About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Monday, July 15, 2013

Giliran Berbuka Puasa Di Puchong

Assalamualaikum

Minggu lepas balik Puchong, saje nak berbuka dengan mama sekeluarga.
Tapi kami gerak dalam tengah hari, pergi amik barang dulu, then baru ke Puchong.

Sampai dalam pukul 4 macam tu, dapatlah rehat sekejap.
Aku sampai je terus amik bantal kecik landing baik punya depan tv...huhu..

Mama plak memang rindu sangat kat Alauddin. 
Sambil landing tu mata dah berat nak terlelap je.
Tapi tak mau nye lelap sebab layan sembang ngan mama.

Aku dah biasa sangat dengan keluarga mertua, jadinya dah macam anak beranak dah kami berdua, tak ada apa nak dikisahkan.
Bergolek berdua pun selalu dah :)

Suami plak plan asal dia nak berbuka kat Dataran Masjid Putra tu.
Memang tiap tahun time pose mesti sehari akan berbuka ala2 berkelah kat dataran tu.

Memang ramai time nak berbuka tu
Meja batu memang banyak disediakan, tapi kene datang awal la nak cop tempat kan.
Tapi suami dah bawak siap2 tikar kot2 penuh nanti, kelah kat bawah pun boleh je.

Tapi masa kami sampai, hujan dah rintik2, tak lama lepas tu hujan lebat siap guruh bagainya.
Mama dah bawak kuar daging, udang ngan sotong siap2, katanya nak masak je la.
Tak yah berbuka kat luar sebab hujan lebat.

Tapi suami kata awal lagi, baru pukul 4 lebih, hujan lebat nanti berenti elok la cuaca.
Masa ni 2 beranak ni duk berbincang bagai nak rak la.
Yang anaknya nak berbuka kat dataran, tak yah masak2, beli je kat bazar tu
Yang maknya nak makan kat rumah, nak masak lauk je.

Aku malas nak campur, layan tv je la....huhu
Aku ngikut je...tapi aku lagi suka bila mama kata nak masak sebab mama masak sedappppp...huhu

Pastu pukul 6 hujan dah berenti, suami ajak pergi bazar kat Putrajaya.
Dia nak cari yong tau fu buat makan sahur nanti.

Memula dia ajak sahur dominos je, aku plak tak lalu nak telan roti pepagi buta, pizza lak tu.
Aku kata mende lain ok lagi, pizza nanti aku takut tak tertelan je.
Maklumlah kuponnye banyak beno.

Dia memang la penggemar pizza yang hardcore, boleh telan bila2 masa je
Aku suh die beli untuk makan dia, tapi dia lak tak nak, sebab tak nak makan sorang.
Pulak dahhhh

Sudahnya nak mencari yong tau fu la, nama dia Norizan's Food.
Kami memang kalau beli yong tau fu ngan norizan je, dari zaman bujang lagi dah.
Sebab utama sedap, dan murah.

Deme ni siap keluarkan sendiri bahan2 sejuk dan mentah yong tau fu tu.
Jadi, in shaa allah halal dan bersih la sebab dari company melayu tulen :)

Tapi round sampai 6 baris orang meniaga, tak de langsung yong tau fu norizan.
Orang lain punya ada lah, tapi tak mau la sebab dah biasa dengan norizan.

Sudahnya kami beli rojak Singapore buat bersahur.
Lepas tu aku teringin nak minum air katira.
Selalu orang kata air katira kat Putrajaya sedap.

Mama tak de pesan apa2
Cuma kami beli makanan untuk wat makan malam nanti la balik dari Puchong,

Beli murtabak 2 keping, pun buat bersahur.
Aku beli mihun sup utara ngan roti john wat makan malam.

Sampai rumah dalam 15 minit lagi waktu berbuka, mama pun dah siap hidang semua.
Mama buat air nanas...terliur je tengoknye..

Mama masak daging masak kicap, udang dan sotong masak sambal, sayur lemak labu, sup cendawan, terubuk bakar dan air asam.
Air katira plak memang sedap dan tak manis sangat, aku memag suka air yang tak manis :)
Memang selera je makan. Seronok makan kat rumah dengan mak ayah :)

Malam tu kami balik dalam pukul 11 malam, sampai rumah pukul 12.30 tengah malam.
Alauddin pun ok je, dah siap tido semua, so masuk rumah sambung je tido balik.

Pasal mama nak pergi umrah tu, visa masih belum dapat.
Rupanya ramai juga yang belum dapat visa, tak kurang juga yang ditangguhkan.

Jadi, mama skang dalam tempoh menunggu visa sahaja lah.
In shaa Allah, dipermudahkan lah urusan mama dan abah nak buat Umrah.

Planning minggu ni nak balik Manjung plak
Yeay!! 

Yang best suami cakap tido semalam kat Manjung, pas berbuka sabtu tu balik Kuala balik la sebab ahad suami nak rehat dan bersiap barang2 dia plak.

Seronok puasa tahun ni sebab setiap hujung minggu aku akan cuti masak.
Suami ajak makan luar atau beli makan kat bazar je.
Isnin sampai Jumaat je memasak....suka3 :)

Hari ni  punya cerita plak kan, aku tertido petang tadi dan nyaris la terlepas nak pos barang2 customer.
Asalnya menyusukan Alauddin.

Masa tu pukul 3.30 petang, so masih awal la memandangkan aku dah packing siap2 mana yang order petang Jumaat sampai Ahad malam tadi.

Cuma tinggal barang poslaju yang bayar ari ni dan bean bag sebiji.
Tengah menyusu tu landing baik punye, sekali terlelap.

Aku tersedar tengok jam pukul 4.30!!
Lagi 10 minit gdex akan datang collect barang.

Aku cepat2 tengok phone, ada 2 miscall dari gdex, aku pun call balik, tanya nak datang dah ke, dia cakap ada kat kedai orang collect barang, lepas tu baru datang rumah aku.

Bersilat kejap aku bungkus bean bag tu, nasib kejap je.
Kira masa gdex mari tu, aku baru pas sealed bean bag, legaaa...sempat siap walaupun dalam keadaan terperanjat....huhu

Good boy untuk Alauddin sebab bagi kerjasama yang sangat baik kat mama :)

Ok la, dah lewat ni, nak solat jap then masuk tido.
Tapi Alauddin masih segar mengadap Upin Ipin dia....sabo je la :)

As-salam



No comments:

Post a Comment