About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Tuesday, December 31, 2013

Bye Bye 2013

Assalamualaikum

Selamat tinggal 2013
Selamat datang 2014

Tahun 2013 yang menyimpan pelbagai kenangan pahit manis seperti tahun-tahun yang lalu
Tapi banyak yang manis dari pahitnya...Alhamdulillah :)


ABAH DAN MAK

Alhamdulillah....abah dan mak masih diberi kesihatan yang baik sepanjang tahun ini.
Mampu untuk melakukan tugas2 harian, berjalan-jalan dengan anak-anak dan bersukan dengan adik2 aku.
Cuma abah dah mula ambil berat kesihatannya. Mula mengawal apa yang perlu seiring dengan pertambahan usianya.
Doktor kata tekanan darah abah agak tinggi. Sejak makan ubat hospital, darah tinggi abah kembali stabil tapi perlu pemeriksaan doktor sebulan sekali.
Mak pula beberapa minggu lepas doktor kata ada kecing manis walaupun bacaan lebih sikit dari bacaan normal.
Doktor pesan untuk kawal pengambilan makanan dan minuman manis.

Selain itu, keupayaan mak dan abah dalam keadaan yang baik sahaja...Alhamdulillah :)
Bisnes murtabak abah dalam keadaan yang baik. Masih diterima seperti selalu.
Adik-adik dah semakin besar, semua dah boleh diharap. Dah boleh bantu mak dan abah.
Banyak dah ringankan tugas abah....:)
Ila pun dah abis tingkatan 5 dah...dah anak dara dah adik aku sorang ni.
Teringat time baby aku yang menjaganya macam seorang mak menjaga anak
Sekarang dah abis sekolah dah adik aku....alahaiii...cepat masa tu berlalu..
Kak Long doakan perjalanan hidup Ila selepas ini lebih baik...In shaa Allah..

Tahun ni tak dapat bawak mak abah berjalan-jalan pusing Malaysia.
Sebab Nas berkursus selama 6 bulan.
Nas la kaki jalannya pun, jadi bila tauke tak bergerak, yang lain-lain pun sama la..hihi
Sebab Nas rajin survey tempat nak berholiday.
In shaa Allah tahun 2014 kita berholiday ye...
Nas kata nak qadha' tahun ni punye masa holiday...huhu

MA DAN ADIK-ADIK

Ma di Kuantan dijaga baik oleh adikku, Wan. Semakin berseri muka ma sebab suka anak-anaknya semua berkumpul depan mata ma sekali sekala.
Rindu ma sudah lama terubat apabila dapat bertemu dengan anak-anaknya selepas 11 tahun menanti.
Doa seorang ibu memang termakbul.

Alhamdulillah.....Wan membesar sebagai lelaki yang bertanggungjawab.
Menggalas tanggungjawab menjaga ma dan 2 adik perempuan kami ketika usianya 22 tahun.
Yang ketika itu rata-rata remaja seusianya begitu seronok melalui kehidupan zaman muda mereka.
Tetapi Wan memilih untuk merasa nilai seronok itu dengan 3 wanita yang berbeza namun sangat dekat dengan hatinya.

Wan yang dahulunya agak nakal dan sukar mendengar kata, kini dia saling tak tumpah seperti seorang bapa.
Walau tidak belajar tinggi mana, tapi mampu berbakti pada ibunya.
Ada bahagian yang lebih baik untuk kamu adikku...in shaa Allah :)

Ma seorang yang lembut dan sangat menghargai apa2 yang anaknya bagi.
Beberapa kali jugak kan, masa aku call ma, ma cakap macam ni "Long, ma tengah pakai baju yang Long beli tu....cantik bajunya..ma suka..."
Pastu dengar la gelak tawa dia kat hujung tu..
Selalu sangat cakap macam tu :)
Pastu masa raya, aku datang beraya dengan ma.
Masa aku sampai, tengok ma pakai baju raya aku bagi.
Pastu tanya...cantik tak ma pakai?...Mesti la cantik kan...haha :)
Semoga tahun depan Allah S.W.T. kurniakan kita sekeluarga lebih banyak masa bersama :)

KELUARGA MERTUA

Tahun ni tahun terakhir mama dan abah buat bisnes kantin sekolah.
Sebab memang menjadi syarat di sekolah Putrajaya, paling lama pegang kantin sekolah selama 3 tahun sahaja, kemudian akan digantikan dengan tender dan peniaga baru.
Mama memang dah bersedia dari pertengahan tahun lagi.
Mama bercadang nak bukak restoran.

Kedainya mama dah dapat setelah lebih kurang 3 minggu mencari.
Lokasinya di Kota Warisan, Dengkil jalan nak ke Salak Tinggi.
Segala urusan sewa kedai dan kunci dah selesai.
Sekarang tengah proses menambah kelengkapan kedai, piping, wiring, pasang tiles semua la..

Mama target hujung bulan 1 atau awal bulan 2 in shaa Allah akan mulakan perniagaan.
Kami anak menantu bagi buah fikiran mana yang perlu. Mama memang nampak semangat sangat tu.
Cuma mama dan abah adakalanya tak sepakat...masing2 ada idea tersendiri
Harapan aku semoga semuanya berjalan seperti yang dirancang.
Selepas ni mama boleh urus masa sendiri. Ye la..perniagaan sendiri dah tentu semua mende kita sendiri yang control kan.

Kalau tak, setiap tahun mama sekeluarga boleh berjalan-jalan time cuti sekolah je
Paham-paham je la kantin sekolah kan, mana boleh tutup macam restoran, mau lapor bebudak kan...kang ada yang saman laks..hihi
Pastu mama boleh la ada masa untuk berehat dari masa buat kantin dulu.
Kami memang nak mama jadi tauke yang sebenar....tak perlu buat kerja berat2
Badan makin tua makin tak larat.

Masa kantin dulu, mama la tauke, mama la tukang masak, mama la tukang kemas...
Sebab mama susah nak harap orang atau pekerja sendiri nak2 lagi bab masakan, takut tak sedap dan yang penting tak jaga kebersihan seperti mana mama buat.
Harap tahun depan lebih baik la kehidupan mama dan abah sekeluarga.

MY SMALL BISNES :)

Alhamdulillah....masih diberikan rezeki yang baik dalam perniagaan kecil.
Masih ada rezeki untuk dikongsi bersama-sama yang tersayang di sekeliling aku.
Ahli dropship juga semakin bertambah..Alhamdulillah
Jualan dari dropship juga menyumbang kepada jualan harian aku.

Tahun ni banyak perubahan dalam bisnes aku lakukan untuk jadikan ia lebih mudah dan senang diuruskan.
Cabarannya masa nak bukak current account dengan Maybank.
Aku isi online je...tapi rupanya akaun yang aku pilih tu conventional, aku kata aku nak bukak Islamic account.
Then kene plak tunggu sistem depa cancel plak permohonan aku tu.
Sebab kalo mohon online ni once dieorang accept, terus dapat no akaun, so kene cancel dulu baru boleh mohon baru.
Tapi kene bayar denda rm20 sebab aku yang nak cancel...tak ngape la janji aku dapat bukak yang Islamic sudahlah..

Dekat sebulan jugaklah aku nak selesaikan urusan nak bukak current account ni.
Kalau walk in kat cawangan pulak die nak introducer bagainya pastu ada la lagi syarat2nya..Leceh sehhh..
Tapi disebabkan maybank tu adalah bank paling utama orang guna dalam berurusniaga online ni jadi nak tak nak kenelah jugak usahakan untuk buat current account.
Tak lalu la aku nak ke bank setiap minggu semata-mata nak clearkan transaksi yang katanya over the limit gitewww...huhu
Tapi tersenyum kembang la jugak aku kan bile staff maybank tu terbeliak biji mata masa printkan transaksi mingguan aku.

Memang deme akan tanya...bisnes apa ni kak beso2 je amountnye...aku kabo bisnes barang baby...hihi..
Ehhh.....boleh dapat rupe ni ye kak bisnes online jerrrr....boleh aje dikkk kalo diusahakan....giteww..
Memang deme2 suggestkan sangat segeralah bukak akaun semasa tu.
Mana taknya muka aku pun deme dah kenal tetiap minggu datang bank atas sebab yang sama....deme letih aku lagiiii letih..haha
Minggu ke 2 bulan 12 selesai la urusan perbankan aku dan berurusniagalah aku sampai pengsan pun tak ngapa sebab in shaa Allah tak de limit transaction katanyaaa...legaaa mak esah dengorkan.
Alhamdulillah...panjang pula kisahnye kan..
Aku kalo cite pasal bisnes memang la rupe ini...haha

Dengan cimb pula bukak akaun semasa punye la senang...
Datang terus pegi jumpa officer kat meja belakang tu kan...tunjuk semua maklumat die nak...
Deme godek2 komputer jap..lepas tu bagi borang suruh sain...
Dekat 6 7 kali sain jugak la..dah macam bebudak datang nak minta sain sijil nak masuk u plak...haha..
Lepas tu tot tet tot tet siap la semuanya...bagi kad bank buat apa yang patut
Lepas tu tunggu la seminggu lagi nak dapat buku cek pulak..
Apa ke mudah bebeno nak bukak akaun semasa dengan cimb ni...haha..memang aku salute la dengan perkhidmatan deme ni..terrrrrrbaik

Tahun ini juga segala barang2 ready stock kat bilik belakang aku susun lawa2
Beli segala container yang aku rasa sesuai untuk aku simpan stok dan mudah untuk aku angkat dan ambil stok.
Lepas tu buat coding dan label elok2 kat container tu bagi aku senang nak cari barang.
Mana perlu gantung aku gantung
Nas dah siap tebuk lubang pastu beli penyangkut segala.
Memang udah rupa kedai serbaneka dah aku tengok bilik belakang tu.
Tapi dalam keadaan yang kemas dan tersusun la
Kalo bersepah aku jugak yang rimas kan
Cumanya akan datang nak perkemaskan lagi susun atur barang2 dalam bilik tu.

Tahun ni juga rasa lebih puas sebab dapat bantu abah untuk persekolahan 3 orang adik2 aku dengan hasil bisnes kecik aku ni. Alhamdulillah
Sepanjang bulan 12 memang mak selalu call kata hujan kerap kat Manjung.
Sampai berniaga pun banyak tak abis.

Ada sehari tu abah berniaga kat Seri Iskandar.
Elok je abah baru goreng 20 keping, datang sorang customer beli 10 keping.
Baru nak tambah goreng turun hujan selebat-lebatnya dari petang tu sampai la ke malam.
20 keping tu je la yang abah sempat goreng.
Elok lepas maghrib abah kemas2 terus la balik rumah sebab memang tak de tanda2 hujan akan berhenti.
Itu salah satu dugaan orang yang berniaga pasar malam.
Pergi berniaga bawak 10 takung, kalau hujan tak berhenti-henti dari petang bawak ke malam memang akan bawak balik la 10 takung ke rumah semula.

Aku dah merasa masa zaman kami 3 beradik berniaga dulu.
Basah lenjun, kilat petir, payung nak terbang dek angin, air lecak bergelenang kat kaki, angin kuat, minyak meletop2 kene air...perghhhh...tu paling thrill nya..kami lagi sanggup berdiri luar payung basah lenjun kene hujan dari kene minyak meletop2 kat merata- rata badan...haha...
Kalau ingat balik memang seronok...sebab pengalaman macam tu bukan semua orang lalui.

Jadi bila mak selalu bercerita pasal berniaga time hujan ni, aku tolong la mana yang mampu untuk ringankan beban abah.
Alhamdulillah...selesai dah semua bab yuran dan barang2 persekolahan adik2 aku.
Mana lebih kita kongsi mana kurang kita tontong..
Tu ayat paling aku suka time2 belajar dulu...haha..kenangan gak tu.

Adik2 aku pun suka beno pow kakak die ni
Tak pe la...bukan untuk orang lain pun..adik sendiri jugak.
Walaupun orang duk kata adik tiri la bagainya padahal deme pun tak tahu kalo dah 1 bapak tu adik badik kandung la..mana nak datang tirinya pulak
Pastu sibuk kata adik tiri ko..adik tiri ko..
Lempang sekali nak?????!!!!

Ketika ini jugaklah aku rasa mungkin ini hikmahnya aku memilih untuk tidak bekerja makan gaji.
Aku dapat juga bekerja di rumah dan dalam masa yang sama aku dapat jaga suami dan anak aku dengan tangan aku sendiri.
Ada jugaklah kawan2 yang kata jeleslah tengok ang duk umah masyukkkk tapi anak depan mata
Ala....rileks la babe..bahagian kita lain2
Masing2 punye pilihan
Kalau kita bahagia dengan apa yang kita pilih...in shaa Allah bahagia lah kehidupan kita.
Jangan suka banding2kan life kita dengan life orang lain sebab apa yang kita lalui tak sama dengan apa yang orang lihat.
Yang pentinggggg....kita enjoyyyyyy..gitewwww

KAMI 3 BERANAK

Nas dah kembali ke pangkuan keluarga...wah...ayat ko tak menahan mak esah!!!
Awal tahun dulu kami berdoa lambatlah masa berlalu menghampiri bulan 6.
Tapi ia tetap tiba juga.
Bulan 5 suami dah sugul memikirkan nak tinggal anak bini walaupun boleh je balik 2 atau 3 minggu sekali kan..kihkih
Ye la..laki aku bukan kerja tengah laut ke hape kan, memang tak biasa nak jauh2 ni.

Lepas tu dugaan berjauhan pulak.
Bagi kami yang tak pernah berjauhan ni memang terasa sangat lah.
Mula la ada perasaan merajuk, rasa sunyi, rasa memendam...masa ni la syaitan mari nak cucuk jarum..
Bagi si isteri pikir yang bukan2
Suami senyap je kata sibuk apa la agaknya

Padahal memang suami tu sibuk gilerrr
Sampai selalu mengadu tak cukup tido..kadang 4 jam je tido.
Lepas tu kene train cam askar...segalanya kene punctual.
Tapi aku suka time nas ada kelas sebab time tu duk wasap non stop.
Macam2 cerita aduan dan masalah dikabonya.
Aku cube membayangkan aku berada bersama die di sana...feeling mehhhh...haha

Lepas tu ada harinya memang tak sempat nas nak call tanya kabo anak bini...aku pulak duk tenang2 ke tepon ngape la tak de bunyi apa2 ni...apa dibuatnya laki aku ni
Pastu karang kalo telepon tercungap2 suaranya..rupenye tengah naik tangga..
Tak pun tengah berjalan nak ke dining..jalan laju ngejor ke masa..jadual padat bebeno katanya.
Dapat la sembang barang 5 minit macam tu.

Tapi kalau ada masa terluang..time hujung minggu tapi deme tak bole balik sebab ada aktiviti malam...memang duk video call sampai la berejam2..

Tapi dugaan berjauhan memang la hebat pada kami laki bini.
Bergaduh beso tu tak de la...tapi lebih kepada perasaan tak tentu hala dalam hati masing2.
Memang nas banyak main peranan la...cuba menenangkan aku.
Selalu pesan doa la cepat masa berlalu supaya cepat habis kursus dia.
Nas agak positif berbanding aku yang bercelaru sikit emosinya..haha
Minah drama katakan...

Tapi hikmahnya berjauhan ni kan.....
Aku dah teror bawak kete.
Ke pasar malam, ke bank, ke klinik, ke kedai....tu je pun...haha
Aku memang bukan kaki jalan merata kalo tak de nas..jadi memang aku keluar hanya dengan tujuan je.

Kalau saje2 nak keluar sebab nak jalan-jalan ke memang tak de la...
Sebab perasaan MALAS aku lagi kuat dari perasaan nak berjalan tu.
Kiranya aku dah berani bawak kereta la.
Walaupun Alauddin tak di train untuk duduk dalam car seat ke atau duduk sengsorang kat seat die, Alhamdulillah dia memberi kerjasama yang amat baik sekali.
Biasa mpv ada seat kecik kan kat tengah die..tempat letak lengan time driving biasanya orang guna seat kecik panjang boleh naik atas bawah tu..

Tapi aku gunakan seat tu untuk jadikan tempat sandar Alauddin.
Alauddin pulak duduk atas bantal tinggi, memang nas suka suke beli bantal tinggi ni..aku panggil bantal sakan sebab banyak jual kat kedai sakan.
Lepas tu aku ikat die dengan tali pinggang lama nas.
Kira cam seat belt khas untuk die la...mana tahu tengah bawak nanti brek tetibe ke kan tak de la jatuh ke depan.
So memang selesa la si bujang ni duk situ sambil melayan upin ipin dia.
Bawak sekali kudapan dan air botol die.
Semua letak kat seat penumpang tu.
Dia nak apa2 capai je sendiri.

Hujung tahun ada anniversary, besday Alauddin dan besday nas masa new year. Setiap tahun time besday dia memang 1 dunia la cuti...haha
Tapi kami tak sambut beria pun.
Cuma saling ingat mengingati.
Masa anniversary nas tak abis kursus lagi.
Jadi masa sebelum krismas tu dia bawak la anak bini dinner kat Medan Ikan Bakar Tanjong Harapan, Port Klang.

Sambil makan tu die cerita lah masa dia kecik2 mama selalu bawak die makan kat sini.
Yang famous kat sini nasi lemak.
Nas kata sambalnya sedap.
Tapi masa kami makan tu nas kata tak sedap cam dulu nasi lemak dia.
Mungkin air tangan orang lain kot.
Masih sedap cume tak sesedap dulu.
Pastu die cerita plak pasal port klang
Siap cakap lagi...ni la port klang kalau ayang nak tahu...
Cam abang duk cerita bedtime story kat adik umur 5 tahun lagak dia..hahaha..

PLANNING 2014

Nas cam biasa nak banyakkan bercuti dengan anak bini.
Kalendar bulan jan sampai april dah terisi dengan destinasi jalan2 yang bakal kami pergi.
Aku serah je semua kat dia...ikut lah mana nak gi..aku tak kesah.
Cuma aku request nak gi penang sebab aku dah mula rindu penang.
Setiap tahun memang tak sah kalo tak mai penang.
Syurga makanan hoiiii...sapa tak suka kan!!
Line clear.....mu tunggu aku datang...haha!!

Nak tambah ahli keluarga
In shaa Allah...sedang berusaha ke arah itu.
Aku dah sebulan lebih stop ambil pil perancang.
Alhamdulillah...tak de gangguan hormon selepas stop pil sebab kitaran kewanitaan berjalan seperti sedia kala malah tarikhnya juga sama seperti sebelumnya.
Jadi aku hanya bersedia mental dan fizikal untuk menerima rezeki dari Allah Taala pada bila-bila masa sahaja.

Alhamdulillah....dapat selesaikan penyusuan susu ibu selama 2 tahun pada  Alauddin.
Sehingga sekarang masih menyusu lagi.
Cuma malam dah boleh tido tanpa susu mama.
Dah 4 malam Alauddin tido dalam dakapan abah.
Sebab nak biasakan die tido dengan abahnya.
Senang di kemudian hari :)

Rasa nak buat website khas untuk bisnes aku.
Senang orang nak beli thru website je terutama pada mereka yang tak akaun facebook ni.
Ada jugak tau yang tak minat nak layan laman sosial ni jadi aku kene sediakan platform lain untuk mereka.
Ada juga yang order thru lelong.com. Bulan 1 ni kene renew akaun untuk tahun depan.

Tu la antara yang aku terpikir nak buat untuk tahun hadapan.
Sebab aku bukan jenis yang list beria apa nak buat.
Aku suka tengok keadaan dan follow je apa yang ada depan mata.
Ada rezeki untuk kami Alhamdulillah....kalau tak de rezeki nak buat macam mana.

Yang lain2 macam nak jadi lebih dari sebelum2 tu memang dah jadi azam harian dah.
Mesti la kita nak setiap hari kita sentiasa berubah ke arah yang lebih baik.
Tak perlu tunggu tahun baru pun.

Yang lepas jadikan kenangan 
Yang akan datang perlu diutamakan.
Tingkatkan perkara kebaikan yang memberi hikmah pada diri, keluarga, masyarakat dan agama.
Kurangkan dan jauhi perkara yang lagha dan terlarang demi memelihara iman dan hati kita semua.

As-salam :)





No comments:

Post a Comment