About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Thursday, July 25, 2013

Sedikit Persiapan Raya :)

Assalamualaikum

Hari ni aku memang yakin ramai yang tengah seronok sebab semalam kan PM dah umum dapat duit raya RM500 kan...bersyukur la ada duit raya :)

Ehemm...ehemm....tapi abah Alauddin dapat rezeki lebih sikit sebab berkhidmat bawah Kerajaan Negeri Selangor dapat la merasa duit raya sebulan gaji...Alhamdulillah....:)

Beberapa hari sebelum ni, suami terperasan yang duit gajinya macam tak berluak mana je, luak la sikit tapi balancenya lebih dari biasa pula.

Aku cakap mungkin ni hikmah dia berkursus tu, sebab belanja tak banyak guna macam dia kerja hari2 kat pejabat.

Ulang alik seminggu ke 2 minggu sekali pun, dalam RM150 pergi balik sekali minyak ngan tol. 
Belanja makan minum apa tak de sebab kat sana dia siap makan minum, tempat tinggal segala.

Barang2 asas lain dah beli siap2 sebelum masuk kursus, tinggal bagi belanja anak bini je.
Tapi sebab aku tak de banyak mende nak beli, semua cukup lengkap, duit belanja minggu tu masih ada tak berluak pun.

Nak plak bulan puasa ni, suami tak de memang tak jejak la bazar nun, semua masak je..
Suami balik nanti baru gi bazar, kan banyak gile jimat tu...huhu

Ada juga dia kene keluarkan duit masa kursus ni cam nak bayar baju batik, baju kursus 2 pasang, baju istiadat dan baju konvo nanti, tapi bukan 1 bulan tu sederap kene bayar la.
Ada bulan2 dia yang pihak pengurusan dah tetapkan untuk bayar.
Cuma standby duit je la.

Ari ni dah 16 Ramadhan kan, tinggal lagi 13 Ramadhan nak menuju bulan Syawal.
Tengok kalendar bulan ni 29 hari je puasa, apa2 pun tunggu pengumuman raya je la kat tv kan :)

Persiapan raya slow and steady je sebab aku banyak beli sikit2 sebelum puasa lagi.
Baju melayu suami paling awal sekali.
Seperti kebiasaan 2 tahun lepas, tahun ni pun suami dapat lagi baju melayu siap sampin dari pejabat dia masa join Maulidur Rasul hari tu.

Jadi kami memang dah sepakat membawa berkat ikut aje la warna baju melayu si suami, maklum lah bini tak cerewet...kehkehkeh...

Aku punye baju raya bulan 3 dah siap beli kain pasang. 
Tapi tempah plak lambat...hahahaha..

Bulan 6 tukang jahit dah tak nak amik tempahan dah.
Aku round kedai jahit beso2 pun deme dah tak amik dah.

Jadi, aku teringat customer aku sorang ni.
Dia ada amik tempahan tudung 3 layer tu, aku pun pernah beli ngan dia tudung tu dan memang jahitan tudungnya marveles la.

Jadi, aku pun bertanyalah pada dia ada amik tempahan baju kurung tak, dia kata memang dia jahit baju kurung, bertahun dah.
Tudung 3 layer tu je baru tahun ni buat bisnesnya....
Ohhhhh...gitu rupenye...

Masa tu lagi seminggu nak puasa, aku tanya masih bukak tempahan lagi tak
Dia kata dah tutup tapi akak punye pasal boleh la.
Dia kata kalau 2 pasang dia boleh amik lagi, tapi tak leh janji siap cepat la sebab dia kene ikut turutan orang lain tempah juga.

Tapi dia janji dalam pertengahan Ramadhan boleh siap la sebab dia pun nak stop jahit2 ni masa minggu ketiga puasa.

Aku tempah baju kurung moden je, dia kata boleh je...lega dah aku bab baju raya aku.
Bila dia kata cam tu, petang tu juga aku pos kain 2 pasang kat dia, esok tu sampai dah....bagus service Poslaju kan :)

Kelmarin dia mesej cakap baju aku dah siap, pastu aku pun terus buat bayaran, in shaa Allah petang hari ni dia pos la, dalam minggu depan confirm sampailah baju aku tu :)

Dalam duk ada 2 pasang tu, beli juga online punye.
Hari2 duk ngadap fb dan blog segala mau tak sangkut.

Tapi aku beli lebih bukan nak wat pakai raya, tapi nak pakai bile2 la time nak gi kenduri ke, gi program suami ke..senang dah ada baju kurung baru....haha...

Baju kurung lama2 yang masa bujang, masa belajar dulu, aku dah masuk dalam kotak, lepas tu pos ke Hulu Selangor.
Kat situ ada tempat pengumpulan baju kurung dan baju melayu untuk pihak situ bagi kat orang2 kurang mampu untuk guna masa hari raya.

Aku jumpa kat fb pun page depa ni, dieorang ada tempat kumpul baju2 terpakai yang masih dalam keadaan elok, tidak koyak atau lusuh, kat 1 kawasan di setiap daerah dalam Selangor.

Tapi sebab aku tak tahu bila masa aku nak gi kat tempat deme, aku minta untuk pos je la baju2 semua tu, senang cerita.

Lepas tu hujung tahun ni ramai sedara mara sepupu sepapat pakat nak kawin semua, tu yang aku rasa nak standby baju kurung baru.

Dalam duk pilih2 tu, beli la sepasang kurung riau dan kurung kedah, 2 2 tu kain cotton.
Lepas tu tengok kawan jual jubah fishtail, terbeli 2 helai jugak.
Jubah ni boleh pakai dengan seluar atau kain labuh, sesuai sangat.

Kasut raya guna yang tahun lepas sebab beli tahun lepas tak pakai2 sampai ari ni, simpan elok je dalam kotak....suami pun dah jeling dah...
Nasib baiklah warna kasut sedondon dengan tema tahun ni....huhu

Baju Alauddin dah selesai untuk hari pertama raya la, baju melayu sehelai jubah sehelai.
Cuma aku lebihkan pada pakaian tukar hari2 dia.

Aku kan suka pakaikan dia rompers, jadi 2 pek rompers saiz 12m dah settle dibasuh.
Tunggu suami balik nanti baru shopping baju jenjalan Alauddin.
Tapi baju tak pakai lagi pun ada juga 5 6 pasang.

Bab kuih raya pun aku beli online je sudehhh...senang je kerja aku ni.
De kawan kat manjung, memang aku kenal la akan kesedapan kuih buatan dia, jadi aku tempah kuih raya 3 jenis kat dia.
Kuih semperit 2 balang, kuih tart nenas 2 balang, dan kuih putih2 melati 2 balang.
Mak aku 1 set, aku 1 set.

Kuih aku order tu siap minggu depan, akak tu mari anta kat rumah mak aku la.

Pastu aku order plak kuih batang buruk sebab suami aku hantu kuih batang buruk, aku order 2 balang, 1 bagi mak aku la.
Kuihnya dah sampai petang tadi, cepat servicenye :)

Pastu ada kawan masa kat u dulu, dia buat biz kuih raya, aku order 3 jenis tapi lupa dah nama kuihnya sebab namanya moden beno..haha..
Aku order 2 set juga, 1 set untuk aku 1 set untuk mak aku.
Yang ni mungkin siap minggu depan gamaknya.

Ok, settle bab kuih muih,
Cuma balik manjung nanti, sepanjang jalan ke sekinchan bersepah orang jual kerepek rempeyek segala, beli kat situ je.

Suami lak balik minggu depan, in shaa Allah jumaat petang atau sabtu pagi la bertolaknya.
Ahad atau Isnin tu planningnya nak berbuka kat luar je, mengimbau kenangan zaman bercinta.

Cadang nak berbuka kat tasik Shah Alam.
Beli kat bazar kat stadium Shah Alam tu, then terus park kat tasik kan.

Dulu masa belajar kat Shah Alam, tu la tempat kami berbuka pun.
Biasa kami makan 1 jenis cam nasi ke kan, lepas tu air sebungkus, makanan sampingan lain makan kat rumah sewa masing2 la.

Tiap kali puasa mesti suami duk teringat, sabar je la tau :)

Tapi bila melibatkan persiapan raya ni, kene banyak beringat la, tak mau membazir ye.
Nanti lepas raya nak guna duit gak kan nak hidup.
Bukan nak abis time 2 3 hari raya je...huhu

As-salam :)



No comments:

Post a Comment