lembab je.
Lepas bersahur, aku cabut stoking tu, then biarkan dia tido tanpa wet socks dah.

Pagi tu bangun cam biasa, ceria je.
Cuma bab selesema masih belum sihat sepenuhnya.

Selesema dia masa Ahad dah tukar jadi warna kuning dan sedikit pekat tapi masih meleleh la.
Jadi aku masih teruskan bagi yogurt seperti biasa.

Mandi pun juz basahkan badan je, kepala dia usap dengan air bagi rasa basah je.
Malam Isnin tu nampak sikit selesema tu macam menyusahkan Alauddin.

Nafas dia agak kuat, bunyi cam ada kahak selepas dia batuk.
Asal batuk bukan sebab dia batuk, tapi sebab ada kahak kat tekak then mungkin rasa geli.

Tapi tak tahu nak buang kahak kan, ye la budak kan, so dia akan batuk, selepas batuk dengar la bunyi de mende kat kerongkong dia, so aku agak itu kahak.

Bab badan panas, dah selesai, tido malam tak de panas, kira berkesan la kaedah wet socks tu kan.
Wet socks tu dia menarik panas keluar dari kaki.

Jadi, bangun pagi tu, Alauddin menyusu seperti biasa, tapi rasa cam nak termuntah dan macam ada sesuatu kat tekak dia, tapi tak muntah pun.

Pagi tu, aku nekad nak masak sup ayam untuk Alauddin. Resipi ni pun aku dapat dari fb group yang sama.

Nama dia sup tulang atau bone broth atau sup ayam.

Cara buat dia sangatlah mudah.

1 mangkuk ayam bertulang - aku guna bahagian peha, ketuk 3 bahagian cam tu.
Hirisan halia
6 @ 7 bawang putih - ketuk2 je
3 @ 4 ulas bawang merah - potong 4 - aku guna bawang besar 
carrot
daun saleri
virgin coonut oil (VCO)
1 sudu besar beras

tambahan : 
daun pudina
habbatusauda'
daun sup

Masukkan kesemua bahan2 tu dalam 1 periuk KECUALI BERAS dan masak atas api selama 3 jam.
1 jam terakhir baru masukkan beras.

Kenapa guna tulang ayam??
Ni aku qoute noted dari group fb tu, dari salah seorang admin group , Farah Rahim.

"Nak lawan virus kena lawan dengan protein. Virus "hirup" protein dr badan anak so dia kena makan high protein food. But the problem is selera tak ada, and body tak boleh nak digest food lebih2 so the highest protein in the form of liquid is bone broth. Dia hirup sup sahaja pun dah kira ok dah sebab semua dah meresap dalam stock tu. Give anak fresh juices as well. From food high in vitamin C like guava...papaya...also try and get some probiotics if u can. VCO pun bagus and body needs protein to produce white blood cells (antibody)".

Alauddin sangat menerima dengan baik sup tulang ayam ni, pandai pulak minta bila dah abis.
Dugaan masak bulan pose di siang hari, time tekak memang kering dan rasa lapar mula menyerang, bau halia dan bawang putih tersangat membuka selera aku.

1 mangkuk kecil tu memang licin la dia makan.
Nasib baik walaupun selesema selera makan dia masih dalam keadaan biasa,

Lepas tu aku buat steaming, means wapkan air panas menghala hidung untuk cairkan kahak atau hingus.

Yang ni sedikit je cabaran sebab Alauddin budaknya dah besar kan, dah setahun 7 bulan, so agak sukar nak pegang dia dalam keadaan meniarap.

Aku letak air panas dalam tupperware besar, then letak kat kawasan luas cam ruang tamu.
Lepas tu aku tanggalkan baju tinggalkan Alauddin pampers je, then aku tiarapkan dia atas peha aku.

Lepas tu dukung dia dalam keadaan meniarap tu, kepit dua belah bahu dia, takut dia pegang atau tarik bekas air panas kan.
Then halakan muka dia kepada wap air panas tu.

Memang tak lama lepas tu akan turun hingus pekat warna hijau kuning dari lubang hidung dia.
10 minit pertama dia tak menangis, lepas tu dia punye meronta nak lepas jangan cakap la.

Tapi suara nangis tu yang kuat, aku pujuk pun tak layan.
Tapi sebab nak kuarkan hingus tu, aku wat kental je.
Selamba je aku :)

Dalam 20 minit cam tu, selesailah.
Aku pun tarik hingus tu, memang pekat likat semua ada lah, then korek sisa2 dalam hidung tu guna cotton buds.

Pentingnya melakukan steaming ni untuk melonggarkan paru2 anak dan mengeluarkan kahak.
Cara ni yang terbaik dari bergantung dengan ubat yang sudah pastinya mengandungi dadah.

Selepas aku buat kaedah steaming ni, memang kuar banyak hingus.
Aku memang pantau je sebab nak pastikan Alauddin tak kesat dengan tangan dia.

Dalam tengah hari sikit, hingus dah stop keluar.
Aku pun amik kunyit hidup, tumbuk sikit nak amik air dia, sapu kat batang hidung dia.
Kuning la kejap batang hidungnya tu kan :)

Kering je aku sapu kunyit hidup tu, sampai la ke malam aku buat.
Sup tulang ayam masih diberi dan jadi menu utama dia untuk semalam dan hari ni.

Semalam sahaja Alauddin membuang 2 kali, dan dalam kuantiti yang banyak.
Tapi apa yang aku perhatikan, poo poo dia ada lendiran yang pastinya kahak.

Kira kahak tu keluar melalui poo poo dia la.
Lega sikit dah aku rasa.

Malam tadi pun tido dah tak de bunyi2, nyenyak sangat dia tido, bangun nak nyusu pun sekali je malam tadi. 

Bangun pagi pun aku tak de dengar batuk2 cam ada kahak sangkut kat tekak, semua dah back to normal.

Cuma hari ni masih teruskan lagi sup tulang ayam tu as menu dia.
Dan aku nak buat steaming tu lagi sekali kot2 ada lagi sisa kahak tu kan.

Tapi jangan terkejut la dengan nafas anak berbau bawang putih sebab sup tulang tu memang banyak bawang putih sebab bawang putih antara sumber makanan antiviral yang boleh melawan virus yang menyebabkan selesema. 

Tapi aku tetap suka cium mulut Alauddin tak kira masa sebab mulut budak sangatlah harum tak kira la dia makan apa sekalipun.
Bau baby kan salah satu bau syurga :)

Jadi, apa yang dapat aku simpulkan selepas menggunakan kaedah penawar semulajadi ni tanpa bergantung langsung dengan ubat adalah masa yang diambil untuk sembuh tidaklah lama sangat walaupun ada yang kata guna ubat lagi cepat sembuh.

Kiranya dalam masa 4 hari Alauddin dah sembuh seperti sedia kala dan hingus pun dah kering.
Cuma mak yang nak amalkan kaedah rawatan semulajadi kenalah rajin dan sabar ye.

Kalau buat mende sikit pun dah merungut susah, leceh, lambat segala, memang tak dapatlah nak merasa hasil yang sepatutnya.

Hasilnya, ada yang cepat ada yang lambat, bergantung pada daya ketahanan anak2 dan tahap istiqamah kita sebagai mak dalam merawat anak yang sakit.

Ok la..tu je nak kongsi untuk hari ni.
Lain kali berborak lagi

As-salam :)









7 comments:

  1. Sy pn x setuju dgn penggunaan ubat...makin teruk batuk ank sy..thnks ya sharing da info...sy akn cuba amalkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamudulillah...mana yang baik kite amalkan bersama ye :)

      Delete
  2. Sis saya cari group.kesihatan yg sis mention kt fb tu xde..camne nak join ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dieorg dah tukar group baru. nama dia grup nutrisi remedi alami malaysia (GNRAM)

      Delete
  3. Pttla da x jmpe..nway nk bust steaming ni cbrn plg bedar adlh nk bg budak duk diam..punyela pyh..huhu

    ReplyDelete
  4. Salam sis, nak tnye pasal sup tu. Memang kene masak 3jam ke? Nape ek?rase cm nak buat utk anak ni

    ReplyDelete
  5. Assalam.. Tq 4 the info sis. Sgt2 bguna bg sy sbb skg ank kerap demam, batuk selsema. Kesian sbb br msk 1thn. Hingus mmg pekat hijau kuning. In sha Allah sy ikhtiar kaedah steaming tu

    ReplyDelete