About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Wednesday, May 13, 2015

Kisah di sebalik peristiwa

Assalamualaikum

Pejam celik pejam celik dah 32 weeks @ 8 bulan dah usia kandungan aku
Aku sendiri pun rasa macam cepatnya masa berlalu
Lagi sebulan lebih je aku nak beranak ni....in shaa Allah
Hari2 call mak borak2 tetiba mak tanya ehh kamu ni balik ke Manjung bilanya
Masa bulan puasa ke?
Aku kata eh sebelum puasa dah balik manjung mak
Sekali aku cek kalendar minggu pertama bulan 6 aku dah 9 bulan
Sekarang dah minggu ke 2 bulan 5
Mak aiiii dah tak lama la mak nak bersalin
Gelak beso mak aku dengor kan aku terkejut tu

Nurse kk sini kabo masa aku 36w aku akan direfer pada pakar sebab pernah ada sejarah czer kan
Jadi doktor pakar akan pantau keadaan aku la untuk bersalin normal
Jadi dieorang refer ke hospital tanjung karang
Aku bagi tahu depa aku nak bersalin di Manjung sebab terus berpantang di sana
Sama macam masa Alauddin la

Jadi nurse kata macam tu masa 36w tu depa terus keluarkan surat rujukan ke hospital manjung je la buat further check up kat sana terus
Aku pun kira2 la date bila aku genap 36w tu
Dalam minggu ke2 bulan 6 aku dah 36w jadi selepas tu Nas akan hantar aku balik ke Manjung la
Masa tu aku tengok belum masuk bulan Ramadhan lagi
Kira2 ada lagi sebulan la lagi untuk aku prepare barang bawak balik ke Manjung
Ohhhh cepatnya masa berlalu

Beberapa malam sebelum ni kami berborak laki bini....ala2 pillow talk gitu
Nas kata ehh dah dekat nak bersalin dah ayang ye
Aku kata aah kan.....rasa macam kejap je masa tu
Kenangan ectopic pun aku masih belum lupa lagi padahal dah setahun 2 bulan dah ianya terjadi
Masa tu rasa macam boleh ke aku mengandung lagi
Tapi sekarang dah nak beranak dah pun

Nas pun terpikir masa nak dapat baby rasa lama
Dia sendiri pernah tanya aku lepas keluar hospital dari kes ectopic tu
Dia kata doktor ada kata apa2 ke pasal boleh mengandung ke tak
Aku kata tak de masalah apa2 sebab tiub sebelah aku ok je tak de masalah
Jadi mesti boleh mengandung seperti wanita normal yang lain
Sebab aku masih ada rahim dan tiub
Aku bukan kene buang rahim

Memang selepas aku operate tu Nas macam takut juga
Dia bukan la kesah pasal nak anak ke apa
Tapi lebih kepada keadaan aku
Dia takut kalau mengandung ada masalah lain lagi tak
Tapi aku kata tak yah fikir sangat lah sebab ectopic ni bukannya sejenis penyakit serius

Jadi bila aku bagitahu yang doktor kata sebaiknya 6 bulan pertama selepas operate elakkan termengandung sebab nak bagi sihat sepenuhnya luaran dan dalaman la
Aku ikut sahaja lah nasihat doktor tu
Nas yang memang jenis perisau orangnya lagi la patuh kan
Aku berpantang 44 hari sebab anggap seperti keguguran la

Selepas 6 bulan dalam bulan 9 macam tu aku bagitahu Nas ok dah tamat tempoh penyembuhan...hihi
Masa ni kami planning untuk mengandung
Masa ni juga Alauddin hampir nak masuk 3 tahun dan boleh difikirkan untuk wean-off
Jadi aku mula google apa perlu dilakukan jika ingin mengandung
Aku baca tips2 dan petua yang ada dan mana yang mudah dan sesuai dipraktikkan kami buat
Untuk tempoh 2 bulan sebelum dapat tahu mengandung pun kami stop minum kopi dan nescafe
Cara2 berjimak untuk mudah mengandung juga kami lakukan
Korang boleh google ye :)

Selain itu aku amalkan setiap kali selesai solat baca surah Al-Waqiah dan berniat untuk dimudahkan mengandung
Surah Al-Waqiah antara surah menjemput rezeki kan
Memang kami fokus bersungguh-sungguh untuk mengandung

Alhamdulillah awal bulan 10 aku mula lewat datang period
Lepas buat check up sebab takut aku kene ectopic lagi then further check up lagi
Sampai la yakin yang aku memang betul2 mengandung

Bila sampai ke masa ini, aku memang selalu tengok 3 parut kecil kat perut aku ni
1 parut panjang bekas czer tapi tak nampak sangat sebab bawah perut
2 lagi parut tebuk masuk camera masa ectopic ari tu
Tebuk 3 kali sebenarnya, 2 kat kiri kanan pusat, 1 lagi kat dalam pusat jadi tak nampak pun
Tapi sekarang dah 8 bulan ni pusat aku jadi rata pulak
Tak nampak pulak parutnya...huhuhu

Nas tak pernah tengok parut aku secara dekat
Tapi ada sekali tu dia tanya ini apa
Aku kata parut ectopic ari tu
Dia kata keciknya...aku kata ye la masuk camera ja
Bukan operate macam masa beranakkan Alauddin
Sebab dia tengok yang czer tu panjang sikit tapi tak berapa jelas sebab dah makin pudar dah

Masa borak2 tu aku cakap tak sangka ada rezeki lagi kita dapat baby
Masa ectopic rasa macam down sangat2
Nas kata itu la rezeki kita kan
Dia pun tak sangka dia dah nak ada 2 anak dah
Nanti pejam celik pejam celik dah masuk 3 pulak
Hahahah...belum keluar hat ni udah pikir hat no.3 ye

Planningnya selepas Nas abis kursus 2 tahun lepas baru nak tambah anak
Sebab Nas takut aku mengandung masa dia jauh dari aku
Nanti ada masalah apa2 dia dah jauh sebab kursus tu kan
Masa tu pulak Alauddin pulak baru umur setahun lebih
Kecik sangat lagi dan masih menyusu badan

Tapi perancangan Allah tu yang terbaik
Allah bagi ujian kat kami dulu baru dia bagi rezeki anak selepas tu
Sekurang-kurangnya aku ada secebis kenangan yang tak semua wanita melaluinya
Dan kerana perkara itu juga kita nampak bagaimana kuatnya kasih sayang suami, mak abah, keluarga mertua, adik beradik, saudara mara yang rupanya sayang pada kita
Alhamdulillah....

Tapi setiap perkara yang jadi ada je cerita disebaliknya
Orang kata rezeki yang tak disangka2 kan
Masa dalam tempoh bertunang, Nas dapat rezeki bekerja dalam sektor awam
Dapat surat lulus temuduga dan mula masuk kerja pada bulan 4 2010.

Selepas nikah urusan cari rumah di Kuala Selangor juga dipermudahkan
Nas mohon kuarters perguruan sebab itu je yang ada dan dapat pula beberapa hari selepas tu
Awalnya kami hanya mencuba je sebab fikirkan Nas bukan cikgu takut tak dipertimbangkan
Rupanya ada rezeki kami

Semasa mengandungkan Alauddin pula, Nas dapat surat dari JPA mengatakan jawatannya tetap bukan taraf kontrak
Masa tu Nas memang lega sangat2 la
Sebab kalau kontrak paham2 je la kita akan rasa tak secure kan
Memang asalnya jawatan Nas tu jawatan kontrak dan selepas lalu kursus 6 bulan baru aakn ditentukan tetap atau tidak
Kan dah ada rasa tak selamat kat situ kan
Tapi selepas dapat surat jawapan tetap sebelum genap setahun dia bekerja Alhamdulillah rasa lega sangat2
Boleh la planning untuk perkara lain pulak kan bila dah tahu jawatan tetap tu

Masa mengandungkan yang kedua ni pula, Nas dapat surat untuk Anugerah Perkhidmatan Cemerlang untuk tahun 2014
Alhamdulillah.....belum cukup berkhidmat selama 5 tahun dah dapat rezeki pekerja cemerlang
Mestilah Nas seronok kan sebab tanda dia dihargai oleh pihak lain

Kemudian Nas dapat pulak berita kenaikan pangkat
Alhamdulillah....rezeki adik baby la ni....hihi
Bila dapat surat kenaikan pangkat, mungkin perlu berpindah tempat kerja
Sama ada dapat dalam Selangor atau luar Selangor tidak la tahu selagi tak dapat surat hitam putih dari JPA sendiri
Tapi surat makluman kenaikan pangkat sudah dapat
Jadi sekarang ni kami tengah tunggu keputusan la ke mana la Nas ni akan dipindahkan...huhu

Harap2 dalam waktu terdekat ni dapat lah diketahui
Sebab dah dekat nak puasa dah kan lepas tu aku pulak dah nak bersalin
Kang jenuh Nas kemas barang sorang2....letih la dia
Tapi kalau dapat dalam Selangor Nas tak de la risau sangat untuk pindah tu
Ada jugak la masa untuk dia lepaskan aku beranak, rehat jaga diri elok2
Dah sembuh seperti sedia kala, baby adik pun dah besar sikit, dah habis pantang baru la fikir pasal nak angkut kemas barang2 semua
Sementara tu Nas boleh ulang alik je pergi kerja sebab dalam Selangor je
Tinggal masih di rumah sekarang

Kalau dapat luar Selangor terpaksa la cari rumah pindah terus sebab biasanya pejabat bagi masa seminggu - 2 minggu untuk urusan berpindah tu
Jadi tempat baru ni agak susah la nak cari rumah la nak angkut barang jauh2
Kene sewa lori la apa la kan, banyak sikit la kerjanya
Semoga urusan pindah randah ni dipermudahkan....amin

Rezeki lain tu memang banyak Allah bagi
Tak terkira banyaknya....syukur Alhamdulillah
Cuma nak cerita beberapa kisah disebalik perkara2 besar dalam kehidupan aku
Semua yang jadi ada sebab dan kita perlu bersyukur....betul? ya....betul...hihi

Ok la...nanti jumpa next entry ya

Wassalam :)



No comments:

Post a Comment